نمایشگاه کتاب

محسن هاشمی با اشاره به اینکه تعداد کتابفروشی‌ها در شهر کمتر شده است گفت: اکنون نیازمند اختصاص بودجه بیشتری برای عقب ماندگی در حوزه فرهنگ هستیم.

به گزارش گروه فرهنگ هنر مشرق به نقل از ایبنا، محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی را درباره وضعیت نشر و کتابخانه‌های شهر تهران ارائه کرد و گفت: با تصویب قانون اختصاص نیم درصد از درآمدهای شهرداری به کتابخانه‌ها وضعیت کتابخانه‌ها بهبود پیدا کرد و اکنون در کتابخانه‌های شهر تهران بیش از یک و نیم جلد کتاب و ۴ میلیون مراجعه کننده وجود دارد. همچنین با اختصاص فضایی بیش از ۵۲ هزار متر مربع در تهران به کتابخانه‌ها می‌توان گفت در این حوزه از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم.


وی ادامه داد: پیش از این آماری توسط محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران درباره تعداد کتابفروشی‌های شهر تهران ارائه شده بود که حاکی از وجود ۱۲۰۰ کتابفروشی در مقابل ۶هزار مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی بود. متاسفانه از آن زمان تاکنون تعداد کتابفروشی‌ها نیز کمتر شده است.

هاشمی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بی‌ثباتی ارز تاثیراتی را در بازار نشر به دنبال داشته گفت: هر زمان ارز گران شده، ناشران نیز با مشکل گرانی کاغذ و تولید آثار روبه‌رو شده‌اند. اکنون نیازمند اختصاص بودجه بیشتری برای عقب ماندگی در حوزه فرهنگ هستیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه درباره سرنوشت مجموعه تفسیر راهنما نوشته آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی توضیح داد: بسیاری از کسانی که اکنون خواب ابوی را می‌بینند می‌گویند که دغدغه ایشان سرنوشت انتشار مجموعه تفسیر راهنماست. ایشان از دوران جوانی یعنی از سال ۱۳۴۳ تدوین این کتاب را آغاز کرد و در همین راستا فیش‌برداری‌هایی درباره تفسیر قرآن داشتند. بعدها از سال ۵۴ تا ۵۷، زمانی که در زندان ساواک دوران اسارت را خود را طی می‌کردند، ۲۲ دفتر از این مجموعه را در ملاقات‌های شخصی با مادرم به ایشان تحویل دادند که بعدها در یادداشتی به عنوان از «عبا تا چادر» به این موضوع پرداختند.

هاشمی افزود: آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی نیز تألیف این مجموعه را رها نکردند و ۵۳ جلد دیگر از تفسیر راهنما را منتشر کردند. امید داریم باتوجه به قیمت این مجموعه که بالغ بر ۴۰۰هزار تومان است تخفیف‌هایی اختصاص داده شده تا مراکز علمی و مدارس و دانشگاه‌ها بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.

محسن‌ هاشمی همچنین درباره وضعیت انتشار مجموعه خاطرات آیت الله‌هاشمی رفسنجانی توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: خاطرات ایشان از سال ۱۳۶۰ به صورت روزنوشت موجود است و همان‌طور که می‌دانید خاطراتشان تا سال ۱۳۷۴ رونمایی شده و حدود ۲۱ جلد دیگر از خاطرات آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در آینده منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 2
    خرید کتاب یعنی قطع درختان . مرگ بر کتاب خون
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    مردم برای ظاهرشان خرج می کنند ولی برای مغزشان نه! خخخخ، دنیای عجیبیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس