کد خبر 857749
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
پمپئو؛

خط مشی اصلی سیاست واشنگتن مبتنی بر اعمال فشار هرچه بیشتر و تقویت رویارویی با تهران و در صورت امکان تغییر نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش مشرق، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا شروطی که واشنگتن برای توافق جدید هسته‌ای با ایران در نظر گرفته را اعلام کرد. البته این درخواستها عمدا به گونه‌ای تنظیم شده تا مقامات تهران قطعا از اجرای آنها خودداری کنند.

از جمله مهمترین درخواستهای پمپئو این است: تهران باید غنی سازی اورانیوم بر اساس مجوز توافق هسته‌ای سال 2015 را متوقف کرده، اجازه بازرسی از تمامی تاسیسات خود را صادر کرده، دست از حمایت از شورشیان حوثی در یمن برداشته، نظامیانش را از سوریه خارج ساخته و دیگر اسرائیل را تهدید نکند. 

وزیر خارجه آمریکا در مجموع 12 شرط را برای ایران برشمرده که در ازای تحقق آنها، وعده داده تا واشنگتن نیز تمامی تحریمهای یکجانبه کنونی علیه تهران را لغو و تحریم جدیدی اعمال نکرده و روابط اقتصادی و دیپلماتیک کامل با ایران برقرار خواهد ساخت.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران در واکنش به این اظهارات گفت: «دولت آمریکا اجازه ندارد به ما یا سایر کشورهای جهان بگوید که چکار باید بکنیم و چکار نباید انجام دهیم.»

اتحادیه اروپا به توسعه روابط اقتصادی-تجاری با ایران نیاز دارند

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در این رابطه، با اشاره به فهرستی از درخواستهای 12 گانه وزیر خارجه آمریکا از ایران، نوشته است: اتحادیه اروپا برای نخستین بعد از مدتها به مقابله مستقیم با آمریکا برخاسته و اعلام نموده که بر توافق هسته‌ای با ایران پایبند مانده و حاضر است شرکتهای اروپایی که تصمیم به ادامه همکاری با ایران بگیرند را در برابر تحریم‌های آمریکا بیمه کند.  

پیش از این، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با قدردانی از مواضع منطقی کشورهای اروپایی، گفته بود که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 تنها اعتماد جامعه جهانی به واشنگتن را از بین برده است.

بیشتر بخوانید:

واکنش بعیدی‌نژاد به گاف وزارت خارجه آمریکا

واکنش موگرینی به سخنرانی پامپئو: برجام جایگزین ندارد

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه ایران که نامش فاش نشده نیز روز دوشنبه در تفسیر سخنان مایک پمپئو به خبرگزاری رویترز گفت: «آمریکا می خواهد به ایران اعمال فشار کند تا تهران تسلیم شده و خواسته های غیرقانونی آنها را بپذیرد. سخنان وزیر خارجه آمریکا بطور واضح ثابت کرد که واشنگتن به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است.» 

اعمال فشار آمریکا، تهران را مجبور به سازش نخواهد کرد

"آندری باکلیتسکی" کارشناس مرکز تحقیقات بین المللی مسکو با ابراز اطمینان از اینکه ایران درخواستهای وزیر خارجه آمریکا را اجرا نخواهد کرد، گفت: «بدین ترتیب وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران به سال 2003 بازخواهد گشت که همه از تهران انتظار داشتند غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد و ایران در عوض تعداد سانتریفوژهای خود را افزایش می داد.» به عقیده وی، اعمال فشارهای جهانی در آن زمان تهران را مجبور به سازش نکرد و اکنون نیز تهدیدهای آمریکا قادر به تغییر مواضع ایران نخواهد بود.  ضمن اینکه در حال حاضر علاوه بر روسیه و چین، اتحادیه اروپا نیز ازاعمال فشارهای واشنگتن علیه تهران حمایت نمی کنند.

وعده توسعه اقتصادی ایران از سوی آمریکا دروغ است

"آندری کولیادین" کارشناسی سیاسی روس نیز در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» نیز گفته است،  برای رهبران آمریکا تجدید نظر در توافق هسته‌ای با ایران بسیار مهم است، برای اینکه در این صورت دونالد ترامپ می تواند بگوید که موفق شده این توافقنامه را تغییر دهد.

این کارشناس هم معتقد است که این درخواستها آنقدر شدیدالحن هستند که قطعا ایران آنها را قبول نخواهد کرد. وعده توسعه اقتصادی و ارسال فناوریهای جدید به ایران نیز نمی تواند باعث تحریک مقامات تهران شود. کولیادین گفت: «من باور نمی کنم که آمریکا موانع موجود بر سر راه توسعه اقتصادی ایران را بردارد. بلکه برعکس یکی از جهت گیریهای اصلی واشنگتن ایجاد مانع برای توسعه اقتصادی ایران از طریق اعمال تحریم‌هاست.»

"کنستانتین بلوخین" کارشناس مرکز تحقیقات مسائل امنیتی آکادم علوم روسیه و آمریکاشناس روس نیز در مصاحبه با این خبرگزاری یادور شده است: «خط مشی کنونی دولت آمریکا در جهت تقویت رویارویی با ایران است. سیاستمداران آمریکایی به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند و خروج ترامپ از برجام و تشدید وخامت اوضاع دقیقا در این راستاست. دولت آمریکا به همراه اسرائیل سعی دارند تا عرصه را تا جای ممکن بر ایران تنگ کنند. کاری که آمریکا موفق نشد در مورد کره شمالی انجام دهد. ولی در رابطه با تهران، واشنگتن از هیچ اقدامی برای رسیدن به هدف خود کوتاهی نخواهد کرد.»   

ترامپ تمایلات ضدآمریکایی در داخل ایران را افزایش می‌دهد

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» روسیه نیز در تحلیلی نوشته است، راهکار جدید آمریکا در قبال ایران ممکن است برخلاف انتظار واشگتن، نتیجه ای عکس داشته باشد. در محافل کارشناسی هشدار داده اند که افزایش اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و بخصوص خارج شدن آمریکا از برجام، خطر تغییر دولت کنونی ایران و به قدرت رسیدن سیاستمدارانی به مراتب دارای تمایلات شدیدتر ضدآمریکایی را به دنبال دارد.  

به نوشته این روزنامه، مایک پمپئو طی هفته گذشته مذاکرات تلفنی با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی خود در مورد ایران داشت. "برایان هوک، مدیر بخش برنامه های سیاسی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت که نتیجه این رایزنیها خوب بوده و زمان آن رسیده تا مکانیزم تازه ای برای تامین امنیت جهان در برابر تهدیدهای ایران بوجود آید.

البته برغم این ادعای مقامات واشنگتن، فعلا نمی توان از حمایت بی قید و شرط کشورهای اروپایی از مواضع دولت آمریکا صحبت کرد. اتحادیه اروپا به دنبال شرایط جدیدی برای حفظ برجام است. هرچند "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران معتقد است که «اراده سیاسی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام کافی نیست و این سازمان باید گامهای عملی بیشتری در این زمینه بردارد».

اروپا از مواضع تند واشنگتن در برخورد با تهران حمایت نمی‌کند

"ولادیمیر ساژین" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه به این روزنامه توضیح داده: «اروپایی‌ها، بخصوص انگلیس، المان و فرانسه که از تهیه کنندگان برجام هستند، مایل نیستند این توافقنامه از بین برود. البته این موضع گری انگیزه های متفاوتی دارد که اصلی ترین آن، منافع اقتصادی است. اروپا بشدت خواهان توسعه روابط تجاری-اقتصادی خود با ایران ست . رشد قابل توجه مبادلات بازرگانی بین اروپا و جمهوری اسلامی طی سالهای 2016 و 2017 تاییدی محکم بر این علاقه مندی است.»

به عقیده این کارشناس، ایران هم در حال حاضر نیازمند سرمایه گذاری خارجی و فناوریهای مدرن است و این نیاز خود را می تواند از اروپا تامین می کند و به همین دلیل به همکاری اقتصادی با این قاره علاقه مند است.

ساژین در عین حال یادآور شد: «شکست برجام مواضع حسن روحانی در عرصه سیاست داخلی ایران را تضعیف خواهد کرد و ممکن است باعث تغییراتی در جمهوری اسلامی شود که اصلا دولت ترامپ را خرسند نکند و به همین دلیل اعمال فشار بیش از اندازه آمریکا بر ایران را می توان برخوردی کاملا اشتباه ارزیابی کرد.» 

ضمن اینکه "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ نیز به تازگی از نظریه سرنگونی نظام جمهوری اسلامی صحبت کرده و این مسئله دیدگاه جدی واشنگتن در این زمینه را آشکار می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس