کد خبر 855540
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی

اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نشستی در تهران از سازمان ملل متحد خواستند که تدابیر عملی لازم را در جهت ممانعت از اقدامات باطل علیه فلسطین از سوی آمریکا را انجام دهد.

به گزارش مشرق، اجلاس فوق العاده کمیتۀ دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی که در روز 24 اردیبهشت ماه 1397 برابر با 14 مه 2018 با حضور اعضای کمیته و مشارکت برخی دیگر از اعضای اتحادیه در تهران برگزار شد.

هیئت‌های پارلمانی شرکت کننده عبارتند از: جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر، جمهوری آذربایجان، بورکینا فاسو، جمهوری چاد، جمهوری گینه بیسائو، جمهوری اسلامی ایران، کشور پادشاهی اردن هاشمی، دولت کویت، جمهوری لبنان، دولت لیبی، جمهوری مالی، جمهوری موزامبیک، دولت فلسطین، دولت قطر، جمهوری سنگال، جمهوری سودان، جمهوری عربی سوریه، جمهوری ترکیه، جمهوری اوگاندا.

شرکت کنندگان در این نشست، با تکیه بر اصول و اهداف منشور سازمان همکاریهای اسلامی و اساسنامۀ اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان مزبور و با تأکید بر پایبندی به همۀ قطعنامه‌های صادره از سوی کنفرانس‌های اتحادیه و سایر اجلاس‌های اسلامی مرتبط با قضیۀ فلسطین و قدس طی چند دهۀ اخیر؛

و ضمن تأکید مجدد بر اهمیت مسئلۀ فلسطین و قدس برای امت اسلامی و ابراز اشتیاق فرزندان این امت برای دفاع از حقوق مشروع و غیرقابل چشم پوشی ملت فلسطین، که در رأس آنها حق تعیین سرنوشت و تأسیس دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس و حق بازگشت، مطابق مفاد قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار دارد؛

و با اشاره به بیانیۀ پایانی کنفرانس فوق العادۀ سران کشورهای اسلامی در استانبول در تاریخ 13 دسامبر 2017 که تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص بیت المقدس و به رسمیت شناسی این شهر به عنوان  "پایتخت موجودیت صهیونیستی" و انتقال سفارت آمریکا به آن را تجاوزی فاحش به قوانین بین‌المللی دانسته که اغلب مراجع بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و بین‌المجالس  بین‌الملل آن را محکوم کرده‌اند؛

و با در نظر داشتن بیانیۀ اجلاس تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی؛ که در تاریخ 18 دسامبر 2017 در تهران برگزار شد و تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در مورد بیت المقدس را قویاً محکوم کرد؛

و ضمن استقبال از موضع عادلانه و شجاعانه بین‌المجالس جهانی که در تاریخ 27 مارس 2018 در ژنو صادر شده و طی آن بین‌المجالس جهانی، تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص قدس را قاطعانه مردود دانسته و با  استناد به قوانین بین‌الملل، آن را ملغی و باطل تلقی و تأکید کرده که کلیۀ اقدامات قانونگذاری و اداری اتخاذ شده از سوی رژیم صهیونیستی در جهت تحمیل قوانین و مقررات آن رژیم بر بیت المقدس، غیرقانونی بوده و فاقد هر گونه مشروعیت است، بین المجالس در این اعلامیه که تصمیم حکومت آمریکا مبنی بر انتقال سفارت آن کشور به قدس اشغالی، در نیمۀ ماه مه که مصادف با سالگرد فاجعۀ غصب فلسطین (15 مه 1948) است، را محکوم کرده و پشتیبانی خود را از حق ملت فلسطین در مبارزه جهت پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی و استرداد حقوق خود در بازگشت به میهن اصلی و تأسیس دولت مستقل را مورد تأکید قرار داده است؛

و با ستایش از بیانیه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و دیگر بیانیه‌هایی که از راهپیمایی  مسالمت آمیز بازگشت به فلسطین در نوار غزه حمایت کرده و مخالفت خود با تصمیم رئیس جمهور آمریکا را ابراز داشته‌اند؛

و پس از بحث و تبادل نظر پیرامون اوضاع جاری فلسطین و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی پیرامونی  آن، که با ارائه نظرات ارزشمند شرکت کنندگان در اجلاس بر غنای آن افزوده شد، اجلاس نظرات خود را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

  1. تأکید مجدد بر این حقیقت که مسئله فلسطین، به پایتختی قدس، اولین اولویت امت اسلامی بوده و محور اساسی اهتمامات آن است، لذا دفاع از این مسئله و یاری رسانیدن به آن، تعهد ایمانی کلیۀ مسلمانان جهان به شمار می‌آید. باشد تا کلیۀ حقوق مشروع و غیرقابل چشم پوشی ملت فلسطین در سرزمین خویش محقق شود، حقوقی که بازگشت آوارگان و برپایی دولت مستقل فلسطین به سرزمین فلسطین و به پایتختی شهر قدس در رأس آنها قرار دارد.
  2. دعوت از کشورهای اسلامی برای کنار گذاشتن اختلافات و فشرده کردن صفوف و تقویت فضای برادری اسلامی، با هدف مقابله با تهاجم دشمنان امت اسلامی، که موجودیت صهیونیستی و حامیان طمع کارش معرف آن هستند و می‌کوشند تا از شرایط موجود منطقه سوء استفاده کنند و با بر افروختن آتش فتنه و بهره گیری از وضعیت نابسامان کنونی در جهت  منحرف کردن توجهات از تجاوزات گسترده علیه حقوق ملت فلسطین و علی الخصوص وضعیت در شهر  قدس عمل کنند. همچنین  تاکید بر لزوم بسیج همه امکانات جهان اسلام در راستای تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین و دعوت از تمامی ملتهای آزادیخواه جهان  برای به کار گیری همه امکانات خود در حمایت از ملت فلسطین.
  3. تاکید بر رد هرگونه اقدامات عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی و جلوگیری از سوءاستفاده این رژیم از شرایط موجود و نابسامانی‌هایی که در حال حاضر دامنگیر منطقه خاورمیانه شده است، تا بدینوسیله ماهیگیری در آب گل آلود برای این دشمن خیره سر فراهم نشود.
  4. پشتیبانی از همه اشکال مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی، به ویژه مقاومت ملت فلسطین که شجاعانه در برابر تجاوزات صهیونیستها ایستاده است؛ چراکه مقاومت حق قانونی این ملت است تا حقوق ملی خویش را بازیابد.
  5. اعلام حمایت و ارائه کمک و پشتیبانی همه جانبه از انتفاضه ملت فلسطین، که از خلال  راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت "مسیرات العودة" استمرار یافته است، تا آرمان فلسطین در زمینۀ بازگشت به سرزمین آباء و اجدادی محقق شود و اعلام محکومیت شدید اقدامات سرکوبگرانه نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که در راهپیمایی بازگشت مشارکت داشته‌اند و درخواست انجام تحقیقات فوری و مستقل بین‌المللی زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیرامون جنایات، کشتار و ضرب و جرح ملت بی دفاع فلسطین و درخواست انجام تحقیقات فوری و مستقل بین‌المللی در مورد کشتار تظاهر کنندگان مظلوم و بی دفاع فلسطین، شورای امنیت باید مسئولیت این تحقیقات را بر عهده گیرد و عاملان این جنایت را بر اساس قوانین بین‌المللی محاکمه کند.
  1. تأکید بر رد قاطع تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص قدس که در تاریخ 6 دسامبر 2017 اتخاذ شده و رد هر گونه آثار و تبعات مترتب بر آن، از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس؛ زیرا که این اقدام، از منظر قوانین و عرف  بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، مردود بوده و تجاوزی آشکار و غیر اخلاقی به حقوق ملت فلسطین به شمار می‌آید و حرکت تحریک آمیزی است که منطقه را به سوی خشونت و آشفتگی سوق می‌دهد.
  2. ایالات متحده آمریکا مسئولیت کامل  اقدامات غیرقانونی خود را برعهده دارد که طی آن با  حمایت نامشروع از رژیم اشغالگر قدس  عملاً موجبات رهایی آن از مجازات به خاطر جنایاتی که علیه ملت فلسطین مرتکب شده  را فراهم آورده است و از سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی در خواست می‌شود که با عمل به تعهدات، تدابیر عملی لازم را در جهت ممانعت از این اقدامات باطل انجام دهد.
  3. دعوت از همۀ دولتهای جهان به عدم تأیید تصمیم آمریکا در مورد قدس و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که انتقال نمایندگی‌های دیپلماتیک به قدس را منع کرده و آن را ناقض حقوق تاریخی و قانونی ملت فلسطین دانسته است.
  4. محکومیت ایالات متحده آمریکا به خاطر جلوگیری از تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه که در  راهپیمایی بازگشت مشارکت  کرده‌اند که بیانگر مشارکت آن در تجاوز علیه ملت فلسطین و مشوق ارتکاب جنایت توسط  رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید.
  5. از همه گروههای فلسطینی درخواست می شود تا با تسریع در روند آشتی ملی و تحکیم وحدت ملی، تلاش‌های امت اسلامی در مقابله با شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی کنونی پیرامون مسئله فلسطین را تقویت کنند.
  6. درخواست از جامعه بین‌المللی برای اعمال فشار بر رژیم اشغالگر صهیونیستی در جهت پایان دادن به محاصره هوایی، دریایی و زمینی غیر قانونی غزه که یکی از اشکال مجازات دسته جمعی است و بازگشایی همه گذرگاهها و تضمین آزادی آمد و شد شهروندان و نقل و انتقال مواد غذایی و دیگر کالاها  به غزه و دیگر بخش‌های سرزمین فلسطین.
  7. از دبیر کل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی خواسته می‌شود تا اقدامات شایسته را در راستای پیگیری و اجرای مفاد این بیانیه معمول دارد و متن آن را برای بین‌المجالس جهانی و سازمان ملل متحد و همه مجامع منطقه‌ای ارسال دارد.
  8. اعلام مراتب تشکر و تقدیر از  جمهوری اسلامی ایران، رهبری معظم آن، مردم و مجلس شورای اسلامی  به خاطر دعوت کریمانه جهت برگزاری این اجلاس مهم و نیز به خاطر حسن استقبال و میهمان نوازی سخاوتمندانه.

در پایان خروج آمریکا از توافقنامه اتمی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 که نمونه بارز نقض عهد و بی توجهی به همه قوانین و مقررات و عرف  بین‌المللی است را محکوم می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس