علاقمندي شبکه دولتي تلويزيون انگليس به جنگ، تاريخ و فرهنگ آن به جايي رسيده است که شبکه بي بي سي فارسي از تحليل مسائل سياسي جنگ اغاز کرده و ميزگرد ادبيات جنگ رسيده است.

سرويس فرهنگي مشرق- شبکه دولتي تلويزيون انگليس ( بي بي سي ) در بخش فارسي خود، چندي است که علاقمندي عجيبي نسبت به هشت سال جنگ عراق عليه ايران و مختصات فرهنگي آن پيدا کرده است. در حالي که پيش از اين رسانه هاي اين چنيني کمتر به مقوله جنگ هشت ساله مي پرداختند ودر اکثر موارد مقولات فرهنگي اين دوره را حتي به رسميت نمي شناختند. در همين شرايط بود که بي بي سي فارسي در سال گذشته تنها به پرداخت سياسي به جنگ ايران و عراق قناعت کرد و يکي دو برنامه سياسي - تحليلي در اين مورد در سال پيش پخش کرد. اما حالا وضعيت  در اين شبکه به صورتي است که اکثر ويژه برنامه ها به سالروز آغاز جنگ و حواشي آن اختصاص يافته، موضوع اين برنامه ها از خاطره گويي شروع و تا بررسي موسيقي جنگ پيش مي رود.

حالا اگر در چنين شرايطي ميزگردهايي نيز درباره ادبيات جنگ  و آينده آن نيز در چنين شبکه اي برگزار شود اتفاق غير منتظره اي نيست. نويسندگاني که به جريان روشنفکري ايران منتسب هستند تقريبا تا امروز در برابر جنگ عراق عليه ايران و فرهنگ و ادبيات و هنري که ذيل آن شکل گرفت سکوت کردند. کم بودند کساني که مانند احمد محمود و اسماعيل فصيح که  قلم بدست گرفتند و نوشتند و شايد بشود گفت که عده زيادي از اين جماعت کلا ماجراي بزرگ تحميل جنگ را بر ايران ناديده گرفتند.
با گذشت بيش از ده دهه از پايان جنگ ضرورت بازگشت و بازخواني ادبيات جنگ براي اين دسته از نويسندگان پر رنگ شده است، تا جايي که حتي بنشينند و بررسي کنند که اساسا اين ادبيات چه داشت و چه کرد.
ميزگرد بررسي ادبيات جنگ در بي بي سي به همين موضوع پرداخت و در پايان جمع بندي کرد که ادبيات دفاع مقدس که در ايران در جريان است از دست رفته و ديگر عمرش به پايان رسيده است و تنها ممکن است برخي از نويسندگان آن بمانند و رشد کنند، اگر نه اين ادبيات ديگر عمرش به دنياي فرهنگ نخواهد بود.
فارغ از مناقشات فراواني که مي شود در اين باره به ميان آورد و اما اگرهايي که وجود دارد، يک سوال مهم مطرح است. چرا بي بي سي فارسي چند برنامه خود را در بهترين ساعات پخش به ادبيات جنگ اختصاص مي دهد و سوال مهم تر اينکه چرا ما چنين نکرديم.
ميزگرد بي بي سي به صراحت ادبيات دفاع مقدس را دولتي و کانليزه معرفي مي کنند، چنانکه اين مبحث حتي در داخل نيز توسط برخي از افراد مطرح و تکرار مي شود. اما آيا همه حقيقت ادبيات دفاع مقدس همين است؟ اين سوال را بايد از فعالان اين ادبيات که کوچک نيز نيست و کوله باري به سنگيني نزديک به سي سال فعاليت دارد پرسيد، اما مساله اينجاست که اين فعالان در سيماي جمهوري اسلامي غايب هستند.
تلخ است اما واقعيتي است که مديران بي بي سي فارسي بيش از مديران رسانه ملي، اهميت ادبيات دفاع مقدس را درک کرده اند و بهترين زمانشان را به بررسي اين مديوم فرهنگي اختصاص داده اند. درست همان زماني که رسانه ملي در حال پخش سريال هاي رنگارنگ سرگرم کننده خانوادگي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس