اظهارات علوی‌تبار پیرامون حاشیه‌های اصلاح‌طلبان

کاش برای حفظ برجام 1، برجام 2 را هم امضا می‌کردیم.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

کاش برای حفظ برجام 1، برجام 2 را هم امضا می‌کردیم!

«علیرضا علوی‌تبار»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی، طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه سازندگی با اشاره به احتمال خروج ترامپ از برجام، بر عدم خروج ایران از این توافق آقای روحانی تأکید کرده و نوشته است:

«چه اشکالی داشت ما در همین جریاناتی که اخیرا پیش آمد، خواهان مجموعه‌ای از گفت‌وگوها برای امنیت در منطقه می‌شدیم. مگر نه اینکه ما برگ برنده زیادی داشتیم!؟»

*در کنایه به آقای علوی‌تبار باید گفت کار از کار گذشته است و شکست محتوم برجام با دادن قربانی‌های بیشتر، غیر ممکن نمی‌شود!

بحث مذاکرات منطقه‌ای یا همان برجام دو و سه و چهار، پیش از این مورد هشدار مقام معظم رهبری و دلسوزان کشور قرار گرفته بود و این هشدار داده شده که آمریکا پس از مسئله هسته‌ای سراغ مسائل دیگری مثل موشک‌ها، حقوق بشر و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران خواهد آمد.

اما متأسفانه کسانی در ستاد برجام، خاضعانه معتقدند بایستی قربانیان بیشتری برای حفظ برجام روحانی داد تا حفظ شود.

این در حالیست که برجام نه تنها هیچ دستاورد ملموسی برای مردم ایران نداشت و موجب لغو تمام تحریم‌ها نشد بلکه برخی محافل تحلیلی از چند سال قبل کراراً تأکید کردند این توافق سرنوشتی جز «شکست رسمی» ندارد زیرا آمریکا هرگز نمی‌تواند سدهای سدید نظام اسلامی را نادیده بگیرد حتی اگر بتواند از برخی خطوط قرمز عبور کند.

گفتنیست، مقام معظم رهبری در بیانات خود در سال 95 پیرامون برجام 2 و 3 و 4 و مذاکرات منطقه‌ای فرمودند:

«حرف طرف مقابل یعنی همان دستگاه تبلیغاتی و فکرساز و جریان‌ساز، این است که میگوید ایران دارای ظرفیتهای فراوان اقتصادی است و هدف از توافق هسته‌ای این بود که کشور ایران بتواند از این ظرفیتها استفاده کند؛ خب، این توافق انجام گرفت لکن این توافق کافی نیست و مسائل دیگری هم هست که در آنها هم بایستی ملّت ایران، دولت ایران، مسئولین ایران تصمیم بگیرند و اقدام بکنند؛ مثلاً فرض بفرمایید امروز در منطقه‌ی غرب آسیا -یعنی همین منطقه‌ای که غربی‌ها به آن میگویند خاورمیانه- جنجالها و آشفتگی‌های بسیاری هست؛ خب، این مشکل برای کلّ منطقه است و اگر میخواهید کشور شما از این مشکل نجات پیدا کند، باید سعی کنید این جنجالها فرو بنشیند. چه‌کار کنیم؟ با آمریکا همکاری کنیم، همفکری کنیم، جلسه کنیم، بنشینیم، گفتگو کنیم و یک مدلی را طبق میل آمریکایی‌ها یا طبق توافق آمریکایی‌ها انتخاب کنیم؛ یکی دیگر هم این است.

 
یا ما مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی با آمریکا داریم، این اختلافات را باید حل کنیم، این اختلافات بایستی تمام بشود؛ حالا در حلّ این اختلافات، فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند، از خطّ قرمزهای خود هم صرف‌نظر کند، بکند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزشهای خود تنازل نمیکند لکن اگر لازم شد، ما باید تنازل کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیتهای خود استفاده کند و مثلاً به یک اقتصاد برجسته‌ای مبدّل بشود. حرفشان این است. بنابراین در قضیه‌ی هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی میکنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرفِ‌نظر کند: از مسئله‌ی فلسطین صرف‌نظر کند، از حمایت از مقاومت در منطقه صرفِ‌نظر کند.»[1]

***

جمله‌ای که روحانی پس از شکست برجام باید بگوید...

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز سه‌شنبه گذشته طی سخنانی در جمع استادان و نخبگان بسیجی حوزه علمیه قم گفته است:

از حدود یک سال و نیم پیش بحث این پیام رسان (تلگرام) در شورایعالی فضای مجازی مطرح بود و گاهی هم حتی به جدال و دعوای لفظی می رسید، اکثر اعضا موافق بستن بودند اما بعضی خیر، و رییس شورا هم به دلایلی موافق انسداد نبود. مجموعه بحث‌ها و تحلیل ها به مقام معظم رهبری هم تقدیم شد و نظر ایشان به انجام کار در روال قانونی خود و از سوی مراجع ذیربط بود.

به گزارش ایسنا، وی درباره مطالبی در خصوص اینکه مقام معظم رهبری موضوع فیلتر تلگرام را مطرح کرده‌اند، گفت:

اخیراً از سوی رییس جمهور محترم مطلبی در صفحه اینستاگرام منتشر شده و ذیل آن به این نکته اشاره شده بود که گویا ضمیر و مخاطب آن به رهبری معظم انقلاب برمی‌گشت، اما واقعاً چنین نبوده که مقام معظم رهبری دستور مسدود کردن را داده باشند.

منتظری تأکید کرد: مسئولیت انسداد تلگرام بر عهده قوه قضائیه است و کسی نباید آنرا به رهبری منتسب کند. [2]

*مسئولیت‌پذیری، شجاعت و صراحت حجت‌الاسلام منتظری از سایر مسئولین کشور و از جمله از شخص رئیس‌جمهور روحانی هم قابل انتظار است.

خاصّه اینکه مسئله‌ای به نام برجام نیز که این روزها با شکست، بی‌دستاوردی و خروج آمریکا مواجه شده از ابتدا خواهش و خواسته شخص ایشان و اصلاح‌طلبان بود و آنها در این قضیه نه تنها بر خلاف نظر مقام معظم رهبری اصرار بر توافق داشتند و ابراز خوشبینی می‌کردند بلکه بنا به صراحت مقام معظم رهبری، تیم آنها در مذاکرات منجر به برجام از برخی خطوط قرمز هم عبور کرد.

این پرونده می‌طلبد که آقای روحانی از صراحت و شجاعت لازم برخوردار باشد و همانطور که چند سال قبل گفت «همه مسئولیت برجام با من است»؛ امروز و در دوران شکست برجام نیز در پیشگاه مردم علنا بگوید که «من مسئول برجام هستم و نباید چیزی را به رهبری منتسب کرد.»

این مسئله از چند سال پیش مورد رصد برخی تحلیلگران قرار گرفته بود که پس از شکست برجام عده‌ای به راه می‌افتند تا برجام روحانی را به گردن رهبری نظام بیاندازند.

جالب آنکه ابراهیم اصغرزاده، از فعالان ستادی اصلاح‌طلب که زمانی گفته بود مردم باید دست دولت را ببوسند نیز مدتی قبل در همین رابطه تأکید کرد: روحانی نباید برجامش را به گردن رهبری بیاندازد. [3]

باید تأکید کرد که در این قضیه حتی نیازی به ایثارگری از سوی رئیس‌جمهور و سایر اعضای ستاد برجام هم نیست و آنها فقط بایستی نقش و مسئولیت خود را در این زمینه بیان کنند.

رفتاری که با یک نگاه ساده در سخنان و گفته‌ها و رفتارهای این افراد در راه تحقق برجام قابل انتظار است.

***

مرسی که هستی خانم موگرینی!

«حسین مرعشی»، از عوامل ستادی برجام و فعال اصلاح‌طلب، طی یادداشتی در سرمقاله امروز(چهارشنبه) شرق، با اشاره به خروج آمریکا از برجام نوشته است:

امروز، روز تنهایی ترامپ است. اولین دستاورد نقض عهد رئیس‌جمهوری تازه‌کار ایالات متحده، افول جایگاه این کشور در عرصه بین‌المللی است!

او همچنین تأکید می‌کند: هیچ‌یک از متحدان اروپایی با این شیوه او همراه نشدند. خانم موگرینی نیز بر حفظ برجام و مسئولیت اتحادیه اروپا برای حفاظت از این توافق بین‌المللی تأکید کرد و با ادبیاتی خاص، از ماندن در کنار ملت ایران سخن گفت.[4]

*آنچه که مردم در صبح روز پاره شدن برجام از سوی آمریکا، انتظار دارند از اعضای ستاد برجام بشنوند، «عذرخواهی» و عبرت گرفتن از تجربه تلخ برجام است نه پافشاری دوباره بر اشتباهات قبلی و انداختن طوق کدخدایی از گردن آمریکا به گردن اروپا!

جدای از اینکه محافل تحلیلی کشور از چند سال قبل هشدار دادند که آمریکا همانطور که پس از حمله اتمی به ژاپن، تجاوز به افغانستان و حمله بی‌دلیل به عراق تنها نماند؛ پس از خروج از برجام هم منزوی نمی‌شود؛ اما ذکر این نکته گفتنیست که هیچکس نمی‌داند چرا اصلاح‌طلبان و کسانی از دولت، قصد دارند نوکری و همپیمانی خونی اروپا با آمریکا را کتمان کنند و یا آنرا نادیده بگیرند!؟

آیا این مسئله جز یک تضرّع بی‌خود و یک کرنش ذلیلانه چند مرتبه در مقابل کسانی است که بدون اجازه آمریکا آب هم نمی‌خورند؟

از طرفی مگر مسئله آقای روحانی از ابتدا آمریکا، کدخدایی آمریکا و تحریم‌های آمریکا نبود!؟ چه شده که اکنون پای موجود کم‌اهمیتی به نام اروپا به میان می‌آید که از روز اول هم هیچ نقشی جز روغنکاری ریل‌های حرکت آمریکا علیه ایران نداشت!؟

اگرچه مسجّل است که تصمیم ستاد برجام و اصلاح‌طلبان برای ماندن در برجام بدون آمریکا یک تصمیم غلط و معارض با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که یقینا مانا نخواهد بود اما از بیان این نکته هم نباید گذشت که حرف‌های مرعشی و التجاء او به زنی به نام فدریکا موگرینی در قضیه برجام، نمکی بود که در صبح روز پاره شدن برجام بر زخم این «توافق بد» ریخته شد و این قضیه یقینا در خاطر تاریخ و مردم ایران مضبوط خواهد ماند.

***

1_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32695

2_ https://www.isna.ir/news/97021809951/

3_ mshrgh.ir/687662

4_http://sharghdaily.ir/fa/main/print/187112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 115
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 52
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    98 10
    حاشا به غیرت روحانی اگر این جمله را نگوید
    • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      97 7
      اینک روحانی مانده است و تحریم.ترکمانچای 2و خاکسترهای هسته ای. روی میرزا آقا(آغا)خان نوری هم سفید شد.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      81 4
      واقعا این روحانی آدم پررویی است
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      0 3
      فتوشاپه
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      27 7
      حاشا به غیرتت روحانی که امروزم سهام ما 5 درصد منفی خورد. اینه اون حمایتت از داخل؟!؟؟
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      5 31
      ببند دهنتو ادم داغون
    • دلار جهانگیر کو IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      2 0
      چه جور آب و صابون بیاریم صورتتون را بشویید ،شکست خوردید
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    81 3
    کسی که الفبای استراتژی و امنیت رو هم خونده باشه می دونه که روی میز گذاشتن توان متعارف و امنیتی که اگر طرف مقابل بزنه زیرش یعنی خداحافظی با امنیت و اشغال کشور یعنی ملکوت خریت!...جالبه در منطقه ای که چند کشورش بمب اتمی دارن و حتی روسیه به اصلاح دوست ما سابقه وحشتناک حمله و اشغال ایران رو داره و همیشه طمع به دسترسی به آبهای گرم جنوب ایران رو داره...پاکستان واسراییل و عربستان و ترکیه به کنار
    • AT ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      همین پاکستان سر آتش زدن سفارت عربستان>>فرمانده ارتش پاکستان ایران را تهدید به پاک کردن از نقشه کرد/ از پاکستان که مرکز تکفیریها هم هست غافل نباشید/ پاکستان نوکر عربستان و...
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    آدم عاقل نباید مسیری که دشمن می رود را برود و باید با تفکر تصمیم بگیرد و مغلوب دشمن نشود پیشنهاد شما افتادن در دام دشمن است و روحانی عاقلانه ترین روش را انتخاب کرده که تصمیم نظام است
    • US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      35 3
      عاقلانه نماترین کارش برجام بود که تحریم ها چند برابر شد و کل تلاش های ده ساله یه صنعتی که به شدت در آینده نیاز میشه رو خوند در کنارش مخفیانه فاتحه فضائی و موشکی رو داره و هنوز شما از عقلانیت حرف میزنید تنها چیزی که اصلا بهش اعتقاد هم ندارید
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      29 3
      عاقلانه ؟؟؟ عاقل از یک سوراخ چند بار گزیده نمیشود
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      23 3
      از رو نمی رید که ..........
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      12 1
      عاقلانه ترین را را آرمیکا رفت که در راکتور اراک ما بدست خودمان بتن ریخت و بعد هم خدا حافظ
    • سید IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      7 1
      واقعاً که با این تحلیل هایشان باید گفت اصلاح طلبان تهوع آور!
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 0
      عاقل یکی مثل کره شمالی با عزت میشینه پای مذاکره یکی مث روحانی با ذلت شیش سال عقب افتادن فعالیت هسته ای میدونی چیه برو مطالعه کن به اصطلاح عاقل مملکت حداقلش شیش سال ذخایر میتونست باشه کسی که نخواد بفهمه نمیفهمه عاقل جان عاقل
    • US ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 0
      عاقلانه ترین روش مال آدم عاقله نه آدم فریبکار و دروغگو با وعده های انتخاباتی فریبکارانه
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    45 5
    بهترین کار برای شکست دادن امریکا و اسرائیل برکناری است
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    58 6
    بنده خودم بازاری هستم اروپایها صرفا به ایران مثل کشورهای افریقایی و عربی به عنوان یک بازار مصرف برای دوشیده شدن نگاه می کنن این قضیه انتقال فناوری ها تماما کشک هست میان داخل ایران یک قطعه رو میدن قطعه سازی بعد که تایید رو گرفتن بقیه رو تماما در پوشش ساخت ایران وارد می کنن...مطمئن باشید تا شش ماه دیگه به جز چند شرکت روسی که در امریکا نیستن بقیه همه رفتن....
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    52 7
    ما فعالیت های هسته ای خود قبل از رفع تحریم ها تعطیل میکنیم تا حسن نیت خود را به کد خدا ثابت کنیم.!!!(روحانی) آخه چه عجله ای بود؟ عجولتر از ایشان آقای بیست دقیقه محافظه کار بود کار دشمن را تسهیل کردن بعد جالبه احمدی نژاد را متهم با عدم تبعت از ولایت فقیه میکنیم سیاست مدار رباتیک به چه درد جامعه میخورد آنجا که انحرافی هست باید تذکر داده شود
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      12 33
      همش درست ولی احمدی نژاد معاند است
    • نکایی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      62 9
      درود بر احمدی نژاد بزرگ
  • ناشناس IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    63 9
    خوشم میاد زیرنویس شبکه خبر نوشته دو سوم مردم آمریکا !!!! مخالف خروج از برجامن . آخه نابغه اصلا دو سوم امریکا که هیچی دنیا هم نمیدونن ایران کدوم جهنم دره ایه چه اهمیتی واسشون باید داشته باشه ؟ مردمش بیشتر از ترامپ از ایران متنفرن .
    • میهنم ایران IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      11 1
      لابد میخاد سرپوشی بزاره هههه
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      5 3
      خودت از کدوم جهنم دره ای هستی بی شعور!
    • امیر IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      9 2
      جهنم دره!!!! اون افکار ضد ایرانیه که توسر امثال شما غرب پرستاست بی ریشه بودن !!!وتوهین به ایران درذات شماست
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 1
      تو توو آمریکا رفتی با دو سومشون حرف زدی نه؟ اونا واسه هر چیزی سایت نظر سنجی آزاد دارن و مردم به صورت کاملا مجزا میتونن برن ثبت کنن نظرات و که به همین دلیل ترامپ دستور ابطال مجوز ۹۱درصد از رسانه ها رو داده
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 1
      کاملا مشخصه جیره مواجب بگیری که حتی از ادبیاتت مشخصه ایرانیم نیستی حالا ولش کن جاسوس کجایی کلک عربستان یا اسرائیل؟؟؟؟؟؟؟؟؟چقد میدن روزمزدی یا پیام مزدی یا کیلویی؟؟؟
    • ناشناس IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
      0 0
      ناشناس 20:15 از همون جهنم دره ای که منو و شما داریم توش زندگی میکنیم که با ادعای فرهنگ سه هزار ساله از کل دنیا بی فرهنگ ترن . کافیه یه نگاه تو جامعه بندازید . بی فرهنگترین و خیانت کار ترین و بد ذات ترین مردم دنیا هستیم . کسی هم اینجا غربزده نیست . اون وریا هم مثل اینور . همه دنیا بی شعورن ولی این وسط اونایی که ادعای کوروش و داریوش و کتیبه هخامنشیشون میشه ایرانیان .
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    27 14
    غرور بین مسئولین ایرانی بی داد می کنه مطمئن باشید اگر ژاپن بودن همه اصلاح طلبان استعفا کرده بودن.....جالبه ژاپن هم غنی سازی داره هم پیشرفته ترین صنعت فضایی شرق آسیا و پرتابگرها!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    19 4
    روحانی جدیدا خیلی چراغ بالا می زنه من تعجب نمی کنم این در بیاد و...
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    79 4
    واقعا خیلی وقت ها الاغ باید پیش یه عده سرش رو بالا بگیره!!
    • RU ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      0 27
      برای خودت چی؟
    • US ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 0
      قشنگ گفتی - بخصوص جلوی نمایندگانی که تو 20 دقیقه تصویب را انجام دادند.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    61 2
    چقدر خائن تو این مملکت زیاده و چقدر ابله دنباله رو آن ها
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      4 4
      مملکت یعنی چی ؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      33 4
      هر کس با هشدار رهبرش بیدار نشود با لگد دشمن بیدار خواهد شد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    25 3
    داخل برجام مگر نوشته شده .. هر کشوری آزاد است که خارج شود ؟؟ دوم اینکه مجازات کشوری که سر خود خارج شود چیست ؟ ایا گفتار یک شخص به معنای خروج آن کشور است .....چرا برجام برای مردم منتشر نشد ... مردم در جریان کامل متن قرار نگرفتند مگر دولت ملت ملت نمی گوید .. مگر این مردم نیستند که درهمه ی صحنه ها حضور دارند .... .. مردم حق دارند از تمام قرار دادهایی که با دنیا بستیم در این 40 سال خبر داشته باشند ..چطور ترکمن چای هنوز در گوش مردم خوانده می شود ..داستان واقعی برجام چیست ؟؟؟ چه بلایی قرار است سر مردم بیاید ؟/آیا برنامه این است که ایران باید دوباره درگیر جنگ شود ... بلایی که آگاهانه بر سر کشورهای جهان سوم می آید ..
  • احدی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    36 3
    آمریکا و اروپا مرداشون که تو زرد از آب دراومدن ببینیم خاله خانمشون چکار میکنه ههههههه مردم ما رو بگو به کی رای دادن
  • محمد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    34 6
    چه رویی دارن این جماعت پوست کلفت
    • US ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      خیانتشون رو در مذاکرات با دادن باج به دشمن کرده اند و دارند به ریش مردم میخندند. برادراشون هم تخلف مالی کرده اند و اموال مردم را غارت کرده اند و با وثیقه چند ده میلیاردی آزاد شده اند و کلاً برای ضرر زدن به کشور کار دیگه ای نمانده که نکرده باشند.
  • اصلاح طلب IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    32 4
    #ما_مذاکره_موشکی_میخواهیم بدید. هرچی میخوان بدید. شاید نانی به ما بدهند. آماده نوکری و توالت شویی در آمریکا و اروپا هم هستیم
  • حسن IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    27 3
    واقعا متاسفم برای اینقدر ساده لوحی
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    38 1
    از یه مشت لیبرال انتظاری جز حرفهای مرعشی دارین؟
  • یاری IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    34 17
    بس کنید این سناریو بازی را دست دست میکنید و دیگر فرصت تصمیم اساسی و موثر از بین میرود ظاهرا مجلس در حال زمان خریدن برای روحانی و اروپا است متاسفانه
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    7 2
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • احمد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    17 1
    این آقایان قدرت را باتمام مولفه های آن البته به استثناء مسئولیت پذیری وپاسخگویی مشتاقانه درآغوش می کشند.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    52 5
    وسعت خریت جماعت اسلاحتلب حد و مرز نداره
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      2 16
      عفت كلام
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      1 0
      از همون عفت کلام ها که روحانی داره منظورشه
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 0
      عفت کلام! اینو برو به شیخ اعتدال روحانی بگو که رو کننده \منتقدان/ رو بی عقل خطاب نکنه. برو به اون شیخ اصلاحات کروبی بددهن بگو که دهنش یا برای محمل بافی باز میشد یا برای فحش دادن.
  • رضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    11 26
    مشرق عزیز سلام اینکه روحانی چه بگوید مهم نیست طعنه زدن هم دردی را دوا نمیکند تحلیل و نقد خوب است ولی ایراد گیری اصلا همه در یک کشتی هستیم و باید مشکلات کشور را هم همه با کمک هم حل کنیم ناخدا رهبری معظم انقلاب هستند راهزن هم دشمن خارجی و مشخص اگر از لج دیگری کشتی را سوراخ کنیم یا پارو نزنیم خودمان غرق میشویم
    • RU ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      8 12
      احسنت آقا رضا. متاسفانه برخی کر هستند و برخی خودشان را به کری می زنند. اینها قدرت و ثروت را با هم میخوان و با منصبهایشان در انبار کردن ثروت از یکدیگر سبقت می گیرند. متاسفانه مشرق هم شده بخشی از بوقچی اینها.
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      7 0
      باشه ما کشتی رو سوراخ نمی کنیم. ولی روحانی کشتی رو سوراخ کرده. حالا ما چکار کنیم. همینجور وایسیم نگاش کنیم تا غرق شیم؟!!!
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      کشتی سوراخ عزیز باید اونی و که سوراخ کرده بندازین توو اب انگشتشم ببریم بزاریم توو سوراخ مثل پسل ردیف نکن ماله بکشی رو گند عزیزتر از جانت
  • RU ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    15 8
    علوی تبار که خودش خشونت طلب و افراطی بوده حالا داره فرار به جلو انجام میدهد
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    39 3
    خدایا خدایا عاقبت بچه ها مون تواین مملکت ختم به خیییییییییییییییییرکنداز ما که گذشت
  • اصلاحات و مدرنیته IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    23 12
    #مذاکره_موشکی #دلواپس_بدرک
  • t NZ ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    7 1
    مهلت چند هفته روحانی که به اروپا داده بود شما به مردم مهلت می دادید شما هم ترامپ شدید منضورم مجلسی ها وبعد مبارزه با پول شوئی راتصویب کنید
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    1 9
    بازی شطرنج بین ایران و ابرقدرتهاس,ایرانی باهوشه
  • RU ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    26 2
    اصلاح طلبی یک دکان است
    • US ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 0
      مملکت رو این اصلاح طلبها تو این چند سال چاپیده اند.
  • t NZ ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    24 2
    مکر وزیر امور خارجه امریکا در زمان اوباما به ظریف تضمین نکرده بود که حالا اروپا تضمین کند وایا شما از یادتان رفته زمان خاتمی دو سال ایران را بازی دادن آقایان مجلس نشین
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      1 0
      مگه شما تو همین روزنامه هاتون نمیگفتید برجام به نفع امریکاست و امریکا ازش خارج نمیشه؟ خوب الان دقیقا میگید از اول هم گفتیم امریکا قابل اعتماد نیست ربطشو نمیفهمم.
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      کسی تا حالا این و نگفته امهم این بود که به ضرر ما بود و این قسمتش به نفع آمریکا بود که چون خاصیت ظلم حرصه پس بیشتر میخواستن که ضرر بزنن و نشد و تمام همین الانم خوب به نفعشون بود شیش سال که عقب انداختنمون از همه چی حالام که سکه یه پول شدیم نفهمیدن تو رم نمیفهمم من
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      دقیقا ولی چون یه خری مثل ترامپ شده رئیس جمهورش همین به نفع ماشد که از برجام خارج بشه و مام دوباره سایت و را بندازیم ولی امثال شما خائنین وطنی هم خوب روسیاه شدید از چند فرسنگی هم بوتون میاد
  • اسد IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    26 0
    خداملت ایران راازشرخائنین وطن فروش حفظ بفرماید
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      1 6
      ایران یعنی چی ؟ یعنی مرزهای انگلیسی(شرق) و روسی(شمال) و عثمانیایی(غرب) ؟ این مرزها وحی منزل که نیست . مرزهای منطقه محکوم به فروپاشی ست .
    • US ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 0
      حسن تا حالا به کشور خدمت نکرده
    • US ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      2 0
      خاک بر سر آن مسئولی که حرف عباس عراقچی که گفت "امضای جان کری تضمین است" را رد نکرد. کجای دنیا وعده و امضای یک شخص برای سرنوشت یک کشور ملاک قرار میگیرد؟ چرا باز هم با مهره سوخته جان کری مذاکره دارند؟
    • US ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      از شر اصلاح طلبها حفظ کند
  • محسن IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    15 8
    پیروزی بزرگ یعنی این که آمریکا از برجام خارج شد اما آخرشم موفق نشد برجام رو"نقض فاحش"کنه!!!
  • اکبر IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    24 2
    استعفا اگه نکردند به زور
  • مهدی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    21 1
    کسی که گوش به حرف امام و مولایش ندهد که فرمود من خوش بین نیستم به نتیجه کار ، دشمن بد احد است، در اجرای تعهدات قدم به قدم پیش بروید ولی متآسفانه مدعیان اصلاحات از حول حلیم افتادند تو دیگ ، با سه سوت هسته ای را نابود کردند و حالا با اسمش می رقصند .
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    24 0
    ما مردم انقلابی، منتظر واکنش پشیمان کننده ایران هستیم... فرجام برجام اتفاق افتاد، و برجام بدون آمریکا معنی ندارد. مذاکره با ۵ کشور دیگر بی فایده است.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    13 0
    اقای مرعشی شماکه ادعاسیاستمداری داری اینهاقبلا حرفهاشون روباهم زدن.ترامپ کباب کنه اتحادیه اروپادودش روبده
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    20 0
    دانشمند و سیاستمدار بزرگوار دکتر سید عباس عراقچی: "امضای جان کری تضمین است".
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    11 29
    خاک بر سرت مشرق
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      22 3
      بر خود احمق و بی ادبت
    • US ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 0
      ببند دهنتو اردنگی خورده از کدخدا
  • RU ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    27 1
    روحانی از بابت دروع هایی که گفته بابد از ملت ایران عذر خواعی کند و با استعفایش مقدمه انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری را فرآهم آورد .
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    21 2
    شیخ عزیز پشت تریبون داره میگه تجربه تاریخی بود که کردیم ، ثابت شد و فهمیدیم امریکا خیلی نامرد هستش . شیخ الرئیس عزیز راه رفته رو دارید میرید ؟! ازموده رو داری می ازمایید ؟!. فداکاری دلسوزان و سینه سپر کردن در برابر همین امریکایی ها و نوچه هاش که خواستید تجربه اش کنید اگر نبود اول انقلاب سر همه ملت بر باد رفته بود. صهیونیستها نمیخوان حنی یک مخالف روی زمین قدم برداره چه شیعه چه غیر شیعه . شما با مردم همدل باش.( ترامپ این رو درک کرده شما درک نمیکنید میگه ایران بمب اتم داره راست میگه مردم ایران هرکدام لازم باشه برای دفاع از کشور و ارزشها یک بمب اتم هستند)یا باید طرف شر بود یاطرف خیر میان این دو وجود ندارد ،برادر من یا علی بگو خدایی هست و ما همه با جان و مال هستیم دیگه چی میخوای هیهات منالذله
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    8 1
    هر زمان دشمن تهدید میکند ازاد مردان و زنان احساس همدلی و بوی صفا بین ملت پراکنده میشود . مثال تظاهرات های اول انقلاب و دوران دفاع مقدس
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    16 1
    اجداد کافر و یهود ال سعود در مکه و قلعه خیبر وقتی دیدن با فضاهت شکست میخورند و بقا و قدرت شان در خطر هست بطور موقت برای فریب مردم مثل قران های سر نیزه که علی ع را با سیاست تنها گذاشتند همین بلا را سر پیامبر ص در اوردتد و الان اگر اتفاقی یا خطایی از اینها سر بزند وعده الهی را به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد انشاء ا...
  • رحمان ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    21 1
    نوزاد برجام بی پدر شد.
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      10 0
      این نوزاد حرامزاده بود و از روز اول پدرش مشخص نبود.
  • ایرانی ES ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    48 2
    اقای روحانی اول برکناری اقای ظریف و بعد استعفا ً. احتیاج به یک رییس جمهور انقلابی و شجاه هست
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      0 13
      مملکت تحمل یه جنگ فرسایشی و بی نتیجه را نداره. اگه نارحتی و دنبال جنگی برو سوریه. اونجا انواع و اقسام تفکرات دارن با هم می جنگند. توی یکیش نام نویسی کن و از همونجا ادامه بده.
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      2 0
      جای خالی دکتر احمدی نژاد دولت نهم شدیدا احساس میشه .
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      6 0
      چرا تحمل داره تحمل هر چیزی و ما داریم جز زور و خیانت تو از طرف خودت حرف بزن
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    36 2
    روحانی و لاریجانی و تیم مذاکره کننده باید از مردم عذرخواهی کنند
    • US ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      2 0
      این دو نفر بجرم فریب مردم باید محاکمه و مجازات شوند.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    21 5
    روحانی کلیدت کو
    • US ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      3 0
      کلیدحسن فریبکاری و وعده های دروغش بود. مدرک دکترایش هم اگر در مجلس بررسی شود دروغ دیگری از او محرز خواهد شد
    • US ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      2 0
      کلید روحانی تخلفات مالی حسین فریدون و مهدی جهانگیری و اصلاح طلبان در بانکهای مختلف بوده است
  • DE ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    28 0
    موگرینی خائن ، پشت پرده چقدر یورو گرفت ، خدامیداند .
  • ماهان IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    6 0
    ترسو
  • اسفندیاری IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    32 14
    حداقل کاری که باید انجام شود استعفای روحانی و ظریف است.
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      7 0
      مردم پرت تر از این حرفها هستند و مسئولین هم.
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      10 3
      تاریخ نشان داده که تا الان هر ضربه ای متوجه انقلاب و نظام و رهبری شده از ناحیه گروه به اصطلاح اصلاح طلب بود
    • US ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      3 0
      خائن ها باید محاکمه و مجازات شوند. اعلام تمام شدن تحریم ها توسط ظریف در مجلس دروغ بود و مردم رابا این دروغ فریب داده اند.
  • US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    16 1
    اين دلبستگان كه صبح تا شب در حال تخريب و مضحكه قرار دادن دلواپسان بودند حالا بيايند و جواب بدهند ، دلبستگاني كه حتي تا مرز دشمني با بقول خودشان دلواپسان بودند زمان به دلبستگان ثابت كرد حق داشتند دلسوزاني كه دلواپس بودند اقايان دلبستگان ما منتظر واكنش و پاسخ شما هستيم ، لااقل يك غير خواهي از كسانيكه دلواپس صداقت امريكا بودند بدهكار هستيد ،
  • US ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    3 0
    هنر روحانی ژست قهرمانانه است با این کارنامه خالی باید به این میزان ژست تبریک گفت
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    2 0
    خدایا ما را از دست جهال مملکتمان نجات ده. البته بخاطره حسن ظن گفتم جاهل ... .
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    0 0
    ترامپ با این کار احمقانه اش هم خود را شکست داد و هم دوستان داخلی اش در ایران را سرافکنده کرد و ما هم از این بابت خوشحالیم
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    2 0
    بهتراست که از خانم موگرینی دعوت بکنند تا به مجلس ایران دوباره بیاید و ( لیست فله ای های امید) چند تا عکس سلفی مجددا با موگرینی بیاندازند بلکه کار برجام رو این خانم درست بکنه .
  • عبدالهی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    1 0
    آقای مرعشی شما خواب تنها ماندن آمریکا را هم نمی توانی ببینی !آدم اینقدر بی بصیرت وشعور سیاسی ، بچه هم فهمیده که اروپا با آمریکا پشت پرده برای از بین بردن ایران تلاش دارند و اروپا نمواند از آمریکا راهش را سواکند چون درهم عجین شده اند راه وهدفشان یکیست
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    1 0
    یعنی ادم تر از مرعشی (برادرعفت) وجود نداشته که او هم نظر داده ؟؟؟؟؟؟
  • سیاوش شایسته ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    2 0
    بنده نه اصلاح طلب هستم و نه اصول گرا نه به پهلوی اعتقادی ندارم نه ولایت فقیه.... و الان چند سالی هم هست که فقط سالیت های ورزشی را مطالعه میکنم با این حال باید بگم که بنده ترسو تر و وطن فروش تر و خوارتر از جماعت اصلاح طلب تو این 35 سال عمرم ندیدم . صد رحمت به شاه که حداقل یکم عرق ملی داشت از بدبختی و وابستگیش بود که مجبور بود اطاعت کنه از امریکا ولی این دولت و اصلاح طلب ها با این که الان کشور ایران انقدر قدرتمند و مستقل هم هست باز میخوان برن زیر یوق بندگی امریکا. هزار رحمت به مصدق که اگر ادم متدینی هم نبود اما خود فروخته هم نبود ترسو نبود و برای مردم کشورش هر کاری تونست کرد...
  • سربدار IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    0 0
    دستبند دو نوع است یکی برای زینت است و دیگری برای آدم خلافکار که پلیس با دستبند خلافکارها را جا بجا می کننددر کشور ما دستبندطلا یا بدلش برای خانمها زینت است هر خانمی به اندازه وسع خود دستبند طلا به دستش می زند ولی شما با آن همه رفت و آمد های کذایی امضاء کردید به قول بوریس جانسون دستبند خلافکاری برای ایران کسب کردید نمی دانم چقدر می خواهید خواب بمانیددر جهان یا مردم آمریکا می گویند ترامپ دیوانه است که باید به تیمارستان ببرندزنجیر بکشند رئیس جمهور شده و مانده ولی ما یعنی کشور ما که از حق خود دفاع می کندتوسط عوامل خودی خودش را زنجیر کنند و جانسون هم بیاید بگوید ما نباید دستبند را از دست ایران باز کنیم باید محکمتر کنیم خدایا عقل ما را زائل مگردان
  • علی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    0 0
    اگر بخواهیم جنگ نشه باید روحانی را برکنار و یک مرد شجاع و انقلابی مثل سردار سلیمانی یا جلیلی را رئیس جمهور بگذاریم وگرنه با این ترسوها دشمن در ما احساس ضعف میکنمه و حتما جنگ میشه.مثل جنگ جهانی دوم
  • AT ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    1 0
    من یک ایرانی ملی گرا (ناسیونالیست) هستم--که بیشتر وقتها اخبار روز دنیا را میخوانم/ نظر من در مورد برجام این است>>برجام مانند عهدنامه های ننگین ترکمانچای و گلستان است که نباید انجام میشد-، پاکستان(نوکر عربستان) و اسرائیل باید خلع سلاح هسته ای شوند/همین چند وقت پیش بود که پاکستان درپیتی (سر داستان آتش زدن سفارت عربستان) فقط به دلیل داشتن سلاح هسته ای ایران را تهدید به پاک کردن از نقشه جغرافی کرد...
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    2 0
    روحانی کلید حل مشکلات مارا در جیب ترامپ می جوید
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    1 0
    موشکی دست روحانی نیست دست رهبریه . ایندفعه کور خونده . استعفا بده برو پیش داداشت دلار بفروش
  • سید محسن از لس آنجلس US ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    0 2
    بسم الله الرحمن الرحیم انشاالله دوره بعد حاج قاسم سلیمانی رئیس جمهور میشود و صنعت هسته ای را به جلو میبرد ما ملت ایران از تحریم هراسی نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس