روزنامه

براساس مشاهدات میدانی در روزهای گذشته علی‌رغم اینکه قیمت دلار بر روی تابلوی صرافی‌ها ۴۲۰۰ تومان قیمت گذاری شده بود اما به قیمت حدود ۷۲۰۰ تومان به فروش رسیده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آقای روحانی! کجا زندگی می کنید که از بازار ارز بی خبرید!

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «آقای روحانی کجا زندگی می کنید؟!» نوشت:

«با وجود آنکه روز گذشته دلار از مرز هفت هزار تومان گذشت و جامعه ملتهب است، رییس دولت می‌گوید نگران نباشید».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«ماه عسل مردم تا خرداد ۹۶ بیشتر دوام نیاورد و بعد از راحت شدن خیال دولت ازآرای مردمی، فراموشی‌ها آغاز شد و نتیجه این نوع رویه و عملکرد وضعیت نامبارک امروز کشور است؛ وضعیتی که به نظر می‌رسد مسئولان اطلاع دقیقی از آن ندارند یا آنکه خود را به ناآگاهی زده‌اند».

گفتنی است براساس مشاهدات میدانی در روزهای گذشته علی‌رغم اینکه قیمت دلار بر روی تابلوی صرافی‌ها ۴۲۰۰ تومان قیمت گذاری شده بود اما به قیمت حدود ۷۲۰۰ تومان به فروش رسیده است.

این افزایش افسارگسیخته دلار در حالی است که در سال ۹۴ و پس از امضای برجام عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران به رقص و پایکوبی پرداختند.

لازم به ذکر است که در روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود.

متاسفانه دولت روحانی چنان برجام را بزرگ و مقدس ساختند که آن را از یک رفتار تاکتیکی در حوزه دیپلماسی، به یک راهبرد مقدس ارتقا دادند. مذاکره و توافق، برای هر کشوری طریقیت دارد؛ یک ابزار مشروط و طرفینی است. اما روحانی و تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف، به خود توافق، اصالت و موضوعیت بخشیدند. بنابراین مشتاقانه سراغش رفتند و به نحوی رفتار کردند که گویا حاضر به توافق به هر قیمت و ماندن و اجرای -یکطرفه آن- به هر قیمت هستند!

التهاب بازار ارز و دلار ۷۲۰۰ تومانی یکی از نتایج برجام برای مردم کشورمان است.در حقیقت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت آقای روحانی پذیرفت که آمریکا سالی ۳ بار(تمدید ۱۲۰ روزه تعلیق تحریم‌ها) به برجام شوک و سکته بدهد!

اکنون و پس رقیب‌هراسی حامیان روحانی و وعده میوه دادن برجام در سال ۹۶ و ۹۷ از سوی این جریان، مردم هم شبح تحریم‌ها را بالای سر خود می‌بینند، هم بی‌ثباتی در بازار غوغا می‌کند و هم فروشندگان به دنبال قیمت لحظه‌ای دلار در بازار هستند!

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل سال ۹۶ در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است. درحالی‌که رئیس‌جمهور وعده جذب ۳۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام را داده بود و برای سال ۹۵ نیز حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده بود، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۵ جذب شده است!

** برجام، فرزندِ ظریف است که با عقل و درایت به نتیجه رسید!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «پدران نگران برجام» نوشت:

«برجام به نوعی فرزند جان کری، وزیر امورخارجه پیشین امریکاست. او بخش عمده‌ای از دوران وزارت خود را در تلاش برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای هسته‌ای و به ثمر رساندن برجام صرف کرده است. او سه انگیزه برای نگرانی نسبت به آینده برجام دارد، از یک سو سرنوشت این توافق برای او به عنوان یکی از وزرای خارجه‌ای که این توافق را مذاکره کرده است، مساله شخصی است، از سوی دیگر نگرانی در مورد منافع ملی امریکا و صلح و امنیت جهانی، از دیگر انگیزه‌های او در تلاش برای حفظ برجام هستند. این انگیزه‌ها باعث می‌شود که بعد از کنار رفتن از مقام وزارت، همچنان تلاش خود را برای حفظ و استمرار این توافق ادامه دهد...افرادی مانند جان کری، وندی شرمن، معاون پیشین وزیر خارجه، ارنست مونیز، وزیر پیشین انرژی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، که از جمله معماران اصلی توافق هسته‌ای هستند، تلاش می‌کنند جلوی بر باد رفتن توافقی را که با عقل و درایت و کارشناسی به نتیجه رسانده‌اند، بگیرند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«امروز هم می‌بینیم که چه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه و چه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان رنج سفر را بر خود هموار می‌کنند تا رییس‌جمهور امریکا را قانع کنند که کاری که قصد دارد انجام دهد، یک اقدام عقلانی نیست».

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم یکی از دیپلمات های دولت اصلاحات نوشت:

«بی‌تردید ایران فرصت‌های‌ گران‌قدری را از زمان توافق و اجرای آن و به‌ویژه یک‌سال‌ونیم باقی‌مانده از دوره اوباما پس از دستیابی به توافق در موضوع هسته‌ای و همچنین بازسازی و بهبود روابط با عربستان را از دست داد. به ندای اوباما برای حل مشکلات روابط «تا حدی که ممکن» است، پاسخ منفی داد...و سوق‌دادن اروپا به سمت آمریکا با غفلت از «مذاکره» در حوزه‌هایی که آنها برای نجات برجام از خیز بلند ترامپ برای باطل‌کردن آن، همه از اقدامات ناصوابی بود که فرصت‌های ذی‌قیمتی را از بین برد...حتی در صورت خروج آمریکا، برجام خاک‌ریز قابل‌اتکایی است که باید از آن برای پیشبرد اهدافی که در توافق هسته‌ای داریم، استفاده شود. سردادن شعارهای آن‌چنانی حتی در قالب ادبیات «توییتر» یا از تریبون سخنرانی در مقابل جمعیت انبوه، غلتیدن در دامی است که اسرائیل، عربستان و ترامپ پهن کرده‌اند. با زبان لَیّن سخن‌گفتن توصیه خداوند به موسی و هارون است تا چه رسد به ترامپ و شاهزاده سلمان و نتانیاهو».

در این خصوص باید گفت، اصلاح طلبان چند گزاره غلط را مرتب تکرار می کنند. اینکه «ایران در دوره اوباما فرصت سوزی کرد و باید پرونده موشکی و منطقه ای را در همان دوره باز می کردیم».دیگر اینکه «اروپا با آمریکا همراه نیست و دغدغه اش اجرای برجام است» و بعدی اینکه «بدون آمریکا نیز برجام را ادامه می دهیم».

در تمامی این موارد یک نکته مشترک وجود دارد و آن چیزی نیست جز «خودکم بینی و ذلت پذیری». رویکردی که هیچ دستاوردی برای کشورمان در بر نخواهد داشت. اصلاح طلبان به این مسئله مهم بی توجه هستند که «اقتدار، احترام می آورد» و هرچه ما در مقابل طرف زیاده خواه، بیشتر عقب نشینی کنیم، خسارات بیشتری نیز متحمل خواهیم شد.

نکته دیگر اینکه «جان کری» و «دونالد ترامپ» در اصل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلافی با هم ندارند. بلکه اختلاف نظر آنها صرفا در روش هاست.

ساختار سیاسی آمریکا به گونه‌ای طراحی شده است که رئیس جمهور، مجری تدابیر پشت پرده طبقه حاکم است و بیش از این اختیاری ندارد؛ در این میان نکته قابل تأمل این است که درخصوص روش اجرای سیاست‌ها، یک تفاوت عمده میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا وجود دارد و آن اینکه ترامپ، برخلاف اوباما، نماد آمریکای بدون نقاب است.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد:«مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

** بهزاد نبوی: حل مشکلات تنها به دولت مربوط نمی شود،انتظار معجزه نداشته باشید

«بهزاد نبوی» در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:

«حل مشکلات تنها به دولت مربوط نمی شود، بلکه به نظام جمهوری اسلامی ایران بازمی گردد که باید برای حفظ کشور و نجات اقتصاد آن در سیاست خود تجدیدنظر کند...مع الوصف باید این واقعیت را بپذیریم که برجام به تنهایی نمی تواند معجزه کند.»

روزنامه آرمان نیز در مطلبی مشابه نوشت:«رئیس‌جمهور اختیار اعمال همه سیاست‌ها را ندارد».

پس از«رقیب هراسی» و دادن «وعده‌های بلندپروازانه» و هشدار درخصوص «ونزوئلایی شدن ایران توسط رقبای روحانی» توسط حامیان روحانی در سال ۹۶، حالا این طیف به تقلیل مطالبات و تشویق دولت به فرافکنی و امتناع از پاسخگویی و طفره رفتن از ارائه گزارش عملکرد تشویق می کنند.

پیش از این، «محمد هاشمی» در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود:«شاید ۳۰ درصد اقتصاد کشور هم در اختیار قوه مجریه نباشد و نهادهای خصوصی، شبه دولتی و تعاونی‌ها در اقتصاد سهیم هستند».

چندی پیش «بهزاد نبوی» نیز گفته بود: «دولت فقط ۱۵ درصد اختیارات دارد، انتظار فیل هواکردن نداشته باشید».

«علی یونسی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات نیز در هفته‌های گذشته گفته بود: «مردم از دولت انتظار معجزه نداشته باشند».

گفتنی است روزنامه آرمان چندی پیش با اشاره به امکانات و اختیارات گسترده دولت در مطلبی نوشته بود: «مهم‌ترین مسئله و دلیل ناامیدی در جامعه به دولت برمی‌گردد، اگر دولت با امکانات و اختیاراتش فضای کشور را به سمتی ببرد که از حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بکاهد، چه کسی می‌تواند در مردم حس ناامیدی ایجاد کند؟ اما وقتی در مسیر تحولات اقتصادی، گشایشی در معیشت مردم رخ نمی‌دهد؛ شکل‌گیری احساس ناامیدی در آنها طبیعی است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • کارشناس IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    19 43
    تو همون کوچه ای که 1000 تومن گوجه فرنگی میفروختند .
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      19 31
      هنوزم همون قیمته
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      0 0
      نه تو کوچه ای هستند که نگران افزایش قیمت دلار از ۳۵۰۰ به ۷۰۰۰ نیستند!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    1 30
    چگونه است
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    30 38
    مردم از ردحانی حمایت میکنند
    • مردم IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      6 0
      از رأی به روحانی پشیمان هستیم
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      3 0
      خنگ ها البته
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    43 17
    آقای مشرق کجا زندگی می کنی که از روز قیامت و خواست مردم بی خبر هستی؟
    • محمد IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      24 30
      اینارو به حسن جونت بگو
  • DE ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    35 28
    علی مطهری : خروج امریکا از برجام شکست ایران نیست . ولی شکست برجامیان و اصلاح طلبکاران و امید به کدخداهیان که هست.
  • سید IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    43 29
    البته که برجام فرزند ظریف است چون آن را زاییده است و پدرش هم جان کری است. این نوزاد نامشروع و مامای این نوزاد هم آقای روحانی. اما بعد مشکل آن است که این کودک هر چه بزرگتر می شود چموشیش که ناشی از نامشروع بودنش است دارد باعث دردسر شدن برای ملت می شود!!!
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    تقبل الله مومنین!!!
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    جونورای اسلاحتلب زدن به سیم آخر
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    مریخ هستند!
  • دلار 7400 IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    4 0
    اصلاح طلب گود بای
  • فانوس IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    3 0
    در دولت اقای روحانی همراه داشتن دلار مثل مواد مخدر جرمه تازه این اقا گفته بود من حقوقدانم سرهنگ نیستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس