کد خبر 859644
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
طرح دفاع مقدس

چیدمان «خانی‌آباد» اثر عماد حسینی هنرمند ساکن تهران است. این چیدمان ویدیویی، چند دقیقه از زندگی روزمره در محله‌ی خانی‌آباد طی جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، بنیاد پژمان پس از برگزاری سه نمایشگاه از هنرمندان هنرهای معاصر و میزبانی رویدادهای فرهنگی ـ هنری دیگر، این‌بار به‌ عنوان حامی در نمایشگاه اخیر فضای هنری «پالاس‌دتوکیو» فرانسه برای نمایش آثار «نیل بلوفا»، هنرمند الجزایری ـ فرانسوی، حضور یافت.

«دشمنِ دشمنِ من» نام پروژه‌ نیل بلوفا است که به مدت سه ماه در پالاس‌دتوکیو به نمایش درآمد.

این پروژه با صحنه‌آراییِ غیرثابت، شامل بازنمایی هرج و مرج و چشم‌اندازی تکه‌تکه شده از راه‌هایی که تاریخ به نگارش درآمده می‌شد؛ هم‌چنین راه‌هایی که در آن قدرت در عصر معاصر مشروع قلمداد می‌شود.

حمیدرضا پژمان ـ موسس و مدیر بنیاد پژمان ـ درباره شکل‌گیری روند این همکاری گفت: نیل بلوفا به‌ عنوان یکی از افراد شاخص میان هم‌نسل‌های خود در هنر معاصر شناخته می‌شود. او پیش از این به شکل انفرادی و گروهی در موزه‌ها و گالری‌هایی مانند MoMA (نیویورک)، Ludwig (کُلن)، Hammer (لوسانجلس)، K۱۱ (شانگهای)، ICA (لندن) و بنیاد پژمان (کارخانه‌ آرگو تهران) آثار خود را به نمایش گذاشته است.

او ادامه داد: «دشمنِ دشمنِ من» حول محور جنگ در شکل جهانی آن، الهام‌گرفته از ارتباطات رسمی، یادبودها، موزه‌های جنگ و پروپاگاندای سیاسی و هم ‌چنین رویدادهای معاصر، تبلیغات و بازی‌های ویدئویی است و به بررسی جایگزینی استراتژی‌ها و گفتمان‌ها در زمینه یاد شده می‌پردازد. در انجام این کار، ابهام دائمی بین خیر و شر، قهرمان‌ها و خائن‌ها... به بازی گرفته می‌شود.

مدیر بنیاد پژمان اظهار کرد: طراحی صحنه‌ (چیدمان نمایشگاه) توسط هنرمند در تکمیل ایده این نمایشگاه در نظر گرفته شده است؛ به‌ طوری که آثار هنری، اسناد، تصاویر، اشیا و دیگر تولیدات با توجه به یک برنامه الگوریتمی به طور مداوم توسط روبات‌ها در عرض و طول فضای نمایشی جابه‌جا و با هم ادغام می‌شوند.

او اضافه کرد: نیل بلوفا قبل از این برای انجام پروژه‌ای در ایران به‌ همراه تیم فرانسوی به تهران دعوت شد. برگزاری نمایشگاه، ساخت فیلم و سخنرانی هنرمند از جمله برنامه‌های اصلی این سفر محسوب می‌شوند. برای دست‌یابی به نتیجه‌ای ورای نمایش ویترین‌وار آثار این هنرمند؛ هنرمندان ایرانی برای خلق آثار در کنار گروه یاد شده قرار گرفتند. چند اثر چیدمانی ساخته شده در طول این اقامت بعد از نمایش در کارخانه‌ی آرگو، هم‌چنین چیدمان شبیه‌ساز بمب «خانی‌آباد» اثری متعلق به موزه‌ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این پروژه به نمایش درآمده‌اند.

پژمان درباره محتوای اثر ارسالی گفت: چیدمان «خانی‌آباد» اثر عماد حسینی هنرمند ساکن تهران است. این چیدمان ویدیویی، چند دقیقه از زندگی روزمره در محله‌ی خانی‌آباد طی جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند و از آثار قابل تامل این موزه به حساب می‌آید. این اثر با هم‌یاری بنیاد پژمان از موزه‌ی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران به امانت گرفته شده و بخشی از پروژه «دشمنِ دشمنِ من» است.

او نمایش اثری از موزه‌ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران را حرکتی مهم در جهت معرفی این نهاد به‌عنوان مرکزی تاریخ‌محور در گستره‌ی جهانی، هم‌چنین پلی ارتباطی برای همکاری‌های فرهنگی بین ایران و دیگر کشورها می‌داند.

بنیاد پژمان نهادی غیرانتفاعی است که در جهت حمایت و نمایش آثار هنرمندان هنرهای معاصر فعالیت می‌کند.

این بنیاد پس از سه سال فعالیت در سال ۱۳۹۵ فضای نمایشگاهی خود کارخانه آرگو را برای میزبانی رویدادهای فرهنگی ـ هنری افتتاح کرده است. ساختمان کندوان به عنوان اقامت‌گاه هنرمندان از دیگر فضاهای این بنیاد هنری محسوب می‌شود.

پالاس‌دتوکیو بنایی متعلق به دهه سی میلادی، در حال حاضر یک موزه‌ هنرهای معاصر در فرانسه است. رویکرد هنری و اجرایی این نهاد از سال ۲۰۰۱ به شکل کنونی برای پدیدار کردن هنر معاصر در بُعدی بین‌المللی شروع به کار کرده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس