اباصلت بیات - عکاس

مقامات در قبال جان‌فشانی مردم مسئول هستند، آنها باید این عکسها را روی دیوار دفتر خودشان نصب کنند تا فراموش نکنند که از کجا به اینجا رسیدند. بسیاری از عکاسان دفاع مقدس حتی سربازی هم نرفته بودند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم رونمایی از کتاب عکس دفاع‌مقدس «اباصلت بیات» در سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

*انتشار کتابهای عکس دفاع مقدس با موضوعات تخصصی

سیدعباس میرهاشمی مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در این مراسم گفت: انجمنِ ما از اوایل دهه هشتاد فعالیت خود را شروع و بیشترین همت خود را برای جمع‌آوری، گویاسازی، مرمت و کدگذاری آثار عکاسی انقلاب و دفاع مقدس صرف کرد که موجب احیای نگاتیوهایی شد که به دلیل نوع مواد آن، آسیب‌پذیر هستند و در گذر زمان دچار فرسایش می‌شوند.

میرهاشمی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نگاتیو عکس در گنجینه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس موجود است، خاطرنشان کرد: این نگاتیوها ارزشمندترین دارایی انجمن ماست که در روزهای حماسه‌سازی ایرانیان در انقلاب و دفاع مقدس ثبت شده است، ما بسیار خوشحال و خوشبخت هستیم که می‌توانیم این آثار را منتشر کنیم. همچنین در آینده کتابهای عکس دفاع مقدس را با موضوعات تخصصی مثل «مهندسی در جنگ» و «درمان در جنگ» منتشر خواهیم کرد.

وی با اشاره به زحمات بی‌دریغ اباصلت بیات، تصریح کرد: ایشان از دوره انقلاب عکاسی را شروع کرد و در جنگ به نقطه اوج هنری خود رسیدو پس از اتمام جنگ در رویدادهای مهم عکاسی در بیش از 50 کشور جهان حضور یافت و نمایشگاه‌های متعددی را برپا کرد. امیدواریم در آینده شاهد انتشار جدی این آثار و ماندگاری آنها باشیم و تاریخ برای ثبت این عکسها به خودش ببالد.

*مسئولین از این عکسها عبرت بگیرند

اباصلت بیات نیز در مراسم رونمایی از کتابش گفت: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از میان 6 هزار فریم از عکسهای من، با صرف وقت و دقت فراوان تعداد 177 عکس را انتخاب و کتاب «اباصلت بیات» را در دو قطع کوچک و بزرگ چاپ کرد؛ من بیش از 10 سال پیگیر چاپ این کتاب بودم و در نهایت این کار با همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس انجام شد که موجب خوشحالی من است.

بیات ادامه داد:امیدورام که دیگر جنگ در هیچ کجای جهان اتفاق نیفتد. متاسفانه عده‌ای از خون شهدای دفاع مقدس سوءاستفاده کردند و باید بدانند که در همین دنیا نیز تاوان اشتباه خود را پس می‌دهند. کشور ما هزاران کیلومتر به اشغال دشمن درآمد و سرمایه‌های مالی و انسانی خود را در این جنگ از دست دادیم، سرمایه‌های انسانی غیرقابل جبران هستند، از نوجوانان تا پیرمردان 90 ساله دست به دست هم دادند، از جان خود گذشتند و خاک ایران را از دشمن پس گرفتند.

وی ضمن ابراز امیدواری از عبرت‌گرفتن مسئولین از این ایثارگریها، اذعان کرد: مقامات در قبال جان‌فشانی مردم مسئول هستند، آنها باید این عکسها را روی دیوار دفتر خودشان نصب کنند تا فراموش نکنند که از کجا به اینجا رسیدند. بسیاری از عکاسان دفاع مقدس حتی سربازی هم نرفته بودند و با مسائل نظامی هیچ آشنایی نداشتند بنابراین ثبت این عکسها برایشان بسیار دشوار بود و امروز باید قدر این عکسها را بدانیم.

*"اباصلت بیات" عرشیان را در فرش به تصویر کشید

محمدرضا پاکروان مشاور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از رزمندگان دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: اگر اخلاص در کار ما به ویژه در فعالیتهای فرهنگی نباشد، آثارمان ماندنی نخواهد بود؛ یکی از ویژگیهای برجسته اباصلت بیات، اخلاص است و همین عامل موجب شد تا در ثبت آثار ارزشمند و حتی فرامرزی، موفق عمل کند و امروز شاهد رونماییِ یکی از دستاوردهایش هستیم.

پاکروان ضمن نمایش یکی از عکسهای دفاع مقدس، عنوان کرد: یک بُمب که در آن روزها به منطقه ما اصابت کرد را تبدیل به تریبون سخنرانی کردیم و همین مسئله نشان می‌دهد که رزمندگان ما دارای نگاه عمیق فرهنگی و کرامت انسانی بودند و عملکرد و رویکرد آنها صرفا نظامی نبوده است. ما در جنگ هم مانند یک دانشگاه، معرفتهای اصیل خود را اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه منش اباصلت بیات برگرفته از دوران دفاع مقدس است، مطرح کرد: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد؛ اباصلت بیات تصویرگر زیبایی است و مهارت و تفکر او در ثبت صحنه‌های ناب دفاع مقدس قطعا از جانب خداوند متعال دارای اجر خواهد بود؛ ایشان با هنر خود به زیباییِ تمام، عرشیان را در فرش به تصویر کشید.

*اباصلت بیات بارها تا مرز شهادت پیش رفت

همچنین عظیم بابایی شهردار منطقه 6 تهران و از مهندسان دوران دفاع مقدس، در این مراسم گفت: اباصلت بیات برای فریم به فریم عکسهایی که ثبت کرد عرق ریخت و بارها تا مرز شهادت رفت تا بتواند صحنه‌های ایثار و شرافت ملت عزیزمان را به تصویر بکشد.

بابایی افزود: اگر امروز گنجینه دفاع مقدس را به عنوان الگوی خود قرار دهیم می‌توانیم از شرایط سخت فعلی عبور کنیم چراکه در دوران دفاع مقدس با دست خالی جلوی دشمن ایستادگی کردیم و امروز تمام امکانات و از همه مهم‌تر جوانان خوش‌فکر و خوش‌آتیه را داریم.

محمود دامغانی مدیر نشر نیکتا نیز گفت: باید این سوال را مطرح کرد که آیا جبهه از عکاسان تاثیر گرفت یا برعکس؟ به اعتقاد من این رابطه متقابل است، نگاه دوربین اباصلت بیات میراث دفاع مقدس است و اگر نبود صحنه‌های صحنه‌های دلاوری رزمندگان ثبت نمی‌شد و اینگونه ارزشهای دفاع مقدس امروز در جهان متبلور می‌شود؛ چنان که "ماتئو برسان" از تحلیل‌گران ارشد ناتو در اردوی راهیان نور سال 96 از تماشای مناطق جنگی متاثر شد و گفت: «زمانی که به کشورم بازگردم یک کتاب درباره دفاع مقدس می‌نویسم»

*تصویربرداران بی‌تصویر

در ادامه قدرت‌الله بهاری از جانبازان دفاع مقدس که عکسهایش در کتاب «اباصلت بیات» موجود است، گفت: از سال 59 تا 61 در عملیتهای متعددی شرکت کردم و بارها مجروح شدم؛ من در عملیات بیت‌المقدس با اباصلت بیات آشنا شدم؛ معمولا به نیروهای جهادی جبهه لقب «سنگرسازان بی‌سنگر» را می‌دهند، باید گفت که عکاسان دفاع مقدس نیز «تصویربرداران بی‌تصویر» هستند که تعدادی از آنها شهید شدند و بسیاری از آنها هنوز هم ناشناخته هستند و عکسی از حضورشان در جبهه‌ها موجود نیست.

بهاری ادامه داد: من سرهنگ ارتش هستم، ما نظامی هستیم و حضور ما در جبهه به خاطر انجام وظیفه بود و به شخصه حتی انجام عملیاتهای برون‌مرزی را هنرِ خود نمی‌دانم؛ اما امثال آقای بیات نه نظامی بودند و نه در این مورد وظیفه‌ای داشتند با این وجود مثل رزمندگان از جان خود گذشتند تا این تصاویر را ثبت کنند. زمانی که من می‌خواستم به یک هلی‌کوپتر دشمن کمین بزنم آقای بیات از من خواست تا همراهم بیاید و عکاسی کند، من گفتم: «من نمی‌توانم تو را با خودم ببرم، چون عملیات برون‌مرزی است » ایشان با ارتباط با مقامات بالا موفق به کسب اجازه حضور در این عملیات شد، به او گفتم: «ممکن است برای من درگیری تن به تن پیش بیاید، شما چه می‌کنی؟» گفت: «هر کار که شما کردید» بالاخره به این عملیات آمد و تا با رشادت آخر پا به پای ما بود و عکاسی کرد.

وی با اشاره به عکسهایی که از او در کتاب اباصلت بیات موجود است گفت: در سال 61 طی یک عملیات شکار هلی‌کوپتر از ناحیه کتف ترکش خوردم و مجروح شدم اما چون ماموریت داشتم سریعا و به صورت سرپایی در زیر یک پل توسط همرزمانم مداوا شدم و دوباره به خط برگشتم، اباصلت بیات از این صحنه عکس انداخت.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: یک بار هم حنجره یکی از رزمندگان با اصابت ترکش قطع شده بود، ابتدا می‌خواستیم گلویش را با چفیه ببندیم اما احتمال خفگی وجود داشت، من لوله رادیاتور یک ماشین را از جا درآوردم و در نای او فرو کردم، گلویش را بستم و او را به بیمارستان رساندیم؛ او هنوز هم زنده است. اباصلت بیات از صحنه امدادگری من هم عکس گرفت.

در پایان این مراسم، از کتاب «اباصلت بیات» رونمایی شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس