غلامرضا انبارلویی

وقتی ممنوعیت قانونی برای امری وضع شد و مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان هم تایید نمود لازم الاجرا برای کلیه دستگاه‌ها است..

مشرق-همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان شرکت‌ها، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با برپایی ضیافت افطاری ضمن استفاده از امکانات دولتی اعم از جا و مکان و بودجه و نیروی انسانی؛ مبالغ میلیاردی را از این باب بر بودجه کل کشور تحمیل می‌نمایند که وجهه شرعی و قانونی آن با توجه به موقعیت اجتماعی مدعوین زیر علامت سوال است و حداقل مبهم و شبهه‌ناک به نظر می‌رسد. مجلس در اقدامی قابل تقدیر در قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور برای پایان دادن به چنین روالی و ابهام‌زدایی از اذهان حکم آمره منعی را به شرح زیر وضع کرد:

تامین هزینه افطاری کلیه دستگاه‌های اجرایی مندرج در ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری (۱) از هر محل از جمله بودجه کل کشور، اعتبارات عمومی و اختصاصی، منابع داخلی، اعتبارات خارج از شمول و منابع حاصل از صرفه‌جویی به هر میزان و به هر نحو مطلقا ممنوع است. (۲)

بدین ترتیب در سال ۹۷ به موجب این ممنوعیت قانونی هیچ دستگاه دولتی به هر نحو و از هر محل و به هر میزان مطلقا حق برگزاری مراسم افطاری را ندارد. اما در اقدامی عجیب نهاد ریاست جمهوری که باید عملکردش سرمشق دیگر دستگاه‌های اجرایی باشد. بدون توجه به این ممنوعیت و به صورتی تابوشکنانه این ممنوعیت قانونی را نادیده گرفته که در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان این ممنوعیت را برای خود جواز و مجاز دانسته توجه و تدقیق در مراتب زیر موید این ادعاست.

۱- طی کارت‌های نفیسی مزین به عبارت الهم لک صمنا و علی رزقک افطرنا و ارسال آن به صدها نفر از اساتید دانشگاه‌ها و پزشکان ضمن تبریک ماه رمضان از آنها دعوت شده تا در ضیافت افطار با حضور رئیس جمهور شرکت کنند.

۲- در ذیل کارت دعوت، امضاء رئیس دفتر رئیس جمهور جناب آقای واعظی مشاهده می شود زمان ضیافت دوشنبه ۳۱/۲/۹۷ و مکان سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی است.

۳- بر این اقدام مغایر با قانون در نهاد ریاست جمهوری در دو بخش تاملات زیر وارد است؛ اول آنکه چاپ کارت تبریک حلول ماه ضیافت و ارسال - بخوانید انتشار - آن برای مدعوین که قطعا هزینه در بردارد در مغایرت با ماده واحده قانونی ممنوعیت وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی از چاپ و انتشار نشریات غیرضرور مصوب سال ۶۵ قرار دارد. دوم آنکه محتوای کارت دعوت چاپ شده که دعوت به مهمانی افطار است که با منع قانونی مندرج در تبصره قانونی بودجه ۹۷ کل کشور در تضاد قرار گرفته است.

۴- ممنوعیت مندرج در قانون مأخر (تبصره بودجه) سایر قوانین و مقررات موضوعه مغایر را لغو و هر قانون مقدم یا با مقررات مقدم از جمله آیین نامه پذیرایی‌های عمومی موضوع تصویب نامه ۲۲۳۵۷ مورخ ۸/۶/۷۱ را از این باب ملغی‌الاثر کرده است.

۵- این دعوت بر اساس مفاد چاپ شده روی کارت های نفیس دعوت فقط مربوط به اساتید دانشگاه و پزشکان بوده که در مورخه ۳۱/۲/۹۷ برای ضیافت افطار به سالن اجلاس سران دعوت شده‌اند به نظر می رسد با دعوت از سایر گروه‌هایی همچون هنرمندان، وکلا و حقوق‌دانان، ورزشکاران، اصحاب جراید و... و. هزاران نفر دیگر در روزهای باقی‌مانده ماه مبارک رمضان هزینه‌های بسیاری برخلاف قانون بر بودجه نهاد ریاست جمهوری و بیت المال تحمیل کند؛ بودجه‌ای که کفاف یک مهمانی مراسم تحلیف را ندارد و بیش از ۱۲ میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی نشده داشت هزینه های پیش‌بینی شده‌اش چند میلیارد تومان بود، خدا می‌داند.

ختم کلام؛ وقتی ممنوعیت قانونی برای امری وضع شد و مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان هم تایید نمود لازم الاجرا برای کلیه دستگاه‌ها است اگر قرار باشد در صدر دستگاه‌های اجرایی یعنی نهاد ریاست جمهوری از این ممنوعیت تمکین نکند و دیگر دستگاه‌ها از آن تأسی جویند، می شود ضرب المثل سعدی علیه الرحمه در این باره که فرمود:(۳)

اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی
براورند غلامان او درخت از بیخ
به پنج بیضه که سلطان ستم روا دارد
زنند لشکریانش هزار مرغ به سیخ

پی‌نوشت :


(۱) - ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری - دستگاه اجرایی : کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ‌بانک مرکزی، بانکها و بیمه‌های دولتی، دستگاه اجرائی نامیده می‌شوند.

(۲) - بند "و" تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۷

(۳) - گلستان سعدی-حکایت ۱۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    خدا لعنت كنه اصلاح طلب ها رو كه اين را تو دامان ملت گذاشت
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      ناراحتی سیخا قبلا برا شما بود ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      85 17
      اگرشعور داشتی باید خودکشی می کردی پاسخ دهنده بی مخ .قبلیا سیخ نداشتند بلکه تیغ داشتند برشکم این حرام خورهای دولت بی تدبیر.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      57 8
      تازه اولش هست. غرب زده ها برای دوره بعد مجلس و ریاست جمهوری هم برنامه دارند.
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      8 53
      آقای مشرق نیوز تو را به هر چی که میپرستی ، تو را به این وقت اذان ، تو راه به این ماه عزیز قسم، این بساط خیمه شب بازی که بیایی زیر هر خبری فحش به اصلاح طلب بنویسی تمام کن ، این خیمه شب بازی اصلاح طلب اصولگرا رو ‌ تمام کن . مگر خودت نگفتی که اصلاح طلب ها دنبال عدم صلاحیت روحانی اند و اصولگرا ها راضی به ادامه روحانی ، تو را به همه مقدسات عالم این بازی برای مردم تمام شده است خودت را بی اعتبار نکن. خودت دچار گرگیجه نمیشی که از یک طرف به اصلاح طلبها زیر خبرهات فحش میدی از طرف دیگه چهره شاخص اصولگرا مثل ناطق رو تخطیه میکنی از طرف دیگه میگی اصولگرایان به ادامه روحانی راضی اند. تمام کن این بازی مسخره را.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    الهی مرگشان بشه
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    91 6
    ررووووووحانی دیگه؟
  • هاتف IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    111 7
    حق الناس 81000000
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    104 7
    سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    140 6
    کارد به اون شکم ها بخوره اینها درد مردم می فهمند!!!!
    • علی IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      7 33
      تو راس میگی به جای اینا باید همه ی بودجه ی مملکت خرج مبارزه با بی حجابی بشه...
  • محمد US ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    29 2
    دکترا واستادها دارن اگه مردهستند به مردم وکارگران وطبقه ضعیف جامعه بدهند .همش اشرافگری .مردم به نان شبشان محتاجن
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    25 1
    کاش می خوردند حداقل کمی به فکر مردمی که به آنان اعتماد کردند می بودند,
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    40 1
    بابا دم عیدی می دونی باگران کردن دلار وسکه وخودرو چه ثروتی دولت روحانی به جیب زد.حالا دارند حالشو می برند.این جماعت شکمشان آنقدر بزگه که با این حرام خوری ها پر نمیشه.
  • صادقی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    34 2
    اصلاح طلبان نه قانون سرشون میشه نه حلال وحروم
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    39 1
    افطاری اخرتون باشه.
  • حسین ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    27 1
    حق‌‌ ‌الناس‌‌‌‌‌ راخداوندنمی‌‌ بخشدپس آقایان‌‌‌‌‌دعوت‌شده‌منتظرعذاب‌الهی‌باشند کاش‌هرچه زودترتوبه کنند.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    28 1
    کسانی که در این افطاری شرکت کرده و از این غذا ها خورده اند بروند قی کنند یا رد مظالم دهند زیرا خلاف قانون بیت المال را خورده اند با حرام افطار کرده اند اگر مرا دعوت می کرد حتما نمی رفتم
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    26 1
    استبداداینجاست که یک خانواده هایی حتی در یک سال یک باراجازه دیدار وصله رحم ندارند. اما خود اقایان...خدا لعنت كنه اصلاح طلب ها رو
  • موسوی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    21 1
    دعوت شدگان نباید می رفتند اگر غیر قانونی باشد حرامه البته اینا ۴۰ سال مسئول بودند به اندازه ۴۰ پشتشون جمع کرده اند شاید دارند از جیبشون خرج می کنند!!!
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    21 1
    خداوند اینهارا از آبادانی بدور بدارد که ماه مبارکی خبر از سفره مردم ندارند
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    24 1
    مشرق جان دقت نظر شما جای تشکر دارد اما اینها لطمه های خیلی اساسی تر و خطر ناکتر از برپایی ضیافت یزیدی در زمان فشار تورم را بر کشور وارد کرده اند
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    10 13
    خب !چرا عکسی ، سندی چیزی منتشر نکردین تا از صحت وسقم خبر دقیقا مطلع بشیم؟البته اینها از قدیم بوده وخواهد بود
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    17 3
    علی برکت الله
  • SE ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    25 2
    زهرمار بشه به جونتون! مال مردم خورها
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    36 2
    روحانی این بابا که هر کسی هر حرفی زد به هزار اتهام متهم ش کردند هزاران نفر فقیرتر شدند . سفره ملت کوچک و کوچکتر شد و این رییس جمهور دکتر حتی ککش نگزید . واقعا ما ملت چقدر بدبختیم و رهبر مان چقدر مظلوم که هر چه میگوییم فایده ای ندارد و این جماعت کار خودشان را میکنند . خدا لعنت کند این طایفه را که مملکت و ملت را به اتش کشیده اند
  • نظر IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    28 2
    مال ما رو روحانی با چه. رویی تو روز روشن می خوره الهی مال ما تو گلوش گیر کنه بمونه
  • US ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    3 35
    نوش جان هرکسی یه رزق وروزی دارد
  • عجم DK ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    0 0
    در کل شما لازم نیست ادای دیگر کشور ها را داشته باشید یعنی در حکومت ایران هم موافق و مخالف وجود دارد و احزاب هم فعال است به شما فارسها چه به این کارها در آن کشور قبیله یعنی یک نفر !
  • یاری IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام دوستان این مطالب را ننوسید باعث شرمندگی هر ایرانی می شود صحبتهای قشنگی نمی نویسید بگذارید درخماری بمانند ننویسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس