ارمنستان

اگر چه احزاب و ائتلاف‌هایی در مجلس از پاشینیان حمایت کرده بودند، اما او که با سد حزب اکثریت روبرو بود، به عنوان «نامزد مردم» برای این سِمت معرفی شده بود.

سرویس جهان مشرق- نیکول پاشینیان رهبر اعتراض مردم ارمنستان طی روزهای اخیر با رأی نمایندگان مجلس این کشور به عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شد. اگر چه احزاب و ائتلاف‌هایی در مجلس از او حمایت کرده بودند، اما او که با سد حزب اکثریت روبرو بود، به عنوان «نامزد مردم» برای این سِمت معرفی شده بود.

اوایل هفته گذشته و پس از ۱۱ روز جنبش خیابانی مردم ایروان و برخی شهرهای دیگر در ارمنستان، ژرژ سرکیسیان که متهم به فساد سیاسی بود استعفا داد. وی که از سال ۲۰۰۸ میلادی رئیس‌جمهور ارمنستان است، طی همه‌پرسی تغییر قانون اساسی بسیاری از اختیارات رئیس‌جمهور را به نخست‌وزیر منتقل کرد و  ماه گذشته میلادی با رأی حزب اکثریت در مجلس به نخست‌وزیری رسید.

پس از استعفای او مردم ابتدا به جشن و شادی پرداختند اما خیلی زود دو خواسته دیگر در تجمعات مردمی سر داده شد: برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی و نخست‌وزیری پاشینیان. نیکول پاشینیان نماینده مجلس و سردبیر پرفروش‌ترین روزنامه ارمنستان است و رهبری اعتراضات علیه سرکیسیان را برعهده داشت. سرکیسیان در بیاینه استعفای خود با اذعان صریح به اینکه «پاشینیان درست می‌گفت» به افزایش قدرت وی در کشور چراغ سبز نشان داده بود اما حزب هم‌پیمان او به عنوان اکثریت مجلس در اولین دور از رأی‌گیری برای پاشینیان در هفته گذشته همکاری نکرد و او از دست‌یافتن به این سمت بازماند.

پس از ردشدن نخست‌وزیری پاشینیان مردم برای بار سوم به خیابان ریختند و اعتراض گسترده خود را در اطراف پارلمان برگزار کردند. حزب اکثریت یعنی جمهوری‌خواهان ۵۸ کرسی از ۱۰۵ کرسی مجلس را در اختیار دارند. این بار پاشینیان توانست با همکاری چندتن از نمایندگان جمهوری‌خواه با ۵۹ رأی به نخست‌وزیری برسد. او طی هفته اخیر بارها اعلام کرد در صورتی که قدرت را در دست گیرد، قصد انتقام‌گیری از سرکیسیان و سران حاکم را ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه شاید اولین مقام رسمی خارجی بود که پیام تبریک خود را برای پاشینیان ارسال کرد. پیام او از این جهت که روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد و سرکیسیان هم‌پیمان مسکو شناخته می‌شد از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند خیال هواداران پاشینیان را از هر گونه مداخله در عرصه سیاسی ارمنستان علیه پاشینیان راحت کند. پیش از این نیز برخی در ارمنستان پیرامون مداخله روسیه در استعفای سرکیسیان هشدار داده بودند اما پاشینیان پس از تماس با مقامات روسی اطمینان داده بود این صرفاً یک هیاهوی رسانه‌ای است.

پاشینیان البته بارها طی سخنانش به روسیه قول داده است همکاری‌های ارمنستان با آن کشور را متوقف نکند. پوتین طی تلگرام خود به نخست‌وزیر جدید نوشت روی او برای «تقویت بیشترِ اتحاد و روابط دوجانبه میان دو کشور» حساب می‌کند.

مردم پس از انتخاب پاشینیان بار دیگر در اطراف پارلمان و میادین اصلی ایروان به شادی پرداختند. صرف انتخاب او که قول داده از افراد جدید به ویژه بانوان در مقامات عالی بهره گیرد، به معنای کمرنگ‌شدن فساد سیاسی است اما مردم اکنون انتظارات دیگری نیز از او دارند. تیگران عزیزیان، یکی از هزاران مردمی که به شادی می‌پردازند به خبرنگار آسوشیتدپرس می‌گوید: «ما راهی جدید در ارمنستان ایجاد کردیم که دیگر فرمان کشور در دست مردم است نه چند باند فاسد. شغل ایجاد می‌شود. مردم برمی‌گردند. اختلاس از بین می‌رود».

پاشینیان قصد دارد با حل مناقشه قره‌باغ به کاهش تنش میان ارمنستان و همسایگان کمک کند. او در روزهای اخیر طی سخنرانی در مجلس پیشنهاد داد خودمختاری این منطقه که از سال ۱۹۹۴ میلادی محل مناقشه ارمنستان و آذربایجان بوده، به صورت قانونی و دائمی به رسمیت شناخته شود. اگر این تصمیم از سوی ترکیه و آذربایجان پذیرفته نشود، بار دیگر تنش‌های مرزی افزایش خواهد یافت.

بسیاری از مردم در تظاهرات روزهای اخیرِ ایروان با لباس سفید حاضر شده‌اند، به این امید که فساد سیاسی و اقتصادی از کشورشان طی فرآیندی مسالمت‌آمیز از بین برود. در حالی که اکثریت پارلمان در اختیار حزب جمهوری‌خواه و هم‌پیمان‌های دولت قبل است، شاید همچنان پاشینیان به حضور مردم در خیابان‌ها نیاز داشته باشد.

منابع

http://www.wavy.com/ap-top-news/the-latest-armenia-parliament-picks-opposition-leader-as-pm/1166486657

https://www.dailysabah.com/europe/2018/05/08/parliament-elects-protest-leader-pashinian-as-armenias-new-pm

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    1 0
    ارمنستان اشغالگر محکوم به نابودیست تلاش بی فایده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس