فواد ایزدی نمایه

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: یکسری نهادها در ایران برای دورزدن تحریم‌ها وجود داشت که از زمان روی کار آمدن روحانی تمام این نهادها تعلیق یا تعطیل شد.

به گزارش مشرق، فواد ایزدی، کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در مورد پیش بینی دور جدید مذاکرات با اروپا و بدون حضور آمریکا گفت: اروپا یک واحد کاملا شبیه هم نیست. ایتالیا، اسپانیا، اتریش و سوئد به لحاظ سنتی هم که شده همواره روابط بهتری با جمهوری اسلامی داشتند. 

بیشتر بخوانید:

جزئیات مذاکره ایران و آمریکا به‌روایت سفیر وقت ایران در عمان


وی افزود: به طور کلی نباید اروپا را یک بدنه واحد فرض کنیم بلکه همیشه این احتمال وجود دارد که بین آن‌ها نیز اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما خودمان با دست خودمان نباید اجازه دهیم اروپایی ها علیه ما با یکدیگر اجماع کنند. 

ایزدی با اشاره به اینکه دیپلماسی قوی با اروپا مشکلی ندارد، گفت: اروپایی‌ها به طور کلی تحت تاثیر آمریکا هستند و اگر بخواهند بین آمریکا و ایران یکی را انتخاب کنند معمولا به سمت آمریکا می‌روند و از این منظر نباید خیلی به اروپایی‌ها امید بست البته این به معنی آن نیست که نباید با اروپایی‌ها وارد مذاکره شد. 

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: در شرایط فعلی که تحریم آمریکایی‌ها در حال برگشت است وکشورهای عضو ۱+۵ و هم سایر کشورهای اروپایی ذیل تحریم‌های اروپایی قرار می‌گیرند، ما باید به سمت ارتباط اقتصادی با کشورهایی برویم که این تحریم‌ها کمتر اثرگذار باشند.


وی افزود: یکسری نهادها در ایران برای دورزدن تحریم‌ها وجود داشت که از زمان روی کار آمدن دولت روحانی تمام این نهادها به صورت تعلیق یا تعطیل درآمد با این تفکر که با آمریکا توافق می‌کنیم و دیگر نیازی به دور زدن تحریم‌ها نداریم. اما در شرایط فعلی  به نظر می‌رسد  یکی از کارهای دولت باید این باشد که سیستم دور زدن تحریم‌ها را زنده کند. 

ایزدی تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم، اقدام دیگری که مفید به نظر می‌رسد استفاده از ارزهای بومی به جای دلار در روابط تجاری با سایر کشورها است و همچنین استفاده از ظرفیت سایرکشورها به غیر از اروپایی‌ها راهکاری دیگرمحسوب می شود.


رهایی از نگاه اروپا_آمریکا محور قطعا کشور را به جلو خواهد انداخت


این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان با تاکید بر اینکه به غیر از اروپا بسیاری از کشورها، پتانسیل همکاری با ایران را دارند که در خیلی از موارد دولت آن‌ها نیز با ما مشکلی ندارد، گفت: نگاه اروپامحور چند صد سال است که به کشورمان ضربه می‌زند و اگر خود را از این نگاه اروپا – آمریکامحور رها کنیم قطعا گامی بزرگ به سمت جلو برخواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    25 4
    هیچ کشوی حتی بین ایران و بورکینافاسو هم ایران را انتخاب نمیکند
    • CA ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
      1 0
      آفرین گل گفتی
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    0 0
    عجب سوال مسخره ای. خب معلومه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس