حمله موشکی نمایه

نکته جالب اینجاست که هیچ کدام از اهداف مورد نظر، زیر زمین یا به صورت حفاظت شده ساخته نشده بودند که این خود نکته مبهم دیگری برای استفاده از این حجم از موشک بر علیه این اهداف است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تهاجم موشکی بامداد شنبه از طرف ۳ کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه که به بهانه حمله شیمیایی بدون سند و مدرک صورت گرفت، یکی از تحولات مهم ماههای اخیر از جنبه دخالت مستقیم ارتش های خارجی در این کشور محسوب می شد که با گذشت حدود ۲۴ ساعت از آن، فعلا دارای نقاط ابهام و علامت سوالهای فراوانی است که با گذشت زمان، جوانب آن بهتر و بیشتر آشکار خواهد شد.

مهمترین نکته در خصوص این حملات فاقد تاثیر که به نظر می رسد برای راضی کردن برخی عابربانک های منطقه برای دوشیده شدن بیشتر است، آن است که طرف های درگیر در این ماجرا هر کدام روایت های بسیار متفاوتی از نتایج این حملات موشکی را اعلام کرده اند که نکته مشترک آن، عدم تاثیر راهبردی و طولانی مدت این حملات بوده است که در این گزارش سعی می کنیم به همه آنها بپردازیم.

فاجعه مشکوک در دوما؛ اسم رمز شروع عملیات

حدود یک هفته قبل و با وقوع حمله شیمیایی در شهر دوما در نزدیکی دمشق، کشورهای غربی بر طبل جنگ کوبیده و اعلام کردند دولت سوریه مسئول این حمله بوده و باید برای این حرکت مجازات شود. اما در همین ابتدا و برای سناریوی اول علامت های سوال زیادی وجود دارد.

شهر دوما در محاصره کامل قرار داشته و در آستانه تصرف کامل و راحت به دست ارتش سوریه بود، لذا منطقا و با توجه به حساسیت ها و دخالت های کشورهای مختلف بویژه غربی در این منطقه، ارتش سوریه دلیلی برای استفاده از سلاح شیمیایی نداشت. مسئله مهم تر این که چند سال پیش و بر اساس یک توافق بین المللی، دولت سوریه کلیه تجهیزات متهم به امکان استفاده به عنوان سلاح شیمیایی خود را نیز نابود کرد.

مسئله سوم نیز اینکه از مدتی قبل از شروع این ماجرا، طرف های غربی خصوصا رییس جمهور فرانسه تهدیداتی را مبنی بر حمله به سوریه در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی در این کشور مطرح می کرد که دقیقا، ضمیر مربوطه، مرجع خود را پیدا کرد.

از JASSM تا MdCN؛ شب نمایش کروزهای غربی بر فراز سوریه

طرف غربی اعلام کرده که با استفاده از ۱۰۵ تیر موشک کروز هوا، دریا و زیردریایی پرتاب، به سمت سه هدف مختلف در سوریه حمله و تمامی موشک های آنها نیز به هدف برخورد کرده است.

بر این اساس، ۳۰ تیر موشک کروز تاماهاوک از رزم ناو USS Monterey  و ۷ تیر موشک کروز تاماهاوک از ناوشکن USS Laboon (این دو شناور در دریای سرخ حضور داشتند) و ۲۳ تیر موشک کروز تاماهاوک از ناوشکن USS Higgins که در خلیج فارس حضور داشت به سمت سوریه شلیک شده است.

زیردریایی تهاجمی اتمی USS John Warner  نیز ۶ موشک کروز تاماهاوک و ناومحافظ فرانسوی Aquitaine نیز ۳ تیر موشک کروز حمله به اهداف زمینی MdCN را از شرق مدیترانه به سمت سوریه شلیک کردند. برد موشک های تاماهاوک در حدود ۲ هزار کیلومتر و برد موشک MdCN در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است.

شلیک موشک تاماهاوک از ناو USS Monterey

شلیک موشک MdCN  از ناو فرانسوی Aquitaine

دو فروند بمب افکن استراتژیک B-۱B هم در مجموع ۱۹ تیر موشک کروز هوا پرتاب JASSM-ER را به سمت سوریه پرتاب کردند که برد این موشک در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است. انگلیسی ها با ۴ فروند جنگنده تورنادو ۸ تیر موشک کروز هوا پرتاب استورم شادو storm shadow را به سمت سوریه شلیک کردند. تعداد نامشخصی از جنگنده های تایفون انگلیسی نیز به عنوان اسکورت همراه تورنادوها بودند.

فرانسوی ها نیز با ترکیب جنگنده های میراژ ۲۰۰۰ و رافال به سوریه حمله کردند و ۹ تیر موشک کروز هوا پرتاب SCALP  را به سمت سوریه شلیک کردند. برد موشک های اسکالپ و استروم شادو در حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ کیلومتر است.

جنگنده های رافال در راه حمله به سوریه

در این میان هواپیمای سوخت رسانی مثل KC-۱۳۵R، هواپیمای آواکس E-۳، جنگنده های اف ۲۲ در نقش اسکورت و جنگ الکترونیک و جنگنده های اف ۱۵ و اف ۱۶ نیز در نقش اسکورت هوایی در این حمله حضور داشتند.

موشک JASSM  در مخزن درونی بمب افکن بی ۱

طرف غربی ادعا می کند که ۱۰۵ موشک شلیک شده توسط پلتفرم های مختلف آنها به اهداف خود اصابت کرده و سوری ها تلاش کرده اند با شلیک ۴۰ تیر موشک سطح به هوا با این موشک ها مقابله کنند ولی هیچ کدام از موشک های سوری ها به هدف برخورد نکرده است!

طرف غربی ادعا می کند که اهداف مورد نظر آنها، دو سری از انبارهای نگهداری سلاح های شیمیایی در غرب حمص و همچنین مرکز تحقیقاتی «برزه» شامل سه ساختمان بوده است که همگی آنها نابود شده است. همچنین غربی ها تصاویر ماهواره ای را برای این ادعای خود منتشر کرده که نشان از نابودی این نقاط دارد.

گزارش مشرق از جزییات مناطق هدف قرار گرفته را اینجا بخوانید:

جزئیات حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه/ مقابله پدافند هوایی سوریه با موشک‌های کروز +عکس، فیلم و نقشه میدانی

**سوریه و روسیه چه می گویند؟

سوری ها در ساعات ابتدایی بعد از این حمله اعلام کردند که حجم زیادی از موشک های مهاجم را رهگیری و منهدم کردند اما ستاد مشترک ارتش روسیه توضیحات بسیار بیشتری دراین باره ارائه داده که دارای تفاوت های بسیار آشکاری با صحبت های طرف غربی است.

روسها تاکید می کنند که ۱۰۳ تیر موشک کروز به سمت سوریه به طور کلی پرتاب شده و پدافند هوایی سوریه موفق شده است ۷۱ فروند از این موشک ها را رهگیری و سرنگون کند.

**لیستی که روسها از نقاطی که به آنها حمله شده ارائه کرده اند به این شرح است:

۴ موشک به سمت فرودگاه بین المللی دمشق شلیک شده، ۱۲ تیر موشک نیز به سمت منطقه الضمیر در شمال شرق دمشق شلیک شده که همگی ساقط شده اند.

همچنین ۱۸ موشک به سمت فرودگاه Blai شلیک شده که، تمام موشک ها ساقط شده اند. ۱۲ تیر موشک به سمت پایگاه هوایی شعیرات Shayrat  شلیک شده که کلیه این موشک ها نیز ساقط شده اند. از ۹ موشک شلیک شده به سمت پایگاه هوایی المزه Mazzeh در نزدیکی دمشق ۵ فروند ساقط شده اند. ۱۶ موشک به سمت فرودگاه حمص شلیک شده است که ۱۳ تیر آنها سرنگون شده اند.

از سوی دیگر، سه فروند موشک نیز به هدف مذکور برخورد کرده که به فرودگاه خسارت خاصی را وارد نکرده اند. مرکز تحقیقاتی البرزه و جرامانا که هدف اصلی حملات ائتلاف غربی اعلام شده بود مورد حمله ۳۰ تیر موشک کروز قرار گرفته که ۷ تیر از این موشک ها رهگیری و نابود شد.

یک سرباز سوری در کنار بقایای یک موشک ساقط شده

طرف روسی اعلام کرده که سامانه های دفاعی این کشور در سوریه، هواپیماهای فرانسوی را شناسایی نکرده اند. همچنین هیچ گونه تلفات انسانی بین غیر نظامیان یا نظامیان سوری وجود ندارد. در عین حال، موشکی وارد بخش تحت نظر سامانه های دفاع هوایی روسیه در سوریه نشده است.

هدف قراردادن موشک کروز توسط پدافند هوایی ارتش سوریه در تهاجم صبحگاه شنبه

ارتش سوریه با سامانه های دفاعی سام ۳، سام ۵، سام ۶، باک و سام ۸ به مقابله با این حمله پرداخته است. طرف روسی تاکید کرده است که در این سالها به سوری ها برای بازسازی توان دفاع هوایی خود کمک کرده و با توجه به وقایع امروز احتمال فروش سامانه اس ۳۰۰ به سوریه نیز در نظر گرفته می شود.

بقایای یک موشک فرانسوی سرنگون شده در سوریه

تصویری از بخش هایی از یک موشک ساخت فرانسه که در سوریه ساقط شده است بعلاوه چند کلیپ از هدف قرارگرفتن موشک های کروز غربی بر فراز دمشق نیز منتشر شده است.

تحلیل های متفاوت از دو طرف : حقیقت کجاست؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، روایت های ارائه شده توسط دو طرف ماجرا بسیار متفاوت از یکدیگر است ولی در این میان توجه به یک سری از مسائل بسیار مهم و ضروری است. اولا این حمله کوچکترین تلفات جانی برای ارتش سوریه و یا غیر نظامیان سوری نداشته است که نشان دهنده اطلاع آنها از مراکز مورد حمله و مطمئن بودن به سامانه های پدافندی خودی است چراکه در صورت اصابت سامانه های پدافندی، قطعا نیروی انسانی موجود در آن هم آسیب می دید.

ثانیا این حجم از موشک باران در مقابل اهدافی که خود غربی ها اذعان دارند نابود کرده اند، بسیار عجیب به نظر می رسد چراکه ۱۰۵ تیر موشک کروز از پیشرفته ترین و دقیق ترین نوع موجود در جهان، برای نابودی ساختمان یا انبارهایی به کار رفته است که به احتمال زیاد تخلیه شده بودند.

نکته جالب اینجاست که هیچ کدام از اهداف مورد نظر، زیر زمین یا به صورت حفاظت شده ساخته نشده بودند و این خود نکته مبهم دیگری برای استفاده از این حجم از موشک علیه این اهداف است و در عین حال، این نکته را مطرح می کند که مگر می شود مراکز حساس و استراتژیک ارتش سوریه برای ساخت سلاح شیمیایی (بر مبنای ادعای بدون سند و پروپاگاندا غربی ها) چنین شرایط احداث و حفاظتی داشته باشد؟

پس شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که هدف آمریکا و دو کشور اروپایی از این انتقال ناوگان و موشک پرانی پرهزینه چه بود؟

پاسخ این سوال را می توان به دو صورت مطرح کرد. در بخش اول باید به تحولات سوریه و مذاکرات پشت پرده اشاره کرد که در جریان آن، مشخصا روس‌ها نسبت به افزایش سطح درگیری ها و بروز یک جنگ واقعی بین ابرقدرت ها اشاره کرده و در عین حال پذیرفتند تا با اطلاع به طرف سوری، فضایی را ایجاد کنند که طرف غربی نیز وجه خود را حفظ کند، لذا نه روسیه، نه سوریه و نه محور مقاومت در این حمله آسیبی ندیدند.

از طرفی شاید بتوان گفت آمریکا و ائتلاف غربی می خواسته با نزدیک شدن موعد تمدید برجام و صحبت های مربوط به محدودیت های موشکی، پیامی را به ایران و محور مقاومت ارسال کند. در عین حال برای تسلیحاتی، این اولین تجربه رزمی بود که می تواند بعدها در فروش این تسلیحات خصوصا در منطقه حاشیه جنوبی خلیج فارس بسیار مفید باشد و هزینه های صرف شده در این عملیات را بازگرداند.

اما سرنخ دیگر این حمله موشکی را باید در داخل خاک آمریکا جستجو کرد؛ جایی که ترامپ با روزهای طوفانی در جبهه داخلی رو به رو است. از طرفی پرونده روابط کمپین انتخاباتی او با روسیه به مراحل حساسی رسیده و از طرف دیگر وی همزمان با یک پرونده شکایت آزار و اذیت جنسی از طرف یک بازیگر فیلم های غیر اخلاقی و از طرف دیگر نیز با ادعای داشتن فرزندی حاصل از روابط نامشروع با یک خدمتکار شاغل در برج ترامپ در سالهای پیش رو به رو شده است. همچنین به زودی قرار است کتاب خاطرات «جیمز کومی» رییس سابق اف بی آی نیز منتشر شود که حاوی افشاگری‌ها و انتقادات بسیار تندی علیه ترامپ است چراکه وی توسط ترامپ از ریاست FBI اخراج شده بود.

البته این مسئله در آمریکا بدون سابقه نیست چراکه در دسامبر ۱۹۹۸ میلادی و در جریان تحقیقات از «بیل کلینتون» رییس جمهور وقت آمریکا به دلیل سوء استفاده از قدرت و شکایت به دلیل سوء رفتار جنسی نیز عملیات روباه صحرا علیه عراق انجام شده و اهدافی در این کشور تحت حملات موشکی و هوایی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    بحثو عوض نکنید. روسیه چرا موشک ها را نزد ؟
    • امیر IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      48 50
      روسها تاکید می کنند که ۱۰۳ تیر موشک کروز به سمت سوریه به طور کلی پرتاب شده و پدافند هوایی سوریه موفق شده است ۷۱ فروند از این موشک ها را رهگیری و سرنگون کند.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      53 63
      اگر یک مقدار اطلاعات نظامی داشته باشیم زدن این تعداد از موشک های کروز دروغ بوده و امکان پذیر نمی باشد. متاسفانه رسانه های ما از کم اطلاعی مخاطبینش سوء استفاده می کند.
    • US ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      50 30
      مشرق شنیدم دیشب بازم بمباران شدید ولی ب تکذیب بسنده کردید!!!! جروزالم پست گفته شاید ما بودیم!! خخخخخ
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      11 28
      داداش هزینه گرفتن و تحمیل هزینه به دشمن در جنگ از هزینه کردن بهتر است. خالی کرد ، اونا هم خالی زدن ! خالی خالی
    • FR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      37 14
      چون سگ زرد ، برادر شغال است دوست عزيز اخرش روسيه كشور يست كه ميخاهد هم لاس غرب باشه
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      23 42
      روسیه و ایران که چن ساله داره نوچه های غرب رو(تکفیری ها) توی سوریه بمباران و تارو مار میکنه امریکام هبچ غلطی نتونسته بکنه. حالا هم به خاطر حفظ ابرو مجبور شد یه حمله نمایشی بکنه که تبدیل به این ابروریزی بزرگ شد.
    • رضا IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      9 5
      داداچ مثل این میمونه که بگیم جمشید مشایخی با محمد علی کشاورز بیایند بر سر امیر نوری با هم دعوا کنند .
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      11 30
      عزیز دلم روسیه هم به کمک روسیه و موشکهای پدافند ایرانی موشکها رو ساقط کرده اند، ولی چون ایران و روسیه به عنوان مستشار جنگی محسوب می شوند بنابراین ساقط کردن موشکها به نام سوریه نام برده می شود تا دخالت مستقیم از سوی ایران و روسیه در امور سوریه از سوی غربیها عنوان نشود.
  • US ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    33 10
    سرگئی رودسکوی، ژنرال ارتش روسیه روز شنبه اعلام کرد که این کشور طی شش ماه گذشته سیستم دفاع موشکی سوریه را به صورت کامل بازسازی کرده است
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      29 4
      روسیه وعده داده بود به مبدا شلیک موشک حمله میکنه
  • US ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    20 24
    ممنون . تحلیل جالب و منطقی بود. روزهای اینده منتظر تحلیلهایی دیگر در این باره هستیم
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      16 4
      بسیار بسیار منطقی !! ۷۱ موشک از حدود ۱۰۰ موشک ، اصلا ۷۱ رهگیر اماده به کار روی لانچر داشته اند
  • رژیم استکباریه مایعات GB ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    20 40
    ناموسا دیدید چه پیروزیه سیاسیه گسترده ای برای امریکا داشت؟ فک نکید دولت امریکا فقط ترامپه. احمق که نیستن .اون همه هزینه یه سودی براشون باید داشته باشه. تنها کسایی که ضرر کردند اعراب و تروریستا بودن. ببینید آلمان و ژاپن و ترکیه و ... چه بزدلانه ازین حمله دفاع کردن. جمهوری اسلامی فقط بعد از جنگ با امریکا می تونه دم از امنیتش بزنه. اگر پیروز بشه که یکم فقط یکم ها پیروزی بعیده . ایران فقط یه قاسم سلیمانی داره امریکا و فرانسه و انگلیس(روباه) چند تا ؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      29 20
      داداش شما فقط یکیشو میشناسی ایران پر از قاسم سلیمانیه ولی هیچکدومشون ادعا ندارن به وقتش
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      19 39
      همون یک قاسم سلیمانی برای کل منطقه اسرائیل و به زانو درآوردن واشنگتن کافیه امثال تو قدرت ایران رو دست کم گرفتید. حتی اگر چنین حمله ای به ایران بشه زدن فقط یک ناو هواپیما بر یا یک رزم ناو برای امریکا کافیه تا کل اعتبارش بره هوا میزنیم شوخی نداریم میزنیم ای ترامپ بیشعور می زنیم اسرائیل رو هم میزنیم ما تشنه یک حرکت اضافی شما هستیم تا بزنیم لت و پارتون کنیم خاک بر سر عراق که اجازه داد از فضای این کشور برای عبور موشک استفاده بشه
    • امیر IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      10 11
      الان می‌ترسم بنویسم بی بی سی باز مشرق غیر قابل انتشار بزنه! برو تحلیل خود بی بی سی رو بخون با عنوان «آیا حملات هوایی غرب سوریه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟» تمام حرفای مشرق رو زده. خودشون هم می‌دونن کاملا از روی بیچارگی بوده و اینکه هیچ دست آوردی براشون نداشته. به قول اون بنده خدا «تکرار می‌کنم» تحلیل خود بی بی سی هست دوست عزیز
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    17 13
    مرگ بر ابلیس جن
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    14 6
    ولاکن مقابله به مثل تا کی فقط اونا بزنن
  • محمد GB ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    51 49
    برادر من اینا سرنگنون نشدند به هدف خوردند.اطلاعات غلط به مردم ندهید.کسی هم توقع ندارد پدافند قدیمی سوریه موشک های های تک غربی هدف قرار بدهد.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      30 31
      جناب آقای عاشق موشک تک غربی! کشوری که تکه پاره و ویران از جنگه ، هنر نداره کوبیدنش ! اون موشکهای تک غربی ، عملا هیچ غلطی هم رو این ویرانیها نکرده ! یا واقعا خری ، یا خودت رو زدی به خریت.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      0 2
      اولا غیر ممکن به هم بخورن اگرم هم خورده باشن کمک الهی بود پس ببند
  • majid US ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    21 25
    این سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به اندازه زیادی بی آبرو شدن، هم در فضای جهانی و هم افکار عمومی داخلی خودشون، چون حتی منتظر نظر پارلمان های خود هم نشدند، یعنی اقدامی ضد قوانین بین المللی و داخلی
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      13 5
      کدوم فضای جهانی منظورته؟ کانال های سروش؟
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      4 1
      ما منتظر نظر پارلمان خودمون برای کمک به سوریه شدیم مگه؟
  • آرش کمانگیر GB ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    29 8
    به نام خدا . سلام . قاعدتا پرواز هواپیماهای انگلیسی و فرانسوی از پایگاههای واقع در قطر و عربستان میبایست مورد شناسائی رادارهای برد بلند کشورمان نظیر رادار (سپهر ) قرار گرفته و به سوریها جهت آماده باش برای دفاع در برابر آنها اطلاع رسانی شده باشد .
  • مسعود IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    20 14
    هر موشک تام هوک که قدمتش به جنگ سرد بر می گرده قیمتی حدود یک میلیون دلار داره با همین نسبت روی موشک های کروز فرانسوی و انگلیسی حساب کنیم برای 105 تا موشک حدودا بن سلمان واسه این کار تو سفرش به فرانسه و انگلیس و امریکا حدود600 ملیارد تومنی هزینه کرده خوب کلا سناریو حمله شیمیایی بشار اسد خیلی غیر قابل باوره چون معمولا کشوری از سلاح شیمیایی استفاده می کنه که احساس کنه جنگ رو باخته و داره نابود میشه مثل همین صدام وقتی نیرو های ایرانی نزدیک بصره شدند از سلاح شیمیایی استفاده کرد بنابر این بر فرض محال باید بشار اسد زمانی از سلاح شیمیایی استفاده می کرد که شکست می خورد و تروریست ها تا 10 کیلومتری دمشق می اومدن نه وقتی پیروز شده :) ٰٰ؛ به نظر حملات این سه تا کشور تکمیل کننده حملات هفته پیش اسرائیل و برای هدف قرار دادن زیر ساخت های موشکی سوریه بوده چون اهداف اکثرا پژوهشی و بعضا نظامی و نزدیک به مرز های اسرائیل انتخاب شده بود به هر حال همه چی تموم شد اما نتایجش: با این اقدام امریکا ژست ابر قدرتی خودشو که ترامپ خیلی دوس داره احیاش کنه بازیافت عربستان حدود 600 ملیون دلار دوشیده شد و یکمی به ذهن خام خودش جواب موشک های حوثی ها رو به ایران داد :)؟ اسرائیل احساس امن تر شدن کرد و به قول خودشون پیامی هم به ایران دادن اما به نظر نمیاد اتفاقات دیروز تاثیر میدانی خاصی بر معادلات منطقه گذاشته باشه به هر حال یاد ادمه به این شعر می افته که میگه برو قوی شد اگر راحت جهان طلبی که در طبیعت ان ضعیف پایمال است
  • مجتبی IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    16 5
    درمورد چرایی انتخاب اهداف واقعا نمیشه نظر داد چون از پشت پرده نمیشه سردراورد. ولی درمورد موشکای منهدم شده منطقی باشیم اولا سابقه دروغگویی روسیه دراین زمینه مشخصه به خصوص درجریان الشعیرات. درثانی تصاویر هوایی که امریکا نشون میده اهداف کاملا نابود شدن. بعدشم اگه موشکی متلاشی بشه لاششو نشون میدن مثل همین موشک فرانسوی که لاششه نشون دادن. خود تاویزیون سوریه اول‌گفت ۱۳ موشک منهدم شده. بعدشم امکانات پدافندی سوریه رو درنظر بگیریم . بابل سوریه بنده خدایی امکانات کمی دارن یه رادار کشف و پیش اخطار درست درمون نداره تو پدافند بحث کشف خیلی مهمه. تعداد ۱۵ موشک منهدم شدن
  • US ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    26 26
    من با اینکه از مشرق و مطالبش بدم میاد، واقعا قانع شدم!
  • مرتضیsk IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    31 14
    دیدین چقدر اون خدابیامرز راست میگفت دنیای امروز دنیای موشکآ نیست!
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      20 10
      اگر سبک زندگیش رو تو استخر فرح که علیه همین سبک زندگی انقلاب کرده بود تغییر نمیداد، الان زنده بود و حرفش رو احتمالاً پس می گرفت! #خطر_ارتجاع.
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    13 11
    پیام این حمله به ایران بود که مستقیما در برابر اسراییل وارد عمل نشود و انفعالی از خود در برابر حمله اش نشان دهد تا به مذاقشان خوش بیاید
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    27 25
    همه موشک ها رو سوریه رو هوا زد . مشرق اینجوری راضی میشی راضی باش...
  • CH ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    40 11
    روسیه باید از خجالت بمیره
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      0 8
      روسیه تا همین الان هم بیشترین ضربات رو به تروریسم داعش وارد کرده در کنار ایران و سوریه .. این حمله هم در حدی نبود که روسیه وارد عمل بشه چون جنگ وخامت پیدا میکرد .. هرچند روسیه این حملات رو به شورای امنیت برده و پیگیری کرده
  • AE ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    19 32
    معلوم شد امریکا تبل تو خالی است.اگر سوریه s300داشت تمام موشک ها را میزد جالبه جنگنده و بمب افکن های پیشرفته جرات نکردن وارد حریم سوریه شوند!! مرگ بر امریکای کشکی و توخالی
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      1 1
      طبل درسته.اخه قبل از تحلیل سیاسی یکم دیکته کار کنین خب نوابع
  • علی US ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    9 14
    مدعیان حقوق بشر و حامیان تروریسم نقاب از چهره خود برداشتند
  • علی US ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    16 15
    مدعیان حقوق بشر و حامیان تروریسم نقاب از چهره خود برداشتند
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    51 29
    اصلا شما پیروز هستید آن فیلم ها از انفجارها که در سایت های ایرانی آمده کلیپ چهارشنبه سوری است. تصاویر آن خرابی ها هم مال برا اثر گود برداری غیر مجاز است. فقط یک سوال اگر حمله موشکی آمریکا ترقه بازی است پس چرا هفته پیش در حمله اسرائیل چند ایرانی کشته شدند؟ تا دیروز میگفتید جرات ندارد، امروز حرفتان شده اصلا کدام حمله؟
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      8 16
      شب بلنده قلندر بیدار مثل دو سال قبل به ده روز نرسیده مطبوعات و دولت اسرائیل به...خوردن می افته و خیال تو راحت میشه ولی دیگه ایران این دفعه دست بردار نخواهد بود چون اسرائیل ........بزرگتر از دهنش خورده و این حیوان دیگه اجازه فتنه در خاورمیانه رو نداره اگر هم روباه پیر ناراحت شد به درک بره بمیره با اون موشک های دو ریالی اش؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      1 2
      باشه اصلا شما اونجا بودی و همه خورد به هدف. خوب الآن چی شده. چه اتفاق جدیدی در سوریه بوده. انقدر گفتن آی میزنیم پدرتون رو در میاریم خوب چی شد! هیچی طبق روال سابق امریکا هیچ غلطی نتونست بکنه و نخواهد توانست بکنه.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      1 3
      آمریکا ابرقدرت زکی! خیلی جالب بود که اصلا هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و بازم مثل همیشه آمریکا هیچ غلطی نکرد.
  • CA ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    18 11
    ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻣﻴﮕﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺷﻜﻬﺎﻡ ﺧﻮﺭﺩ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ, ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻫﻢ ﻣﻴﮕﻪ ﻧﻮﺩ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﻮﺷﻜﻬﺎ ﺭﻫﮕﻴﺮﻱ و ﻣﻨﻬﺪﻡ ﺷﺪ, ﺑﺎ ﺳﺎﻡ ﺷﻴﺶ و ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﻓﺎﻉ ﻫﻮاﻳﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﻴﺘﻠﺮ. ﻫﺮ ﺩﻭ ﺗﺎ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻴﮕﻦ ﻛﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺟﻨﮕﻴﺸﻮﻥ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﺮﻩ. ﻫﻴﭽﻜﺪﻭﻡ ﻫﻢ ﺑﻪ اﻳﺮاﻥ ﻧﻤﻴﻔﺮﻭﺷﻨﺪ. ﭘﺲ ﺑﻪ ﻣﺎ ﭼﻪ
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      8 7
      منطقیه
  • US ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    23 11
    یه سوال جدی.. چرا ظاهرا قدرت تخریب موشکهای کوچیکشون چه روی هوابیما و چه از کشتی... از موشک بالستیک ما گاها بیشتره؟
    • ایرانی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      7 18
      چون موشک ها ما عموما نقطه زن هستند نه انفجاری گسترده
  • US ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    23 21
    ولی آمریکا بدجور تحقیر شد..
  • US ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    13 31
    ولی آمریکا بدجور تحقیر شد.. خخخ دوران بزن در رو تمام شد.. نمیدونست با اینهمه لافی که زده.. چجوری جمعش کنن... با هواپیما جرات ورود به آسمان سوریه را نداشتن... (از تاثیرات ویژه توان موشکی و دفاعی) اینا فقط زورشون به مظلوم میرسه...!!!
  • US ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    11 24
    هواپیمای جنگی واقعا خوبه ولی توان موشکی یه چیز دیگس در عمل.
  • ناشناس IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    32 10
    بفکر وضعیت بد اقتصادی مملکت باشید....
  • کریم دوستويفسكي IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    22 15
    بعد حمله موشکی ایران با فقط پنج شش موشک به داعش سرویس همکار دولت های غربی و سازمان های اطلاعاتی غرب در ایران یعنی اصلاح طلبان خیلی تلاش کردن کل حمله رو ناموفق جلوه بدن جالبه در حملات موشکی چند ماه اخیر امریکایها و ناتو به سوریه ما شاهد چند ده فروند انحراف موشک و یا زده شدن موشک ها و از همه خنده دار تر سالم ماندن عجیب و غریب سایت ها شیلترها وسیلوهای ادعایی ارتش سوریه هستیم!!!.....جالبه اگر این فجایع رو ایران رقم می زد حضرات خود عقل کل پندار کمپین تعطیلی ناوهای هواپیمابر و کروزها و بمب های هوا پرتاب جنگنده های نیروی هوای امریکا رو به راه می انداختن
  • ناصر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    13 11
    امریکایها دقیقا به قول خودشون روی میانه روها که در ایران با کمترین فشار بیشترین امتیاز رو می دن و به قول اوباما حتی بدون جنگ به اندازه یک شکست کامل نظامی در جنگ امتیاز یک طرفه میدن و ترس اونها حساب کردن متاسفانه جریان اعتدال هم در داخل با سیگنال های مدامی که به غرب فرستاد بخصوص در زمان انتخابات اونها رو مصمم کرد هم درباره بزرگ نمایی دیوانه وار برجام هم خدا بودن کدخدا..
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    15 8
    خیلی پررو یید
  • amir IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    44 20
    با توجه به سابقه سایتتون : باشه شماها راست میگید :))))))
    • ایرانی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      7 20
      چقد بهت فشار میاد یکم حق پذیر باش طوریت نمی شه
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    14 11
    موشک پاتریوت و موشک کروز امریکایی دانه ای 2 ریال . حراج کردیم با 4 لول هم قابل زدن می باشند فقط پول ظرف این موشک ها را بدهید . آتش زدم به مالم به خاطر مونیکا ؟؟
  • دیدگا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    13 11
    از نظر اکثر کارشناسان هرگونه درگیری مستقیم امریکا و روسیه غیر ممکن بود و هست و با توجه به شاخ و شونه هایی که روسیه کشید و ترامپ عقب نشینی کرد و این موشک پرانی هم در راستانی حفظ وجهه ابرقدرت کذایی هست که حرف رئیس جمهور دیوانه آمریکا زمین نمونه و احتمالا با توافقات طرف روسی انجام شده چون رهگیری و انهدام موشکها توسط سامانه های روسی کار سختی نبوده و نیست! روسیه هم از خیر حمله به پایگاههای پرتاب موشک گذشت تا این ماجرا ختم به خیر بشه! باید دید دیوانگی های ترامپ در آینده به کجا خواهد انجامید!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    8 7
    طرف روسی تاکید کرده است که در این سالها به سوری ها برای بازسازی توان دفاع هوایی خود کمک کرده
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 7
    خخخخخخخ
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    8 6
    خخخخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    6 14
    ببر کاغذی را میتوان با کبریت اراده ملتهای بپا خواسته به آتش کشید . یا صاجب الزمان مددی فرما
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    6 13
    مطلب خوبی بود. متشکر
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    13 9
    سناریوی از پیش تعیین شده شلیک به مکانهای خالی و دور از دسترس ---خالی کردن جیب و دوشیدن سعودی ها ... تغیر مسیر اذهان مردم غرب از ناکامی های و مشکلات داخلی آمریکا و انگلیس و فرانسه . و خلاصه اینکه نمایش خوبی بود
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    14 19
    دروغ نگو مشرق هدفا رو زد همه رو
  • TR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    36 33
    چرت و پرت نگو. اگه جرات دارید برای حفظ آبرو، چند تا موشک بزنید توی بیابان‌های آمریکا! یا آب‌های انگلیس. همین‌قدر که جرات دارند بزنند و کسی کارشون نداشته باشه، یعنی هیچی نیستیم.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      9 18
      با حمله به آمریکا موافقم
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      5 21
      حمله شون مثل اینه که یکی بخواد از ما زهر چشم بگیره بره یه بچه محل ضعیفمون رو بگیره بزنه! بعد چشم غرنه ش بریم بگه کار تو نداشتیم که اونو زدیم! مهم اینه که ینا جرات ندارن حتی پایگاهای ایرانو تو سوریه بزنن چه برسه به حمله به ایران!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      5 12
      تو مثل اینکه تو این دنیا نیستی. ایران نه با موشک کروز که با بالستیک داعشی های امریکایی رو تو سوریه زد. امریکام هیچ غلطی نتونست بکنه
    • ایرانی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      5 9
      بدبخت اگه ما هیچی نبودیم اینها اینقدر خودشون زجر نمیدادند که به سوریه و عراق حمله کنند مستقیم به ایران حمله میکردند . انقدر هستیم که جرات حمله به ایران را ندارند چون همه میدونن که هدف اصلی محور شرارت ایران هست و بس
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      1 1
      قبول دارم تو هیچی نیستی!
  • مغز متفکر IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    10 8
    فقط باور373 تمام
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      4 9
      این موشک های پیزوری رو فقط باید با پدافند 4 لول زد کلاس باور 373 رو پایین نیار در در سطح اس 300 و اس 400 هست نه پاتریوت و ..... که همه آنها 2 ریال هم نمی ارزد و هند هم این رو فهمید و قرار داد پاتریوت را در ظرف آشغال انداخت و قرار داد اس 400 بست
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    5 6
    خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 18
    اینهمه تجهیزات برا حمله به یه کشور حنگ زده؟! چقدر ترسو هستن اینا؟! محله ما دعوا میشه بیشتر تاثیر میزاره رو جو محله تا حمله ی اینا به سوریه
  • سفیر IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 15
    برای آمریکا شرم آور است که 71 موشک پیشرفته توسط سیستم قدیمی سوریه سرنگون شود ، و تعدادی منحرف شدند ، جبهه مقاومت روز به روز پیروز است ، وهابیون آل سعود بمیرند از غصه ، تحویل سیستم پدافند باور 373 به سوریه توسط ایران و اس 300 روسی ضرورت دارد.
  • FR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    8 26
    همه باهم شعار را يك بار ديگر از لحاظ جنگ نرمي هم كه شده تكرار كنيم : مرگ بر امريك_________________ا
    • اسمان IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      2 11
      نه باید گفت دیوید دیوید او اس آ
  • مهران IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    4 6
    در قدم اول حوثی ها باید امکان شلیک 110 موشک شهاب 3 را به سمت اهداف و منافع آمریکایی درعربستان پیدا کنند. تا بعد
  • كامران IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 5
    يا اينه كه آمريكا آمريكاي سابق نيست يا اينه كه ترامپ با پوتين سر هم ريختن. كه اين دومي محتملتره. در هر صورت افتخاري براي ما نيست. ما صده هاست كه بازيچه شرق و غربيم و همينطور هم باقي خواهيم موند. يك زمان با غرب بعد هم با شرق تا بوده همين بوده فقط خدا نكنه كه توازن قوا به نفع يكي تموم بشه و يكي كنار بره كه در اون صورت ميشيم ايالت برده حلقه به گوش اون يكي...
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      3 5
      عزیز من، آمریکای سابق هم چیزی نبود و فقط به وسیله فیلمها و تبلیغاتش بقیه رو ترسونده بود. مگه ندیدی در زمان جنگ هم ایرانی ها با اون تجهیزات کم ازشون نترسیدن و توی خلیج به جنگشون رفتن و به آمریکاییها خسارتهای خوبی زدند که آمریکاییها انتظارش رو نداشتند.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    17 6
    بسه دیگه. چرا فکر میکنید اگه زیاد هی تکرار کنید مردم باور می کنند ؟ همین سیستم پدافند, در برابر حملات دو ساله اسراییل یک شکست خورده محض بود و پس از 106 حمله , فقط یک هواپیما شکار شد. حالا مقابل امریکا 71 درصد موفقیت داشته ؟
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      4 3
      عزیز دلم، گیریم که همه این حرفها دروغه و موشکها هدف اصابت قرار نگرفته است، اولا اینکه تو چرا عصبانی هستی. تو که با غربیها هستی و باید خوشحال باشی. دوما اگه موشکها به هدف ها خورده بود تبلیغات غربیها خیلی خیلی بیشتر از ا ین بود و احساس شعف و پیروزی در خبرهاشون دیده می شد، در حالی که الان فقط دارند از این دفاع می کنند که موشکهاشون مورد اصابت قرار نگرفته. اون موقع که اسرائیل با سوریه می جنگید این سیستم پدافند مستشاران و رزمندگان باهوش ایرانی رو با خودش نداشت. ولی حالا داره. ایرانی هر کاری میتونه بکنه. اگه جاسوسها و غربزده ها و خودباخته ها و خودفروخته های داخلی بگذارند.
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      1 0
      دوست عزیز اخبار سی ان ان ، فاکس نیوز وحتی خبرگداریهای ژاپنی رو ببین!هیچکدوم نمیگن موشکها به هدف نخورده یا حمله شکست‌خورده.این اخبار شکست خاصه خبرگداریهای ایرانه
  • namdar IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    11 2
    همه این جنگهای لفظی و الکی را کنار بگذارید . و یادتون باشه آخرش روسیه و آمریکا کنار میان، و ایران از سورسه اخراج میشه همش میفته دست روسیه. و همه سرمایه گذاری های ایران هم هوا میشه. اگه نشد؟ مثل داستان دریای خزر
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    30 9
    یعنی از مشرق خرتر هم در دنیا هست؟
    • US ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      9 23
      خودت
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    14 6
    جلل الخالق با 40 تا موشک 71تارو زدن....
    • مغز متفکر IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      3 10
      احمق جان بقیشو هم منحرف کردن با چنگال نکنه خری
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      3 1
      آره بابا ، بقیه رو هم گذاشتند بخوره دلشون نشکنه ، خخخخخخ
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 4
    خوب حالا باید چکار کنیم حرف روسها را باور کنیم؟ چون خیلی سابقه تاریخی راستگویی دارند؟ در ضمن سامانه S300خیلی وقت است که توسط روسها در سوریه مستقر شده ودرگذشته به این موضوع در سایت مشرق هم اشاره شده ،با ماست مالی کردن قضیه ما قوی تر جلوه نمی کنیم منابع اطلاعاتی بیش از آن هستند که بشود چیزی راپنهان کرد
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 1
      اصلا باشه شما اونجا بودی دیدی. ولی آخرش نگفتین از این چهار تا موشکی که زد ارباب تروریستا چه چیزی به دست آورد. سوریه که داره تروریستها رو قلع و قم می کنه اربابشون هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      2 1
      جالبه نوکرای آمریکا بدجوری خورده تو برجکشون. هی الکی بحث می کنند که سوریه چند تا موشکشون رو زده. اصلا آقا شما اونجا بودین و میدونید تمام موشکهای کدخدا دقیقا خورده به هدف. خوب حالا چه اتفاقی افتاده. مثل برجام تقریبا هیچی. بشار که سرجاشه. تروریستها رو هم داره قلع و قم می کنه آمریکا هم طبق روال سابق هیچ غلطی نمی تونه بکنه.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    13 4
    سوریه اگه راست میگه زده سند نشان بده
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 1
      سند چی نشون بده. اصلا بر فرض که نزدن موشکها رو الآن با این حمله چه اتفاقی افتاده؟! دقیقا هیچی! تروریستها که دارند نابود میشند ابرابشون هم هیچ کاری نمی تونه بکنه.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    7 0
    این باور737 چی شد چرا افتتاح نمیشه چرا چرا مگر از اس 300 هم بهتر نیست پس چرا افتتاح نمیشه
    • مغز متفکر IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      2 1
      درحال تولید انبوه تمام فقط باور373تمام اول اسم سامانه رو یاد بگیر
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      1 1
      فرمانده ارشد ریژیم اسرائیل ایران توانایی ساخت ضد هوایی قویتر از اس 300 را دارد با شما زبون نفهم های غرب دوست چه کنیم
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    14 6
    یعنی دروغگوتر از روسیه تا حالا ندیدم تو قضیه ی فرودگاه شعیرات هم میگفت 25 موشک به هدف خورده با بیرون اومدن تصاویر ماهواره ای گندش دراومد.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      7 22
      نمیدونم چرا بعضی ها انقد از روسیه توقع دارند انگار منجی عالمه ! اصلا فرض کنید روسیه نبود !! تازه روسیه هم با پیشنهاد ایران برای مقابله با تروریسم وارد سوریه شد . و روسیه و ایران الان در سوریه محبوب هستن.. و انگلیس و آمریکا منفور
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    1 1
    وقتي کل کل عده اي غرب گرا يا مرعوب امريکا را مي بينم خيلي برايم جالب است.اينها سنشان قد نمي دهد به دوران ابرقدرتي آمريکا. آنموقع ها، خبر حرکت ناوهاي آمريکايي، و نه خود حرکتشان، سبب سقوط دولتها مي شد نه موشک پراني شان. ولي به لطف خدا و همت صالحان، امروزه جدل سر اينکه موشکهايش منهدم شده يا نه، دليلي بر قدرت پوشالي اهرين بزرگ هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس