علم و فناوری

مدارس سمپاد یکی از اصلی‌ترین رکن‌های تربیت استعدادهای درخشان کشور به شمار می‌روند؛ مدارسی که این روزها حرف و حدیث‌ها پیرامون استمرار فعالیت یا حذفش از مجموعه مدارس کشور، زیاد شده و...

گروه فرهنگ و هنر مشرق - مدارس سمپاد یکی از اصلی‌ترین رکن‌های تربیت استعدادهای درخشان کشور به شمار می‌روند؛ مدارسی که این روزها حرف و حدیث‌ها پیرامون استمرار فعالیت یا حذفش از مجموعه مدارس کشور، زیاد شده و مسئولان وزارت آموزش و پرورش چند ماهی است با بهانه‌های مختلف درصدد حذف آزمون آنها هستند؛ حذفی که اولین گام برای از بین بردن این مدارس به شمار می‌رود و درصورت امضای مصوبه شورای عالی این وزارتخانه از سوی رئیس‌جمهور، گام‌های عملی برای حذف آن برداشته خواهد شد؛ مدارسی که نگاهی به جایگاه فارغ‌التحصیلان آنها در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری نشان از اهمیت ویژه‌شان در تربیت نیرو دارد. از این‌رو در این گزارش چهره‌های مطرح و شناخته‌شده فارغ‌التحصیلان سمپاد طی چهار دهه گذشته را معرفی کرده‌ایم.

داستان نویسنده‌شدن امیرخانی از مدرسه علامه حلی

 رضا امیرخانی 45 ساله را دیگر همه اقشار جامعه می‌شناسند؛ برای آنهایی که اهل کتاب هستند، امیرخانی یعنی «قیدار»، «من او»، «ارمیا» و «رهش» و برای آن دسته از آدم‌ها که خیلی علاقه‌ای به وادی کتاب ندارند هم امیرخانی دیگر به‌عنوان یک نویسنده جا افتاده است؛ نویسنده‌ای که 27 اردیبهشت 52 به دنیا آمد. او 11 ساله بود که وارد مدرسه علامه حلی شد و درنهایت نیز در سال 1370 از دانشگاه صنعتی‌شریف در رشته مکانیک فارغ‌التحصیل شد.


او درباره شروع فعالیت‌های ادبی‌اش در مدرسه حلی این‌گونه گفته بود: «این مساله به شب‌های شعر انقلاب اسلامی در علامه‌حلی باز می‌گشت و آن زمان افرادی مانند آشتیانی، ناصرزاده، روحانی و مهدی‌زاده این کار را انجام می‌دادند و ما سالی یک بار در آن مراسم شعر می‌گفتیم و این شروع کار ادبی بسیاری از دانش‌آموزان این مدرسه بود. بعد از آن از شعر به سمت داستان کشیده شدم و اولین داستانی که نوشتم، داستانی بود به نام «اِرمیا» که پیش‌تر در نشریه «روایت»، که برای استعدادهای درخشان بود، منتشر می‌شد. در حقیقت می‌خواهم بگویم جایگاه امروز ما به خاطر علامه حلی است.»

دانش‌آموز علامه حلی، طراح عینک گوگل 

  بابک امیرپرویز، سازنده اصلی عینک گوگل نیز از دانش‌آموزان دبیرستان علامه حلی است؛ دانش‌آموزی که هم‌دوره‌ای رضا امیرخانی به شمار می‌رود و یکی از پنجاه اختراع برتر سال 2008 به انتخاب مجله تایم به اسم او بوده است؛ پژوهشگر و دانشمندی که علاوه‌بر فارغ‌التحصیلی در مقطع لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی برق، فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی از دانشگاه واشنگتن نیز هست، همچنین فوق‌دکتری شیمی خود را از دانشگاه هاروارد گرفته است.
او که زمانی توانست نفر اول جشنواره خوارزمی شود، در کاروان شرکت‌کننده از ایران در تیم المپیاد جهانی فیزیک سال 1370، مدال برنز به دست آورد و امروزه از پیشگامان «نانوبایوتکنولوژی» خوانده می‌شود. همچنین مدیریت انجمن مرکز علوم زندگی در مقیاس مایکرو را برعهده دارد و عضو ارشد موسسه مهندسان برق و الکترونیک «IEEE» به شمار می‌رود.

 عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، دانش‌آموخته دبیرستان فرزانگان

 سوده غفوری‌فرد که سال 1357 به دنیا آمده و این روزها مدیریت دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را برعهده دارد، از فارغ‌التحصیلان دبیرستان فرزانگان تهران است؛ دبیرستانی که در گذشته ذیل نظر سازمان ملی استعدادهای درخشان بوده است. دانش‌آموزی که در سال 1375 توانست رتبه هفت کنکور را از آن خودکند و بعد از آن در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشــکی تــهــران فارغ‌التحصیل شود. او که بیش از 40 مقاله پژوهشی   تخصصی به زبان انگلیسی در کارنامه علمی خود دارد، در سال 1393 در جــشــنواره پژوهشی ابوریحان برگزیده شد و رتبه‌های متعدد بین‌المللی و کشوری را در حوزه قرآن کریم به دست آورده است.  او این روزها علاوه‌بر مدیریت استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو هیات‌علمی گروه ژنتیک پزشکی این دانشگاه نیز به شمار می‌رود.

سمپادی که بزرگ‌ترین شرکت خصوصی فعال در حوزه IT را مدیریت می‌کند

شهاب جوانمردی متولد 1353 خرمشهر، فردی که این روزها مدیرعاملی بزرگ‌ترین شرکت خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات (فناپ) بر عهده اوست. وی حدود یک دهه مدیریت این مجموعه را برعهده دارد، از کارآفرینان بنام ایرانی در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه به شمار می‌رود و در ۱۰ سال گذشته توانسته بیش از ۲۰۰۰ شغل مستقیم در حوزه IT ایجاد کند. این شرکت که در سال 1384 ایجاد شده، یکی از عضوهای پارک فناوری پردیس بوده و توسط برخی نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور و کارآفرینان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت سهامی خاص تاسیس شده است.
جوانمردی که پیش‌تر مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره بنیاد توسعه فردا، عضو و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت هماران پیشرو، عضو هیات‌مدیره شرکت بهینه عمران پاریز بوده، نه‌تنها از فارغ‌التحصیلان مدرسه سمپاد به شمار می‌رود، بلکه در دوره‌ای خود معاونت پژوهشی دبیرستان علامه حلی تهران را نیز برعهده داشته است.
 
مریم میرزاخانی، فردی که نیاز به معرفی ندارد

 مریم میرزاخانی متولد 1356 در تهران را شاید بتـــوان یــکـــی از شناخــته‌شــــده‌تــرین دانش‌آموزان سمپادی در ایران و دنیا دانست؛ دانش‌آموزی که در دبیرستان فرزانگان تهران تحصیل کرد و در دوران سوم و چهارم دبیرستان توانست مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری را از آن خود کند؛ البته این تنها شروع راه برای میرزاخانی بود؛ چراکه در المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ نیز با کسب امتیاز 41 از 42 امتیاز در نظر گرفته شده، به مدال طلا رسید و بعد از آن نیز مدال طلای جهانی را در المپیاد جهانی ریاضی کانادا به دست آورد.

او اولین دختری بود که عضو تیم المپیاد ریاضی کشور شد و حتی اولین دختری بود که مدال طلای المپیاد ریاضی ایران را کسب کرد؛ او دوره مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه صنعتی شریف گرفت و در سال 2004 در مقطع دکتری از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد و در سال 2005 به‌عنوان یکی از 10 ذهن برتر جوان جهان از سوی نشریه پاپیولار ساینس معرفی شد.

دانش‌آموز سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، مشاور وزیر بهداشت

 شهرام یزدانی، مشاور و عضو شورای مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز یکی‌دیگر از افرادی است که دوران تحصــیل راهــنمایی و دبیرستان خود را در مدارس سمپاد گذرانده است. او که متولد سال 1345 در تهران است، از سال‌های 1356 تا 1363 به عنوان دانش‌آموز سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بوده  و از 16 سالگی نیز به عضویت افتخاری انجمن ریاضیدانان ایران درآمده است. یزدانی در سال 1363 رتبه چهار کنکور سراسری را از آن خود کرد و بعد از آن دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد؛ در سال 1379 عضو افتخاری هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و از سال 1380 تا 1391 نیز مدیریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی این دانشگاه را برعهده داشت. او که در سال 1394 به‌عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شد، بیش از 40 جلد کتاب را تالیف کرده و تاکنون 38 مقاله علمی از او در نشریات بین‌المللی و بیش از 100 مقاله علمی در نشریات داخلی به چاپ رسیده است.

اولین‌های مدرسه شهید اژه‌ای؛ رئیس فعلی کمیته علمی المپیاد کشور

 امید نقشینه‌ارجمند، هم‌دانشگاهی مریم میرزاخانی و رئیس کمیته علمی المپیاد کشور نیز جزء خانواده سمپادی‌ها شناخته می‌شود؛ فردی که در سال 1354 متولد شده و جزء ورودی‌های اول مدرسه شهید اژه‌ای اصفهان به شمار می‌رود؛ به گفته خودش، از مقطع دوم دبیرستان وارد این مدرسه شده و در سال 1373 نیز در رشته ریاضی فیزیک دیپلم گرفته است. او که دکتری تخصصی در رشته ریاضی محض خود را از دانشگاه صنعتی شریف گرفته، کسب مدال طلای کشوری المپیاد دانش‌آموزی ریاضی در سال ۱۳۷۲، مدال طلای کشوری المپیاد دانش‌آموزی کامپیوتر در سال ۱۳۷۲، مدال برنز جهانی المپیاد دانش‌آموزی ریاضی در سال ۱۹۹۴ و رتبه سوم مسابقات ریاضی انجمن ریاضی در سال ۱۳۷۴ را در کارنامه علمی خود دارد. او که درحال حاضر استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شمار می‌رود، در سال 1388 از سوی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور وقت و رئیس وقت بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان «سرپرست دفتر ارتباط و هم‌اندیشی با نخبگان» معرفی شد، فردی که تا به‌حال در المپیادهای ریاضی مختلفی شرکت کرده و فعالیت‌های علمی و اجرایی زیادی را در حوزه‌های المپیاد، مسابقات و سمینارهای ریاضی داشته است، همچنین از او مقالات متعددی در نشریات و سمینارهای داخلی و بین‌المللی منتشر شده است.

بازیکن سابق پرسپولیسی، علامه‌حلی‌ای از آب درآمد

 فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌های سمپاد تنها در حوزه علم وارد نشده‌اند بلکه در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله ورزش، هنر و فرهنگ نیز حضور فعال و موفقی داشته‌اند؛ امیرحسین فشنگچی یکی از آنها به شمار می‌رود.  او که متولد 1365 در تهران است، بازیکن  جوان فوتبال کشور به شمار می‌رود؛ فردی که بازی حرفه‌ای خود در فوتبال را از تیم صباباتری شروع کرد و در سال 1389 نیز عضو تیم پرسپولیس شد؛ او که دانشجوی رشته مهندسی نساجی دانشگاه شهر ری بوده، دیپلم خود را از دبیرستان علامه حلی گرفته است، فشنگچی این روزها در تیم نفت تهران به‌عنوان بازیکن حضور دارد و نکته قابل‌توجه درباره این فرد آن است که او در سال 1388 و در 23 سالگی اولین بازی ملی خود را در مقابل تیم ملی ایسلند انجام داده است.

دانش‌آموخته سمپاد برای کودکان فیلم می‌سازد

هادی یقین‌لو نیز یکی‌دیگر از فارغ‌الــتــحصیلان علامـــه‌حــلــی به شمار  می‌رود؛ فارغ‌التحصیلی که این روزها در خارج از کشور و در حوزه رسانه‌های تعاملی و بازی‌های رایانه‌ای فعال است، در سال 1353 در تهران به دنیا آمد و بعد از پشت‌سر گذاشتن مقاطع تحصیلی در دبیرستان علامه حلی، رشته کارگردانی را در دانشگاه دنبال کرد و در این رشته فارغ‌التحصیل شد؛ او کار فیلمسازی‌اش را در سال 1370 به‌عنوان دستیار استاد وجیه‌ا... فردمقدم با ساخت فیلم‌های کوتاه آموزشی شروع کرد و تنها هفت سال بعد توانست اولین اثر کوتاهش به نام «مدادقرمز و کلاغ سیاه» را بسازد؛ فیلمی که همان سال توانست در اولین جشنواره پویانمایی تهران برنده جایزه پرنده طلایی شود. در کارنامه کاری یقین‌لو آثاری چون «دوست عزیز و رفیق لذیذ» ساخته سال 1383، «سفر میوه‌ها» ساخته 1385 و «چرا این تلفن زنگ نمی‌خورد» ساخته 1391 نیز به چشم می‌خورد.

سمپادی‌ای که استاد بزرگ شطرنج شد

 الشن مرادی یا بهتر بگوییم استاد بزرگ شطرنج نیز از دانش‌آموختگان مدرسه علامه حلی تهران به شمار می‌رود، او که سال 1364 در تهران به دنیا آمده، بعد از طی کردن دوران دبیرستان خود در این مدرسه به سراغ رشته شیمی در دانشگاه صنعتی شریف رفته و از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است. مرادی در سال ۲۰۰۴ درجه استاد بین‌المللی را در شطرنج به دست آورد و یک‌سال بعد به درجه استاد بزرگ رسید. مرادی در سال 1380 و در 16 سالگی قهرمان شطرنج کشور شد و بعد از آن به مقام یازدهم قهرمانی جوانان زیر 20 سال جهان رسید.

*فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    15 37
    به امید نابودی این مدرسه کذایی و همه مدارس خاص و نمونه و غیرانتفاعی و بازگشت به برابری آموزشی
    • نیما IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      10 3
      برادر خودت قبول نشدی لازم نیست تو سر مدرسه بزنی🤣
    • ه IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      3 1
      داداش حالا قبول نشدی انقد فشار نخور
    • ه IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      3 0
      داداش حالا قبول نشدی انقد فشار نخور
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      5 0
      برادر(شایدم خواهر؟) مدارس غیر انتفاعی با پوله صحیح ولی مدارس استعدادهای درخشان با استعداد خود بچه است و اتفاقا یک نوع عدالت آموزشیه
    • مهرداد IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      4 0
      داداش تو قبول نشدی به ما چه؟چرا تو سر مدرسه ما میزنی؟کمتر فشار بخور.سیب بخور.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس