به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، فاز اول مونوريل قم مسلما از طرح هاي شكست خورده در حوزه حمل و نقل كشور است و در جاي مناسب آن مي توان دلايل فراواني براي آن ارايه كرد.اما سوال مهم اين است كه چه اتقاقي در جريان است كه فاز دوم اين طرح شكست خورده دوباره كليد خورده است.
فاز اول منوريل قم به طول 6 كيليومتر حدود دو سال است كه شروع شده است و به گفته مدير عامل شركت مادر تخصصي قطار شهري كشور قرار است در سال آينده به بهره برداري برسد.اين در حالي است كه گزارش هاي رسيده از طرح مونوريل قم حاكي است كه با توجه به مشكلات عديده فني و اجرايي اكنون اكثر كارگاه ها در قم تعطيل بوده و ماه ها است كه پيشرفتي در اجراي آن مشاهده نمي شود.

يك مقام مسوول در قم به خبرنگار ما گفت: يكي از مهمترين موانع بر سر اجراي اين طرح سياسي كردن آن توسط عده است كه تنها به دنبال منافع زودگذر خود هستند.وي با اشاره به برخي مشكلات فني در اين پروژه خاطرنشان كرد: در حالي كه هنوز بحث ناوگان در مونوريل قم مشخص نشده جاي تعجب دارد كه فاز دوم آن نيز كليد خورده است.
وي در خصوص مسايل فني اين طرح گفت: از نظر فني تفاوت هاي عمده اي بين سيستم حمل و نقل در مترو و منوريل وجود دارد كه مهمترين شاخصه اين تفاوت به بحث ناوگان بر مي گردد.
اين مقام مسوول در ادامه توضيح داد: براي مثال درست است كه در خطوط مختلف متروهاي كشور هنوز ناوگان مشخص نشده است اما كار اجرايي در اين خطوط در حال اجرا است اما اين مساله در منوريل به هيچ عنوان صدق نمي كند به عبارت بهتر در منوريل تا وقتي مشخصات ناوگان نباشد نمي توان كار اجرايي را آغاز كرد .حال سوالي كه پيمانكاران فاز يك بايد با شجاعت به آن پاسخ بدهند و مسولان قطار شهري قم نيز در اين پاسخ دخيل هستند اين است كه چگونه كارهاي اجرايي منوريل قم با وجود آنكه ناوگان آن مشخص نشده بود آغاز شد.

وي همچنين خاطرنشان كرد:مسلما جواب كارشناسي براي اين سوال وجود ندارد جز اين كه بگوييم منوريل قم در پيچ و خم كارهاي سياسي كشور دچار اشتباهات فاحشي شده كه سرنوشت آن نيز شكست در فاز اول بود.
حال سوالي كه از مسوولان استان قم بايد پرسيد اين است كه ؛ آيا شروع فاز دوم نيز با فشار هاي سياسي خاصي شروع شده و منافع چه گروه هايي در اين طرح وجود دارد كه به سرعت قرار است فاز دوم آن نيز آغاز شود.
به گفته اين مقام مسوول شواهد و قرايني وجود دارد كه نشان مي دهد شاخه اقتصادي جريان منحرف به دنبال فاز دوم منوريل قم است كه اگر اينگونه نبود ابتدا بايد سرنوشت فاز يك مشخص مي شد و سپس مي توان به فاز دوم آن پرداخت.
وي همچنين با انتقاد از روند برگزاري مناقصه فاز دوم از دستگاه هاي نظارتي خواست تا زمان براي ورود به اين طرح باقي است اجازه ندهند منافع گروه هاي خاص بودجه كشور را به انحراف ببرد.