کد خبر 85716
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۱:۴۰

ایرانی‌ها به‌طور متوسط 39.46 درصد از وقت روزانه خود یعنی 9 ساعت و 28 دقیقه و 20 ثانیه را به استراحت اعم از خوابیدن، چرت زدن و رفع خستگی می‌پردازند و 17.92 درصد از وقتشان یعنی 4 ساعت و 19 دقیقه را هم به فراغت و تفریح اختصاص می‌دهند.

به گزارش مشرق به نقل از عصر ایران ، نتایج طرح بررسی وضعیت گذران وقت مردم شهری و روستایی کل کشور در قالب یک مجموعه پژوهشی رونمایی شد.
 
در این مراسم، منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این‌که در این تحقیق یکصد و دوازده فعالیت روزانه مردم ذیل شش عنوان کار، عبادت، استراحت، اوقات فراغت و تفریح، ارتقای دانش و خوردن و آشامیدن و سایر مصارف دسته‌بندی شده است، گفت: «در یک روز عادی از سال 1389 که ملاک این تحقیق بوده است، مردم به‌طور متوسط 27.04 درصد از وقت خود یعنی 6 ساعت و 40 دقیقه را وقف کار اعم از درآمدزایی، کار منزل، خرید و... کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «3.44 درصد از وقت ایرانی‌ها در روز یعنی 50 دقیقه هم به‌طور متوسط صرف عبادت اعم از فردی و جمعی می‌شود.»

به گفته وی و براساس این تحقیق ایرانی‌ها به‌طور متوسط 39.46 درصد از وقت روزانه خود یعنی 9 ساعت و 28 دقیقه و 20 ثانیه را به استراحت اعم از خوابیدن، چرت زدن و رفع خستگی می‌پردازند و 17.92 درصد از وقتشان یعنی 4 ساعت و 19 دقیقه را هم به  فراغت و تفریح اختصاص می‌دهند که شامل صله ارحام، شرکت در مراسم فامیلی اعم از جشن و عزاداری و ترددهای مربوط به آن، بازی و فعالیت‌های ورزشی، تماشای تلویزیون و استفاده از محصولات تصویری و گوش دادن به رادیو و محصولات صوتی و استفاده تفریحی از اینترنت می‌پردازند.

واعظی اضافه کرد: «4.29 درصد معادل یک ساعت و یک دقیقه و 20 ثانیه هم به ارتقای دانش اعم از درسی و غیر درسی و استفاده علمی و خبری از اینترنت اختصاص دارد.»

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین بیان داشت: «به‌طور متوسط 6.82 درصد از وقت ایرانی‌ها در طول روز یعنی یک ساعت و 38 دقیقه هم به خوردن، آشامیدن، سیگار کشیدن و سایر مصارف اختصاص دارد.»

وی با بیان این‌که فعالیت‌هایی در این تحقیق دیده شده که حداقل 10 دقیقه در روز وقت بگیرد، گفت: «در دل تمام این فعالیت‌ها تردد و رفت و آمد هم هست، اما ترددها هم به‌طور جداگانه محاسبه شده که به‌طور متوسط 4.6 درصد از وقت روزانه ایرانی‌ها یعنی یک ساعت و هفت دقیقه را صرف خود می‌کند.»

به گفته واعظی، جامعه آماری این تحقیق دوهزار نفر از سراسر کشور بوده‌اند که به مدت 14 روز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. وی همچنین 2.5 درصد برای آمارهای ارائه‌شده احتمال خطا قایل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ايراني ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    اگر در اين مجالس زنانه (خانم جلسه اي )باشد غيبت ،تهمت )كه درنتيجه اختلاف خانوادگي اگر درجلسات مردانه باشد ازقيمت بنزين ،سكه ،يارانه ها.اگر در مترو باشه آقاحول نده يعدش دعوا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس