اخبار ویژه روزنامه ها

بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تجدیدنظر جدی در کلیه روابط با کشور امارات به‌دلیل موضع‌گیری این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران شدند.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

رفتار ناتنی با پیام‌رسان‌های ایرانی و دوپینگ برای تلگرام بیگانه!


وزیر ارتباطات کاملاً پوپولیستی رفتار می‌کند و مواضع اخیر وی، فدا کردن مشکلات واقعی در برابر مشکلات مجازی است.


روزنامه جوان با انتقاد از مواضع اخیر محمدجواد جهرمی نوشت: محمدجواد آذری جهرمی، در گفت‌وگوی ویژه خبری در برابر دوربین قرار گرفت، به زعم خودش از مشکلات گفت؛ مشکلاتی نظیر بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی و استقبال کمرنگ از آنها. آقای وزیر در حالی آمار 4/5 میلیون کاربر را که ظرف مدت 18 روز به پیام‌رسان‌های داخلی روی آورده‌اند، ناچیز می‌داند که درباره تعداد کاربران تلگرام در روزهای آغازین پیدا شدن سر و کله‌اش در میان شبکه‌های پیام‌رسان چیزی نگفت. همچنان که از 8 هزار کانال تلگرامی شناسایی شده علیه امنیت کشور، نظام، مقدسات و هویت ملی،‌ دینی و فرهنگی مردم حرفی نزد.


ماجرا از پست اینستاگرامی رئیس‌جمهور در بیان مخالفتش با فیلتر تلگرام آغاز شد. هر چند این پست با موضع‌گیری فعالان سیاسی مواجه بود و این موضع‌گیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی با استقبال فراوان مواجه شد؛ موضع‌گیری‌هایی همچون اظهارات رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که از تناقض‌گویی و صحبت دوپهلوی رئیس جمهور به شدت انتقاد کرده بود. حالا اما این رویکرد به سایر اعضای کابینه هم انتقال یافته است و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقتی در برابر مردم قرار می‌گیرد، تنها بخشی از حقیقت را می‌گوید تا هزینه‌های اجتماعی فیلتر پیام‌رسان تلگرام را نپردازد. این در حالی است که به قول خود آقای جهرمی باید با مردم صحبت و آنها را قانع کرد تا اعتماد کافی به پیام‌رسان‌های داخلی هم شکل بگیرد.


تنها 18 روز از فیلتر تلگرام گذشته است؛ روزی که طی آن تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از مرز 10 میلیون نفر عبور کرد.


با همه اینها آذری جهرمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری وقتی می‌خواست درباره اوضاع پیام‌رسان‌های داخلی توضیح بدهد اینگونه گفت: 10 میلیون نفر به پیام‌رسان‌های بومی آمده‌اند. اما تلگرام 45 میلیون کاربر داشت. از زمان بسته شدن تلگرام تاکنون حدود 4/5 میلیون کاربر به پیام‌رسان داخلی اضافه شده‌اند.


اگر فیلترینگ شکست بخورد یا موفق شود در هر دو صورت محکوم می‌شویم. وی اما درباره اینکه پیام‌رسان تلگرام در 18 روزگی‌اش چند کاربر داشت، اظهارنظری نکرد تا مقایسه‌اش معقول و منطقی به نظر برسد. به عبارت دیگر آقای وزیر پیام‌رسان‌های داخلی را با تلگرامی مقایسه می‌کند که طی چند سال اخیر انحصار پیام‌رسان‌ها را در اختیار داشته است و همین انحصار هم موجب شده تا دیگر پیام‌رسان‌های موجود کمتر مورد توجه قرار گیرند. پس اضافه شدن 4/5 میلیون کاربر به پیام‌رسان‌های داخلی ظرف مدت 18 روز اخیر چندان هم از بی‌اعتمادی مردم حکایت نمی‌کند.
وزیر ارتباطات بسان یک روشنفکر از مضرات مسدودسازی تلگرام گفت، ولی از نتایج زیانبار ولنگاری مجازی و به مخاطره افتادن امنیت و اقتصاد ملی حرفی نزد!


جوان همچنین خاطرنشان می‌کند: رفتار وزیر ارتباطات رفتاری پوپولیستی است. به گفته خود آقای آذری جهرمی در همان برنامه، در همین مدتی که کار کردن با تلگرام به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در ایران با اختلالاتی مواجه شده است، اقلاً 4/5 میلیون نفر به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه کرده‌اند. یعنی «خواست مردم» لزوماً تلگرام و استفاده از آن نیست، بلکه اهمیت دست اولی برای مردم وجود شبکه‌ای برای پیام‌رسانی بدون اختلال است. به عبارت دیگر درست است که انتخاب اول و آخر با مردم است، اما این انتخاب لزوماً تلگرام نیست؛ آمارها این گونه می‌گویند.


پیام‌رسان تلگرام به طور جدی در اکتبر 2013 وارد ایران شد با کاربرانی کمتر از 100 هزار نفر! همین حالا و با اینکه از فعالیت برخی پیام‌رسان‌های داخلی یک سال بیشتر نمی‌گذرد، بیش از 10 میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی فعالند. پر و بال دادن دولت به تلگرام باعث شد کاربرانش در ایران میلیونی شوند. اخیراً هم مواردی از قرارداد دولت با تلگرام موسوم به «تلگرام گیت» رسانه‌ای شده است.

یقیناً اگر توجه دولت به جای تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی معطوف می‌شد، «خواست و انتخاب اول و آخر مردم» همین پیام‌رسان‌های داخلی می‌بود. واضح است که وقتی تلگرام به همت دولت‌ دارای پهنای باند اختصاصی عجیب است، به نحوی که بیش از نیمی از فضای اینترنتی کشور را به خود اختصاص می‌داده و وقتی مجموعه دولت، از مدارس گرفته تا وزارتخانه‌ها و دولت الکترونیک خدمات خود را در تلگرام ارائه می‌کرده‌اند، ایرانیان به سمت این پیام‌رسان غیربومی و قانون‌شکن سوق داده می‌شوند که البته این سوق مردم هم «خواست دولتمردان» بود نه «انتخاب مردم»؛ خواستی که بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از آن شد.



ریزش آرای روحانی به خاطر عملکرد اقتصادی دولت


عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از ریزش رای روحانی یک سال پس از انتخابات خبر داد.


عبدالله ناصری در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ این سئوال که «اگر در شرایط فعلی انتخاباتی فرضی برگزار شود، آیا آقای روحانی می‌تواند بار دیگر 24 میلیون رای را به خود اختصاص دهد؟» گفت: درصورتی که چنین اتفاقی روی دهد با توجه به عملکرد تیم اقتصادی دولت و همچنین برخی از مدیران استانی آقای روحانی، نمی‌توان چندان امیدوار بود که بار دیگر بتواند چنین آرایی را به دست آورد. به عقیده بیشتر مردم دولت اول آقای روحانی عملکرد بهتری نسبت به دولت دوازدهم داشته است.


وی افزود: متاسفانه برخی از مدیران ارشد دولت با آقای روحانی هماهنگ نیستند و این موضوع را شخص رئیس‌جمهور نیز اخیرا به آن اشاره داشتند. به طور قطع اگر آقای روحانی چینش دقیق و حساب‌شده‌ای در دولت داشتند، امروز با مشکلات به مراتب کمتری مواجه بودند.


پیش از این صادق زیباکلام که سال گذشته در ستاد انتخاباتی روحانی فعال بود تصریح کرد: مردم به من به خاطر اینکه دعوت به رای دادن کرده‌ام، اعتراض می‌کنند. اگر فردا انتخابات برگزار شود روحانی 10 میلیون رای هم نمی‌آورد.



وعده‌های اقتصادی روحانی یک سال بعد چه سرنوشتی پیدا کرد؟!


سرانجام وعده‌های روحانی در انتخابات سال 96 به کجا رسید؟ روزنامه فرهیختگان با بررسی ابعاد این پرسش نوشت:


روحانی 11 اردیبهشت 96 در گفت‌وگوی ویژه خبری: «با توجه به شرایط کابینه نسبت به کابینه قبل تغییر خواهد یافت و سن آن جوان‌تر خواهد شد.»


روحانی، برنامه انتخاباتی شبکه خبر: «در کابینه بعدی نسبت به این کابینه تغییر خواهد یافت و سن کابینه کمتر خواهد شد. برنامه ما این است که پنج سال سن مدیریت را جوان‌تر کنیم.»
نتیجه:


بررسی‌ها حاکی است با وجود حضور آذری جهرمی 37 ساله در کابینه دولت دوازدهم، برخلاف وعده رئیس‌جمهور، میانگین سنی این کابینه نسبت به دولت قبل یک سال افزایش یافته است.


روحانی در برنامه انتخاباتی رادیو ایران هفتم اردیبهشت 96: «تصمیم ما این است که در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی را تا دو برابر افزایش دهیم؛ یعنی صادرات غیرنفتی ما که اکنون ۵۰ میلیارد دلار است، باید به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.»


اما فرود عسگری، رئیس‌کل گمرک، اسفند ماه 96 تصریح کرد که در 11 ماهه ابتدایی امسال، 6/41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته که رشد پنج درصدی را تجربه کرده است، این در حالی است که در این مدت، 47/6 میلیارد دلار واردات صورت گرفته که از رشد ۲۴ درصدی برخوردار بوده است.


روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری، 21 اردیبهشت 96: «لازمه دستیابی به حدود یک میلیون شغل در سال، رشد اقتصادی هشت درصدی است که دولت یازدهم در سال گذشته به آن دست یافت.»
روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری، 21 اردیبهشت 96 اظهار داشت: «یکی از برنامه‌های ۱۰۰ روزه‌ام فعال کردن طرح کارورزی است. تجربه ما در سال گذشته ۶۵۰ هزار شغل بود و می‌توانیم تا ۹۵۵ هزار شغل طبق برنامه ششم افزایش دهیم.»


روحانی در سفر انتخاباتی به لرستان 24 اردیبهشت 96: «عده‌ای می‌خواهند با پمپاژ پول در میان مردم چند صباحی مردم را بفریبند و اجناس را چند برابر کنند. ما این راه را نمی‌خواهیم، جوانان ما شغل پایدار می‌خواهند.»


طرح کارورزی که خیلی زود صرفا تبلیغاتی بودنش به اثبات رسید و سایتی که خلق‌الساعه در هیاهوی تبلیغات انتخاباتی برای ثبت‌نام جوانان ایجاد شده بود، تعطیل شد.


درخصوص وعده‌اشتغال هم حال و روز جامعه برای اثبات عدم تحقق این وعده کافی است. البته رئیس‌جمهور 9 اردیبهشت 97 نیز در جمع کارگران، آمار ایجاد 800 هزار شغل خالص در سال 96 را اعلام کرد؛ آماری که به گفته کریمی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوصش ابهام جدی وجود دارد و با واقعیت جامعه مطابقت ندارد.


روحانی 24 اردیبهشت 96 در اصفهان تصریح کرد: «ما با برجام بین ایران و جهان پل برقرار کردیم و دیوار تحریم را فروریختیم. اگر ملت ایران اجازه بدهد و اگر رهبری یاری کرده و ما را هدایت کنند، با همین دکتر ظریف مابقی تحریم‌ها را هم برخواهیم داشت.»


روحانی 23 اردیبهشت 96 در ورزشگاه آزادی: «ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده موثر باشیم و ادامه دهیم. ما به رفع تحریم هسته‌ای قانع نیستیم. باید همه تحریم‌های دیگر برداشته شود. در دولت دوازدهم با اجماع ملی همکاری قوای دیگر و مشورت و رهنمودهای رهبری راه شکستن تحریم را ادامه می‌دهیم.»


روحانی 27 اردیبهشت 96 در سفر انتخاباتی به اردبیل: «ما اجازه نمی‌دهیم تحریم به کشور برگردد.»


با وجود اینکه حسن روحانی گفته بود تحریم‌های هسته‌ای برطرف شده و تحریم‌های دیگر نیز برداشته خواهد شد، اظهارنظرهای اعضای دولت و کارشناسان نشان می‌دهد تحریم‌های مهم هسته‌ای در سال‌های اخیر پابرجا بوده‌اند و حالا با فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این کشور از برجام خارج شده و آینده توافق هسته‌ای هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. ترامپ همچنین خبر داد که تحریم‌هایی جدید برای ایران در راه است.


اسحاق جهانگیری، در گفت‌وگوی ویژه خبری 25 اردیبهشت 96 گفت: «اولین اولویت ما در دولت آینده این است که سرعت رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم؛ به حدی که مردم تاثیر آن را در زندگی خود احساس کنند.»


با نگاهی به آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی و تفاوت قیمت کالاهای اساسی ماه رمضان گذشته و سال جاری، می‌توان بخشی از تاثیر سیاست‌های اقتصادی دولت در زندگی مردم را به صورت ملموس به تصویر کشید. هر کیلو برنج امسال افزایش ۲۱ درصدی داشته و گوشت گوسفند و گوساله و مرغ نیز با افزایش حدود 18 درصدی از سفره مردم پرکشیده است. اگرچه روغن و قند و شکر تغییر قیمت چندانی نداشتند، ولی تخم‌مرغ با افزایش قیمت 63 درصدی در طول یک سال اخیر توانسته خود را در میان اقلام لوکس جا دهد.


روحانی در مناظره انتخاباتی 15 اردیبهشت 96 اظهار داشت: «دیدیم قبل از دولت یازدهم چگونه عزت مردم زیر پا گذاشته شد و صبح به فروشگاه می‌رفتند و اطمینان نداشتند که بعدازظهر قیمت جنس به کجا می‌رسد. سبک زندگی مردم این‌گونه شده بود که هرچه می‌توانند ذخیره کنند برای فردایشان، چون نمی‌دانستند شرایط فردا به نسبت امروز چگونه است، امروز یک آرامشی در جامعه به وجود آمده و در سایه این آرامش ما می‌بینیم می‌توانیم زندگی مردم را در مسیر درست قرار بدهیم.»


روحانی، در برنامه انتخاباتی شبکه خبر 23 اردیبهشت 96 گفت: «این دولت در مقام عمل توانسته ثابت کند می‌تواند اقتصاد مقاومتی داشته باشد؛ چراکه اقتصاد ما باید در برابر انواع فشارهای داخلی و خارجی مقاوم باشد و ثبات و آرامش را حفظ کند.»


اما بی‌ثباتی قیمت ارز به آنجا رسید که از ابتدای سال جاری قیمت دلار به سرعت از مرز 4000 تومان گذشت و با افزایش‌های هر ساعته تا بیش از 7000 تومان هم پرواز کرد. به‌طور طبیعی متعاقب این بی‌ثباتی و افزایش به سرعت شاهد رکود و افزایش چند برابری در بازارهای مختلف بودیم.



کارگزاران در انتخاب شهردار بازی باخته به اتحاد ملت را برد


یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید کارگزاران در شطرنج تعیین شهردار بر حزب اتحاد ملت غلبه کرد.


روزنامه هفت صبح نوشت: افشانی از ابتدا گزینه مورد حمایت حزب اعتماد ملی بود اما بعدها ضلع دیگر مثلث احزاب درگیر انتخاب شهردار، یعنی کارگزاران سازندگی به میدان حمایت از او آمد. کارگزاران در این حمایت غیرمستقیم از افشانی توانست در شطرنجی سیاسی، ضلع دیگر مثلث احزاب درگیر یعنی حزب اتحاد ملت را کیش و مات کند. ماجرا از آنجا شروع شد که سه حزب اصلی اصلاح‌طلبان یعنی حزب اتحاد ملت، حزب اعتماد ملی و حزب کارگزاران سازندگی، برای انتخاب شهردار آینده تهران وارد عرصه شدند. آنگونه که «خبرآنلاین» تحلیل کرده، در ابتدا محسن هاشمی گزینه جدی‌تری محسوب می‌شد اما اعضای شورای شهر به دلیل آنچه باعث می‌شد ترکیب شورا به هم بخورد، با حضور محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران موافقت نکرد. بعدها مشخص شد حزب اتحاد ملت برای سوق دادن انتخاب شهردار به گزینه‌های مدنظر خود پشت این ماجراست.


اگر به ترکیب 21 نفر شورای شهر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که صف‌کشی‌ها چگونه است. با وجود آنکه همه اعضای شورای شهر تهران از اصلاح‌طلبان هستند اما هرکدام از آنها از حزب‌های مختلفی حضور دارند که بیشترین سهم متعلق به حزب «اتحاد ملت» است؛ حزبی که بیشترین نزدیکی به اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات را دارد. شورای شهر در شش گروه؛ اتحاد ملت (چهار عضو: میرلوحی، نوری، اعطا و میلانی و دو موتلف: خداکرمی و آروین)، کارگزاران (دو عضو: هاشمی و امانی و دو موتلف: علیخانی و حبیب‌زاده)، اعتماد ملی (سه عضو: حق‌شناس، امینی و نظری)، مستقلان (عضو: سالاری، فراهانی، نژادبهرام، فخاری و خلیل‌آبادی) و منفردها (سه عضو: مسجدجامعی، الویری و رسولی). بنابراین بزرگ‌ترین نقش را حزب اتحاد ملت دارد که شنیده می‌شد قرار است با دادن رای سفید به «زیر میز» بزنند. در آخرین جلسه اما آنها تصمیم گرفتند که بالاخره با حزب کارگزاران به تفاهم برسند و گزینه اعتماد ملی را بر سر کار بیاورند.

ایران

آرزوهای متوهمانه آقای پمپئو



نشریه امریکایی «فارن پالیسی» طرح 12 ماده‌ای مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا را درباره ایران «صرفاً فهرستی از آرزوهای مبتنی بر توهم» خواند. به گزارش ایرنا، این نشریه افزود: کاخ سفید نمی‌تواند اروپا را به همکاری در زمینه اعمال «فشار بی سابقه مالی» علیه ایران وادار کند. هم اکنون اروپا در شرایطی نیست که از توافقنامه هسته‌ای که می‌گوید خواستار حفظ آن است، صرفنظر کند. به نوشته فارن پالیسی، سخنان پمپئو درباره ایران بار دیگر نشان داد که دولت تــــــــــرامپ بی تجربه است و صرفاً به تشریح فهرستی از مطالبات غیر واقع‌بینانه پرداخت.

با این فهرست آرزوهای پمپئو، ایران همچنان به عنوان مشکل باقی می‌ماند، امریکا منزوی‌تر می‌شود و روز به روز از اعتماد کشورهای جهان به واشنگتن کمتر می‌شود.  نیویورک تایمز هم در یادداشتی نوشته است:  تقاضاهای پمپئو از ایران آنقدر زیاد است که بعید به نظر می‌رسد ایران اگر هم بخواهد، به این زودی‌ها آنها را اجابت کند. به نوشته این روزنامه امریکایی، اولین اشکال این است که این فقط یک رویکرد است، استراتژی نیست.

این فقط یک آرزو است که اگر در نهایت امر به یک نبرد تمام عیار در خاورمیانه منجر نشود، حتماً تنش‌های این منطقه را شدیدتر خواهد کرد. با تصمیمی که ترامپ در مورد توافق هسته‌ای ایران گرفته است، ما به نقطه پوچی رسیده‌ایم. در ادامه این مطلب آمده است: البته پمپئو اشاره کرد که هدف دولت ترامپ این است که با ایران به یک توافق جامع برسد، اما واقعیت امر چیز دیگری است. نیت حقیقی دولت ترامپ این است که جمهوری اسلامی درهم شکسته شود یا اینکه تحریک شود سراغ برنامه هسته‌ای‌اش رود و آن را از سر بگیرد و آنگاه است که امریکا و اسرائیل هم عذری موجه برای اقدام نظامی دارند. تجربه‌ای که جهان از تغییر رژیم در عراق دارد، عبرت‌آموز است و نشان می‌دهد که سیاست تغییر رژیم، ایده‌ای وحشتناک است.



 رسیدگی به درخواست تجدید نظرخواهی طاهری

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در تشریح آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری، سرکرده گروه موسوم به عرفان حلقه گفت: این فرد از رأی صادره تجدید نظرخواهی کرده و در فرصت مناسب نسبت به تجدید نظرخواهی در شعبه‌ای که پرونده ارجاع شده است، رسیدگی خواهد شد. وی به میزان گفت: تأکید شده است که علیرغم کثرت پرونده‌های تجدید نظر و اینکه اوقات طولانی است، وقت طولانی ندهند و در فرصت مناسب نسبت به تجدید نظرخواهی این فرد در شعبه‌ای که پرونده ارجاع شده، رسیدگی شود.



 امریکا درصدد جلوگیری از تضعیف تحریم‌های ایران توسط اروپا

منابع آگاه روز دوشنبه گفته‌اند نمایندگان کنگره امریکا در حال بررسی طرح‌هایی برای مقابله با «قوانین بازدارنده» اتحادیه اروپا هستند. به گزارش تابناک، «واشنگتن ‌فری ‌بیکن»، از رسانه‌های امریکایی نزدیک به نومحافظه‌کاران امریکا گزارش داده نمایندگان کنگره در حال بررسی یک سند سیاستگذاری هستند که در آن ساز و کارهای برخورد با کشورهای اروپایی، در صورت تضعیف نظام تحریم‌های امریکا علیه ایران تشریح شده است.

به ‌نوشته «واشنگتن ‌فری ‌بیکن»، نمایندگان کنگره در یک یادداشت سیاستی نقشه ‌راهی برای مقابله با اقدام دولت‌های اروپایی و تحریم احتمالی بانک توسعه اروپا تدوین کرده‌اند. این سند که توسط «ریچارد گلدبرگ»، از مشاوران ارشد در مؤسسه جنگ نرم امریکایی، «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نوشته شده، خواستار قطع دسترسی «بانک توسعه اروپا» به نظام مالی امریکا در صورت نقض تحریم‌های امریکا شده است.


 درخواست اعاده دادرسی رامین حسین پناهی

وکیل مدافع رامین حسین پناهی از ارائه درخواست اعاده دادرسی موکلش  به دیوان عالی کشور خبر داد.


حسین احمدی نیاز در گفت‌وگو با ایسنا افزود: امیدوارم قضات دانشمند و فاضل دیوان عالی کشور ایران با مداقه در دلایل و مستندات قانونی، موجبات نقض حکم بغی موکل را فراهم کنند. رامین حسین پناهی در تاریخ 2/4/96 در شهر سنندج دستگیر و در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام بغی به اعدام محکوم شد. رأی پرونده حسین‌پناهی در شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور تأیید شده است.

خراسان

کشف تخلفات برنده یک مناقصه بزرگ توسط نهادهای نظارتی


بر اساس گزارش یک مقام مسئول، به تعدادی از مدیران ارشد دولتی، اعلام شده پس از برگزاری یک مناقصه سراسری در سال گذشته که برای انجام همکاری بخش خصوصی با یکی از بزرگ ترین شرکت های دولتی صورت گرفته است، بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی نشان می دهد بخشی از اسناد ارائه شده توسط برنده این مناقصه، مجعول بوده که بر این اساس، اقدامات اداری، حقوقی و کیفری علیه مرتکبان این تخلف شامل اعلام جرم و ابطال مناقصه انجام خواهد شد.


تذکر به دستگاه های دولتی که «سوزوکی» می خواهند


با توجه به شرایطی که ماده 23 ضوابط اجرایی قانون بودجه امسال برای خرید خودروی سواری توسط دستگاه های دولتی پیش بینی کرده است، یک مسئول اجرایی با ارسال بخشنامه ای به تعدادی از سازمان ها و شرکت های دولتی، متذکر شده است موافقت با خرید خودروی عملیاتی - سواری سوزوکی ویتارا توسط دستگاه های مربوط صرفا متناسب با نیازهای عملیاتی آن مجموعه و نیز کسب موافقت وزارت اقتصاد، امکان پذیر خواهد بود و درخواست های فاقد این ویژگی ها، در سیر اداری قرار نمی گیرد.

آرمان

تجمع پیمانکاران شهرداری مقابل شورا

شنیده شد که پیمانکاران شهرداری تهران برای پنجمین‌بار در مقابل ساختمان شورای شهر تهران برای وصول طلب‌هایشان از شهرداری تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی از افشانی شهردار جدید تهران درخواست رسیدگی به مشکلاتشان را داشتند. تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی همچون «وعده و وعید نمی‌خواهیم، ما پولمان را می‌خواهیم» از شورای شهر تهران درخواست مساعدت و رسیدگی برای دریافت طلب‌هایشان را داشتند.

تذکر ۶۰ نماینده؛ تجدیدنظر در رابطه با امارات

شنیده شد که بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تجدیدنظر جدی در کلیه روابط با کشور امارات به‌دلیل موضع‌گیری این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران شدند. 60نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تجدیدنظر جدی در کلیه روابط با کشور امارات به‌دلیل موضع‌گیری این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا شدند.

غلط دیکته‌ای بیانیه وزارت خارجه آمریکا!

شنیده شد که سفیر ایران در انگلیس گفت که بی‌سوادی در وزارت خارجه آمریکا بیداد می‌کند. حمید بعیدی‌نژاد در توئیتی با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا درباره ایران نوشت: در بیانیه وزارت خارجه آمریکا پیرامون ایران که توسط پمپئو خوانده شد، آمده است: ایران باید به «جامعه ملل» باز شود. وی افزود: اما «جامعه ملل» به غلط با حروف بزرگ نوشته شده که اسم خاص می‌شود که به معنی سازمان بین‌المللی قبل از سازمان ملل متحد است.

آخرین وضعیت ملک‌مطیعی

شنیده شد که مدیر برنامه‌های ناصر ملک مطیعی از بهبودی نسبی حال این بازیگر خبر داد و گفت: او تا آخر هفته از بیمارستان مرخص می‌شود. شهرام ناصری (مدیر برنامه‌های ناصر ملک‌مطیعی) گفت: ناصر ملک‌مطیعی از چند روز گذشته به‌علت نارسایی کلیه و تنگی نفس در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده و تحت درمان است. وی ادامه داد: با تلاش پزشکان حال وی رو به بهبودی است و براساس آنچه به ما اعلام شده، به احتمال فراوان تا آخر هفته از بیمارستان مرخص می‌شود.

راهکار جالب برای جذب بازیکن

شنیده شد که نادر دست‌نشان از سوی مدیران باشگاه سپیدرود رشت به‌عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شده و در حال بستن تیم جدید است. دست‌نشان که تیم علی کریمی را تحویل گرفته به‌خاطر مشکلات مالی امکان جذب بازیکنان سرشناس را ندارد و ترجیح می‌دهد از لیگ دسته اول بازیکن بگیرد. وی اما ایده جالبی در این خصوص ارائه کرده و از بازیکنان مستعد لیگ دسته اول که فکر می‌کنند توان بازی در لیگ برتر را دارند، خواسته با او تماس بگیرند تا در صورت امکان به سپیدرود ملحق شوند!


دلیل غیبت عضو شورا در افطاری روحانی

شنیده شد که حجت نظری عضو جوان شورای شهر تهران دلیل عدم حضور در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را اعلام کرد. وی با خودداری از شرکت در ضیافت افطار رئیس‌جمهور که برای جوانان تدارک دیده شده بود، در صفحه توئیتر خود نوشت: در مراسم افطار و دیدار رئیس‌جمهور با جوانان شرکت نکردم. مراسم را کاملا بی‌نظم و بیشتر برای رفع تکلیف دیدم که در آن حتی فضایی برای شنیدن حرف‌های گروه‌های مختلف جوانان وجود نداشت. متاسفانه جوانان در دولت آقای روحانی اهمیت چندانی ندارند و وعده‌ها در این حوزه محقق نشده است‌.


طلاق بازیگر برنده اسکار از همسر ایرانی‌اش!

شنیده شد که جینا دیویس، بازیگر ۶۲‌ساله آمریکایی از همسرش رضا جراحی، جراح پلاستیک زیبایی ایرانی-آمریکایی جدا شد. جراحی که چهارمین همسر دیویس محسوب می‌شود، پس از ۱۷ سال زندگی با این ستاره دنیای سینما با درخواست طلاق به دادگاه از او جدا شد. درخواست طلاق جراحی روز ۸ می‌ سال ۲۰۱۸ به دادگاه رسیده است. دلیل جدایی این پزشک ایرانی از همسرش «اختلاف‌های حل‌نشدنی» عنوان شده است. البته جراحی و دیویس همچنان چالش‌هایی را باهم خواهند داشت چراکه آنها سه فرزند دارند و سرپرستی حضوری و قانونی این سه فرزند برای هر دوشان دغدغه است.

تجمع کامیون‌داران بنابی

شنیده شد که کامیون‌داران بنابی مقابل انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای جاده‌ای شهرستان بناب تجمع کردند. یکی از رانندگان معترض گفت: ما برای پنجمین‌بار این اعتراض‌ها را از راه قانونی و اداری انجام می‌دهیم اما متاسفانه برای اجرای طرح مربوط به افزایش کرایه‌ها اقدامی نشده است. یکی دیگر از رانندگان با اشاره به عقب افتادگی پرداخت بیمه‌ها افزود: به‌دلیل نرخ بسیار پایین باربری فولاد، چند ماه است که نتوانستیم بیمه‌های خود را واریز کنیم، و با افزایش تورم و مشکلات خاص کامیون‌دارها از باب هزینه و استهلاک خودرو، در سطح استان نرخ کرایه ما از همه شهرهای استان کمتر است.

بازگشت به کار رئیس اداره ارشاد مشهد

شنیده شد که فرماندار مشهد اعلام کرد رئیس اداره ارشاد این شهر به محل کار خود بازگشته است. محمدرحیم نوروزیان فرماندار مشهد درباره وضعیت کاری محمدکاظم دبیری اظهار کرد: معاون اداره کل و رئیس اداره ارشاد مشهد بعد از آزادی به محل کار خود باز گشته است. نوروزیان تاکید کرد: برای فعالیت اداری و کاری آقای دبیری مشکلی ایجاد نشده و او همچنان می‌تواند به کار خود به‌عنوان رئیس اداره ارشاد ادامه دهد. چندی پیش محمدکاظم دبیری معاون مدیرکل و رئیس اداره ارشاد مشهد بعد از حاشیه‌های ایجادشده در برج سلمان این شهر از سوی دادستانی احضار و بازداشت شد. کاظم دبیری پس از گذراندن چند روز در بازداشت با قید وثیقه آزاد شد.


انتقاد از واردات نعش‌کش به کشور!

شنیده شد که نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: مصوبه دولت در زمینه واردات ۱۰۰ دستگاه خودرو نعش‌کش برخلاف مصوبه مجلس و فرمایشات مقام معظم رهبری است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در اخطاری با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی بیان کرد: دولت اخیرا مصوبه‌ای در زمینه واردات صد دستگاه خودرو نعش‌کش به داخل کشور داشته است. متاسفانه این مصوبه به‌رغم اینکه مغایر با فرمایش مقام معظم رهبری است، مغایر قوانین مصوب مجلس دررابطه با قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی کشور است. وی در ادامه گفت: اینگونه موارد نباید مورد تایید قرار گیرد. مطهری که اداره جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این اخطار تصریح کرد: ما این مساله را به هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارجاع می‌دهیم تا موضوع مشخص شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    21 0
    اگر روحانی در همین انتخابات اخیر هم عادلانه ورود می کرد شاید رأی نمی آورد
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      7 0
      قطعا و به طور یقین نتیجه ارا مشکوک بود اصلا مانند همیشه شمارش لحظه به لحظه ا زمناطق مختلف صورت نگرفت یه مرتبه دم ظهر گفتند روحانی بالااست و بعد از یکی دو روز به طور کلی ارای مناطق اعلام شد و الحمدالله هم همه مهر سکوت داشتند تا این بلا سرملت اومد
  • t NZ ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    نعش کش برای جنازه برجام وارد می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس