کد خبر 859148
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
استفاده از پارچه ایرانی برای لباس فرم دانش‌آموزان

تهیه لباس فرم دانش‌آموزان از پارچه‌های تولید داخل می‌تواند کمک بسیار زیادی به تولید داخلی کشور داشته باشد.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب، سال 1397 را به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کرده است؛ بر این اساس نهادها و دستگاه‌های مختلف تااش دارند تا در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود به شعار سال توجه ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی ۷۰ درصد تولیدکنندگان پوشاک

*** تشکیل کارگروه «حمایت از کالای ایرانی» در وزارت آموزش و پرورش 

وزارت آموزش و پرورش نیز از این قافله عقب نمانده است و از همان ابتدای سال، به دنبال اجرایی شدن شعار سال در سطح وزارت آموزش و پرورش بود؛ اول اردیبهشت‌ماه امسال گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نام‌گذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «حمایت از کالای ایرانی» اظهار داشت: در پی دستور وزیر آموزش و پرورش و تأکید معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه در راستای تحقق شعار سال، کارگروهی در اداره کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به منظور عملیاتی کردن مصرف کالای ایرانی با رویکرد هدایت، حمایت و نظارت همه جانبه تشکیل شد.

وی ادامه داد: توسعه چرخ صنایع، ارتقای تولید ملی، تقویت اشتغال‌زایی به جای اشتغال‌زدایی، افزایش بخش تولید، جلوگیری از قاچاق کالا، رونق صنعت داخلی، افزایش فعالیت‌های عمرانی و پیشرفت چرخ اقتصادی کشور، سازماندهی و ساماندهی مدیریت بازار ارز، کاهش واردات بی رویه کالاهای مصرفی با رویکرد اشتغال‌زایی پایدار، کاهش بیکاری، تقلیل آسیب‌های اجتماعی، سالم سازی جامعه، تقویت اقتصاد ملی، بهبود رفاه خانواده‌های ایرانیان، ارتقای سطح معیشت و زندگی مردم، به عنوان مزایا و مهم‌ترین مولفه‌های حمایت از کالای ایرانی است.

کریمی‌فر گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از کالای ایرانی، به تهیه بانک اطلاعاتی از منابع تأمین کننده محصولات ایرانی اقدام کرده و تهیه کالاهای مورد نیاز را صرفاً از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) که محصولات ایرانی را عرضه می‌کنند، تهیه خواهد کرد؛ ضمن اینکه این سامانه به نحوی طراحی شده که تهیه کالای ایرانی از الزامات فرایند مذکور خواهد بود.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تولیدی کردن هنرستان‌ها در راستای تقویت شعار سال با ارائه محصولات متنوع از دیگر اقدامات حمایتی از کالاهای ایرانی توسط وزارت آموزش و پرورش با رویکرد اقتصاد زاینده و پاینده مدرسه در سال جدید خواهد بود.

وی به تقویت و توسعه خدمات سامانه فروش مجازی (اتما) با همکاری اتحادیه تعاونی مصرف فرهنگیان کشور و سامانه رفاهی شرکت اقتصاد و رفاه، با افزایش سقف تسهیلات خرید به 200 میلیون ریال با اقساط 24 ماهه به منظور ترغیب خریداران به استفاده از کالای ایرانی و نیز تداوم و گسترش فروش خودرو به فرهنگیان با همکاری شرکت های خودروساز داخلی و شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان و لحاظ کردن شرایط اقساطی مناسب اشاره کرد.
کریمی‌فر، مهم ترین مطالبات و انتظارات عمومی از تولیدکنندگان کالاهای ایرانی را رقابت پذیری مناسب در بین تولید کنندگان با نگاه «کیفیت مطلوب و قیمت مناسب»، افزایش بهره وری در کالاهای ایرانی توسط تولید کنندگان با محوریت افزایش تولید - فراوانی محصول و مرغوبیت کالا و همچنین روشنگری، جریان سازی خبری و اقناع مصرف کنندگان با تأییدیه و ضمانت نامه‌های ارائه شده برای هر محصول ایرانی ذکر کرد و گفت: اجرای این موارد از جانب تولید کنندگان ایرانی، تحقق شعار سال را تسهیل  و تسریع خواهد کرد.

*** اجرای برنامه‌های حمایت از کالای ایرانی از مهر ماه در مدارس کشور 

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 11 اردیبهشت‌ماه در خصوص برنامه‌های آموزش و پرورش نسبت به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است، اظهار کرد: در این خصوص در آموزش و پرورش دو بخش فعالیت انجام می‌شود؛ یک بخش آن استفاده از کالاها و تجهیزات آموزشی تولید داخلی در آموزش و پرورش است که به ویژه در بحث لوازم‌التحریر مشکلات جدی داریم و نیاز است که تولیدکنندگان داخلی به صورت گسترده‌تر در بخش لوازم‌التحریر وارد شوند.

وی اضافه کرد: در بخش دوم تحقق شعار سال، فرهنگ‌سازی و اشاعه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است که برنامه مفصلی را در آموزش و پرورش داریم که از مهر ماه با شروع سال تحصیلی جدید به اجرا در می‌آید.

 *** استفاده از پارچه ایرانی برای لباس فرم دانش‌آموزان

اما یک بخش از توجه به کالای ایرانی در همین روزهای ثبت‌نام مدارس و تابستان امسال می‌تواند تحقق یابد و آن هم «لباس فرم دانش‌آموزان» است.

تهیه لباس فرم دانش‌آموزان از پارچه‌های تولید داخل می‌تواند کمک بسیار زیادی به تولید داخلی کشور داشته باشد؛ آموزش و پرورش می‌تواند در گام تابستانی خود، تهیه لباس فرم دانش‌آموزان را از تولیدات داخلی اعلام کند.

در این خصوص برخی استان‌ها پیشگام شدند و برخی نیز این درصدد اجرا هستند؛ امیر والی‌پور رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: به منظور حمایت از کالای ایرانی و در راستای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصادی کشور، استفاده از پارچه ایرانی برای تهیه و دوخت لباس فرم دانش‌آموزان در این استان الزامی شد.

وی تصریح کرد: به منظور حمایت از کالای ایرانی ضرورت دارد همه مدیران مدارس استان البرز به این مصوبه شورای انجمن اولیا و مربیان توجه کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه طرح ساماندهی لباس فرم مدارس طی چند سال اخیر در البرز اجرایی شده است، یاد آور شد: سفارش و تهیه لباس فرم دانش‌آموزان بر اساس مصوبه انجمن اولیا و مربیان مدارس از طریق انعقاد تفاهم‌نامه بین انجمن مدرسه و تولید کنندگان مجاز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: لباس فرم دانش آموزان مدارس هر ساله با مشارکت اتحادیه پوشاک با نظارت و تأیید کارشناسی انجمن اولیا و مربیان مناطق و کارشناسان اتحادیه تهیه می شود.

علی یوسفی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان قم نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد لباس دانش‌آموزی در سال تحصیلی 98-1397  لباس هماهنگ دانش‌آموزان با استفاده از پارچه‌های با کیفیت تولیدداخل در تمام واحدهای پیش‌دبستانی و تمام دوره های تحصیلی با استفاده از مدل‌های تعریف شده انجام خواهد شد.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان ادامه داد: تولید منسوجات داخل کشور در راستای حمایت از کالای ایرانی براساس جدولی از سوی کارشناسان خبره تهیه شد که تولیدکنندگان لازم است نسبت به تهیه این پارچه اقدام کنند.

*** حواس‌مان به لوازم‌التحریر ایرانی باشد

پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس و وقتی خیال خانواده‌ها از بابت مدرسه فرزندان‌شان راحت می‌شود، کم‌کم سراغ خرید لوازم‌التحریر می‌روند. اما در خرید لوازم‌التحریر فرزندان هم حواس‌مان به لوازم‌التحریر ایرانی باشد هر چند که در این فرصت باقی‌مانده تا سال تحصیلی جدید، تولید کنندگان هم با افزایش کیفیت و فراهم کردن جذابیت‌ در کالاهای خود، می‌توانند بازار خوبی را برای کالاهای ایرانی رقم بزنند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس