اخبارویژه

یک خبرگزاری حامی دولت می‌گوید بانک‌ها در بحران ارزی نقش‌آفرین بوده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری این‌بار کلاه‌گیس و مژه مصنوعی!

واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری، صدای روزنامه‌های حامی دولت را هم درآورده است. روزنامه آرمان از واردات مژه مصنوعی انتقاد کرد.

شرق در گزارشی نوشت: آمار گمرک از تجارت خارجی 12 ماهه سال 96 پرده از ورود میلیاردی کالاهای غیرضروری چون کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی‌، گیس‌باف به کشور برمی‌دارد که به قول کارشناسان با هیچ توجیه اقتصادی همراه نیست و به نوعی خیانت به تولید ملی محسوب می‌شود.


در سال حمایت از کالای ایرانی یکی از اموری که به شدت باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری و کالاهایی است که مشابه داخلی آنها در کشور یافت می‌شود واردات کالاهای غیرضروری آن هم در حجمی زیاد عرصه را برای تولیدکنندگان ایرانی که روزی تولیداتشان در اولویت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی قرار داشت، تنگ کرده است. آمار 11 ماهه گمرک از عملکرد تجارت خارجی در سال گذشته نشان می‌دهد که در حالی که صادرات غیرنفتی به میزان 41/6 میلیارد دلار انجام شده است، واردات اما به میزان بیشتری صورت گرفته و به 47/6 میلیارد دلار رسیده است.


آمار واردات برخی کالاها در حالی چشمگیر است که توانایی ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد و حتی تولیدکنندگان ایرانی سالیان سال است که در تولید این نوع کالاها مهارت زیادی کسب کرده‌اند و به نیاز بازار نیز آشنایی دارند. آمار گمرک پرده از واردات کالاهایی برمی‌دارد که ورود آنها به کشور به قول کارشناسان با هیچ توجیهی همراه نیست و در نهایت در مغایرت با اهداف اقتصاد مقاومتی است. حتی  برخی به صراحت با این موضوع مخالفت کرده‌اند و آن را خیانت به تولید ملی دانسته‌اند. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی 12 ماهه سال 96 نشان می‌دهد که در این مدت بیش از 154 تن کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس‌باف از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس‌باف به کشور، 907هزار و 647 دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر سه میلیارد و 108 میلیون و 547 هزار و 358 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. همچنین، کلاه‌گیس، ریش، مژه مصنوعی و گیس‌باف از کشورهای چین، آلمان، ازبکستان، اندونزی، ترکیه، کره، چین، سنگاپور، روسیه و ویتنام وارد ایران شده است.


آمار منتشر شده از سازمان گمرک نشان می‌دهد که در نیمه اول سال 96 حجم عظیمی از حشره‌کش، تله‌موش، فرچه ریش‌تراشی، پشه‌بند و دفتر حسابداری از چین وارد کشور شده است. در نیمه اول سال گذشته 305 تن حشره‌کش  به ارزش 62592686316 ریال وارد کشور شده و 1888787 دلار از کشور خارج کرده است. در این مدت 172 تن تله‌موش به ارزش 14072393092 ریال‌ از چین راهی بازارهای ایران شده که بابت آن 431678 دلار از کشور خارج شده است. از جمله کالاهای غیرضروری دیگری که در سال جاری از چین وارد ایران شده، پشه‌بند است. در شش‌ماه  اول امسال 8/6 تن پشه‌بند وارد کشور شده که ارزش ریالی آن 1143411220 ریال و ارزش‌ دلاری آن 35357 دلار بوده است. براساس گزارش گمرک، 559 تن فرچه ریش‌تراشی در نیمه اول سال گذشته از چین وارد کشور شده است که ارزش آن 48220803288 ریال بوده و 1478088 دلار بابت آن از کشور خارج شده است.

نقش برخی بانک‌ها در ایجاد بی‌ثباتی در بازار ارز

یک خبرگزاری حامی دولت می‌گوید بانک‌ها در بحران ارزی نقش‌آفرین بوده‌اند.



خبرآنلاین نوشت: معمای بحران ارزی را از هر طرف که بررسی کنی، یک سوی آن به بانک‌ها برمی‌گردد. اگر تابستان سال گذشته اقتصاددانانی هشدار دادند که توقف نرخ سود بانکی در محدود 15 درصدی با وضعیت اسفناک برخی بانک‌ها و البته غول نقدینگی، بحران در پی دارد، سکانداران بانک مرکزی این استدلال را نپذیرفتند. اما حالا که بحران ارز کمی فروکش کرده، بازخوانی آنچه گفته شد و آنچه عمل نشد، می‌تواند چراغ راهی باشد برای روزهای آینده.
آنچه آن روزها توصیه شد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده، نوشته است:


آخوندی به روشنی توضیح می‌دهد که آنچه سبب کلاف سردرگم ارز شده، یک سر آن به بانک‌ها برمی‌گردد. «اتخاذ سیاست پولی انقباضی در شرایط جریان پول سمی و وجود بانک بد دو پیامد داشت که از ابتدا قابل شناسایی بودند. این دو عبارت بودند از بالا ماندن نرخ سود سپرده و دیگری ایجاد شکاف کم‌سابقه بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم، متغیری که از آن به عنوان نرخ سود واقعی یاد می‌شود. تصویر شکاف نرخ سود - نرخ تورم، عینا به صورت شکاف بدهی - دارایی به ترازنامه بانک‌ها منتقل و موجب ناترازی واقعی و پنهان ترازنامه‌های موسسه‌های پولی و اعتباری شد.»


شهریور 96 وقتی گزارش‌های رسمی بانک مرکزی از ورود نقدینگی به کانال 1400 هزار میلیارد تومانی خبر می‌داد. بانک مرکزی تصمیم گرفت برای منضبط کردن بانک‌هایی که بی‌محابا به بازی خطرناک پونزی ورود کرده بودنددستوری را صادر کند تا سودسازی‌های روی کاغذ متوقف شود.


رشد پول نسبت به شبه‌پول بیشتر شد. این روند در سه ماه زمستان هم ادامه یافت. گزارش بانک مرکزی نشان می‌داد که ترکیب سپرده‌های دیداری و اسکناس در دست مردم که از آن به عنوان پول یاد می‌شود در پاییز 96 بیش از چهار درصد رشد کرده است.


واقعیت این است که در برخی بانک‌ها میزان هزینه‌ها بیشتر از درآمدهاست و ترازنامه این بانک‌ها نشان می‌دهد که آنها به شدت زیان‌ده هستند. زیان‌ده شدن ترازنامه بانک‌ها موضوعی است که اقتصاددانان از آن به عنوان «یک آفت بزرگ» در نظام بانکی و پولی یاد می‌کنند. وقتی نرخ سود بانکی روی 15 درصد ایستاد، بانک‌هایی که تاکنون با استفاده از بازی پونزی حساب‌سازی کرده و صورت‌های مالی خود را از زیان پنهان می‌کردند، با شرایط تازه‌ای روبرو شدند که از پیش قابل پیش‌بینی نبود.


اگر رد پای برخی بانک‌ها در بحران ارزی اخیر را پیگیری کنیم به همین فرضیه می‌رسیم که بانک‌هایی که در مخمصه تراز پرداخت‌ها قرار گرفته بودند. با تصمیم تازه بانک مرکزی ناچار شدند برای پوشش زیان ترازنامه خود به دیگر بازارها سرک بکشند.


عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه می‌نویسد: «فقط موسسه‌های مالی در جریان تنگنایی که ایجاد کردند از بانک مرکزی 21 هزار میلیارد تومان خط اعتباری دریافت کردند. همچنین میزان اضافه برداشت بانک‌های خصوصی که منجر به خط اعتباری از بانک مرکزی شد بیش از 50 هزار میلیارد تومان است. این ارقام کجا بازچرخانی شده‌اند؟ هجوم این تقاضا به بازار ارز در شکل‌های مختلف قابل ردیابی است.»

گمانه‌زنی سایت حامی دولت/کدام اعضای کابینه جا به جا می‌شوند؟

یک سایت حامی دولت با توجه به چندبار اظهار نارضایتی روحانی از وزرا، احتمال برخی تغییرات در کابینه را بررسی کرد.


نامه‌نیوز نوشت: بوی تغییر از اوضاع دولت از هفته قبل شنیده می‌شد؛ پیش از اینکه روحانی برای سومین بار در یک سال اخیر کابینه خود را مورد عتاب قرار دهد. همان وقت که در محافل سیاسی زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر 5 عضو کابینه به گوش می‌رسید و هنوز گام عملی برداشته نشده بود. حرف‌های رئیس‌جمهور در مراسم روز کارگر اما حجت را تمام کرد. با این وجود محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری روز دوشنبه با خبرنگاران تاکید کرد که فعلا تغییری در کار نیست. رسانه‌ها و سیاسیون اما با نوبخت موافق نبوده و با  استناد به نارضایتی‌های موجود از عملکرد دولت و انتقادهای شخص رئیس‌جمهور از همکارانش یقین کرده‌اند که کابینه دوازدهم ترمیم خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها آغاز شده و اسامی مختلفی مطرح است. روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران فهرست مورد نظر خود را منتشر و از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، زنگنه وزیرنفت و کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به عنوان ناامیدهای دولت نام برد.


روحانی از ابتدای کار با چالش نابسامانی وضعیت اقتصادی مواجه بود و در دولت دوم بیش از قبل تحت فشار قرار گرفت. تغییر تیم اقتصادی یعنی کنار گذاشتن طیب‌نیا و تضعیف جایگاه اسحاق جهانگیری نه تنها به کار نیامد بلکه اوضاع را بدتر هم کرد. از همین رو در هفته‌های اخیر شاهد چرخشی دوباره و بازگشت جهانگیری بودیم. معاون اول دولت روحانی که در یک سال گذشته به واسطه کاهش نقش اقتصادی خود و مسایل سیاسی دیگر در گروه ناامیدها قرار گرفته بود حالا به قدرت بازگشته و خیال ترک پاستور را ندارد. تقویت او اما تمام ماجرا نیست زیرا پررنگ شدن نقش جهانگیری به عنوان نماینده تکنوکرات‌ها در دولت با ضعف جایگاه بوروکرات‌ها همراه است. گروهی که تحت عنوان «اعتدال و توسعه» شناخته شده و در پست‌های قابل توجهی در کابینه دارند. از ریاست سازمان برنامه و بودجه و سخنگویی گرفته تا ریاست دفتر.


نتیجه روشن است مهره اصلی اصلاح‌طلبان در دولت یعنی جهانگیری به جایگاه اصلی خود بازگشته و کاپیتان تیم اقتصادی است. به نظر می‌رسد در مقابل از میزان اثرگذاری واعظی کاسته شده است. به نظر می‌رسد برخی جریان‌ها برای کاهش نقش اعتدال و توسعه در دولت فعال شده‌اند.


به این ترتیب ممکن است که گام بعدی روحانی یعنی آغاز تغییرات احتمالی، با تنزل مقام محمدباقر نوبخت شروع می‌شود. لوایح مربوط به اصلاح ساختار دولت اکنون روی میز اعضای کمیسیون ویژه‌ای در مجلس است. تفکیک وزارتخانه‌های «صنعت، معدن، تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «راه و شهرسازی» و نیز احیای سازمان‌های «جوانان»، «برنامه‌ریزی» و «توسعه و تعاون روستایی» و البته احتمال تشکیل وزارت «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» خیلی برای نوبخت مهم نخواهد بود اما او بهتر از هر کسی می‌داند که از ابتدای دولت دوازدهم زمزمه‌هایی در مورد تعیین یک سخنگوی سیاسی در دولت وجود داشته است.


ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی دومین گزینه احتمالی روحانی برای انجام تغییرات در کابینه است. عملکرد او مورد انتقاد است و نوسانات اخیر در بازار ارز نیز برایش حکم ضربه آخر را داشت. قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمود حجتی وزیر کشاورزی احتمالا گزینه‌های سوم، چهارم و پنجم دولت برای تغییر هستند.


احتمال تغییر وزیر بهداشت به همان ناراحتی‌های داخلی دولت برمی‌گردد و شاهدش افزایش غیبت‌های آقای وزیر در جلسات هیئت دولت است. قاضی‌زاده هاشمی از دولت دلخور شده و عدم رفع این دلخوری که همزمان با تصمیم به ترمیم کابینه است می‌تواند به تغییر وزیر بهداشت منجر شود. هرچه باشد قاضی‌زاده هاشمی یکی از ژنرال‌های دولت یازدهم بود و به واسطه اجرای موفقیت‌آمیز طرح سلامت رای قابل توجهی به سبد روحانی در اردیبهشت 96 ریخت. اما مشکل اقتصادی یا هر عامل دیگری موجب کاهش بودجه این طرف و شکست آن شده است.


عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز موفقیت قابل توجهی حاصل نکرد. آخوندی در اسفندماه گذشته استیضاح را از سرگذراند اما نمی‌تواند مطمئن باشد که از ترمیم کابینه نیز دور باشد.

جنگ قدرت دوباره سابقه‌داران انحلال شورای شهر

«اصلاح‌طلبان یک بار دیگر در معرض آزمونی قرار گرفته‌اند که بعید نیست تبعاتش دامن انتخابات 1398 مجلس یازدهم و ریاست جمهوری 1400 را بگیرد».



به نوشته خبر آنلاین، انتخاب شهردار تهران برای اعضای شورای شهر به معادله چند مجهولی تبدیل شده است. پس از پذیرفتن استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری پایتخت، اصلاح‌طلبان سرمست از پیروزی مکرر لیست امید، بیش از اینکه به دنبال یک مدیر شهری لایق باشند در حال کیش و مات کردن گزینه‌های پیشنهادی یکدیگر هستند. حال آنکه اگر تکرار لیست امید رای‌آور بود، بیش از «تکرار»ش مدیون «امید»  مردم بود و این سرمایه گرانبها را نباید پای منازعات درون‌گروهی ذبح کرد.


یک روز اعتماد ملی گزینه رو می‌کند و روزی دیگر اتحاد ملت پشت یکی از چهره‌ها در می‌آید، یک روز از آمدن استاندار اصفهان به شهرداری تهران خبر می‌رسد و روز دیگر استاندار تهران را به عنوان یکی از گزینه‌ها معرفی می‌کنند. استاندار سابق فارس و سیستان و بلوچستان هم که در هر سمتی که قرار بر انتخاب مدیر است از گزینه‌های پیشنهادی به حساب می‌آیند!  رئیس فراکسیون امید مجلس هم که بازار گرمی خوبی برای حضورش در شهرداری شده، نامش در میان گزینه‌ها به چشم می‌خورد. حامیان او در حالی از کناره‌گیری وی از کرسی نمایندگی تهران در مجلس برای شهردار شدن، چشم می‌پوشند که همین اقدام از سوی محسن هاشمی را مردود می‌شمارند و معتقدند او نباید میثاق‌نامه‌اش را نقض کند!


این آشفتگی و یا بهتر بگوییم اختلافات درون شورای پنجم شهر تهران و تأسی آن از اعضای صاحب نفوذ برخی احزاب که از بیرون شورا می‌کوشند سکاندار آن باشند، البته بی‌شباهت به رویدادهای اولین دوره شورای شهر پایتخت نیست. شورایی که اصلاح‌طلبان کلیه صندلی‌های آن را در اختیار داشتند از ابتدا با انتخاب شهردار تهران به ولوله افتاد و در ادامه هم اعضا با هر تصمیم شهرداری، آشوب به راه انداختند و با سودجویی و منفعت‌طلبی‌های خود هر یک علیه عضو دیگر شوریدند. این اقدامات کار را به جاهای باریکی کشاند که تبعات زیادی را نه تنها برای این جریان سیاسی بلکه برای کل کشور در پی داشت.


اعضای شورای شهر آن روزها همچون این ایام، با گزینه‌های متنوعی که هر کدام سهم یک حزب اصلاح‌طلب بودند رو به رو شدند. دعوا که بر سر انتخاب کرباسچی بین موافقان و مخالفان حضور دوباره او به عنوان شهردار تهران بالا گرفت، اعضا چاره‌ را در نظرسنجی از مردم دیدند که در نهایت از 74 نفر معرفی شده از سوی آنان، 9 نفر کاندیدای این پست شدند. با این حال با رسیدن تعداد این کاندیداها به 9 نفر، باز هم مشارکتی‌ها و اعضای کارگزاران بر سر شهردار نتوانستند به توافق برسند.


در نهایت این مرتضی الویری، گزینه کارگزاران بود که در میان ولوله‌ها و با وجود اینکه نامش در بین 9 نفر کاندیدای شهرداری نبود به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. عمر حضور الویری در ساختمان بهشت، به 32 ماه نرسید. هر چند با چند بار استیضاح، شورا نتوانست او را از شهرداری برکنار کند اما الویری در میانه آن منازعات سیاسی پرحاشیه ترجیح را به استعفا دید و رفت. با آمدن ملک مدنی به جای الویری  دعوا در میان اعضای شورای شهر، شدت گرفت. آنها این بار به زیرورو کردن اسرار یکدیگر روی آوردند و ناگهان نام کسانی از بین شورا بیرون آمد که از شهردار جدید ملک و آپارتمان هدیه گرفته بودند!  با شدت گرفتن اختلافات بین اصلاح‌طلبان، بحث انحلال شورا قوت گرفت. هیئت حل اختلاف مرکزی (شامل ابطحی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، اشرف بروجردی، معاون وزارت کشور، دو نماینده از قوه قضائیه و سه نماینده از مجلس) جلسه‌ای 7 ساعته با حضور اعضای شورا و شهردار تشکیل دادند تا پیش از حکم به انحلال، همه راه‌های دیگر بررسی شود. هر چند این جلسه به تصمیم به ریاست عباس دوزدوزانی بر شورای شهر ختم شد اما در نهایت در اسفند سال 81 و به دلیل عدم شرکت اعضای شورا در جلسات، حکم انحلال آن صادر شد.


خبر آن‌لاین در ادامه می‌نویسد: در میان 28 نامزد کرسی شهرداری پایتخت، هیچ یک به اندازه محسن هاشمی سابقه مدیریت شهری در تهران ندارند. این را هم موافقانش می‌دانند و هم مخالفانش. اما طیفی که روزگاری پدرش را عالیجناب خاکستری معرفی می‌کرد و برای نرسیدنش به کرسی نمایندگی تهران از هیچ کوششی  فروگذار نکرد، این روزها باز هم در تلاش است تا او شهردار نشود. این بار مستمسک میثاق‌نامه‌ای است که اعضای شورای شهر پنجم امضا کرده‌اند تا مبادا این کرسی را ترک کرده و هوس شهردار شدن به سرشان بزند. میثاق‌نامه‌ای که از ابتدا معلوم بود برای جلوگیری از شهردار شدن محسن هاشمی تدوین شده بود، تا او تنها سرلیست امید باقی بماند و بس.

ایران

سناتور جمهوری‌خواه: خروج از برجام در راستای «منافع ملی» امریکا نیست

سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت «آریزونا» امریکا در یک پیام توئیتری نوشت که خروج واشنگتن از برجام در راستای منافع ملی امریکا نیست.به گزارش فارس، «جف فلیک» نوشت: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نقایص بسیاری دارد اما خروج از آن در حال حاضر در راستای منافع ملی ما نیست. ایران از قبل از مزایای کاهش تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده بهره برده است».

وی ادامه داد:‌«هم‌اکنون، آنها (ایران) در قضیه پیروی از تعهدات هسته‌ای خود مطابق توافق (برجام) معاف می‌شوند (مقصر دانسته نمی‌شوند)». فلیک همچنین در گفت‌وگو با شبکه «سی.ان.ان» گفت که این تصمیم ترامپ نتیجه معکوسی در جامعه بین‌الملل خواهد داشت و بر تمایل آنها به همکاری با امریکا در موضوعات دیگر تأثیر می‌گذارد.وی افزود: «اگر ما به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد دیده نشویم، آنگاه پیشروی برای ما (در موضوعات دیگر) دشوار خواهد شد. واشنگتن پست هم در مطلبی به قلم پاول والدمن با اشاره به خروج امریکا از برجام نوشت: تصمیم دونالد ترامپ عمیقاً ناآگاهانه، غیرمنطقی و مغایر با منافع ایالات متحده امریکا است. این تصمیم بیشتر مبتنی بر دلایل شخصی و فاقد برنامه‌ای برای آینده است. نویسنده با اشاره به اینکه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است، نوشت: با فروپاشی برجام، بازرسان آژانس مجبور به ترک ایران خواهند شد و این کشور آزادی بیشتری برای تعقیب سلاح هسته‌ای پیدا می‌کند که این دقیقاً در تضاد با ادعای ترامپ است که درصدد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.


‍ حکم داعشی‌ها ظرف یک هفته صادر می‌شود

رئیس کل محاکم انقلاب استان تهران با اشاره به ختم رسیدگی به پرونده متهمان حمله به مجلس و حرم مطهر امام(ره) گفت: با توجه به اعلام ختم رسیدگی به پرونده ۸ نفر داعشی دادگاه حداکثر ظرف یک هفته حکم مناسب را صادر خواهد کرد.حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در پاسخ به این سؤال فارس که در ابتدای رسیدگی به این پرونده اشاره شده بود که متهمان ۲۶ نفر هستند اما در دادگاه شاهد محاکمه ۸ نفر بوده‌ایم گفت: به محض ارجاع پرونده سایر متهمان به دادگاه انقلاب برای آنها هم جلسه رسیدگی تشکیل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا لزوماً سایر متهمان در شعبه پانزدهم محاکمه خواهند شد یا خیر گفت: الزامی به این موضوع وجود ندارد. اگر سایر متهمان هم مرتبط با این هشت نفر باشند در شعبه پانزدهم و اگر منفک باشند شاید در شعبه دیگری محاکمه شوند. رئیس کل محاکم انقلاب استان تهران درخصوص احکام صادر شده برای شانزده زن داعشی که اعلام شده بود در دادگاه انقلاب محاکمه و برایشان حکم صادر شده است گفت: این افراد به حبس محکوم شدند و فرد اعدامی در میانشان نبوده است.


ادعای عادل الجبیر علیه ایران

وزیر خارجه عربستان، یکبار دیگر ایران را به تروریسم متهم کرد. به‌گزارش ایسنا، عادل الجبیر، در صفحه توئیتر خود مدعی شد: تجاوز حوثی‌ها (انصارالله) که ایران آن را برنامه‌ریزی می‌کند و جامعه بین‌المللی بشدت آن را محکوم می‌کند نشان‌دهنده تروریست بودن آنهاست و این امر بر ثبات و پیشرفت ما تأثیر نخواهد گذاشت. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تأکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در کشور یمن ندارد و برای ایجاد راه‌حل سیاسی و پایان دادن به بحران یمن تلاش‌های فراوانی کرده است.


تکذیب خبر اعدام «محمد ثلاث»

وکیل‌مدافع متهم حادثه خیابان پاسداران خبر اجرای حکم موکلش را تکذیب کرد. اشرف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص متهم پرونده حادثه خیابان پاسداران در مورد خبری که در خصوص اجرای حکم موکلش در فضای مجازی منتشر شده بود، این خبر را تکذیب کرد و گفت که دیروز فرزند این متهم به مناسبت تولد وی تلفنی با او صحبت کرده است.

آرمان

دستگیری بیش از 30 مخل بازار ارز

رئیس پلیس پایتخت از دستگیری بیش از 30 تن از مخلان بازار ارز خبر داد. سردار حسین رحیمی گفت: در پی اقدام ضد انسانی رئیس جمهور آمریکا و خروج از برجام از صبح دیروز پلیس بر بازار ارز نظارت کامل داشته و تا عصر دیروز 30 نفر از مخلان بازار ارز که متاسفانه تعدادی از آنها دارای سوابق قبلی نیز هستند، دستگیر شدند.

رحیمی با بیان اینکه انتظار می‌رود در شرایطی که دشمنان علیه مردم کشور فعالیت می‌کنند عده‌ای سودجو بخواهند فضا را ملتهب‌تر کنند، افزود: متاسفانه این افراد سعی در سوء استفاده از این فضا داشتند که با حضور پلیس دستگیر شدند. رحیمی از ارائه هشدار به 36 واحد صرافی و فروش سکه خبر داد و اظهارکرد: از این تعداد نیز دو واحد پلمب شدند.

زمان برگزاری مذاکرات آستانه

بنابر اعلام وزارت امور خارجه قزاقستان، نهمین دور مذاکرات روند آستانه با حضور ترکیه، ایران و روسیه به عنوان کشورهای ضامن آتش بس در سوریه در روزهای 14 و 15 مه (24 و 25 اردیبهشت) برگزار خواهد شد. وزارت امور خارجه قزاقستان از دعوت آمریکا و اردن به عنوان ناظر در این دور از مذاکرات خبر داده است. وضعیت اخیر مناطق کاهش تنش در سوریه و موضوع تبادل اسرا و اجساد کشته شدگان از محورهای این دور از مذاکرات است . در اواخر فروردین ماه نشست سران سه کشور ضامن آتش بس در ترکیه برگزار شد .

اطلاعیه برجامی خانه سینما

خانه سینما در ارتباط با خروج ترامپ از «برجام» اطلاعیه صادر کرد. متن این اطلاعیه‌ کوتاه به شرح ذیل است:«صحنه بین المللی با آشفتگی‌های ناشی از نادانی و عدم تعهد به توافقات، دوران غریبی را می‌گذراند. سینمای ایران و همه هنرمندان آن با کوله‌باری از اعتبارات جهانی در دفاع از حیثیت ملت بزرگ ایران، با اتکا به اقتدار ملی و فرهنگ و هنر دیر سال خود، مشتاقانه در همه صحنه ها حاضر خواهند بود.»

حضور صالحی و ظریف در مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از حضور وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه هفته آینده این کمیسیون خبر داد. سید حسین نقوی حسینی اظهار کرد: یکشنبه هفته آینده (23 اردیبهشت) کمیسیون امنیت ملی میزبان وزیر امور خارجه و همکارانش برای توضیح درباره‌ برجام و آینده آن است. وی همچنین گفت که قرار است همان روز صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آینده آن توضیح دهد.

ورود سالانه 4 هزار سرباز به نیروهای مسلح

«سیدمهدی فرحی» فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان در نخستین همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ، با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر سرباز وارد نیروهای مسلح می‌شوند که ما بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند، اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد سربازان تحصیلات دانشگاهی دارند و از سوی دیگر شاکله اصلی نیروهای مسلح را سربازان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر تدابیر بسیاری از مقام معظم رهبری در خصوص توجه به ارزش‌های سربازی عنوان شده است، افزود: سربازان دو سال در اختیار نیروهای مسلح هستند تا جوانان، مومن و کارآزموده وارد جامعه شوند. پس باید سربازی را سرمایه ملی بدانیم.

توقیف تجهیزات مربوط به پولشویی

نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه مجلس ، در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با تصویب ماده ۳ این لایحه با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند. براساس ماده ۳ عواید حاصل از جرم که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از ارتکاب جرائم، اعم از جرائم منشأ و پولشویی، به دست آمده باشد، توقیف می‌شود.

همچنین در تبصره ۱ آمده است: جرم منشأ موضوع این ماده اعم است از اینکه در داخل یا در خارج از کشور واقع شده باشد مشروط بر اینکه جرم واقع شده در خارج از کشور ایران نیز مطابق قانون جرم باشد.

نشست‌خانه‌احزاب با سخنرانی یکی‌ازسران قوا

نایب رئیس اول خانه احزاب از برگزاری همایش فصلی این تشکل سیاسی در روز هفتم تیرماه در محل شهادت شهید بهشتی در سرچشمه تهران خبر داد. قدرتعلی حشمتیان افزود: از سوی شورای مرکزی خانه احزاب مصوب شده که روز هفتم تیرماه، روز احزاب نامیده شود و در نظر داریم که در این روز همایش فصلی‌مان را برگزار کنیم که احتمالاً در این مراسم یکی از سران قوا یا معاون اول رئیس جمهوری سخنرانی می کند و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز حضور خواهد داشت. همچنین 15 دبیرکل حزب از سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقلین و اعتدالگرایان در این مراسم سخنرانی می کنند.

وی با اشاره به مصوبه جلسه شورای مرکزی خانه احزاب درباره همایش توسعه و تحزب که از سوی وزارت کشور برگزار می شود، اظهار کرد: به این دلیل که در این مراسم هیچ فرصتی برای سخنرانی دبیران کل احزاب در نظر گرفته نشده که به همین دلیل مصوب شد هیچ یک از اعضای خانه احزاب با نام این نهاد صنفی و سیاسی در این همایش شرکت نکند و تنها با نام تشکل متبوع خودشان مختار به حضور باشند.

وطن امروز

مسؤولان فریب اروپایی‌ها را نخورند


آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی ادامه قدرتمندانه فعالیت‌های هسته‌ای را بهترین پاسخ به گستاخی‌های دشمن دانست و از مسؤولان خواست فریب اروپایی‌ها را نخورند و به آنها خوشبین نباشند. به گزارش رسا، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد و گفت: 40 سال است آمریکا با گفتن دروغ و متوسل شدن به توطئه برنامه‌های خود را پیش برده و هیچ اعتمادی به آن وجود ندارد. وی افزود: آمریکای امروز همان آمریکایی است که ابتدا از راه جنگ وارد شد و هر توطئه‌ای که توانست علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد که یکی از آنها تحریم‌ها است، از ابتدا هم رهبر معظم انقلاب فریاد زدند نمی‌توان با آمریکا مذاکره کرد و پیمان بست اما عده‌ای بر این موضوع اصرار کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه اتفاق سه‌شنبه‌شب گذشته حقانیت سخنان حکیمانه رهبر انقلاب را برای همگان آشکار کرد، اظهار داشت: با آمریکا نمی‌توان عهد و پیمان بست، چرا که هیچ‌گاه پایبند به آن نخواهد بود. آیت‌الله نوری‌همدانی با تأکید بر اینکه مسؤولان نباید فریب کشورهای اروپایی را بخورند، ابراز داشت: اینکه گفته شود آمریکا خارج شده اما فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کردند حضور دارند نباید سبب فریب ما شود چون این کشورها از ابتدا و همواره با آمریکا همراه بوده‌اند. وی عنوان کرد: باید هوشیار باشیم به‌گونه‌ای نشود با طراحی کشورهای اروپایی به جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد شود، همین کشورها می‌گویند ایران باید درباره موشک‌ها و توان نظامی با آنها مذاکره کند، نباید به این کشورها خوشبین بود.

مجلس آماده تصویب بودجه برای حمایت از برنامه موشکی و دفاعی


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس به هر میزانی که مصلحت اقتضا کند آماده تصویب بودجه برای حمایت از سیاست‌های موشکی و برنامه‌های دفاعی کشور است. به گزارش خانه ملت، علاالدین بروجردی با اشاره به اعلام ترک توافق هسته‌ای توسط آمریکا گفت: خروج آمریکا از برجام را باید به فال نیک گرفت، ترامپ با امضای سند ترک توافق هسته‌ای یک بار دیگر نشان داد در جامعه جهانی به آمریکا اعتمادی نیست و همه مقررات بین‌المللی را به سخره می‌گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مقطع فعلی در یک ارزیابی جامع باید براساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری کند و هیات مربوط به این موضوع تصمیم‌گیری مهمی در این‌باره برعهده دارد. بروجردی همچنین تصریح کرد: تجربه نشان داده است کشورهای اروپایی در برابر فشار آمریکا توانمندی قابل ملاحظه‌ای نشان نداده‌اند، بنابراین باید توجه داشت اتحادیه اروپایی و کشورهای امضاکننده برجام در برابر یک آزمون و تصمیم بزرگ قرار دارند که آیا می‌توانند زیر فشار آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نروند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه این موضوع تصریح کرد: به طور حتم تصمیم‌گیری فعلی به ضرر آمریکا تمام خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نشان خواهد داد با هر شرایطی در عرصه بین‌المللی و منطقه می‌تواند قدرتمندتر از گذشته عرض اندام کند. وی درباره برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی تاکید کرد: با این تصمیم آمریکا به هیچ وجه برنامه‌های موشکی ایران تغییر نخواهد کرد و مجلس شورای اسلامی به هر میزانی که مصلحت اقتضا کند آماده تصویب بودجه برای حمایت از سیاست‌های موشکی و برنامه‌های دفاعی کشور است.

هشدار اتحادیه اتاق‌های بازرگانی آلمان نسبت به همکاری با ایران


اتحادیه اتاق‌های بازرگانی آلمان اعلام کرد اگر شرکای ایرانی شرکت‌های اروپایی در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار بگیرند، شرکت‌های اروپایی ممکن است در آمریکا با مجازات‌هایی مواجه شوند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اتاق‌های بازرگانی آلمان اعلام کرد اگر شرکای ایرانی شرکت‌های اروپایی در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار بگیرند، شرکت‌های اروپایی ممکن است در آمریکا با مجازات‌هایی مواجه شوند. «ولکر تریر» رئیس بخش تجارت خارجی اتحادیه‌های اتاق‌های بازرگانی آلمان گفت: «شرکت‌های اروپایی در حال حاضر در آمریکا با تهدید مجازات‌هایی مواجهند، به طور مثال اینکه شرکای تجاری ایرانی آنها در لیست تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس