کد خبر 857637
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
بدهی دولت

بدهی دولت در واقع بدهی ملت است که آن را با سرانه بدهی در اقتصاد می‌شناسیم.

به گزارش مشرق، «هادی غلامحسینی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

بدهی دولت در واقع بدهی ملت است که آن را با سرانه بدهی در اقتصاد می‌شناسیم. حال ارقامی حدود ۵۰۰ تا هزار هزار میلیارد تومان نیز برای بدهی‌های دولت تخمین زده شده است که این حجم از بدهی می‌تواند آثار مختلف اقتصادی و اجتماعی را پدید آورد، زیرا براساس پذیرش رقم اول سرانه بدهی هر ایرانی ۶میلیون و ۲۵۰هزار تومان است که در صورت پذیرش رقم دوم سرانه بدهی هر ایرانی حدود ۱۳میلیون تومان می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

وعده نوبخت درباره پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران

5000 میلیارد تسویه بدهی‌های شهرداری سابق از ادعا تا واقعیت

دولت دهم مدعی بود که دولت را بدون هرگونه بدهی تحویل دولت بعد داده است که شاید مبنای این ادعا دارایی‌های بلوکه شده ایران در جریان تحریم‌های هسته‌ای که ارقام مختلفی چون ۵۰ تا ۱۰۰ و حتی ۱۵۰میلیارد دلار در رابطه با حجم دارایی‌های بلوکه شده در اخبار داخلی و خارجی قید شده که اگر کوچک‌ترین رقم از این ارقام را هم بپذیریم، تقریباً حساب کتاب دولت قبل تراز می‌شود و ادعای خالی‌بودن خزانه و مباحثی از این دست مردود ارزیابی می‌شود.


ابتدای دولت یازدهم علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، حجم بدهی‌های دولت را حدود ۱۳۰هزار میلیارد تومان عنوان کرد و در اواخر دوره وزارتش ارقامی حدود ۷۰۰هزار میلیارد تومان را نیز در رابطه با حجم بدهی‌های شناسایی شده دولت عنوان کرد.

این در حالی است که علاوه بر این بدهی‌ها، دولت دارای بدهی‌های زنده هم است که با انتشار اوراق بدهی و بازار بدهی در دولت یازدهم و دوازدهم اینگونه بدهی‌های سوددار و خزنده پدید آمد و حجم آن حدود دهها هزار میلیارد تومان است که به دلیل تسویه اوراق پیشین در زمان سررسید با انتشار اوراق جدید حجم این دست از بدهی‌ها نیز پیوسته جهش می‌یابد.


با این اوصاف اگرچه اخیراً مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم حجم بدهی‌های دولت را حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، اما اگر فرضیه بدهی هزار هزار میلیارد تومانی دولت و شرکت‌های دولتی را کنار بگذاریم و اینگونه فرض کنیم که شاید وزیر با راستی‌آزمایی و حسابرسی بدهی‌ها به این نتیجه رسیده که حجم بدهی‌های واقعی دولت ۵۰۰هزار میلیارد تومان می‌باشد و باز هم باید عنوان داشت که رقم، رقم قابل ملاحظه‌ای است و سرانه بدهی هر ایرانی حداقل بیش از ۶میلیون و ۲۵۰هزار تومان است.


در رابطه با پرداخت بدهی‌های دولتی از جیب ملت نیز راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از این راهکارها پمپاژ افزایش قیمت و تورم به اقتصاد و افزایش قیمت کالای مورد نیاز مردم است تا به واسطه جهش قیمت‌ها یا مردم مصرفشان را کاهش دهند، یا اینکه هزینه بیشتری برای مصرف پیشین پرداخت کنند، اما مسئله این است که به‌رغم پمپاژ تورم در اقتصاد ایران، حجم بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی نیز مجدداً در حال رشد است که نشان از یک آشفتگی و شلختگی بسیار نگران‌کننده در حوزه مدیریت اقتصاد کلان کشور دارد که حتماً برای اصلاح آن باید فکری کرد. به‌طور نمونه باید دید، محل افزایش بدهی‌های دولت کجاست، آیا بدهی‌ها مربوط به خود دولت است یا اینکه مربوط شرکت‌ها و مؤسسات دولتی می‌باشد، در این میان، بعد از کشف این مسائل برای جلوگیری از حجم سرانه بدهی هر ایرانی اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی راه‌حل‌هایی را مطرح می‌کنند، زیرا تداوم این وضعیت نگران‌کننده است. دولت‌ها با هزاران وعده رفاهی از مردم رأی می‌گیرند و در نهایت برای آنها بدهی به ارمغان می‌آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    15 3
    " بدهی دولت در واقع بدهی ملت است " ! بنابراین بیچاره ما ملت ! یکی دیگه قرض بالا میاره ، من باید پس بدم !!!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      5 3
      نه خیر به جای این که مثلا تخم مرغ را دونه ای 20 هزار تومن بخری ارزونتر می خری و این به واسطه یارانه ایست که دولت میده و در واقع اسقراض می کنه که خودش را معمولا در تورم هایی مثل جهش قیمت دلار و مسکن و ... نشون میده. ضمنا پولهایی که تو بانک میگذارید جند برابرش را بانکها شبه پول خلق می کنند و تورم ایجاد می کند و در نتیجه هزینه جاری دولت بالا میره و شما یا بچه هات یا نوه هات بالاخره باید بپردازید. اینها مسائل مهمی هستند که فهمش و مطرح شدنش در انتخابات باید اتفاق بیفته اما ملت تلگرامی و شایع پرداز و ملتی که به بلاهت نگران دیوار کشیدن تو پیاده رو هاست هیچ وقت لیاقت آگاهی و دانش به درد بخور را نداره.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    8 1
    یه کم جلوی ریخت و پاش هاشون را بگیرن و جلوی اختلاس ها را بگیرن سر یه سال بدهی تبدیل میشه به طلب ملت والا۰
  • عباس IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    7 3
    سیستم نظارتی کشور بشدت آسیب پذیر، محافظه کار و معامله گرشده است.احساس میشود چنین سیستمی در دست مسئولین نقش کارکردی خود را به نقش معامله گری برای صاحبان قدرت و ثروت تغییر داده است. هر کجا قرار است یک رقیب سیاسی یا اقتصادی بایکوت، مرعوب یا تنبیه شود، چنین سیستمی وارد عمل می شود و هر کجا قرار بر تطهیر یک جریان سیاسی خاص یا دوستان گرمابه نشین شود، نقش تطهیری بازی می شود، چرا؟ چون " رسوب" مدیریتی اشخاص در مسئولیتهای نظارتی، عملا برای آنها " سرقفلی" ایجاد کرده و نیز قدرت و نفوذ قدرت! ..... ریشه فساد و افساد امروز در سیستم مدیریتی کشور، یکی از عوامل جدی اش، خود همین سیستم های موازی و بازیگر یا بازی خورده است! متاسفانه سیاست زدگی این سیستم ها و سیاسی کاری مسئولینش در مواجه با مظاهر و مصادیق فسادعملا کارشناسان خدوم چنین سیستم هایی را به روزمرگی کاری و حتی در مواردی به اهل معامله گری قبل از رئیس خود، واداشته است! ... سیستم نظارتی حاکمیتی و توانمند خارج از اراده سه قوا لازم است.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      3 1
      این سیستم نظارتی قرار بوده مردم باشند که تو انتخابات مطالبه درست بکنند اما وقتی اولویتشون هرزگی میشه همینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس