کد خبر 858624
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵
اف 35

برخی خبرسازی‌های رسانه‌ای و ادعای اخیر صهیونیست‌ها مبنی بر «استفاده از جنگنده F-۳۵ در سراسر خاورمیانه»، بار دیگر این پرسش را برای برخی بوجود آورده که آیا این اتفاق در آسمان ایران هم افتاده است؟

به گزارش مشرق، سال ۲۰۱۶، ایالات متحده آمریکا جدیدترین محصول پروژه JSF شرکت لاکهید مارتین را وارد ناوگان هوایی خود کرد. یک جنگنده نسل پنجمی مولتی رول (همه کاره) بنام F-۳۵ (لایتنینگ ۲)؛ محصولی که طراحی و ساخت آن حدود سه دهه طول کشید.

این جنگنده را که باید به لحاظ صرف زمان و هزینه زیاد - بیش از چهارصد میلیارد دلار برای طراحی و ساخت- گران ترین پروژه نظامی آمریکا نامید، با هدف بکارگیری در سه یگان هوایی، دریایی و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و نیز جهت فروش به کشورهای متحد ایالات متحده در سه نوع اصلی A و B و C ساخته شد.

مدل A جهت خدمت در نیروی هوایی و پرواز از باند فرودگاه است. نوع B این جنگنده همان مدلی است که قابلیت نشست و برخاست عمودی دارد و نوع C آن نیز می‌تواند بر روی ناو هواپیمابر مستقر شود.

این جنگنده پرهزینه (که مخالفینی هم دارد) در حالی ساخته شده است که ارتش آمریکا از هواپیمای پیشرفته F-۲۲ (رپتور) نیز بهره می‌برد ولی تنها در اختیار ایالات متحده قرار دارد و از واگذاری آن به دیگر کشورها خودداری شده است.

F-۳۵ نسبت به F-۲۲ توانمندی‌های متفاوت‌تری دارد. یکی از برتری‌های آن نسبت به رپتور این است که F-۳۵ از ابتدا با هدف عملیات دفاع هوایی و هوا به سطح طراحی شد یعنی یک جنگنده مولتی رول (همه کاره)، اما ماموریت اصلی F-۲۲ دفاع هوایی با وظیفه ثانوی حمله هوا به سطح است.

از مدل F-۳۵ -که به صورت کنسرسیوم بین المللی ساخته شد تا قابل عرضه به بقیه متحدین آمریکا باشد- تاکنون تعداد محدودی به برخی کشورها از جمله ترکیه، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، رژیم صهیونیستی و... فروخته شده است که نمونه‌های فروخته شده به اسرائیل (با نام Adir) بیش از بقیه در رسانه ها بازتاب داشت.

رژیم اسرائیل خواستار بکارگیری برخی سامانه‌های بومی خود در این جنگنده شده بود که علی رغم مخالفت اولیه آمریکا، نهایتاً با این درخواست موافقت شد.

اما یکی از شایعات مطرح شده درخصوص F-۳۵های اسرائیلی خبری بود که مدتی قبل در رسانه‌ها مطرح شد و عنوان گردید که دو فروند جنگنده F-۳۵ اسرائیلی توانسته‌اند با پرواز بر فراز آسمان ایران اقدام به عملیات شناسایی کرده و بدون اینکه سامانه‌های پدافندی مطلع شوند، آسمان ایران را ترک کنند. محل انجام این عملیات مرکز کشور عنوان شده بود.

بررسی این خبر و تطابق آن با توانمندی‌های جنگنده F-۳۵ مبین نادرست بودن این شایعه است.

برای مثال، شعاع عملیاتی F-۳۵ -در حالت عملیاتی- حدودا ۱۲۰۰ کیلومتر است که این میزان بُرد -حتی اگر هواپیما در بالاترین ارتفاع به منظور کاهش مصرف سوخت حرکت کرده و مسیر کاملا مستقیم را هم طی کند- کفاف رسیدن به مرکز ایران را نمی‌دهد.

این جنگنده باید برای انجام این عملیات ادعایی، یا بر فراز آسمان و یا روی زمین در یکی از کشورهای همسایه ایران اقدام به سوختگیری کند که در این صورت امکان پنهان نگاه‌داشتن عملیات مقدور نیست.

موضوع جدید دیگر درباره این هواپیما این است که صهیونیستها به تازگی اعلام کرده‌اند که برای نخستین بار -حتی پیش از خود آمریکایی‌ها- جنگنده F-۳۵ را در عملیات‌های رزمی محدود به کارگیری کرده‌اند.

همزمان با اعلام این خبر، گویا تصاویری نیز از پرواز F-۳۵ بر فراز آسمان لبنان منتشر شده و فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل مدعی شده که از این هواپیما در سراسر خاورمیانه استفاده کرده‌اند.

البته او این را نیز گفت که در عملیات‌های رژیم صهیونیستی علیه مواضع ایران در سوریه (پس از موشک‌باران مواضع ارتش اسرائیل در جولان اشغالی توسط ارتش سوری) از F-۳۵ استفاده نشده است.

این ادعای صهیونیست‌ها بار دیگر افکار عمومی را به این سمت سوق داد که آیا ممکن است جنگنده های F-۳۵ اسرائیل بر فراز آسمان ایران هم آمده باشند؟ و یا اینکه آیا آنها اصولا این امکان را دارند که بدون متوجه شدن سیستم‌های پدافند هوایی ایران اقدام به چنین کاری کنند؟

این فرضیه بر اساس تاکیدات صورت گرفته بر قابلیت رادارگریز بودن F-۳۵ مطرح می‌شود. ولی آیا واقعا این جنگنده قابلیت پنهان ماندن از سامانه‌های پیشرفته راداری را دارد؟

موضوع رادارگریز یا استیلز بون پرنده‌ها (با سرنشین و بدون سرنشین) یکی از دغدغه های اصلی و مهم کمپانی‌های سازنده و به کارگیرندگان آنهاست چراکه امروزه با طراحی و ساخت انواع سامانه های پیشرفته راداری بسیاری از پرنده ها براحتی قابل کشف و رهگیری هستند.

برای پاسخ به سوال بالا باید ابتدا دید که منظور از رادارگریزی چیست؟ آیا واقعا پرنده‌هایی وجود دارد که هیچ سامانه راداری توانایی کشف آنها را نداشته باشد؟

اصولا هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند هواپیمایی با قابلیت صددرصدی پنهان ماندن از رادارها را ساخته است. درواقع رقابت در این عرصه بر سر میزان پنهان ماندن از دید رادارهاست.

هر هواپیما (و هر جسم دیگری در زمین، دریا و هوا) دارای حجمی است که این حجم در رادارها قابل مشاهده است که به آن سطح مقطع راداری یا RCS گفته می‌شود.

امروز در واقع رقابت بر سر همین RCS است که هرچه میزان آن کمتر باشد، شناسایی آن جسم برای رادار مشکل‌تر خواهد بود.

در سیستم پدافند هوایی کشورمان نیز امروزه با بکارگری انواع رادارهای پیشرفته از جمله نبو، کاستا و نمونه های دیگر بعضا بومی، این امکان وجود دارد که پیشرفته ترین تجهیزات کشف و رهگیری شوند.

یادمان باشد که در آذرماه سال ۹۰ هواپیمای بدون سرنشین RQ-۱۷۰ آمریکایی در حالی در تور پدافند هوایی کشورمان گرفتار شد که این پرنده محصول یکی از پرهزینه‌ترین و محرمانه‌ترین پروژه‌های تاریخ نظامی آمریکا بود.

این هواپیمای بدون سرنشین علاوه بر قابلیت‌های منحصر به فرد در حوزه شناسایی، از توانمندی فوق العاده پنهانکاری نیز برخوردار بود ولی نهایتا در دام پدافند هوایی کشورمان گرفتار شد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همان مقطع عنوان کرد که بیش از ۵۰ سال فناوری آمریکایی‌ها چه در حوزه هواپیماهای با سرنشین (ازجمله F-۳۵) و چه هواپیماهای بدون سرنشین در این هواپیمای جاسوسی (RQ۱۷۰) جمع شده و این‌ها کاملا زیر سؤال رفته است.

از آن واقعه نزدیک به ۷ سال می‌گذرد و توان امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه پدافند هوایی قابل مقایسه با آن مقطع نیست. امروز ایران انواع سامانه های کشف، شناسایی رهگیری و تقابل با پرنده‌های پیشرفته را در اختیار دارد که بخش عمده‌ای از آنها تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

در پایان اگرچه F-۳۵ به عنوان یک جنگنده نسل پنجمی دارای قابلیت‌های بسیار مهم و پیشرفته است، اما امکان ورود این جنگنده به آسمان کشورمان بدون اینکه سیستم گسترده و پیشرفته پدافندی ایران مطلع نشود وجود ندارد و این اتفاق نیز تاکنون رخ نداده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سجاد IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    70 41
    درود بر برادران غیور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    31 11
    امیدو آورم. دشمن دست کم نگرفته باشید
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      22 12
      توی سوریه با اس300 و اس400 جنگنده های اف16و اف15 که رادارگریز نیستن هفته ای یه بار دارن حمله میکنن خوب معلومه اف35 راحت میتونه بیاد ایران گشت و گذار.
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    39 35
    همه خیال بافی صهیونیست هاست ،، صهیونیست که هیچ بزرگتر از این میمون صفت ها هم نمی توانند بر فراز ایران جانم فدای آسمانش ذره ای حرکت کنند
  • GB ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    48 20
    شما میگین افسی پنج تا تهران نمیتونه بیاد در جنگ میراژ اف وان .با ان که برد بسیار کمتری از افسی پنج دارد تا مازندرا ونیروگاه برق نکاه می امد وبدون این که دیده شود بر میگشت
    • علی313 IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      21 14
      عزیزم اگر متن را دقیق بخونی متوجه مبشی که ادعا نشده اف 35 نمی تئنه به مرکز ایران بیاد. بلکه گفته شده از مبداء اسرائیل نمی تونه بیاد مگر اینکه در یکی از کشورهای همسایه سوختگیری بکنه.
  • GB ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    37 5
    این موضوع اگر درست هم نباشد باید زنگ هشداری برای پدافند باشد واز این موضوع با خنده وشوخی نباید گذشت یک درصد احتمال بدین فرمانده صهیونیست که این موضوع را اعلام کرده راست گفته باشد
  • GB ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    38 5
    ویروس اسکات نت یک سال در نطنز بود ودست به خرابکاری میزد هیچ کس کشفش نمیکرد تا فضل الهی باعث کشفش شدحالا هم شاید این چیزی که انها میگوینددرست باشد
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      14 4
      احتمالا منظورت استاکس نت باشه
  • US ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    61 9
    اگر اف35از خاک یکی از کشورهای اطراف ایران بلند شده باشه و یا بالای یکی از همین کشورها سوخت گیری کرده باشه،در این صورت مشکل برد حل خواهد شد.در مورد پوشش راداری هم همگان واقف هستند که هیچ کشوری تمام خاکش زیر پوشش راداری نیست منجمله ایران که کشوری کوهستانی است.با انکار کردن هیچ مشکلی حل نخواهد شد.نیروی هوایی ایران نیاز به تقویت و بازسازی دارد.
    • US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      23 3
      در مورد MQ-25 تحقیق کنید. برای سوخت رسانی به F-35 کمک خیلی بزرگی میکنه. احتمالا رادار گریز هم باشه.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      10 16
      اگر بیاد تو خاک کشور های همسایه دیگه نیازی به رادار نیست چون عوامل اطلاعاتی خبر نشست و برخواستش رو میدن و مثل آر کیو 170 میشه با ابزار خواص شناساییش کرد
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    31 27
    کاملا درسته و هدف اسرائیل از این کار تبلیغاتی فریب مردم منطقه خصوصا جوانان برای ترس ار جنگ با دشمن است.متاسفانه دشمن دارد روی دودستگی و تفرقه بسار کار میکند و سعی دارد مردم را از جنگ بترستند بطوری که حاضر باشند هر خفتی را تحمل کنند تا جنگی روی ندهد. مرگ بر امریکا و کسانی که شیطان بزرگ را کدخدای دنیا میدانند
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      18 22
      درود بر شرفت لعنت به مزدورانی که ندانسته یا دانسته منفی میدهند
  • یوسف بهلولی IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    19 28
    این جنگنده هنوز هم مشکلات عدیده ای در بخش مخازن خارجی سوخت رسانی دارد و طبیعتا در عمل توان پروازی تا شعاع عملیاتی مرکز ایران را بدون سوختگیری هوایی ندارد . البته احتمال پرواز از پایگاههای آذربایجان یا عربستان یا ناوگان پنجم مستقر در بحرین هم هست ولی با توجه به رصد مداوم این پایگاهها توسط ایران امکان انتقال و شروع به پرواز از این پایگاهها هم تقریبا با صفر برابره . صهیونیستها مثل سگ دروغ میگن زیاد به اراجیفشون توجهی نکنید نمونش دروغهای بنیامین و اون شوی مسخره پر از فایل و سی دی.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      17 6
      سعی کن در تمام ثایه های زندگیت شئون اخلاقی و ادب را حفظ کنی.
  • رسول ترک IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    24 38
    اینا جنگ روانی راه می اندازن تا بگن ما قوی هستیم در حالی که اگر ادعاهاشون واقعیت داشت از پس فلسطینی های مظلوم برمیومدن
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    15 9
    چرند نگو خودتو گول نزن
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    22 1
    یادتون باشه که جنگنده های اسرائیلی قبل از انتخابات استقلال کردستان عراق در خاک کردستان عراق حضور داشتن . اونجا هم پایگاه دارن.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    5 15
    جراتشو نداره
  • RU ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    13 35
    اف 35 چیه؟ قاهر ما بهتره. با کمک صیاد، مثل صاعقه روی سرش فرود میاییم. خب حالا برید درستانو بخونید.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    35 11
    اگه قرار باشه بین درستی حرف مسئولین اینجا و اونجا یکی رو انتخاب کنم. بنظرم منطقی تر هست حرف اونا رو باور کنم تا مسئولین ناکارامد غلوگو رو
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    9 3
    اینها چند صد میلیارد دلار هزینه نکردن که بشه با رادارهای قدیمی روسی به راحتی کشف بشن.هدف اصلی روسیس اگه ما بگیریمشون که دیگه در برابرروسیه فاتحه همه سرمایه گذاریشون خوندس.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    12 0
    دوسال پیش هم یه اف 22 از امارات اومد اطراف بندر عباس دیوار صوتی رو شکوند گفتن صدای انفجارعملیات راهسازیه. که اصلا اون طرفها خبری از این کارها نبود.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    29 8
    صهیونیستای نجس در ترکیه و آذربایجان بایگاه نظامی دارن شاید از این کشورها بتونن بیان و برگردن
  • میناگلرو NL ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    خوب چرا بهش میگن رادارگریز ؟ وقتی ایران بتونه با رادارهای زمینی این هواپیما رو رهگیری کنه دیگه چرا اصلا بهش میگن رادار گریز؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس