رادار

سامانه الکترواپتیکالی که در سال 1388 توانست پهپاد رادار گریز آرکیو 170 را شناسایی کند، با استفاده از ترکیبی از داده های بصری و الکترونیکی، هر پرنده ای را حتی در ارتفاع بسیار بالا رهگیری می کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، شاید شایعات مطرح شده درخصوص پرواز F-35های اسرائیلی بر فراز ایران که عمدتا در رسانه های صهیونیستی و برخی کانال های ضد انقلاب مطرح شد، به دلیل متعدد فنی، مردود و صرفا تلاشی برای زنده کردن قدرت این رژیم کودک کش در رسانه های منطقه باشد، اما با توجه به اینکه ممکن است بخشی از افکار عمومی تحت تاثیر قانون "دروغ هرچه بزرگتر، باور کردنش آسانتر" قرار بگیرند، بررسی ابعاد مختلف و فروضی که در این ماجرا وجود دارد، امری ضروری خواهد بود.

ماجرای این شایعه از این قرار است که به گفته برخی رسانه های صهیونیستی، "دو فروند جنگنده F-35 اسرائیلی توانسته‌اند با پرواز بر فراز آسمان ایران اقدام به عملیات شناسایی کرده و بدون اینکه سامانه‌های پدافندی مطلع شوند، آسمان ایران را ترک کنند." فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل نیز پس از آنکه متوجه شد این شایعه تاثیر خوبی روی تبلیغ قدرت هوایی این رژیم دارد، در توضیحات تکمیلی مدعی شد که از این هواپیما در سراسر خاورمیانه استفاده کرده‌ اند؛ هرچند که فقط تصویری از آن بر فراز خاک کشور بی دفاع و بدون پدافند لبنان، به عنوان سند منتشر شد.

محدودیت برد؛ مهمترین دلیل تکذیب شایعه

همانطور که رسانه های داخلی نیز در گزارش های اخیر خود به آن پرداخته اند، شعاع عملیاتی F-35 -در حالت عملیاتی- حدود 1200 کیلومتر است که این میزان برد -حتی اگر هواپیما در بالاترین ارتفاع به منظور کاهش مصرف سوخت حرکت کرده و مسیر کاملا مستقیم را هم طی کند- کفاف رسیدن به مرکز ایران را نمی‌دهد. لذا این جنگنده باید برای انجام این عملیات ادعایی، یا بر فراز آسمان و یا روی زمین در یکی از کشورهای همسایه ایران اقدام به سوختگیری کند که در این صورت، امکان پنهان نگاه‌ داشتن عملیات مقدور نیست.

با توجه به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای منطقه و نیز، ترس معدود کشورهایی که داعیه و توهم مقابله با جمهوری اسلامی ایران را دارند، از پاسخگویی و برخورد نیروهای مسلح ایران با ارائه چنین خدماتی به نیروی هوایی اسرائیل، بسیار بعید خواهد بود یک یا دو جنگنده این رژیم بتوانند به راحتی در کشوری نزدیک به ایران سوختگیری کرده و عازم ماموریت بر فراز خاک کشورمان شوند؛ بخصوص آنکه اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه که زبانزد خاص و عام است، چنان ترسی در دل دشمنان و حکام منطقه ایجاد کرده که فرود یک هواپیمای جدید اسرائیلی در خاک شان در اقدامی علیه ایران را دارای هزینه های بالایی تصور می کنند.

آیا امکان شناسایی اف-35 در ایران وجود دارد؟

شاید با تمام این تفاسیر، برخی این فرض محال را مطرح کنند که اگر شرایط سوختگیری برای اف -35 فراهم شد و عزم ماموریت شناسایی بر فراز خاک ایران را داشت، آنوقت چگونه باید آنرا شناسایی کرد؟ چه ابزاری برای این کار وجود دارد؟

این ابهام و سوال، پیش از این نیز در خصوص برخی دیگر از تجهیزات نظامی و پرنده غربی بویژه آمریکایی و اسرائیلی مطرح شده بود که خوشبختانه نحوه مقابله و رفتار هوشمندانه نیروهای مسلح کشورمان، برگ برنده ای برای پاسخگویی در رویدادهای مشابه است که یکی از مهمترین برگ های برنده، شکار پهپاد مشهور، رادار گریز و فوق پیشرفته آرکیو 170 بود. اگرچه تفاوت هایی در زمینه ابعاد، ارتفاع پروازی و برخی مشخصات سطح مقطع راداری میان این دو پرنده وجود دارد، اما نحوه شناسایی پرنده بدون سرنشین مذکور که حدودا 2 سال قبل از شکار آن، انجام شد می تواند در این بخش به کمک خوانندگان بیاید.

  رهگیری موفق RQ-170 در سال 88 توسط رهگیرهای الکترواپتیکال

18 بهمن ماه سال 1391 و در قالب برنامه "ثریا" از شبکه اول سیما، مستندی با عنوان "شکار طبس" از رسانه ملی پخش شد که اطلاعات مهمی را در خصوص شکار پهپاد شناسایی RQ-170 منتشر کرد. این مستند برای اولین بار اولین فیلم های استخراج شده از "جانور قندهار" را منتشر کرده و به تمامی حرف و حدیث ها در مورد عدم توانایی ایرانی برای رمزگشایی از این میهمان ناخوانده آسمان ایران پایان داد.  در طول این مستند چند نکته بسیار جالب از توانایی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد که به دلایل مختلف اشاره ای به آن نشد که می توان این سکوت و صرف پخش دو تصویر را به نوعی فرستادن کدهایی عملیاتی به دشمنان ایران، در آن ایام و البته تا امروز دانست.

در همین رابطه ببینید:

فیلم/ مستند باخت بزرگ آمریکا


در بخشی از این مستند، تصویری از نمایشگر یکی از سیستم های شناسایی اپتیکی ایران به نمایش درآمد که بر اساس آن مشخص شد که جمهوری اسلامی ایران در سال 1388 موفق به رهگیری یک فروند هواپیمای شناسایی RQ-170 شده. این سامانه های الکترواپتیکال با استفاده از ترکیبی از داده های بصری و الکترونیکی، شیئی را کشف و رهگیری می کند و به عنوان مکمل در کنار سامانه های راداری برای کشف اهداف مختلف هوایی به کار می رود. نکته مهم در این شناسایی این بود که معمولا هواپیماهای شناسایی که به حریم هوایی یک کشور نفوذ می کنند سعی می کنند تا در بالاترین سقف پروازی ممکن حرکت کنند.

با این فرض و البته علم به این نکته که RQ-170 پیش از شکار برای نظامیان ایران ناشناخته نبوده، می توان این اطمینان را داشت که سیستم های شناسایی اپتیک ایران، توان رصد اجسام پرنده "پنهانکار" در ارتفاع حداقل 15 کیلومتری، یعنی بیشینه ارتفاع پروازی پهپاد مذبور را در سال 1388 داشته اند. با توجه به اینکه پرنده کشف شده توسط سامانه های اپتیکی ایران، یک پرنده کاملا پنهانکار بوده و با توجه به سقف پروازی اف 35، می توان اطمینان داشت با گذشت 9 سال از ساخت سامانه هایی که توانسته آرکیو 170 را کشف کند، شناسایی اف 35 اسرائیلی حتی در صورت پرواز در بالاترین نقطه ممکن برای آن، امری کاملا شدنی و تکراری است.

رادارهای ایرانی می توانند اف-35 را ببینند؟

اتفاقی که هر ساله در دنیا رخ می دهد، حرکت "الاکلنگی" رادارها و پرنده های رادارگریز است، بدین معنا که با رونمایی و تست سامانه هایی هواگرد جدید یا به روز شده که امکان پنهان شدن از دست رادارها را دارند، سامانه ها و شبکه های پدافندی به سراغ راهی برای شناسایی و کشف آنها می روند و این ماجرا همیشه در میان قدرت های برتر پدافندی و هوایی دنیا، رواج داشته است

اصولا در طراحی پرنده های پنهانکار نه فقط بحث طراحی بدنه به صورت رادار گریز برای جذب یا منحرف کردن امواج راداری، بلکه بحثهایی در خصوص کاهش امواج حرارتی و الکترومغناطیسی نیز لحاظ می شود. لذا اگر پرنده ای چون آرکیو 170 یا هواپیمایی که در ادامه به آن پرداخته می شود، توسط ایران کشف شده می توان این گونه انتظار داشت که جمهوری اسلامی می تواند پرنده های متعارف نظامی و یا شناسایی را که مولفه های پنهانکاری بهره برده اند را در فواصل و ارتفاع های بیشتر کشف و رهگیری کند.

دی ماه سال 1393، فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) از چندین مورد رصد موفق و اخطار قاطع سامانه های پدافندی کشورمان به هواپیمای شناسایی آمریکایی از نوع " U-2 " در نزدیکی مرزهای کشورمان خبر داده اند. البته این نخستین بار نبوده که سامانه های راداری ایران موفق به چنین اقدامی می شوند، چراکه فرمانده این قرارگاه، در بهمن سال 91 از رهگیری یک فروند " U-2 " در نزدیکی مرزهای منطقه جنوب شرق خبر داده بود. به دلیل ارتفاع بالای پروازی این هواپیما که در حدود 21 کیلومتر است، خلبان هواپیمای یو 2 لباسی شبیه به لباس فضانوردان را به تن دارد که از او در آن ارتفاع حفاظت می کند و فاصله آن از زمین به نسبت جنگده اف-35 بسیار بیشتر است.

نسل جدید یو-2 که توسط رادارهای ایرانی شناسایی شد

با این اوصاف، ترکیب رادارهای ایرانی (که می توانند پرنده ای چون یو-2 را در خارج از مرزهای کشورمان و در اوج ارتفاع پروازی شناسایی کنند) با سامانه های الکترواپتیک (که قابلیت شناسایی پهپاد آرکیو 170 را در 9 سال پیش و در بیشترین فاصله از سطح زمین داشته اند) قطعا این امکان را به نیروهای مسلح کشورمان می دهد که بتوانند از پس شناسایی و رهگیری هر نوع جاسوس پرنده؛ بخصوص از نوع اسرائیلی آن بر آیند. بویژه آنکه این هواپیما مجبور شود در آسمان یا زمین کشورهای منطقه اقدام به سوختگیری کند که در آن صورت با توجه به برد سامانه های ایرانی، تسلط کامل بر رفتار و مسیر پروازی آن، فراهم خواهد بود.

در عین حال، اگرچه تاکنون در نمایش های عمومی و رژه های رسمی سازمان رزمی دفاع هوایی کشورمان، بسیاری از تجهیزات در معرض دید عمومی قرار نگرفته اند، اما تصاویری که از حضور رادارهای خاصی چون "ووستوک" ( این رادار تونایی شناسایی جنگنده‌ای پنهانکار با سطح مقطع راداری در حدود 0.5 متر مربع را در فاصله 350 کیلومتری دارد) در برخی برنامه های نظامی رسانه ملی حکایت داشت، نشان می دهد ایران صاحب یکی از کامل ترین و به روز ترین سامانه های راداری در زمینه شناسایی هواگردهای بدون سرنشین است و انواع نمونه های خاص داخلی و خارجی با برد، ارتفاع و مکانیسم های خاص شناسایی، در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد.

رادار مشهور ووستوک

خلاصه آنکه با نگاهی به تکرار تولید و انتشار اخبار نظامی توسط بلندگوهای رسمی و غیررسمی ارتش صهیونیستی، مشخص می شود هر زمان که این رژیم به علت کشتار مردم بی گناه فلسطین (همچون هفته های اخیر) یا ناتوانی در اثبات ادعاها و شعارهای خود (حملات سنگین ارتش سوریه به یگانهای اطلاعات و شناسایی این رژیم با دهها راکت و موشک که بدون پاسخ ماند) مواجه شده، سریعا با انتشار یک شایعه و دروغ بزرگ، تلاش می کند افکار عمومی کشورهای منطقه و دشمنان خود را معطوف به قدرت خود کند و طبق معمول سخن چینان بیسواد، اندر میان کور بخت و خجل باقی خواهند ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 44
  • امید DE ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    مرگ بر اسرائیل بزودی نابودتان خواھیم کرد ،
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    66 83
    مهمترین تهدید ایران در دو دهه آینده حرکت امریکا ناتو روسیه و اسراییل به سمت موشک های بالستیک و کروز هایپر سونیک هست مثل پروژه بالستیک های هایپر سونیکی که چند روز پیش روسیه رونمایی کرد که با موشک های بالستیک فعلی که با سرعت های یکی دو ماخ پرواز می کنن چهار پنج برابر سرعت بیشتری دارن بخصوص در فاز اولیه و نهایی و رهگیری و شکار اونها به شدت سخت تر هست..این در حالی هست که غرب خیلی داره فشار میاره که ایران توسعه همین موشک های بالستیک صاب سونیک رو هم متوقف کنه
    • دکتر IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      65 12
      کاملا درسته در یمن هم این مضوع دیده شد که موشک های سوخت مایع صاب سونیک متعارف اکثرا توسط پاتریوت رهگیری شدن و ایران به هیچ عنوان نباید به سطح فعلی در موشکی راضی بشه وگرنه......
    • رضا IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      27 4
      نظر شما در مورد موشکهای هایپر سونیک قبول ولی کلا ما موشکهای بالستیک کم سرعتمونم حدود 3 ماخ سرعت دارن و کلا زیر صوت نیستن و همه بالای سرعت صوتن و لفظ صاب سونیک در موردشون بکار نمیره
  • رحمان US ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    آره...کنتور که نمیندازه بگین ماهم باور میکنیم
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      84 57
      رحمان کوراوغلی: RQ170 هم دروغ بود؟
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      72 97
      به جهنم که باور نکردی
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      عیبی نداره حرف بدون سند اونها رو باور کن!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      67 58
      کاربر رحمان! بهتر نیست از رژیم کودک کش صهیونیستی بخواهید که مدارک خویش را برای ورود به آسمان ایران اعلام نماید. در ضمن سابقه این کودک کشان نشان می دهد که اگر در مورد فعالیتی موفق بودند معمولا آن را اعلام و رسانه ای نمی کنند.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      47 66
      البته که باور تو یکی برای ما مهم نیست
    • بوشناس IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      39 13
      از مای بیبی استفاده کن
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      14 50
      این همه در مورد بارون و کدخدا و برجام دروغ گفتن لال مونی گرفتی چیزی نگفتی ...خوب اینجا هم لال مونی بگیر.....مشکل شما اینکه شما فکر می کنید امنیت از زیرلحاف در میاد ....بجای اینکارها برو سراغ نظامیهاتون ببین دردشون چیه (چندتا جنگنده میخوان چندتا تانک میخوان ....چقدر حقوق میخوان تا به دامن دشمن فرار نکنن.....اونم کاملا همتراز.....)
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      5 2
      ذهن هایی را که نخواهند بفهند و یا بصورت کورکورانه از دولت یا دسته یا گروهی حمایت میکنند نمیتوان باز کرد. ذهنی که نخواهد و نتواند که ببیند هرگز راهی برایش نیست.
  • عباس AE ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    اگر برفرض حرف صیهونیستا درست باشد اما جرات کوچکترین حمله ای ندارند چون با اولین حمله به ایران کل سرزمینشان با خاک یکسان می شود
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      48 12
      اونا بمب اتم دارن و ما بمب های معمولی
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    65 81
    خود آمریکاییها و صهیونیستها هم میدونن چه دروغهای احمقانه ای میسازن اما تا زمانی که در ایران منگل هایی باشن که این دروغها رو باور کنن، به کارشون ادامه میدن.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    30 81
    فکر نمیکنم سطح مقطع راداری ار کیو از f35 بیشتر باشه بعلاوه خود امریکایی ها هم از توانایی استیلث در کنار جنگ الکترونیک شدید استفاده میکنند و بعیده در شرایط عادی نشه حتی خارج از مرز تحرکات این پرنده رو شناسایی کرد
    • حسین IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      19 68
      اگر f 35 بخواد با ایران درگیر بشه هم نیاز به سوخت گیری هوایی داره ، هم حم ل تسلیحات و ... در خارج از بدنه! اون وقت سطح مقطع اش افزایش قابل توجهی پیدا میکنه!
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      4 2
      دیتالینک آرکیو چی ....شاید از روی امواج کشف شده باشه......
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    18 13
    سامانه های ایرانی خوب هستند ولی باید در مقابل جمینگ پیشرفته چنین جنگنده هایی که باعث فریب رادار میشه هم کاری کرد وما برای ردگیری چنین جنگنده هایی علاوه بر رادار ها پیشرفته سیستم الینت که بسیار کار آمد است برای ردگیری پنهان کارهایی که جمینگ قوی دارندهم تهیه وانبوه سازی کنیم
  • سجاد AE ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    9 21
    شاید میخواستن یه دستی بزنن دو دستی بگیرن!
  • قریشی IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    بدبخت کسانیکه دروغهای اتاق فکر غربی ها را بدون فکر و تعصب ملی با هزینه خودشان در فضای اینترنتی اشاعه می دهند . بعضی مغز پوسیده های داخلی بسیار عجیب تر از مجانین غرب نشین و دوره گردهای اپوزیسیون از شنیدن اینگونه اخبار جعلی نه تنها ناراحت نمی شوند بلکه قند توی دلشان آب میشود که الحمدلله کشورمان که حافظ امنیت و جان خودمان و خانواده و عزیزترین کسانمان است در وضعیت ضعیف تری در مقابل اسرائیل و امریکا قرار دارد ! اینها شعور ندارند ببینند زمانیکه امریکا به عراق و افغانستان حمله کرد تا یک نفر از سران دولت را کشت صد نفر از مردم بی گناه را به خاک و خون کشید ، اگر در کشوری مانند عراق بودند که تمام کشور و زیرساختهای آن بدست امریکا نابود شد و از پنج نفر خانواده همین غرب پرستان چهار نفرشان در حمله امریکا لت و پار می شدند آن موقع قدر امنیت الان و قدرت و اقتدار کشورشان را میدانستند .
  • GB ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    هواپیمایی که صدها ملیارد دلار هزینه اش شده حتما میتواند رادارهای مدرن را از کار بیندازد بعضی ها فکر میکنند که این پول را الکی هزینه کردند ان کسی که اگر چنین هواپیمایی را به ایران بفرستد از کم وکیف رادار های ایران با خبر است ومیداند چگونه باید بفرستد که ردگیری نشود
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      28 49
      همونجوری که هزینه RQ و پهپاد اسرائیلی و ... رو الکی هزینه نکرده بودند؟
    • حسین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      17 73
      بابا تو هنوز جمله بندی بلد نیستی غلط املایی هم که داری بعد اونوقت اومدی در مورد رادار و جنگال صحبت میکنی ؟ برو بستنیت رو بخور آموووووووو
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      12 51
      وقته خوابه کوچولو بخواب
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      20 80
      غربیان صدها میلیارد هزینه می کنند ولی ما در عوض یک میلیاردم آن را هزینه می کنیم و آن را با ذکر الله و نام خدا هزینه می کنیم که گره گشایی هر ناشناخته ای است. در ضمن اگر این میلیاردها دلار اثر داشت چرا باعث فروپاشی دولت سوریه نگردید. چرا از شکست ارتش چهارم جهان در سال 2006 جلوگیری نکرد. چرا نتوانست ویتنام جنوبی را حفظ کند؟
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      چون نخواست ویتنام جنوبی را حفظ کند
  • GB ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    93 47
    شما که اجازه پخش نظر درباره ار کیو صد هفتاد رانمیدهید پس همان قول خودتون را باید فقط شنید ار کیو سقوط کرد وایران از طریق جاسوسانش در پایگاه امریکا از موضوع با خبر شد البته اگر مردانگی کنید ونظر من پخش کنی
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      23 72
      خخخخ میگم به فرض که این جفنگیات درست باشه. وقتی پهپاد فوق پیشرفته اینطوری سقوط می کنه، چه اطمینانی به بقیه ادوات جنگی از جمله اف 35 هست؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      20 65
      هر وقت که بریتانیا اسناد دخالت خویش را در جریان جنگ های داخلی روسیه در فاصله 1918 تا 1920 میلادی منتشر کرد نیروهای مسلح ما به تقاضای شما ترتیب اثر خواهند داد.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      23 54
      برادر من هواپیمایی که سقوط میکنه اونشکلی میمونه؟ بعد میشه اینجوری ازش مهندسی معکوس کرد و به تعداد انبوه ساخت؟
    • پیام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      15 37
      خب چطوریه یک پهپاد به اون بزرگی سقوط میکنه اونوقت یه خراش بر نمیداره
    • دیدگا IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      5 4
      آر کیو سقوط کرد رو آمریکایی ها تو دهن تو گذاشتن تا بیشتر ضایع نشن! اگه سقوط کرده بود این مطلب رو چنان تو بوق میکردن که نیازی نباشه تا نوچه ها و کاسه لیس هاشون بیان و در گوش ما پچ پچ کنن!
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      6 3
      اگه واقعا اینی باشه که شما میگین: "ایران از طریق جاسوسانش در پایگاه امریکا از موضوع با خبر شد" یعنی ایران توی پایگاه نظامی امریکا جاسوس داره، این که خیلی باحالتره. اونی که نمی تونه مراقب امنیت پایگاهش باشه هواپیمای رادارگریز به چه کارش میاد؟!
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      9 7
      ناشناس ۱۰:۳۷ ما که جز پرواز یک ماکت چیزی از تولید انبوه شده اش ندیدیم که مشخص بشه عملکردش چه شباهتی با نمونه واقعی داره
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      3 4
      سقوط؟؟اخه از اون ارتفاع بالا با این وزن سنگین بخواد سقوط کنه به نظرت اونقدر سالم میموند؟
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
      3 4
      نادان اگر سقوط کرده بود که بدنه اش متلاشی شده بود. ندیدی صحیح و سالم بدست ما افتاد؟
  • GB ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    75 40
    هیچ کدام از رادار های ایران توان مقابله با جمینگ قوی سنسور های اف سی پنج رانداردمشرق موضوع رادار گریزی فقط بدنه رادار گریز نیست که با چنین رادار هایی ردگیری شود ان کسی که اف سی پنج راساخته از رادارهای قوی تر از این اورا تست کرده
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      17 77
      آره تو رویا بمون.اون روزا گذشت که هز غلطی میخواستن میکردن.جالب اینه خود امریکا چنین ادعایی نداره ه که شما نادان ها دارید
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      15 37
      کاربر ساکن بریتانیا! شما چرا فکر می کنید که ساختار جنگ الکترونیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همانند نیروهای امریکایی است. در ضمن روسیه موشکی را تست کرده است که همه سامانه های دفاعی غرب را دور می زند.
  • GB ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    76 27
    مشرق رادارهای ارایه فازی در باندهای مختلف امریکا قوی تر از رادارهای که نشان دادی است وانها نمیتوانند افسی پنج را ردگیری کنند بس رادارهای غیر ارایه فازی ما میتوانند ردگیری کنند ک مقدار تعصب را باید کنار بگزاریم
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      16 44
      نمیتونن رهگیری کنن مهندس اول یکم منطقی و علمی حرف بزن هیچ پرنده غیرقابل کشفی در دنیا وجود نداره شما خیلی تحت تاثیر اسم پنهانکاری و رادارگریزی قرار گرفتی
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      7 1
      خدا شفات بده
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      6 43
      نحوه کارکردن سیستم الکترونیکی ما با سیستم الکترونیکی غربیان متفاوت است.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      2 11
      بچه راست میگه ....کشف میشه ولی در فاصله کمتر....حالا اگر فرستنده رادار ما تو مرز عراق و سوریه(شایدم دمشق) باشه و گیرنده لب کارون (دختراش چه خوش چشم ابرو....این یک نظر سو بود ) و با فیبر نوری با هم مبادله پروتکل کنن چی....
  • GB ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    68 19
    اف سی پنج بیشتر از قدرت کامپیوتر بسیار قوی وجنگ مخفی الکترونیک که باعث کشف توسط رادارهانمیشود خود را مخفی نگه میدارد تا بدنه پنهانکار ماباید برای جنگ الکترونیک چنین جنگنده هایی کاری کنیم تا برای کشف بدنه جنگنده
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      8 33
      خدا شفات بده بدجور فیلمهای هالیوودی روی شما اثر گذاشته
    • سوسان IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      14 40
      چقدر از این اف 35 تعریف میکنی . اف 35 هنوز در نشستن عمودی مشکل داره و در ابتدا یک کپی ناشیانه از یاک روسی بود بعدا سیستمهای اف 22 رو به صورت تجاری بهش اضافه کردند اف 22 دها برابر از اف 35 بهتره چون آمریکا اونرو نه برای صادرات به کشورهای بنجل بلکه برای خودش ساخته اف 35 فقط یک هواپیمای تجاری تبلیغاتی هست و در بدنه و آیرودینامیک و رادار و سیستمهای هدایت از اف 22 بسیار پائین تره در سال 2014 روسیه در مرز اردن و سوریه یک اف 22 رو با سامانه اس 400 ساقط کرد حالا بمونه اف 35 بازاری .ما هم شبیه رادارهای اس 400 رو از روسیه تحویل گرفته ایم که شامل رادارهایی به مراتب قوی تر از نبو میباشد.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      12 71
      بنده منکر توانایی اف-35 نیستم. ولی به توانایی های نیروهای مسلح مان ایمان دارم. بخشی از توانایی های نیروهای مسلح ما در جریان جنگ های 33 روزه- 22 روزه و شکار جانور قندهار نمایش داده شده است.
  • GB ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    79 23
    این راداری که نشون دادی در اول صفحه رادارهای منسوخ شوروی است که خود روسیه هم چنین اعتقادی که شما درباره این رادار رادارید ان ندارد
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      13 43
      شما کارشناس نظامی هستید یا فیلم زیاد میبینی یا شیفته تسلیحات امریکایی هستی؟!خود امریکا هم چنین ادعایی نداره امثال شما اون رو بزرگ کردین
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      6 34
      شما صد سال دارید و از قدیم توی صنف رادارفروش ها بودید که میدونید چی قدیمیه و منسوخ شده و چی جدیده و کارایی داره البته توی همه کشورها هم بودید مثلا چین و روسیه و آمریکا و از نزدیک خودتون رادار میساختین میدادین دست مردم از تولید به مصرف
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    8 17
    مشرق گفتم یه گزارش راجع سوخوی سی بزار که ما خریدیم .... چرا نمیزاری ؟؟ اگه گذاشتی عکس با کیفیت هم بزار ... مدتیه عکس های جنگی خوب نمیزاری ... چت شده ؟
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    5 39
    مشرق گفتم یه گزارش راجع سوخوی سی بزار که ما خریدیم .... چرا نمیزاری ؟؟ اگه گذاشتی عکس با کیفیت هم بزار ... مدتیه عکس های جنگی خوب نمیزاری ... چت شده ؟
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    20 6
    ووستوک ! بازم کپی از روسیه!
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    24 21
    لعنت بر مشرق
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      11 14
      لعنت برخودت
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      10 7
      لعنت بر اربابت
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    14 61
    حتما می دونید صهیون های کثیف در جنگ با اعراب از همین شیوه های رسانه ای اشتفاده کردن و گزارشگر تلویزیونی آمریکا در استودیو جلوه های تصویری گفت ما الان در سرزمین اعراب هستیم!
  • US ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    61 26
    مشرق لطفا چاپ کن ! چطوره که رادارهای ایران ار کیو 170 رو شناسایی کرد ولی نتونست هواپیمای به مراتب سطح پایین تر هرمیس اسراییل را شناسایی کنه تا وقتی که به مرکز کشور در نطنز رسیدو در انجا سرنگون شد. البته ان زمان گفته شد که عمدا نزدیم تا به ماموریتش پی ببریم و البته که کسی باور نکرد این استدلال رو ! هواپیماهای شناسایی به صورت ان لاین تصاویر رو ارسال می کنند. لازم به برگشتشون نیست.
  • GB ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    17 73
    ادبیاتت خیلی شبیه روحانی بیسواد خطاب کردن منتقدین بگزریم هرمس تا نطنز امد خوب این رادارهایی که میگی ان موقع کجا بودند
  • سوخو قاتل داعش RU ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    14 58
    زنده باد ایران مقتدر _______________________ زنده باد اقتدار ایران زمین _______________________ به امید ورود یل شیر افکن روسی su_35 به ایران ______________________ درود بر مشرق قهرمان **********
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      16 36
      گم شو روسوفیل، پیش عمو پوتین
  • سوخو قاتل داعش RU ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    15 48
    دو بار عابروی اینا رفت : 1_ زمان رهگیری و زمین گیر کردن پهپاد فوق محرمانه RQ_170 2_ فرار کردن بُزدلانه اف 22 رپتور از سوخوی 35 روسی که یک نسل عقب تر بود!
  • بهمن UA ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    25 6
    در دنیا از سه نفر نفرت دارم ___________________________ 1_ محمد بن سلمان پدر داعش 2_ ابوبکر البغدادی خود داعش 3_ هیلاری کلینتون مادر داعش ____________________________
  • قالپاق سازی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    11 4
    از اون مرتیکه حرام بن سلمان چه خبر ؟؟ کی بر میگرده .. .. ظاهرن اینم مثل البغدادی 7 تا جون نجس داره
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    4 7
    نمیدونم از سوخو سی خبری شد یا نه نمیدونم گرفتند نمی گن ! یا صداش درنمیارن ... الله اعلم ، مشرق هم مثل مرغا رو تخم ها خوابیده و از دور برش خبری نداره ...
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    66 10
    امریکا وقتی چیزی میسازه هدفش روسیه و بهترین رادارهاشه این که رادار کره شمالی و چینی ما که چیزی نیست
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    18 71
    لعنت بر آنهایی که منفی باف و ضد اسلام هستند و منفی میدهند ........ و همچنین لعنت خدا بر اونایی که این پیام من رو منفی بزنند ..... ضد انقلاب هستند و البته حمال غرب
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      107 7
      خاک بر سر مشرق با انتشار این کامنت ها
  • US ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    89 25
    مشرق مردم دارند از گرسنگی می میرند ، من نان شب ندارم این چیزا چه دردی از ما دوا می کند .
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      9 59
      برو دنبال زحمت و نان به جای اینکه وقت و توانت را اینجا مصرف می کنی!!!
    • علیرضا IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      7 45
      ... آدم دروغگو ،تو که راست میگی ..
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      6 31
      به مردنت ادامه بده.امثال تو بمیرند بهتره
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      8 32
      مردم از گرسنگی نمیمیرند یک عده معدودی هستند که البته یکیش هم خیلی زیاده اما ای کاش اونهایی که دم از گرسنگی مردم میزنن واقعا به فکر گرسنگان باشند
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      1 7
      پول اینترنتتو از کجا اوردی شیطون؟ برو به جاش یه فلافل بخور از گشنگی نمیری.
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    8 45
    پول وای فای که داری مونگول
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    8 16
    پول وای فای که داری مونگول
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    4 11
    F_35 < mig_35 ___________________________________________ F_22 < SU_35
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    79 26
    تو سوریه پایگاه مارو زدن اصن نفهمیدیم با چی زدن تا اینکه خودشون اعلام کردن بعد میگی ما اون ردیابی می کنیم؟در ضمن امریکا انقد خرج یک جنگنده نکرده که راحت ردیابی بشه.
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      7 37
      ما توی سوریه سیستم راداری داریم؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      7 36
      تو سوریه این تجهیزات مستقر نیستند عزیز
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      2 0
      تو سوریه و ایران تجهیزات روسی هست
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    18 14
    درود بر مدافعان مومن ایران
  • وحید IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    51 39
    چندتا از این سامانه ها رو ببرید اقلا سوریه هر روز نزن لت پارتون کنند
  • US ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    15 24
    البته اونوریا میگن ار کیو 170 نقص فنی داشت و سقوط کرد
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      62 47
      اینو نگن چی بگن؟ خخخخخ
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      33 12
      اینو نگن چی بگن.میخوای بگن ایران اونو گرفت؟!!
    • سوسان IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      6 3
      اینو نگند چی بگن ؟
    • بوشناس IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      4 4
      اونوری ها یه چیز بدی خوردن
  • IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    20 15
    اسرائیل محکوم به شکست و فنا است....
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    14 10
    انشاالله خداوند مومنين را ياري خواهد كرد.
  • US ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    17 10
    جان من فدای خاک پاک میهنم، پاینده باد خاک ایران ما
  • سید IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    26 63
    صهیونیستهای نجس اگر کاری را قادر به انجامش باشند، هرگز آن را فاش نمی کنند تا همواره بتوانند آن کار را تداوم بخشند، نه اینکه در بوق و کرنا کنند تا دشمنشان هوشیار شود!
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      37 5
      درود بر شرفت.اینو باید به برخی از جوانان گفت فوق العاده تبلیغات غربی روشون اثر گذاشته
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    14 71
    درود بر پدافند هوایی کارآمد و منسجم کشور
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    13 57
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل و آل سعود
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    16 73
    توانایی خیلی چیزای دیگرم داریم منگلای صهیونیست و آل سعود بدانند
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    11 17
    بسیار عالی و مایه افتخار است
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    11 48
    بسیار خبر خوبی است در عین حال بهتر است مسائلمان را با لمریکا و اسرائیل حل کنیم چون جنگ و خشونت هیچ ثمری ندارد
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      8 30
      شما هنوز فکر میکنید حل شدنی باشه؟ سیمان پر کردیم تو اراک بعد مثل آب خوردن زدن زیر قرارداد بین المللی، چند وقت پیش بخاطر تزریق عمدی بیماری در افریقا برای آزمایش پزشکی که لو رفته بود معذرت خواهی کردن، داعش رو بوجود آوردند و اونجور بچه کشی و مادر کشی برای بلعیدن منطقه، چطوری میشه با همچین موجودی مسائل رو حل کرد؟
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      2 3
      جالبه هم به نظر اصلی منفی بیشتر داده شده هم به جوابش که در نقطه مقابلش هست :)
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    17 34
    اول اینکه ما چیزی بنام پنهانکار و ضدرادار نداریم این حرفها فقط تبلیغات و برای مردم عامی هستش و در واقعیت و مسائل فنی وجود نداره فقط این پرنده ها طوری طراحی میشن که سختتر در رادارها دیده بشن و دیرتر کشف بشن و عملا هیچ پرنده ای غیرقابل کشف وجود خارجی نداره و همه قابل کشف توسط رادار و سیستمهای شناسایی هستن در واقعیت علمی و فنی عملا چیزی بنام پنهانکاری و رادار گریزی کامل هیچ معنا و مفهومی نداره
  • محمد مسلم GB ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    22 30
    سیستمهای پیشرفته شناسایی و شنود جدید در ایران مانند Avtobaz m که در سوریه نیز توسط روسها  مستقر شده اند بدون در نظر گیری سطح مقطع و میزان رادارگریزی پرنده ها اقدام به شناسایی و شنود تمام الگوهای عبور امواج از موبایل تا ماهواره در شعاع چندصد کیلومتری خود میکنند و سیگنال های ارسالی زمینی و هوایی و ماهواره ای تا شعاع چندصد کیلومتری خود بررسی و الگو برداری میکنند و هر جنبنده ای در آسمان از هر فرکانسی کوچکترین کد ناشناسی ارسال یا دریافت و یا رادار خود را روشن کند این چنین سیستمها درلحظه آن را کشف و مشخصات آن را به تمام واحد های پدافندی و پایگاه های شکاری اعلام میکنند آن هم بدون ارتباط به بحث سطح مقطع و رادارگریزی. یک ذره فکر... یا حق
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    5 9
    حالا به موقع ش تصاویر شناسایی ش رو هم رو می کنن تا متوجه بشیم آمدن و راحت رفتن!
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    5 45
    به عرض می رسانم که سنسور کارش اخلال نیست. سنسور یک دیوایس اندازه گیری هست. در ضمن برای دفاع از آسمان کشور این فقط انواع رادار نیست که انجام وظیفه می کند. راه های فراوانی هست که ایران از برخی استفاده می کند و از برخی روشهای ارزان دیگر به دلایلی که من نمی دانم استفاده نمی کند. در اوج قدرت شوروی سابق یک هواپیمای تک موتوره خصوصی آلمانی آمد و در میدان سرخ مسکو به زمین نشست. بزرگترین قدرتهای جهان هم اگر فقط موضع دفاعی بگیرند آسیب پذیر هستند. امیدوارم روزی پرتاب موشک فکور و مقصود را از شکاری پیشرفته ساخت داخل و بالنهای ارتفاع بالای 35 کیلومتر مجهز به سامانه راداری و اپتیکی دفاع هوایی و موشک مناسب را ببینم.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    7 19
    سرتونو بکنید زیر برف
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    43 41
    پس چرا F22 هایی که از امارات به سمت ایران میآیند شناسایی نمیشوند.
  • سوسان IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    6 13
    از اس 300 پی ان یو 2 گزارش تهیه کنید باهاش میشه اف 22 شکار کرد اف 35 در برابرش جوجه است.راستی اف 16آی رو با رادارهای اس 200 ساخت 50 سال پیش شکار کردند از ارتقای اس 200 و موشکهای نابودگر اون گزارش بدید . اسرائیل از ترس رادارهای سوریه از آسمان لبنان موشک کروز شلیک میکنه و جرات ورود به سرزمین اصلی رو نداره از عملیاتهای نصف و نیمه اسرائیل در سوریه گزارش تهیه کنید.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      31 3
      شک نکن کدهای سامانه S-300 قبل از تحویل به ایران توسط روسها به دیگران فروخته شده
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    35 12
    حال آدم به هم میخوره از هرچی که اسمش جنگ و دعواست.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      4 6
      شما برو داخل یک کازینو کار کن
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    17 34
    من نه ادم نظامی هستم و نه از رادار و جنگنده سر رشته دارم فقط فکر میکنم اگه اسرائیل واقعا اینکارو میکرد ایا اعلام میکرد تا همه هوشیار باشند یا مخفیانه هر کاری دلش میخواست میکرد؟ به نظر میاد داره جنگ روانی میکنه
  • احسان IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    11 62
    از سخنان رهبری و اطمینان به آینده معلوم است ایران خیلی قوی است ، با دست خالی با تحریم هسته ای شدیم پس خوب میتونیم از خودمان دفاع کنیم گول شبکه های ماهواره ای را نخورید.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      34 2
      کدوم هسته ای؟ همانی که بتن کاری شد رفت؟ از 50 هزار سانتریفیوژ رسیدم به پنج هزار رهبری تنهاست عزیز تنها......در تمامی موضوعات
  • آقایی US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    3 2
    مشرق خوب سر مردم را گرم کردی ها. خوانندگان دارند عشق می کنند و با هم کلنجار می روتد . برای روحیه شون خوبه. سپاس از مشرق . من نظری در باره این گزارش ندارم .
  • US ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    1 3
    آفرین به این گزارش کامل و زیباتون مشرقی های عزیز
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    5 1
    چرا برای نابودی اسلاحتلبا و صهیون ها تعلل می کنیم؟
  • مسعود IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    37 1
    به نظرم الان که توی موشکی تحت فشاریم و موشکیمون تعطیل شده باید توی این چند سال به سمت توسعه رادار های هواپایه پیشرفته و بومی سازیشون و سیستم های جیمینگ و اشکار ساز های برد بلند فروسرخ هواپایه بریم و در زمینه موتور های توربوفن با تراست بالا هم از انتقال تکنولوژی استفاده کنیم و اگه هم امکان پرتاب ماهواره نیست توی ساخت ماهواره های مخابراتی و سنجش از دور چند تنی تلاش کنیم
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      2 0
      برادر من دشمن توی هوا به مراتب از موشکی و ماهواره قوی تر از ما هست شما میگی در زمین اون بازی کنیم! اینها به راحیت سوخوهای روسیه رو هم می زنن.....ما چه بخواهیم چه نخواهیم فضا تا چند دهه دیگه رکن اول امنیت اقتصاد حتی ترویسم و معدن کاری میشه و اگر شکل کنیم با سر سقوط می کنیم..
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    2 34
    اسرائیل میگه ما اجازه نمیدیم ایران اسمان ما را با پدافندش ببنده بعد یه عده میگن تکنلوزی ما برای صدسال پیش خب اربابتون میگه دارید شما میگید نه نداریم عجب ادمایی احمقی توی این کشور هستند
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    4 7
    پس باید در تکنولوژی فوق پیشرفته و چند هزار میلیارد دلاری امریکا را گل گرفت. شاد باشید.
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      0 1
      شاد باش تو به رویای امریکاییت
  • US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    1 1
    avtobaz روسها موفق شده چرا ما باید خوشحال بشیم؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    4 0
    سوخو 35 و میل 35 و کاموف 52
  • بی طرف IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    3 0
    شما میگید ار کیو ۱۷۰رو شما به زمین نشاندید بعد از کمتر از دوسال مهندسی معکوس کردید و صدها نسخه از اون رو ساختید قبول ولی چرا اف ۱۶ ۱۵و بقیه جنگنده های امریکایی قبل انقلاب که چهل ساله تو ایرانه نتونستید مهندسی معکوس بکنید و جنگنده جدید در حد اف ۱۵یا اف ۱۶ بسازید لطفا مشرق نظرمو منتشر کن تشکر
  • رحمت عیدی IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
    0 1
    نه داش گلم مغز آکبند شمارو گل گرفتن که تحلیلت در حد ته فیله،حالا جدای از این همه احساس بندگی و حقارت و حماقت و ترس از آمریکا دوستان بفرمایند با این تفاسیر و تحلیل شما چرا اربابتون تا حالا حمله نکرده که کار رو یکسره کنه بره پی کارش تا وجهه ابر قدرتیشو حفظ کنه؟که برا حفظش محتاج کارشناسهای تک سلولی مثل شماها نباشه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
    3 2
    باتوجه به فوق پيشرفته بودن پهپاد آر كيو ١٧٠ كه إف ٣٥ فقط بخشي از ويژگيهاي آر كيو ١٧٠ رو داره ! (آر كيو ١٧٠ مخصوص سازمان جهنمي سيا است و تكنولوژي آن حتي به پنتاگون هم داده نشد !) آركيو ١٧٠ آخر تكنولوژي امريكايي بود از رادار فوق پيشرفته أش تا توانائي حس بويائي براي يك پرنده! ومخصوصاً جثهء بسيار كوچكش نسبت به إف ٣٥ ، ايران مقتدر و عزيز يك پهپادي را به زمين نشانيد كه از ٣مركز كنترل وهدايت ميشد ، ١-از قندهار ٢- از آمريكا ٣- از طريق ماهواره ! حتي براي روز مبادا امكان انفجار آن از هر٣ مركز هدايت و كنترل ! كور اجاق جان ! ببخشيد كور اوغلو ، رئيس جمهور وقت امريكا اوباما رسماً درخواست استرداد آنرا كرد ! نشاندن آركيو اونقدر دروغ !!! بود كه آمريك قصد بمباران انرا داشت ! تا زمان اعلام تلويزيوني اين كار فوق عظيم ، امريكا جرأت اعلام انرا نداشت ! بعد كه مجبور به اعتراف شدند ، گفتند ايران هرگز نميتواند از اين آركيو ١٧٠ سر در بياورد ! واسه يه ادعاي دروغ ايران ، امريكا اينقدر آسمان ريسمان كرد ؟ گمونم تو كور به زبان فارسي باشي وكَر هم باشي كه اعترافات امريكائيها رو نشنيدي ! ضمناً به كوري چشم بيگانه پرستان ، با كار هاي علمي تحقيقاتي دانشمندان سپاه با اين غميمت گرفتن ما حد اقل ١٠ سال ار نظر تكنولوژيك جلو افتاديم ! بتركه چشم حسود
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
    1 2
    ضمناً قابل توجه كور - اولي ! يكي از دستيافتهاي ايران مقتدر از آركيو دسترسي به تكنولوژي رادار سار بود ، كه اصطلاحا ميگن اين رادار ميتونه : ردّ پاي انسان در كوير رو پيدا كنه ! ما نمونهء بزرگنر وپيشرفته تر از رادار سار رو داريم روي هوا پيما هاي جنگي مون نصب ميكنيم ! يه وقت سكته نكني از اين خبر !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس