کالاهای قاچاق

آمار تجارت خارجی دو کشور امارات و چین نشان می‌دهد در ۴ سال اخیر نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار کالا از این دو کشور به ایران قاچاق شده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - یکی از شیوه‌های محاسبه آمار قاچاق کالا مقایسه خروجی گمرک مبدا با میزان ورودی گمرک مقصد است. طبق این روش، اگر فرضا از گمرکات کشور الف ۲۰ میلیارد دلار کالا به سمت کشور ب صادر شده باشد، اما گمرکات کشور ب فقط ۱۵ میلیارد دلار آن را ثبت کرده باشند، به معنای ورود ۵ میلیارد دلار از حجم مذکور به صورت قاچاق و غیررسمی است.

در همین راستا آمارهای تجاری سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد از دو کشور امارات و چین، در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۲۷ میلیارد دلار کالا به مقصد ایران صادر شده است.

در سوی مقابل، واردات اعلام‌شده ایران از دو کشور امارات و چین در دوره چهارساله مذکور ۷۹ میلیارد دلار بوده است. مقایسه این دو رقم بیانگر آن است که حدود ۴۸ میلیارد دلار کالای قاچاق از امارات و چین در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ وارد ایران شده است.

بیشتر بخوانید:

رکوردداران رشد صادرات به ایران کدام کشورها هستند؟ + جدول

بر اساس آمار سازمان ملل، در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ مجموع صادرات امارات به ایران ۵۴.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. این در حالی است که ایران واردات از امارات را ۳۸.۲ درصد ثبت کرده است. بنابراین حدود ۱۶.۳ میلیارد دلار از حجم کالای صادراتی امارات به ایران، به طور رسمی وارد کشورمان نشده و از طریق قاچاق و غیررسمی وارد شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل، در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ مجموع صادرات چین به ایران ۷۲.۶ میلیارد دلار اعلام شده در حالی که ایران واردات از چین را ۴۱.۳ میلیارد دلار درصد ثبت کرده است. بنابراین حدود ۳۱.۳ میلیارد دلار از حجم کالای صادراتی چین به ایران، به طور رسمی وارد کشورمان نشده و از طریق قاچاق و غیررسمی وارد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    3 0
    میشه بفهمیم چه کسی چه غلطی می کنه با این اخبار
  • AE ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    5 2
    خود دولتی ها بزرگترین قاچاقچی ایران هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس