انتخابات عراق

ائتلاف‌های شیعیان در انتخابات پارلمانی اخیر عراق در مجموع ۱۸۹ کرسی از تعداد کل کرسی‌های پارلمان این کشور را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مشرق، انتخابات پارلمانی عراق روز شنبه 22 اردیبهشت ماه برگزار شد که با رقابت نیروها و جریان‌های سیاسی عراق در قالب فهرست‌های مختلف برای تصدی 329 کرسی پارلمان همراه بود.

مسئولان کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی اخیر را، ‌44.52 درصد اعلام کرده بودند. بر اساس این گزارش، در انتخابات اخیر 10 میلیون و 848 هزار نفر مشارکت کردند، این در حالی است که واجدان شرایط رأی‌دادن در عراق، 24 میلیون نفر اعلام شده بود.

براساس اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر» 54 کرسی، ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» 48 کرسی، ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» 42 کرسی، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» 25 کرسی به دست آورند.

بیشتر بخوانید: تداوم رایزنی سیاستمداران عراقی برای انتخاب نخست وزیر

همچنین حزب «دموکرات کردستان» به رهبری «مسعود بارزانی» 25 کرسی، ائتلاف «الوطنیه» به رهبری «ایاد علاوی» 21 کرسی، « تیار الحکمه» به رهبری «سید عمار حکیم» 20 کرسی، حزب «اتحادیه میهنی کردستان» به رهبری «کوسرت رسول» 18 کرسی و «الاراده» به رهبری «حنان فتلاوی» 3 کرسی را از آن خود کردند.

 لیست های ائتلاف های شیعیان در انتخابات پارلمانی اخیر همراه با کرسی های هر یک از اعضای این ائتلاف ها به شرح زیر است:

ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر در عراق تعداد 54 کرسی را در انتخابات پارلمانی اخیر کسب کرد. در این ائتلاف تشکل الاستقامه 32 کرسی، تشکل مستقل 17 کرسی، حزب کمونیست 4 کرسی و تشکل ترقی و اصلاحات یک کرسی را از آن خود کرده است.

لیست ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری رئیس سازمان بدر و یکی از فرماندهان حشد شعبی عراق 48 کرسی پارلمان را کسب کرده است.

در این ائتلاف سازمان بدر 21 کرسی، تشکیل صادقون 15کرسی، جنبش اسلامی در عراق به ریاست احمد الاسدی 3 کرسی، مجلس اعلا 2 کرسی، جنبش صداقت و بخشندگی 2 کرسی، تجمع عدالت و وحدت به ریاست عامر الفاز یک کرسی، تجمع ملت مستقل یک کرسی، تشکل منتصرون یک کرسی، تجمع عراق مستقل به ریاست علی الشکری یک کرسی و تجمع شبک دموکرات یک کرسی را از آن خود کرده است.

در همین حال، لیست ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق در مجموع 42 کرسی را از آن خود کرد. در این ائتلاف تشکل حیدر العبادی 17 کرسی، تشکل نامزد مستقل 10 کرسی، تشکیل الفضیله شش کرسی، تشکل مستقل ها جهار کرسی، تشکیل کنکره ملی 2 کرسی، کنگره اصلاحات ملی 2 کرسی و تشکل وفاداری به عراق یک کرسی را کسب کرد.

لیست جریان تیار الحکمه به ریاست سید عمار حکیم نیز تعداد 20 کرسی پارلمان را به دست آورد.

لیست ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی معاون اول رئیس جمهور کنونی عراق نیز در مجموع 25 کرسی را از آن خود کرد. در این ائتلاف تشکل همه با هم برای قانون 15 کرسی، جنبش جوانان البشائر 5 کرسی و تشکل حامیان صلح / سازمان عراق پنج کرسی پارلمان را بدست وردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس