کد خبر 854115
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
نمایشگاه کتاب

طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی جریان‌های سیاسی وارداتی با قهر مردم مواجه و در عمل ورشکست شدند، تور خود را در عرصه فرهنگ و هنر پهن کردند.

به گزارش مشرق،  نمایشگاه کتاب تهران، که از آن به بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب جهان یاد می‌شود، علاوه بر اینکه برای مردم فرصتی را فراهم می‌کند تا کتاب‌های دلخواه خود را تهیه کنند، عرصه رقابت و تضاد اندیشه‌ها هم است. هیچ صحنه‌ای مانند این نمایشگاه وجود ندارد که در آن کتاب‌هایی که مبلّغ مکاتب و نحله‌های مختلف باشند این‌گونه در مقابل چشم مردم صف‌آرایی کنند. 

طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی جریان‌های سیاسی وارداتی با قهر مردم مواجه و در عمل ورشکست شدند، تور خود را در عرصه فرهنگ و هنر پهن کردند. تئاتر و بازار نشر، اصلی‌ترین جبهه‌های هجوم مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها به فرهنگ و هنر اسلامی و انقلابی هستند. این جریان‌ها با اینکه همیشه به سانسور و نبود آزادی در ایران معترض هستند، اما همواره صحنه‌گردان اصلی بازار نشر بوده‌اند و هر سال نیز انبوهی از کتاب‌های آنها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رژه می‌روند! متأسفانه فقدان راهبرد از سوی وزارت ارشاد در برگزاری این نمایشگاه و تبدیل آن به یک فروشگاه بزرگ کتاب، سبب شده است که از ظرفیت‌های گسترده این رویداد در جهت نشر آثار ارزشی استفاده نشود.

انتشار کتاب‌هایی در جهت ترویج «ایسم»‌های گوناگون از یک سو و هجوم انبوهی از کتاب‌های بی‌ارزش، حجم زیادی از نمایشگاه کتاب را در بر گرفته‌اند. کتاب‌هایی چون رمان‌های زرد، فال یا مباحث خرافاتی، اشعار غیراخلاقی و... از جمله این آثار هستند. به همین دلیل هم بسیاری از مردم برای یافتن تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده با موضوعات با ارزش، دچار مشکل هستند. 

به همین دلایل نیز فعالیت فرهنگی انقلابی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اهمیت بالایی دارد. کار انقلابی در این میدان، صرفاً به جمع‌آوری کتاب‌هایی با محتوای انحرافی محدود نمی‌شود؛ این کار وظیفه مسئولان و برگزارکنندگان نمایشگاه است. بلکه آنچه از سوی جبهه فرهنگی انقلاب ضروری به نظر می‌رسد حضور پرتحرک و ضریب دادن به آثار ارزشمند است. تعداد ناشران ارزشی نسبت به ناشران کتاب‌های انحرافی و زرد، کمتر است. اما این ناشران ثابت کرده‌اند که قدرت مردمی بسیار بالایی دارند. در صدر آثار پرفروش بازار کتاب نیز معمولاً کتاب‌هایی از همین ناشران دیده می‌شود. این نشان می‌دهد که ناشران انقلابی به صورت خودجوش و با اتخاذ راهبردهایی هوشمندانه می‌توانند به ارتقای فضای نمایشگاه کمک کنند.

به ویژه اینکه امسال مجدداً نمایشگاه کتاب تهران به مصلی بازگشته است. این مکان مقدس، لزوم توجه به مفاهیم و شاخص‌های ارزشی را افزایش داده است.

منبع: هفته نامه صبح صادق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس