کد خبر 855179
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
پی ال 15

از جمله گام های بزرگ چین موشک های هوا به هوا هستند که با صرف هزینه ای معادل یک تا دو میلیون دلار می توانند یک جنگنده به ارزش 150 میلیون دلار را نابود کنند.

به گزارش مشرق، در 50 سال گذشته آمریکا و متحدانش بر آسمان ها حکمرانی می کردند و بدون رقیب در جنگ ها شرکت می کردند اما با افزایش تنش با روسیه و چین، دیگر این برتری خاتمه یافته است.این تغییر تنها برای آمریکا مهم نیست. هند نیز از نزدیک پیشرفت های چین را دنبال کرده است. ادامه روابط روسیه و چین به معنی دستیابی پاکستان به سلاح های پیچیده تر جنگی است.چین و پاکستان از سال 2007 تاکنون جنگنده جی اف 17 را به صورت مشترک تولید کرده اند. این جنگنده از موتور روسی استفاده می کند. در ماه مارس چین اعلام کرد این جنگنده ها به یک فناوری جدید مجهز خواهند شد که آنها را قادر به شناسایی و شلیک به سوی اهداف از فاصله بسیار دور می کند.

راجسواری پیلای معاون اسبق مشاور امنیت ملی هند گفت: موافقت روسیه با فروش موتور های جت جنگنده ها از سوی چین به پاکستان یکی از بزرگ ترین مسائلی بود که در هر جلسه مقامات هندی در خصوص آن گفت و گو می کردند. اگر جنگنده های پاکستان با تجهیزات جدید راداری و موشک های پی ال چین تجهیز شوند، جنگنده های قدیمی میگ هند قابل رقابت با آنها نخواهند بود.
وی افزود: فروش اسلحه نشان دهنده احیای بسیار نگران کننده روابط روسیه با چین است. روسیه به طور سنتی بزرگ ترین تامین کننده سلاح هند بوده است. موضع روس ها اکنون تضعیف شده است و آنها فکر می کنند بهتر است در جبه چین قرار داشته باشند.

هند ماه گذشته در یک مناقصه 15 میلیارد دلاری اعلام کرد قصد دارد 110 فروند جنگنده جدید خریداری کند. پاکستان هم اکنون دارای 100 فروند جنگنده جی اف 17 است و سالانه 25 فروند از این نوع جنگنده را تولید می کند.
روسیه در مدرن سازی نیروی هوایی خود پیشرو بوده است و کاملا آماده استفاده از آن است. اما چین با یک اقتصاد 13 تریلیون دلاری و ثروت در حال افزایش در دراز مدت چالش بزرگ تر برای آمریکا و کشور های غربی خواهد بود.
با توجه به موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، هزینه نظامی چین در سال گذشته 5.6 درصد افزایش داشت درحالی که هزینه های نظامی روسیه 20 درصد کاهش یافته است. بودجه نظامی چین در سال گذشته 228 میلیارد دلار بود درحالی که بودجه نظامی روسیه 66.3 میلیارد دلار برآورد شده است.

دوگلاس بری محقق ارشد در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی گفت: آمریکا برای مدتی طولانی کنترل کامل آسمان ها را بر عهده داشت اما اکنون چین اعلام کرده آمریکا دیگر از این برتری برخوردار نیست و در صورت وقوع یک جنگ، مقامات نظامی آمریکا باید نگران تلفات خلبان ها و جنگنده های خود باشند.آمریکا هنوز هم دارای قدرتمند ترین نیروی هوایی در جهان است. اما پیشرفت های چین در زمانی انجام می شود که نقش آمریکا به عنوان یک کشور پلیس جهانی در حال کم رنگ شدن است.در همین حال شی جین پینگ رئیس جمهور چین در برنامه های خود قصد دارد چین را به کشور اول در زمینه تکنولوژی و هوش مصنوعی تبدیل کند و منافع چین در مناطق مورد اختلاف از جمله دریای جنوب چین را تامین کند.

واسیلی کشین یک متخصص هوا و فضا در مسکو گفت: چین و روسیه با نگرانی از برتری آمریکا در جنگ های سال 1990، قدرت های هوایی خود را افزایش داده اند.وی افزود: برای چین تصمیم گیری برای پیشرفت در عرصه هوا و فضا در طول جنگ خلیج فارس زمانی که ائتلاف آمریکا به راحتی ارتش عراق را نابود کرد اتفاق افتاد. در این زمان ارتش عراق دارای تجهیزات هوایی بیشتری از چین بود. اما روسیه در سال 1999 زمانی که بمباران هوایی آمریکا کشور صربستان را مجبور به عقب نشینی از استان خود یعنی کوزوو کرد، متوجه ضعف خود در صنعت هوایی شد.

تایوان که چین آن را یک استان خود می داند نیز یکی دیگر از عوامل برای پکن در افزایش توان هوایی خود است. آمریکا در طول اختلافات تایوان با چین در سال 1996 دو ناو هواپیمابر را در حمایت از این جزیره به نزدیکی چین اعزام کرد و از سال 2008 تاکنون 18 میلیارد دلار کمک نظامی به تایوان کرده است.

از جمله گام های بزرگ چین موشک های هوا به هوا هستند که با صرف هزینه ای معادل یک تا دو میلیون دلار می توانند یک جنگنده به ارزش 150 میلیون دلار را نابود کنند.در اسفند ماه سال جاری میلادی نیروی هوایی آمریکا با یک توافق نیم میلیارد دلاری برای فروش موشک های هوا به هوا با برد 160 کیلومتر به متحدان این کشور موافقت کرد.موشک اروپا به نام شهاب سنگ حتی از نوع آمریکایی آن خطرناک تر است اما موشک های پی ال 15 چین دارای بردی بیشتر از هر دو موشک آمریکایی و اروپایی است.

موشک پی ال 15 آخرین موشک هوا به هوای ساخت چین است و دست کم آخرین موشکی که به نمایش در آمده است . موشک یاد شده یک موشک رادار فعال به گفته بسیاری منابع دارای بر 150 تا 200 کیلومتر است که دارای قابلیت شبکه محور است. این موشک به احتمال زیاد برای هدف قرار دادن هواپیماهای سوخت رسان و یا اواکس در برد بالا توسعه یافته است .

موشک دیگر چین که درحال توسعه می باشد موشک پی ال ایکس ایکس است که می تواند سیستم های کنترلی و هواپیما های آمریکایی با سرعت کم را از فاصله 480 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.
در فاصله های کوتاه تر، موشک های پی ال 10 چین قابل رقابت با هر نوع غربی و آمریکایی آن است که این امر یک عامل بازدارنده بسیار قوی است.مایکل گریفین معاون وزیر دفاع در زمینه تحقیق و مهندسی اخیرا اعلام کرد: در 25 سال گذشته ما در آمریکا در خواب به سر می بردیم. ما نتوانستیم از اقداماتی که ما را به بالاترین نقطه پیشرفت رسانده بود حمایت کنیم.

گریفین خاطر نشان کرد که نگرانی آمریکا از پیشرفت های سریع چین و روسیه در زمینه موشکی است و آمریکا هنوز دارای سیستم لازم برای شناسایی سریع و انهدام آنها نمی باشد.جنگنده های چین که بتوانند این موشک های پیشرفته را حمل کنند نیز به صورت قابل توجهی توسعه یافته اند. در سال جاری چین 24 جنگنده پیشرفته سوخوی 35 اس را ازروسیه دریافت خواهد کرد در حالی که جنگنده های بومی و رادار گریز چنجو جی 20 را نیز به خدمت گرفته است.

اندیشکده راند در آمریکا در گزارشی اعلام کرد که چین برای اولین بار به قدرتی مشابه به آمریکا در زمینه هوا و فضا دست یافته است و می تواند از خاک خود بخصوص تایوان دفاع کند.
چین هنوز باید مسیر زیادی برای رسیدن به قدرتی مشابه به آمریکا به خصوص در زمینه هسته ای طی کند. تکنولوژی موتور جت این کشور همچنان ضعیف است و به روسیه وابسته است و تجهیزات جدید نظامی این کشور هنوز در جنگی مورد آزمایش قرار نگرفته اند. همچنین خلبانان چین در مقایسه با خلبانان غربی از نظر آموزش و تجربه در رتبه ای پایین تر قرار دارند.اما خلبانان، جنگنده ها و سلاح های چین نباید ضرورتا برای تغییر نتیجه یک جنگ بهتر از نوع آمریکایی خود باشند.

تیم هیت یک محقق دفاع بین المللی در اندیشکده راند گفت: جنگنده جدید چین، به همراه پیشرفته ترین موشک های هوا به هوای کروز با حمایت از سامانه موشک اس 400 روسیه توانایی آمریکا برای فعالیت در مناطق مورد اختلاف را با ریسک زیادی روبرو کرده اند.پیشرفت های تکنولوژیکی چین همچنین دارای اثرات خود فراتر از منطقه جنوب آسیا است. این کشور از یک تامین کننده تجهیزات ارزان نظامی به کشور های فقیر به سومین کشور صادر کننده تجهیزات نظامی در جهان تبدیل شده است. از جمله این تجهیزات فروش پهپاد به عراق و عربستان سعودی که آمریکا با فروش پهپاد های خود به این کشور ها مخالفت کرده است می باشد.تعدادی از موشک های چین که با همکاری روسیه توسعه یافته اند اکنون در بازار های جهانی به فروش می رسند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    54 2
    پاکستان جت درست میکنه ما فکر کنم خوابیم نباید در باد موشک بمانیم باید هرچه سریع تر جنگنده را بسازیم ما شیعه علی هستیم و سرعت و کمک الهی پشت ما هست کاری که کفر در سی سال انجام میده ما در ده سال می تونیم البته اگه واقعا بخواهیم دل به دست خداوند بدهیم
    • مانی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      32 26
      دعا کن زودتر از دست دولت بی کفایت حاضر خلاص بشیم
  • NL ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    22 19
    دوستان که می گفتن هواپیمای مسافربری می سازیم!!!!!! جنگنده بسازن.جنگنده واقعی نه شترگاو پلنگ
    • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      5 22
      ما جنگنده فوق پیشرفته نسل دهمی قاهر رو داریم
    • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      3 26
      ما جنگنده فوق پیشرفته نسل دهمی قاهر رو داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس