وزارت ورزش

وزارت ورزش و جوانان در حالی بخش کمی از بودجه فدراسیون‌ها را در سال ۹۷ پرداخت کرده که این فدراسیون‌ها تا چند ماه دیگر بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را پیش‌رو دارند.

به گزارش مشرق، سال 1397 در حالی سپری می‌شود که ورزش ایران باید در بازی‌های آسیایی 2018 حضور پیدا کند؛ بازی‌هایی که تا 82 روز دیگر به میزبانی جاکارتا و پالمبانگ آغاز خواهد شد. کاروان ایران نیز قرار است با نزدیک به 370 ورزشکار در 30 رشته در این دوره شرکت کند و بسیار امیدوار است که بتواند حداقل رتبه پنجمی‌اش در دوره قبلی را تکرار کند.

در فاصله کمتر از سه ماه تا شروع بازی‌ها، بودجه مناسبی از سوی وزارت  ورزش به حساب فدراسیون‌ها واریز نشده، این در حالی است که کمیته ملی المپیک مقدار بیشتری از بودجه فدراسیون‌ها را داده است. کمیته المپیک تاکنون به طور میانگین 50 درصد از بودجه فدراسیون‌ها را پرداخت کرده و پیش‌بینی شده که این رقم تا قبل از بازی‌های آسیایی 2018 به 70 درصد نیز برسد که بخش قابل توجهی از بودجه است.

در طرف مقابل، وزارت ورزش در اردیبهشت ماه بخش کمی از بودجه فدراسیون‌ها را پرداخت کرد، اما مشخص نیست که این پول، چند درصد از بودجه فدراسیون‌ها را شامل می‌شود. نکته مهمی که در اینجا به ذهن خطور می‌کند، این است که کمیته ملی المپیک چگونه توانسته بودجه‌اش را دریافت کند، اما وزارت ورزش موفق به این کار نشده و به همین دلیل نیز بخش کمی از بودجه فدراسیون‌ها را پرداخت کرده است؟ انتظار از وزارت ورزش این است که در آستانه بازی‌های آسیایی 2018 که اردوهای مستمر تیم‌های مختلف در حال برگزاری است، بتواند با پرداخت به موقع و بیشتر بودجه در این روند آماده‌سازی نقش پررنگ‌تری را ایفا کند.

موضوع مهم بعدی این است که فدراسیون‌ها از مبلغ کلی بودجه 97 خودشان بی‌اطلاع هستند و برهمین اساس نیز نمی‌توانند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند. در چند سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ورزش و فدراسیون‌ها امضا می‌شد تا براساس آن، بودجه لازم پرداخت شود، اما از زمان حضور ژاله فرامرزیان در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش، این شرایط روند جدیدی به خود گرفته و دیگر خبری از تفاهم‌نامه نیست. در واقع فدراسیون‌ها باید هر ماه گزارشی از عملکرد خود را ارائه کنند تا براساس آن بتوانند بودجه‌شان از وزارت ورزش را بگیرند.

مسئولان وزارت ورزش نیز توجیه خود را درخصوص عدم امضای تفاهم‌نامه دارند. آنها به برخی فدراسیون‌ها اعلام کرده‌اند که با توجه به شرایط کشور، نمی‌توانند یک مبلغ کلی ( به طور مثال پرداخت 2 میلیارد تومان برای سال 97) را متعهد شوند، چرا که ممکن است شرایط لازم برای تحقق این بودجه به وجود نیاید. آنها بر همین اساس نیز شیوه جدیدی را در پرداخت بودجه فدراسیون‌ها در پیش گرفته‌اند؛ شیوه‌ای که چندان مورد رضایت فدراسیون‌ها نیست.

برخی از شنیده‌ها نیز از اشکالی است که سازمان بازرسی از وزارت ورزش برای امضای تفاهم‌نامه‌ها گرفته و برای همین وزارت ورزش تصمیم گرفته که در سال 97 تفاهم‌نامه‌ای با فدراسیون‌ها امضا نکند. هر چیزی که هست، شفاف نبودن بودجه فدراسیون‌ها کار را برای آنها سخت کرده است و زودتر باید وزارت ورزش تکلیف بودجه آنها را مشخص کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس