کد خبر 860268
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
پرچم عراق

«احمد الاسدی» بیان داشت که علیرغم هجمه های سنگین به ائتلاف الفتح در طول تبلیغات انتخاباتی، این ائتلاف جایگاه بالایی میان مردم عراق دارد.

به گزارش مشرق، انتخابات پارلمانی عراق در حالی به پایان رسید که ائتلاف «سائرون» به ریاست «مقتدی صدر» با کسب ۵۴ کرسی به پیروزی رسید و ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» با ۴۷ کرسی و ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست‌وزیر با ۴۲ کرسی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

اظهارات العبادی و علاوی درباره تشکیل دولت

در خصوص این انتخابات و نتایج حاصله با «احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح عراق به رهبری «هادی العامری» گفتگویی انجام شده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*ائتلاف الفتح در انتخابات پارلمانی عراق حائز رتبه دوم در کسب کرسی های پارلمان شد. در ابتدا تحلیل خود را از نتایج این انتخابات و دستاوردهای ائتلاف الفتح بفرمایید.

ائتلاف الفتح در شمارش آرا، توانست رتبه دوم کرسی های پارلمانی را کسب کند. البته ما از روز اول اعلام کردیم که طبق اطلاعات و آمارها، ائتلاف الفتح اول می شود اما پس از اعلام نتایج در رتبه دوم قرار گرفتیم.

به هر صورت ما از نتایج راضی هستیم اما برای شفافیت بیشتر خواستار بازشماری تعدادی از صندوق های رأی در چارچوب قانون و نهادهای قانونی شده ایم. نتایج حاصل شده در انتخابات نشانگر پایگاه گسترده مردمی ائتلاف الفتح است.

زیرا این ائتلاف در طول تبلیغات انتخاباتی، بیش از هر ائتلاف دیگری مورد هجمه های شدید دیگران قرار گرفت تا تضعیف شود اما الحمدلله رأی مردم نشان داد که پایگاه مردمی الفتح قوی است.

*جنبش الحشد الشعبی در طول سال های گذشته در زمینه نظامی دستاوردهای زیادی کسب کرده و اکنون وارد حوزه سیاسی شده است. برنامه شما برای کسب پیروزی در عرصه سیاسی و غلبه بر چالش های پیش رو چیست؟

ائتلاف الفتح برنامه ای روشن و واضح دارد که آن را در طول تبلیغات انتخاباتی اعلام کردیم. این برنامه عملیاتی و قابل اجرا و به دور از شعار دادن است.

همچنین برنامه ما پرداختن به مسائل به صورت مستقیم است و بر چندین محور تمرکز دارد که مهم ترین آن مبارزه با فساد و تضعیف چرخه فساد می باشد.

در مرحله دوم اهتمام و توجه به خدمت رسانی است و ما در تلاش برای تشکیل دولت خدمت ملی هستیم تا بدین صورت خدمات مورد نیاز مردم و شهروندان در هر روز را تامین و ارائه کنیم.

زیرا برخی از این خدمات طی سال های اخیر کاملا از بین رفته و ائتلاف الفتح در تلاش برای فراهم کردن این خدمات مانند آموزش و برق و آب و حمل و نقل و دیگر بخش ها است.

محور سوم نیز حل بحران بیکاری و فراهم کردن فرصت های شغلی برای جوانان است.

محور چهارم بر حمایت از تمامی گروه های مسلح به ویژه الحشد الشعبی به عنوان یک نهاد امنیتی که پیروزی های زیادی در کنار دیگر گروه ها کسب کرده، تمرکز دارد.

*روند مذاکرات و رایزنی ها میان ائتلاف سائرون و الفتح برای انتخاب نخست وزیر به چه نحوی پیش می رود؟ آیا «حیدر العبادی» در منصب خود باقی خواهد ماند؟

در حال حاضر مذاکرات میان گروه های سیاسی در مراحل اولیه قرار دارد و بر روی تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان تمرکز دارد و به انتخاب شخص نخست وزیر پرداخته نمی شود.

میان ائتلاف الفتح و سائرون تفاهمات زیادی وجود دارد و در بیشتر مسائل با هم دیدگاه مشترکی داریم اما تاکنون فراکسیون بزرگتر شکل نگرفته تا بتواند برای انتخاب نخست وزیر اقدام کند.

*برگزاری موفق انتخابات در عراق چه تاثیری بر جایگاه این کشور در منطقه به ویژه پس از شکست دادن داعش دارد؟

معتقدم که عراق کشوری محوری و اصلی در منطقه است و هر آنچه در عراق می گذرد، بر منطقه نیز تاثیر می گذارد.

ثبات عراق موجب ثبات کشورهای منطقه می شود و بالعکس. بنابراین پس از شکست گروه های تروریستی توسط عراق و دستاورد برگزاری انتخابات و پس از تشکیل دولت آینده، قطعا شاهد ثبات همه جانبه در عراق خواهیم بود که بر کشورهای منطقه نیز اثرگذار خواهد بود.

عراق قادر به ایفای نقش محوری در حل بحران های منطقه میان کشورهای منطقه و حتی جامعه بین المللی است.

*آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر دینی عراق در برگزاری هر چه بهتر این انتخابات چه نقشی داشتند؟

مرجعیت عالیقدر در نجف اشرف دائما در مسائل مختلف کشور نقش ناظر و کمک کننده را دارند و فتوای جهاد ایشان نیز موجب حفظ ملت و کشور و نظام عراق شد.

ایشان به عنوان حامی شهروندان ایفای نقش می کنند و معتقدم که حضور و وجودشان همانند سوپاپ اطمینان برای کشور است.

ایشان همانند جایگاه امنی هستند که تمامی عراقی ها به ایشان پناه می برند. ایشان حافظ عملیات سیاسی به صورت کلی بودند و از ثبات عراق و وحدت ملی حمایت می کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس