وزیر اقتصاد آلمان

وزیر اقتصاد آلمان در سخنانی اظهار داشت که برلین هیچ امکانی برای حمایت از شرکت های آلمانی در برابر تحریم های آمریکا در مناسبات تجاری با ایران ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از نشریه "دی سایت"، "پیتر آلتمایر"، وزیر اقتصاد آلمان آب پاکی را روی دست شرکت های آلمانی که از اتحادیه اروپا و برلین حمایت در مناسبات تجاری با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را درخواست کرده بودند ریخت و تاکید کرد که هیچ امکانی برای حمایت از این شرکت ها وجود ندارد.

آلتمایر بدین ترتیب بعد از خروج آمریکا از برجام درباره اقدامات متقابل حمایتی برای شرکت های آلمانی علیه تحریم های آمریکا هشدار داده و گفت: ما از نظر حقوقی هیچ امکانی نداریم که شرکت های آلمانی را علیه تصمیمات دولت آمریکا در این راستا حمایت کنیم یا برای آن ها استثناء قائل شویم.

بیشتر بخوانید:

مقام آلمانی: نجات برجام بدون آمریکا ممکن نیست

وی درخواست ها برای تاسیس یک صندوق اروپایی که عواقب تحریم های تهدیدی آمریکا را برای شرکت های آلمانی در مناسبات تجاری با ایران را از بین ببرد رد کرده و گفت: چنین مداخلاتی را در حال حاضر قوانین آلمان پیش بینی نمی کند.

وی این طور استدلال کرد که اگر ما اعلام کنیم که اقدامات آمریکا را جبران می کنیم بنابراین این می تواند برای بسیاری کشورها انگیزه ای باشد تا به صورت یکجانبه اقدامات و تحریم هایی را تصویب کنند. بنابراین من درباره پیشنهادات عجولانه در این باره هشدار می دهم.

وزیر اقتصاد آلمان در عین حال تصریح کرد که ما آماده ایم با همه شرکت های مربوطه در این باره صحبت کنیم که چگونه می توانیم عواقب منفی این اقدام آمریکا را حتی الامکان محدود کنیم.

به نوشته نشریه بیلد آلمان، دولت این کشور یک ستاد مستقل از کارکنان وزارت اقتصاد، دارایی و امور خارجه تشکیل داده است تا عواقب تحریم های آمریکا علیه ایران برای اقتصاد آلمان را مورد ارزیابی قرار دهد.

بر اساس اولین ارزیابی های محرمانه از نتایج بررسی های این ستاد،  از اکثر شرکت های آلمانی که تجارت با ایران را دنبال کرده و یا در این کشور سرمایه گذاری کردند به ندرت بتوان در برابر تحریم های آمریکا حمایت کرد اگر آن ها همچنان بخواهند به این تجارت های خود ادامه دهند.

این در حالی است که آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کرده اند که می خواهند به توافق اتمی با ایران پایبند باشند و تلاش می کنند در مذاکرات با ایران این توافق را نجات دهند.

بر اساس اطلاعات دولت آمریکا اقدامات تنبیهی برای همه قراردادهای جدید خارجی با ایران سریعا اعمال می شود. شرکت های خارجی که در حال حاضر در ایران فعالیت دارند سه تا شش ماه زمان دارند تا این کشور را ترک کنند؛ وگرنه دسترسی آنها به بازار آمریکا محدود می شود.

 این در حالی است که اقتصاد آلمان بعد از خروج آمریکا از برجام به حمایتها و پشتیبانی های اروپا امیدوار است. اتحادیه های مهم اقتصادی در آلمان نگران کاهش مناسبات اقتصادی با ایران در این شرایط هستند.

با توجه به ناامنی های بزرگی که بعد از خروج آمریکا از برجام ایجاد شده است، اتحادیه صنایع آلمان BDI و اتاق صنایع و بازرگانی آلمان DIHK از دولت آلمان و اتحادیه اروپا درخواست کردند که از مناسبات تجاری اروپا با ایران حمایت کنند.

انجمن تجارت خارجی آلمان BGA هم درباره به وجود آمدن هرج و مرج در این شرایط هشدار داده است.

اتاق صنایع و بازرگانی آلمان بعد از خروج ترامپ از برجام اعلام کرد که با این تصمیم ترامپ، چشم انداز برای مناسبات اقتصادی بین ایران و آلمان تیره و تار می شود. حالا دولت آلمان و اتحادیه اروپا باید از تجارت ایران و اروپا حمایت کرده و اعتماد از دست رفته را دوباره ایجاد کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    15 1
    خنده دیپلماسی جواب میده
    • US ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
      0 6
      سرهنگهایی که لاف نزنن جواب میده
    • US ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
      0 0
      سرهنگهایی که لاف نزنن جواب میده
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    14 2
    مستراح تو این برجام
  • DE ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    21 0
    از نوکر آمریکا انتظار کمک دارید ؟ این کشور حتی از اسرائيل فسقلی ترس دارد و بدون اجازه آنها نفس هم نمی کشد .
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    15 2
    موش کور ترسو .... دلت خوشه اسمت گذاشتند مرررد ؟؟ آلمان کشور نیست نوکر است خودش در استعمار آمریکا است و آرزوی استقلال به جانش مانده
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    9 1
    بی غیرت ترسو آمریکا نخورت یه وختی
  • محمد IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    5 0
    باز دمش گرم که خودش داره راستشو می گه! آلمان و اروپا واقعا توان مخالفت، ایستادگی و مقابله ی با آمریکا رو ندارن. این حقیقتی هست که یکی باید اوون رو به دولت روحانی مدام یاد آوری کنه
  • قاسم IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    1 0
    هیچ کاری نمیکنند اروپا توان و جرات مقابله با امریکا نداره برجام یه کاغذ پاره هست که هیچکس جز ایران تا الان بهش عمل نکرده
  • هاتف OM ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    0 0
    مرکل؛ غلط می کنه زنگ می زنه به روحانی برای برجام لجن .
  • US ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    0 0
    لال که میتونید بشید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس