نويسنده وبلاگ "گلدختر" که هر از چندگاهي سوالات مطرح افکار عمومي را در وبلاگ خود مطرح و پاسخ آن را به نقل از استاد شهيد مطهري مي نويسد، اين بار اين سوال را از شهيد مطهري مطرح کرده که نظر اسلام راجع به زن چيست؟ از نظر شرافت و حيثيت انسانى او را برابر با مرد مىداند و يا جنس پستتر به حساب ميآورد؟
اين وبلاگ نويس پاسخ استاد مطهري به اين سوال را اينچنين نگاشته است:
لازمه اشتراک زن و مرد در حيثيت انسانى چيست؟ لازمه اش برابري آنها در حقوق انساني است؟ يا اين است که حقوق زن و مرد علاوه بر تساوى و برابرى، متشابه و يکنواخت هم بوده باشند؟ و هيچ گونه تقسيم کار و تقسيم وظيفهاى در کار نباشد؟
شک نيست که لازمه اشتراک زن و مرد در حيثيت انسانى و برابرى آنها از لحاظ انسانيت، برابرى آنها در حقوق انسانى است اما تشابه آنها در حقوق چطور؟
اول بايد ببينيم آيا لازمه تساوى حقوق، تشابه حقوق هم هست يا نه؟
تساوى غير از تشابه است؛ تساوى برابرى است و تشابه يکنواختى.
ممکن است پدرى ثروت خود را به طور متساوى ميان فرزندان خود تقسيم کند اما بهطور متشابه تقسيم نکند. مثلًا ممکن است اين پدر چند قلم ثروت داشته باشد: هم تجارتخانه داشته باشد و هم ملک مزروعى و هم مستغلات اجارى، ولى نظر به اينکه قبلًا فرزندان خود را استعداديابى کرده است، در يکى ذوق و سليقه تجارت ديده است و در ديگرى علاقه به کشاورزى و در سومى مستغل دارى، هنگامى که مىخواهد ثروت خود را در حيات خود ميان فرزندان تقسيم کند، با در نظر گرفتن اينکه آنچه به همه فرزندان مىدهد از لحاظ ارزش مساوى با يکديگر باشد و ترجيح و امتيازى از اين جهت در کار نباشد، به هر کدام از فرزندان خود همان سرمايه را مىدهد که قبلًا در آزمايش استعداديابى آن را مناسب يافته است.
کميت غير از کيفيت است، برابرى غير از يکنواختى است. آنچه مسلّم است اين است که اسلام حقوق يکجور و يکنواختى براى زن و مرد قائل نشده است، ولى اسلام هرگز امتياز و ترجيح حقوقى براى مردان نسبت به زنان قائل نيست. اسلام اصل مساوات انسانها را در باره زن و مرد نيز رعايت کرده است. اسلام با تساوى حقوق زن و مرد مخالف نيست، با تشابه حقوق آنها مخالف است.(1)
پي نوشت:
1.مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، ص 114 (با اندکي تلخيص و تصرف)
کميت غير از کيفيت است، برابرى غير از يکنواختى است. آنچه مسلّم است اين است که اسلام حقوق يکجور و يکنواختى براى زن و مرد قائل نشده است، ولى اسلام هرگز امتياز و ترجيح حقوقى براى مردان نسبت به زنان قائل نيست.