کد خبر 853482
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
انتخابات پارلمان لبنان

در اختیار گرفتن یک سوم آراء پارلمان لبنان که در نتایج انتخابات برای حزب الله ومتحدانش محقق شد، به این معناست که پارلمان نمی‌تواند هیچ مصوبه‌ای را بدون موافقت این حزب داشته باشد.

به گزارش مشرق، کسی در این نکته تردید ندارد که ائتلاف دوجانبه شیعیان لبنان یعنی حزب الله و جنبش امل و متحدانش بزرگترین برندگان انتخابات یکشنبه گذشته در لبنان بودند. این جریان‌ به تمام اهداف استراتژیک که در مسیر انتخابات به دنبال تحقق آن بودند ، به بهترین نحو دست پیدا کردند و موفقیت چشمگیری در انتخابات به دست آوردند.

بیشتر بخوانید:

چرا حزب «سعد الحریری» شکست خورد؟

آنها به این ترتیب موفق شدند یک سوم به علاوه یک رأی مجلس نمایندگان یعنی 43 کرسی را از آن خود کنند که این بدان معنا است که تامین حدنصاب جلسات مجلس برای بررسی هرنوع پرونده و موضوعی نیازمند حضور نمایندگان محور مقاومت است و بدون جلب نظر این گروه هیچ موضوعی نمی‌تواند به تصویب برسد.

طی ماه‌های گذشته سفارتخانه‌ها و دولت‌های خارجی متعددی به دنبال مانع‌تراشی در روند انتخابات و عدم رسیدن حزب الله لبنان به اهداف خود در نتیجه این انتخابات بودند، اما تلاش‌های آنها به علاوه رقبای داخلی حزب الله مثمر ثمر واقع نشده است.

این موضوع به وضوح در رسانه‌های رژیم صهیونیستی قابل ملاحظه بود که تأکید کردند انتخابات لبنان جایگاه حزب الله را در این کشور تقویت کرده و آمریکا را در بحران قرار داد. کار به جایی رسید که یکی از وزرای رژیم صهیونیستی گفت که لبنان بعد از انتخابات مساوی با حزب الله خواهد بود.

همانگونه که انتظار می‌رود حزب‌الله به دنبال بهره برداری از نتایج انتخابات پارلمانی جهت دستاوردهای سیاسی در داخل لبنان خواهد بود. این دستاوردها را می‌توان در روند انتخاب رئیس پارلمان لبنان یا نخست وزیر یا تشکیل دولت ملاحظه کرد. منابع نزدیک به حزب‌الله تأکید دارند که هیچ پرونده مهمی در لبنان بدون تفاهم با ائتلاف دوجانبه شیعیان قابل حل نخواهد بود. حتی در مورد انتخاب سعد حریری به عنوان نخست وزیر آینده لبنان نیز این موضوع صدق می‌کند.

این در حالی است که تمام تلاش‌های جریان المستقبل برای ایجاد ائتلاف دوجانبه میان مسیحیان مارونی و جریان المستقبل به نمایندگی از اهل تسنن با شکست روبرو شده بود.

این منابع تاکید دارند که تشکیل دولت در سایه موافقت شیعیان و به رسمیت شناختن جریان اهل تسنن خارج از اردوگاه المستقبل توسط حریری امکان نخواهد داشت. آنها تاکید دارند که شکست حریری در این انتخابات قابل پیش‌بینی بود، اما هیچ کس این حجم سنگین از شکست را برای اردوگاه 14 مارس پیش‌بینی نمی کرد، تا جایی که تعداد نمایندگان پارلمانی این جریان از 34 نفر در گذشته به حدود 21 نفر رسیده است.

در این شرایط اگر حریری به خود بزرگ‌ بینی اصرار داشته باشد، اوضاع سختی را در پیش دارد، اما اگر ضعف و شکست خود را مهار کرده و به دنبال همگرایی و تعامل با سایر جریان‌های اهل تسنن باشد، می‌تواند در مسیر درست گام بردارد.

این اوضاع در شرایطی است که منابع نزدیک به حزب الله تاکید دارد که ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز بیش از پیش به سمت ائتلاف دوجانبه شیعیان و متحدانش نزدیک خواهد شد. به ویژه در شرایطی که جریان المستقبل و جریان آزاد ملی لبنان پیش از انتخابات او را تحقیر کردند.

با این وجود حتی اگر جریان المستقبل و جریان آزاد ملی بر اساس سازشی حاکمیتی تصمیم به بقای نخست وزیری سعد حریری در قبال ادامه ریاست جمهوری عون باشند، اما این موضوع بدون موافقت ائتلاف دوجانبه شیعیان امکان پذیر نخواهد بود و آنها نمی‌توانند حد نصاب تشکیل نمایندگان پارلمان برای تصویب این موضوع را بدون ائتلاف شیعیان کسب کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    0 0
    مشرق! ثلث الضامن یا یک سوم تضمین کننده مربوط به کابینه می شود نه مجلس نمایندگان لبنان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس