کد خبر 853616
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶
انتخابات لبنان

موضوعی که پس از اعلام نتایج لبنان بیشترین سر و صدا را به پا کرد کاهش کرسی‌های جریان المستقبل و کسب تقریبا تمام کرسی‌های مختص شیعه پارلمان توسط حزب‌الله و «امل» بود.

به گزارش مشرق، نتایج انتخابات لبنان منجر به تغییراتی در تعداد اعضای ائتلاف‌های اصلی در  پارلمان شد اما هیچ کدام از ائتلاف‌ها نتوانستند اکثریت مطلق را بدون هم‌پیمانی با ائتلاف‌های بزرگ‌تر کسب کنند تا در مسایل اصلی مانند انتخاب رئیس پارلمان، انتخاب نخست‌وزیر، دادن رأی اعتماد به دولت جدید و دیگر موضوعاتی که نیاز به اکثریت «دو سوم» دارد، موثر باشند.

بیشتر بخوانید:

دستاورد بزرگ سیاسی حزب الله در انتخابات

نحوه تقسیم کرسی‌های پارلمان میان دو رقیب اصلی یعنی حزب الله و المستقبل و دیگر گروه‌های شناخته شده تا این لحظه که نتیجه انتخابات در عکار اعلام نشده، به شرح زیر است:

«حزب‌الله» : ۱۳ کرسی  (۱۳ کرسی در سال ۲۰۰۹)

«حرکة امل» (نبیه بری) : ۱۶ کرسی  (۱۳ کرسی در ۲۰۰۹)

«تیار المستقبل» (سعد الحریری) : ۲۱ کرسی  (۲۶ کرسی ۲۰۰۹) 

«تکتل لبنان القوی» ( التیار الوطنی الحر/میشل عون و جبران باسیل) : ۲۹ کرسی ( ۱۹ کرسی در ۲۰۰۹)

«القوات اللبنانیة» (سمیر جعجع) : ۱۵ کرسی  (۸ کرسی در ۲۰۰۹)

«الکتائب اللبنانیة» (سامی الجُمیل) : ۳ کرسی  (۵ کرسی در ۲۰۰۹)

«التقدم الاشتراکی» (ولید جنبلاط) : ۹ کرسی  (۱۱ کرسی در ۲۰۰۹)

تیار المرده (سلیمان فرنجیه) : ۳ کرسی (۳ کرسی در ۲۰۰۹)

فهرست «العزم» (نجیب میقاتی) : ۴ کرسی 

«القومی الاجتماعی» (ملی‌گرای سوسیال) : ۳ کرسی (۲ کرسی در ۲۰۰۹)

احزاب دیگر : ۱۲ کرسی

در انتخابات سال ۲۰۰۹ المستقبل و متحدان ۷۱ کرسی و رقبای آنها حزب الله، امل و جریان ملی آزاد با یکدیگر ۵۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی را در اختیار داشتند.

روزنامه سعودی «الشرق‌ الاوسط» امروز در گزارشی در این خصوص نوشت، نتایج نهایی انتخابات لبنان، تغییری واضح در توازن قُوا در داخل پارلمان را نشان می‌دهد اما به دلیل عوامل مختلف مربوط به توازن قوا در داخل کشور به حد دگوگونی کلی در صحنه سیاسی لبنان نمی‌رسد. گفته می‌شود احزاب عضو «جریان ۸ مارس» حدود ۵۰ کرسی در پارلمان را کسب کرده اما این اکثریت به دلیل پیچیدگی‌های سیاسی شاید نتواند در واقعیت به شیوه دلخواه خود (در پارلمان) تحرک داشته باشد.  

 الشرق الاوسط در ادامه به نقل از منبعی لبنانی اعلام کرد: پارلمان جدید تغییرات اساسی در شکل ادامه دولت آینده نخواهد داشت زیرا تمامی ائتلاف‌های بزرگ در دولت حضور دارند و احتمال می‌رود پارلمان به همین شکل کنونی ادامه پیدا کند. انتخابات فعلی منجر به حذف هیچ کدام از قوای سیاسی نشد، درست است که برخی از آنها تعدادی از کرسی‌های خود را از دست دادند اما در پارلمان حضور دارند، در عوض افراد مستقل بسیار زیادی وارد پارلمان شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: بزرگ‌ترین برنده انتخابات لبنان ۸ مارس شامل متحدان دولت سوریه است که در مقدمه آن حزب‌الله و امل قرار دادند و اینها موفق شدند ۲۶ کرسی از ۲۷ کرسی را به دست آورند و جایگاه خود در پارلمان را تقویت کنند. ۸ مارس «یک سوم تعیین‌کننده» کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرد و به این ترتیب امکان تأثیرگذاری بر تصمیم‌های اساسی و سرنوشت‌ساز از جمله انتخاب رئیس‌جمهور که نیاز به «دو سوم» آرا را دارد، برای این جریان بیشتر فراهم شده است.

انتخابات لبنان یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) در ۱۵ حوزه انتخاباتی میان بیش از ۶۰۰ نماینده برگزار شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس