کد خبر 857097
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
کتاب طریق بسمل شدن - کراپ‌شده

گاه دولت آبادی به جنگ سرزنش آمیز است همراه با یادآوری خشونت و تبعات جنگ در طول تاریخ. به ویژه بین سرداران ایرانی و فاتحان عرب در زمان فتح ایران که یک سر آن در بغداد بود و سر دیگر ماجرا در خراسان بوده.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - علی الله سلیمی از فعالان رسانه و ادبیات، درباره کتاب جدید محمود دولت آبادی،‌چهره ادبیات کشورمان نوشت:

رمان "طریق بسمل شدن"، قرائت محمود دولت آبادی از جنگ عراق و ایران است. با گریزی به جنگ های تاریخی بین اعراب و ایرانیان و نقش کاتبان و نویسندگان در مکتوب کردن این جنگ ها که در سوی واقعه اغلب با سفارش حاکمان بوده و طبعا به دلخواه آنها مکتوب می شد.

البته کاتب داستان دولت آبادی از این نقش خودداری می کند و دوست دارد تعریف خود از جنگ را داشته باشد. او آدم های میدان جنگ را نه آن گونه که خوشایند حکومت ها است بلکه فارغ از ایدئولوژی معرفی می کند که در میدان جنگ گرفتارند و هدفی جز زنده ماندن و گریز از مهلکه جنگ ندارند.

نیروهای دو سوی نبرد در جایی به تقابل هم رسیده اند که از نظر سرزمینی متعلق به هیچ کدام از آنها نیست؛ نقطه صفر مرزی، جایی است که نیروهایی از دو طرف درگیری مقابل هم ایستاده اند. در این صورت، متجاوز و مدافع معنایی ندارد و جنگ اتفاق ناخوشایندی است که می توانست هرگز اتفاق نیفتد. نگاه دولت آبادی به جنگ سرزنش آمیز است همراه با یادآوری خشونت و تبعات جنگ در طول تاریخ. به ویژه بین سرداران ایرانی و فاتحان عرب در زمان فتح ایران که یک سر آن در بغداد بود و سر دیگر ماجرا در خراسان و چه خشونت ها که در این سیر تاریخی به وقوع پیوسته و جنگ اخیر عراق و ایران تنها یادآور گوشه ای از آن بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس