کد خبر 860287
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
پرتغال

خیلی‌ها تیم ملی پرتغال را در زمره مدعیان قهرمانی جام‌جهانی ۲۰۱۸ نمی‌دانند؛ حتی اگر آن‌ها قهرمان آخرین تورنمنت مهم فوتبالی باشند و از یک کریس رونالدوی آماده بهره‌مند باشند.

به گزارش مشرق، تا جایی که به سابقه فوتبال پرتغال در جام‌جهانی مربوط می‌شود، این تیم غیر از چند سال اخیر معمولا در مراحل پایانی حضور داشته است. اولین حضور پرتغال در جام‌جهانی با مقام سوم همراه اوزه‌بیوی افسانه‌ای در سال ۱۹۶۶ توام شد. این تیم برای دومین حضور در جام‌جهانی، ۲۰ سال صبر کرد اما وجود بازیکن درخشانی مانند فوتره هم نتوانست مانع حذف در مرحله گروهی شود. نسل جدید فوتبال پرتغال در سال ۲۰۰۲ به عنوان مدعی قهرمانی وارد جام‌جهانی کره- ژاپن شد، با این حال در همان نیمه اول بازی اول با آمریکا اسیر اشتباهات بایا و درحشش رقیب شد و در نهایت تنها توانست شکست ۳ بر صفر را با باخت ۳ بر ۲ معاوضه کند. برتری پرگل مقابل لهستان با شکست از کره‌جنوبی بی‌ثمر شد و نسلی طلایی شامل فیگو،کاستا، بایا و ... دست خالی به لیسبون بازگشت. ۲ سال پس از نایب‌قهرمانی در یوروی خانگی، پرتغال واقعا در جام ۲۰۰۶ درخشید. صعود از گروهی شامل ایران، آنگولا و مکزیک (رونالدو اولین گل خودش در جام‌جهانی را به ایران زد) با برتری در خشن‌ترین بازی تاریخ جام‌جهانی مقابل هلند (ملقب به نبرد نورنبرگ با ۴ اخراجی!) و تکرار برتری در ضربات پنالتی یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۰۴ مقابل انگلیس این بار در مرحله مشابه جام‌جهانی ۲۰۰۶ همراه شد تا برزیل اروپا برای اولین بار از جام‌جهانی ۱۹۶۶ به نیمه‌نهایی برسد. باز هم فرانسه مانند مرحله مشابه یورو ۲۰۰۰ سد راه شد و پرتغال جاده صاف‌کن آلمان برای سومین مقام سومی آلمان در جام‌جهانی نام گرفت.۴ سال بعد تیم  در گروه برزیل، ساحل عاج و کره‌شمالی قرار گرفت. برتری بر ساحل عاج، زدن ۷ گل به کره‌شمالی در روزی که رونالدو پس از برخورد توپ با کمرش، به زور پایش به گل باز شد و تساوی با برزیل، تیم را به دور بعد رساند. پرتغال در یک‌هشتم نهایی مغلوب اسپانیا، قهرمان جهان شد. تیم اروپایی در جام‌جهانی ۲۰۱۴ فاجعه بود و از گروهی شامل آمریکا، آلمان و غنا بالا نیامد. حالا این تیم بدون ستاره خاص و با رونالدو به جنگ اسپانیا، مراکش و ایران می‌رود.

 ادامه قهرمانان

 *۱۳ نفر از تیم قهرمان ٢٠١٦ در لیست مسافران روسیه قرار دارند؛ روی پاتریشیو، آنتونی لوپس، سدریک سوارس، پپه، ژوزه فونته، برونو آلوس، رافائل گوریرو، ولیام کاروالیو، آدرین سیلوا، ژائو مونتینیو، ژائو ماریو، ریکاردو کوآرشما و البته کریس رونالدو!

 *۱۰ بازیکن جدیدشامل بتو، ریکاردو پریرا، روبن دیاس، ماریو روی، مانوئل فرناندس، برناردو سیلوا، گلسون مارتینس، گونسالو گوئدس و آندره به لیست ۲۳ نفره برای جام جهانی اضافه شدند. در بین غایبانی که در یورو ۲۰۱۶ حضور داشتند، نام دنیلو، هافبک پورتو، ریکاردو کاروالیو و ویرینیای بازنشسته به چشم می‌خورد. بازیکنان دیگری مانند الیسیو، رناتو سانچس و ادواردو هم به علت نیمکت نشینی های مکرر در باشگاه هایشان فرصت حضور در جام جهانی را از دست دادند. 

 دلیل خط خوردن ستاره‌ها

آندره گومز، نانی و ادر (زننده گل قهرمان پرتغال در یورو ۲۰۱۶) به دلیل آنچه  تضاد با فلسفه بازی تیم و برنامه‌های جام جهانی نام گرفت، خط خوردند. سانتوس، سرمربی موفق پرتغال سرعت بالای بازی و  نیاز تیم به بازیکن با ثبات را اصلی‌ترین دلیل غربال کردن کلی پرتغال نام برد.

 سیستم  ۲-۴-۴ که منجر به قهرمانی پرتغال در یورو  ٢٠١٦ فرانسه شد، اصلی‌ترین و بهترین گزینه سانتوس در روسیه خواهد بود اما این سیستم روی کاغذ با تاکتیک سانتوس در فرانسه تفاوت دارد. 

 نمای تاکتیکی 

دریورو ۲۰۱۶، رناتو سانچس در راست و  ماریو در چپ با نزدیک شدن به هافبک های میانی، کنترل بازی در میانه میدان را به دست می‌گرفتند و برتری عددی ایجاد می‌کردند. در جام جهانی ۲۰۱۸، مانند مرحله مقدماتی، ماریو و هافبک های میانی بدون تغییر بازی خواهند کرد اما در سمت راست یک بازیکن با خصوصیات تهاجمی مانند برناردو سیلوا، مارتینس یا کوارشما قرار خواهند گرفت. در خط حمله مانند ۹ بازی آخر مقدماتی، آندره سیلوا زوج رونالدوست.البته در نبود مهاجم مرکزی دیگری،سانتوس مقابل حریفان قدرتمندتری مانند اسپانیا با استفاده از مهاجم شناور (نقشی که نانی در یورو ۲۰۱۶ ایفا کرد)  ترکیب را تغییرمی‌دهد. برناردو سیلوا مناسب‌ترین گزینه برای اجرای این مسئولیت نام دارد.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس