انتخابات عراق

درهای مراکز اخذ رأی انتخابات پارلمانی عراق امروز(شنبه) به روی رأی دهندگان این کشور باز شد.

به گزارش مشرق، دقایقی قبل درهای مراکز اخذ رأی انتخابات پارلمانی عراق به روی مردم این کشور باز شد. انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق که امروز آغاز شد چهارمین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام و اولین پس از غلبه بر داعش در این کشور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

این انتخابات پارلمانی دومین انتخابات در عراق از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ و چهارمین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ برای انتخاب اعضای پارلمان عراق است.

برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در تهران

ببینید:

عکس/برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در تهران

در این انتخابات ۳۲۰ حزب سیاسی و ائتلاف و فهرست انتخاباتی با یکدیگر رقابت می کنند که شامل ۸۸ فهرست انتخاباتی، ۲۰۵ حزب و گروه سیاسی و ۲۷ ائتلاف انتخاباتی است. هفت هزار و ۳۶۷ نامزد در این انتخابات مشارکت دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ که تعداد آنها از ۹ هزار نفر فراتر می رفت رقم کمتری است. انتخابات برای انتخاب ۳۲۹ نماینده ای که نخست وزیر و رئیس جمهور را انتخابات می کند، برگزار می شود.

 طرح امنیتی ویژه

"ابراهیم دبعون" فرمانده عملیات "الرافدین" دیروز جمعه از آغاز طرح امنیتی ویژه روز انتخابات در استان‌های "واسط"، "ذی قار"، "میسان" و "المثنی" خبر داد.

پیشتر نیز نهادهای امنیتی منطقه فرات اوسط از تکمیل طرح های امنیتی برای حفاظت از مراکز انتخاباتی دو استان کربلای معلا و نجف اشرف خبر داده بودند. این نهادها بیش از ۵۰ هزار نیروی ارتش و پلیس را در نزدیکی مراکز انتخاباتی در سراسر دو شهر مستقر کرده اند.

دفتر کمیساریای عالی مستقل انتخابات کربلای مقدس با اشاره به تجهیز ۲۴۴ مرکز انتخاباتی در سراسر استان برای استقبال از ساکنان این شهر و سه مرکز انتخاباتی مخصوص آوارگانی که وضعیت شهرهایشان مانع از بازگشت به شهرشان شده ، از آمادگی کامل برای روز رای گیری خبر داد.

ببینید:

کرسی‌های اختصاص یافته به اقلیت‌ها

هشت کرسی نیز به ترتیب زیر به اقلیت‌ها اختصاص داده شده است:

پنج کرسی برای مسیحیان

صائبی‌ها، ایزدی‌ها و شبکی‌ها نیز هر کدام یک کرسی

شبک ها گروهی از کُردهای عراق هستند که در شمال این کشور و در شهر موصل زندگی می کنند.

استان کربلای معلی واقع در جنوب بغداد نیز خود را برای انتخابات پارلمانی آماده کرده و نامزدها برای دست یافتن بر ۱۱ کرسی مجلس با یکدیگر رقابت می کنند.

بیشتر بخوانید:

انتخابات پارلمانی ‏عراق و تاثیر آن بر معادلات آینده

رقابت بیش از 7 هزار نامزد بر سر 328 کرسی

در این انتخابات بیش از هفت هزار نامزد برای تصدی 328 کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.این اولین انتخابات پارلمانی بعد از شکست گروه تروریستی داعش در پایان سال میلادی گذشته و دومین انتخابات بعد از خروج آمریکا از عراق در سال 2011 میلادی به‌شمار می‌رود.

24 میلیون عراقی واجد شرایط رای در 18 استان

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد از مجموع جمعیت 36 میلیونی عراق، 24 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و انتخابات در 18 استان عراق برگزار می‌شود به این معنی که در هر یک از استان‌ها بر اساس تراکم جمعیتی، هفت تا 34 نماینده انتخاب می شوند.

دوره نمایندگی پارلمان عراق که 328 کرسی دارد، چهار سال است. به استثنای انتخاب نخست وزیر، احزابی که کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کنند باید درباره رئیس جمهور و رئیس پارلمان به توافق برسند به این معنی که عرف موجود در عراق که مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی است مبتنی بر تقسیم ریاست سه قوه به ترتیب زیر است:

رئیس جمهور باید از کُردها باشد و نخست وزیر شیعه و رئیس پارلمان نیز باید سنی باشد.

در این میان احزاب و گروه‌های مختلف عراق با تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی به رقابت یکدیگر می‌روند؛ ائتلاف‌هایی که برخی از آنان با وجود داشتن رویکردهای نزدیک به یکدیگر به شکل جداگانه و مستقل از هم تشکیل شده است.

مهمترین فهرست‌های انتخاباتی عراق

87 فهرست انتخاباتی در 18 استان عراق برای کسب 328 کرسی پارلمانی با هم به رقابت می پردازند. 

ائتلاف‌" الفتح" به‌رهبری هادی عامری، "النصر" به‌ رهبری حیدر العبادی، "سائرون" به‌ رهبری مقتدی صدر، "دولت القانون" به‌رهبری نوری المالکی و "حکمت ملی" به‌ رهبری عمار حکیم، پنج فهرست بزرگ انتخاباتی جریان‌های اکثریت ملت عراق(شیعیان) هستند.

از  ائتلاف‌های غیر شیعی هم می‌توان به ائتلاف همبستگی عراقی،ائتلاف الوطنیه(علاوی با وجود اینکه شیعه لیبرال است، اما پس از سرنگونی نظام سابق عراق در سال 2003 تصمیم گرفت در چارچوب ائتلاف با نیروهای سنی مذهب ائتلاف کند)‌، ائتلاف بغداد، فهرست السلام کردستان عراق و ائتلاف الوطن اشاره کرد.

کرسی‌های اختصاص یافته به اقلیت‌ها

هشت کرسی نیز به ترتیب زیر به اقلیت‌ها اختصاص داده شده است:

پنج کرسی برای مسیحیان

صائبی‌ها، ایزدی‌ها و شبکی‌ها نیز هر کدام یک کرسی

شبک ها گروهی از کُردهای عراق هستند که در شمال این کشور و در شهر موصل زندگی می کنند.

هلاکت ۶ عامل انتحاری

در بیانیه صادره از سوی حشد شعبی آمده است: نیروهای حشد شعبی موفق شدند حمله تروریستی گروه داعش را علیه مراکز اخذ رأی در منطقه «بلد» از توابع استان صلاح الدین خنثی کنند.

در جریان این عملیات دست کم شش عامل انتحاری به هلاکت رسیدند.

بر اساس این گزارش عناصر داعش که قرار بود این عملیات را انجام دهند در چارچوب گروهی فعالیت می کردند که پیشتر نیز نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار داده بودند.

مشارکت بالای مردم کرکوک در انتخابات پارلمانی عراق

به گزارش مشرق، یک منبع عراقی خبر داد که استان کرکوک شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات پارلمانی است که در سراسر عراق در جریان است.

به گزارش شبکه خبری «الاتجاه»، مردم در استان کرکوک در 2050 مرکز اخذ رأی حاضر شده و در انتخابات شرکت کرده‌اند. 950 هزار نفر از مردم استان کرکوک واجد شروط رأی دادن هستند.

طبق این گزارش، نیروهای نهاد مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال امنیت کرکوک را بر عهده دارند و پرنده‌های ارتش عراق با پرواز مداوم در آسمان استان، اوضاع را تحت کنترل دارند.

پیشتر گفته شده بود که نیروهایی از پیشمرگه در این استان در روند تأمین امنیت حاضر هستند اما این منبع که خواست نامش فاش نشود، حضور نیروهای پیشمرگه در تأمین امنیت را تکذیب کرد و گفت که «ممنوعیت آمد و شد تا اطلاع ثانوی ادامه دارد». 

کرکوک از مناطق مورد منازعه بغداد و اربیل است اما پس از اصرار مسعود بارزانی بر نتیجه‌ همه‌پرسی که بغداد آن را غیرقانونی دانست، ارتش عراق کنترل 16 اکتبر 2017 کامل آن را در دست گرفت.

به گفته این منبع عراقی،‌ کمیسیون عالی انتخابات عراق کمیته‌ای پنج نفره به این استان اعزام کرده تا برخی مشکلات اخذ رأی الکترونیکی را در شهرستان الحویجه بررسی و رفع کنند.

همزمان با این خبرها، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دستور داده که ممنوعیت آمد و شد خودروها در بسیاری از استان‌ها رفع شود و برخی فرماندهان میدانی مختار شده‌اند تا حسب شرایط امنیتی با این مسئله برخورد کنند.

۸ کشته و زخمی در حمله داعش به جنوب غرب کرکوک

یک منبع امنیتی در کرکوک اعلام کرد که عناصر گروه تروریستی داعش به یک ایست بازرسی متعلق به پلیس و نیروهای حشد عشایری در نزدیکی روستای السعدونیه در منطقه الرشاد واقع در جنوب غرب استان کرکوک حمله کردند که در جریان آن چهار نیروی پلس و ۲ نیروی وابسته به حشد عشایری کشته و ۲ تن دیگر مجروح شدند.

نیروهای امنیتی اجساد را از این منطقه جمع آوری کرده و برای انجام بررسی به پزشکی قانونی منتقل کردند.

شایان ذکر است که در حال حاضر نیروهای عراق با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی تلاش دارند تا امنیت انتخابات پارلمانی این کشور را که از صبح امروز آغاز شده تأمین کنند.

آمار اولیه از میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق

علی البیاتی عضو کمیته عالی حقوق بشر عراق اعلام کرد: بر اساس آمارهای اولیه میزان مشارکت در در طوزخورماتو که منطقه ای ترکمن نشین در شمال استان صلاح الدین است، ۴۰ درصد بوده است.

وی به نقل از کارمندان کمیته حقوق بشر و ناظران حوزه های رای گیری گفت: میزان مشارکت در تلعفر در شمال غرب عراق در استان نینوا بسیار کم بوده و از یک درصد فراتر نرفته است و علت آن از کار افتادن دستگاهها در سه حوزه رای گیری بوده است.

البیاتی میزان مشارکت در استان نجف را ۲۰ درصد اعلام کرد.

وی گفت: تعداد ناظران کمیته حقوق بشر در حوزه های رای گیری در سراسر عراق ۶۰۰ نفر هستند.

جزئیات انتخابات پارلمانی عراق در تهران

شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، اهواز، نقده،کرمانشاه، ایلام و یزد مراکز رأی گیری عراقی‌های مقیم و توریست‌های این کشور بود.

22294 عراقی در این انتخابات شرکت کردند.

6105 نفر در قم، حدود 5000 نفر در تهران، 3300 نفر در مشهد ،1500 نفر در اصفهان و 3695 نفر در اهواز و شوش رای خود را به صندوق انداختند.

بروز برخی مشکلات فنی در روند رای گیری عراق

روند رای گیری انتخابات پارلمانی عراق امروز با برخی مشکلات فنی در بعضی از مراکز رای گیری همراه بود اما مسئولان برگزاری انتخابات تاکید کردند که رای گیری با سهولت در حال انجام و اوضاع کاملا تحت کنترل است .

السومریه نیوز به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: یک حوزه انتخابی در ناحیه الضلوعیه در جنوب صلاح الدین شاهد از کار افتادن همه دستگاههای رای گیری شد. سه دستگاه رای گیری نیز در یکی از مراکز انتخاباتی در کربلای معلی از کار افتاد.

اما مدیر عملیات کمیسیون عالی انتخابات عراق در سخنانی تلویزیونی گفت: که روند رای گیری با سهولت درحال برگزاری است و اوضاع تحت کنترل است.

صفاء الجابری افزود: در صورت از کار افتادن دستگاه رای گیری، فورا کار تعمیر یا تعویض آن انجام می شود زیرا دستگاههای زیادی برای جایگزین کردن وجود دارد و اوضاع کاملا تحت کنترل است.

میزان مشارکت در انتخابات تا ساعت ۱۷ به وقت محلی ۴۴ درصد اعلام شد

النهرین گزارش داد: منابع وابسته به کمیته عالی مستقل انتخابات عراق میزان مشارکت در استانهای این کشور تا ساعت ۱۷ به وقت محلی را ۴۴ درصد اعلام کردند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه اعلام کرد: حوزه های رای گیری در کرانه راست موصل شامل الوطن، العراقیه، موسی بن نصیر و الرافدین به علت برگه های رای گیری انتخابات پارلمانی بسته شده است.

پایان مهلت رای گیری در عراق

همه حوزه‌های مراکز رای در عراق راس ساعت شش به وقت محلی عراق بسته و رای گیری در چهارمین انتخابات پارلمانی این کشور پس از سقوط رژیم بعثی، به پایان رسید.

درخواست ائتلاف "المالکی" برای توقف تخلفات در مراکز انتخاباتی

ائتلاف دولت قانون از دستگاه‌های امنیتی و کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق خواست که به تخلفاتی که در مراکز انتخاباتی صورت می‌گیرد، پایان دهد.

دفتر اطلاع رسانی ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: با وجود اینکه همه احزاب سیاسی منشور اخلاقی انتخابات را زیر نظر سازمان ملل امضا کردند و با وجود اینکه ما بر ضرورت سالم برگزار شدن انتخابات و موفقیت آن تاکید کردیم، برخی از گروه‌ها بعد از درک شکست زودهنگام خود در انتخابات، تلویحا از تصمیم خود برای حمله مسلحانه به مراکز انتخاباتی خبر داده‌اند.

دستور العبادی مبنی بر لغو ممنوعیت عبور و مرور خودروها در استان‌ها

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دستور رفع ممنوعیت عبور و مرور خودروها در استان‌های این کشور را صادر کرد تا فرصت رأی‌دهی برای همه شهروندان فراهم شود.

میزان مشارکت در برخی مناطق

میزان مشارکت در المثنی 47 درصد و میزان مشارکت در نجف 38 درصد اعلام شده است.‎ استانی که بیشترین میزان مشارکت در آن ثبت شده است

حازم الردینی عضو کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که بیشترین میزان مشارکت شهروندان در انتخابات پارلمانی متعلق به شهر موصل مرکز نینوا در شمال بغداد باشد. ‎

آغاز شمارش الکترونیکی آراء

روند شمارش الکترونیکی آراء در انتخابات پارلمانی بعد از بسته شدن در مراکز اخذ رأی آغاز شده است.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که نتایج این انتخابات همراه با نتایج انتخابات نیروهای امنیتی و شهروندان مقیم خارج 24 ساعت بعد از پایان انتخابات آغاز می‌شود.

مشارکت کمتر از پنجاه درصدی عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی این کشور

کمیته امنیتی ناظر بر انتخابات با تاکید بر موفقیت آمیز بودن عملیات امنیتی در انتخابات تاکید کرد که درصد مشارکت انتخابات پارلمانی عراق، ۴۵ درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احدی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    26 9
    انشاالله عراقیها قدر این همه خونها و زحمتهایی که تا بحال برای ثبات و عراقی یکپارچه راکه داده اند بدانند و با انتخابی درست آینده ای روشن برای ملت و مملکت خویش رقم بزنند زیرا باید در این مدت فهمیده باشند نه آمریکا و نه دشمنان دوست نمای عراق سر سوزنی خیر و صلاح ملت عراق را نمیخواهند والعاقبه و للمتقین
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    6 6
    بیش از 50 درصدشون نفهمدین یعنی ؟
  • ناشناس IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    11 0
    فکر کن عامل انتحاری بیاد وسط حوزه رای گیری خودشو بترکونه !! بیچاره ملت .
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    9 0
    lمن قبل از عید نجهف بودم .متاسفانه عده کمی که ظاهز مومنانه نیز داشتند از بیشترین امکانات مانند ماشینهای اخرین سیستم برخوردار بودند و اکثر مردم در فقر بسر میردند . کمبود مشارکت مردم نیز به همین دلیل است
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    1 4
    خخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس