کد خبر 854053
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۱
رسانه ها نمایه

همزمان با سخنرانی ترامپ و اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای، رسانه های بین المللی در یادداشت ها و گزارش های خود به این سوژه پرداختند.

به گزارش مشرق، همزمان با سخنرانی ترامپ و اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای، رسانه های بین المللی در یادداشت ها و گزارش های خود به این سوژه پرداختند و این اقدام را یک تصمیم ناآگاهانه و غیرمنطقی خواندند و به تناقض های سخنان ترامپ اشاره کردند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن ارزیابی سخنان سه شنبه شب رئیس جمهور آمریکا به دروغ های او اشاره کرد. به گزارش فارس، این رسانه با اشاره به این سخن ترامپ که گفت «اگر ایران به طور کامل به آن پایبند باشد هم، رژیم می‌تواند در آستانه گریز اتمی در یک مدت زمان کوتاه باشد» نوشت: این حرف (ترامپ) مورد حمایت و تایید تحلیل‌های اطلاعاتی و سایر تحلیل‌ها نیست. وقتی ایران در آستانه ورود به توافق و اجرایی کردن آن بود، تنها چند ماهی تا رسیدن به بمب (اتمی) فاصله داشت اما طی ۱۵ سال عمر توافق که طبق مفاد توافق هست،  توانمندی‌های ایران به حدی محدود است که نمی‌تواند یک بمب تولید کند.

آسوشیتدپرس با اشاره به بخش دیگری از سخنان ترامپ تصریح کرد: این موضوع که قدرت‌های جهانی میلیاردها دلار به ایران دادند، صحت ندارد. توافق به ایران اجازه داد که بار دیگر به پول‌های خودش دسترسی داشته باشد؛ پول‌هایی که در راستای اجرای تحریم‌ها در خارج از کشور بلوکه شده بودند. این رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به ادعای ترامپ درباره وحدت با متحدانش گفت: ظاهر امر آن است که چنین وحدت و یکپارچگی در حال از دست رفتن است. اغلب متحدان با نظر آمریکا درباره تهدید ایران، موافق نیستند.

آسوشیتدپرس همچنین به ادعای دیگر رئیس جمهور آمریکا درباره تهدید شهرهای آمریکا توسط ایران اشاره کرد و نوشت: موشک‌های ایران قادر به رسیدن به شهرهای آمریکا نیستند. هم محدودیت‌های تکنولوژیکی و هم دستورات رهبر عالی ایران برد موشک‌های بالستیک ساخته شده در ایران را به ۲ هزار کیلومتر کاهش داده است.


فایننشال تایمز: خروج از برجام به عنوان روزی که آمریکا به متحدانش پشت کرده در تاریخ ثبت خواهد شد


روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز ضمن اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره خروجش از برجام، نوشت روز هشتم می (هجدهم اردیبهشت) در تاریخ ماندگار خواهد شد و در آینده به عنوان روزی از آن یاد می‌شود که آمریکا باور خود به هم‌پیمانانش را کنار گذاشت.

فایننشال تایمز افزود، در واقع با خروج ترامپ از برجام، واشنگتن یک توافق بین المللی را نقض کرده است نه ایران. نویسنده در ادامه یادآور شد، برای چند دهه گذشته این اولین بار بود که آمریکا اقدامی را بدون همراهی هم پیمانان اروپایی خود انجام داد و برای مثال به جنگ سال ۲۰۰۳ عراق اشاره می‌کند که آمریکا از حمایت انگلیس و اسپانیا و دیگر کشورها برخوردار بود. فایننشال تایمز ادامه داد، اکنون ترامپ، آمریکا را از غرب جدا کرد و در یک گروه تنها با همراهی رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود قرار دارد.


نیویورک تایمز: آمریکا ارزش امضایش را به تمسخر و استهزا گرفته است


راجر کوهن، ستون نویس روزنامه نیوریوک تایمز با اشاره به این که ایران، کره شمالی نیست، تأکید کرد: خودستایی و گزافه‌گویی، ترامپ را در مقابل یک ملت پر افتخار و عزت‌مند به جایی نخواهد برد؛ ملتی که به کار کردن تحت لوای هزینه مقابله با آمریکا عادت دارد. وی در ادامه افزود: آمریکا ارزش امضایش روی یک توافق بین‌المللی را به تمسخر و استهزا گرفته است. جهان این موضوع را در نظر خواهد داشت.


همچنین به گزارش انتخاب، واشنگتن پست هم در مطلبی به قلم «پاول والدمن» تصریح کرد: تصمیم دونالد ترامپ عمیقا ناآگاهانه، غیرمنطقی و مغایر با منافع ایالات متحده آمریکاست. این تصمیم بیشتر مبتنی بر دلایل شخصی و فاقد برنامه برای آینده است.


نتایج نظرسنجی ایران پل از ایرانیان: باید با از سرگرفتن فعالیت‌های هسته‌ای با آمریکا مقابله به مثل کرد


موسسه نظرسنجی «ایران پل» مستقر در کانادا و وابسته به دانشگاه مریلند آمریکا، در جدیدترین نظرسنجی که مورخ ۱۳ تا ۱۷ آوریل ۲۰۱۸ ( اواخر فروردین گذشته) صورت گرفت، به نگرش مردم ایران به برجام پیش از اعلام سرنوشت آن از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پرداخت. براساس این نظرسنجی اکثریت فزاینده ایرانی‌ها می‌گویند توافق هسته‌ای موجب بهبود وضعیت زندگی عامه مردم نشده است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که حمایت از «حسن روحانی» رئیس جمهور و برجام به طور مدام کاسته شده است.

بر اساس این گزارش، اکثریت قریب به اتفاق ایرانی‌ها می‌گویند که به آمریکا برای ادامه برجام اطمینان ندارند و بر این باورند که به دلیل فشارهای آمریکا،کشورهای اروپایی از تجارت و سرمایه گذاری در ایران دلسرد شده‌اند. در بخش دیگر این نظرسنجی که ۱۰۰۳ نفر ایرانی از طریق تلفن به سوال‌ها پاسخ دادند، در واکنش به این سوال که در صورت نقض توافق از سوی آمریکا، ایران نیز باید از توافق خارج شود، اکثریت پاسخ دادند که ایران باید فعالیت آن بخش از برنامه‌ هسته‌ای معلق شده در برجام را دوباره آغاز و به این شکل تلافی کند.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس