کد خبر 852250
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
سیستانی

مرجع عالی‌قدر اکثریت جمعیت عراق بر نگاه یکسان و برابر خود به تمام طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و فهرست‌های انتخاباتی در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور تاکید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه ماهواره‌ای السومریه، در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، آیت الله العظمی سیستانی تاکید کرده است نگاه یکسان و برابری به همه گروه‌ها دارد و از هر فرد و جریان خاصی حمایت نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، مرجعیت عالی اکثریت جمعیت عراق به شهروندان این کشور توصیه کرده است افراد شایسته را انتخاب کرده و از انتخاب افراد شکست‌خورده و فاسدی که امتحان خود را پس داده‌اند، خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

کارزار پیچیده انتخابات پارلمانی عراق

آیت الله علی سیستانی در موضع خود در قبال انتخابات پارلمانی عراق بر سه موضوع از جمله جلوگیری از دخالت بیگانگان در انتخابات تاکید کرد که شامل رعایت حرمت آراء رای دهندگان و جلوگیری از دور زدن آن، جلوگیری از دخالت بیگانگان در انتخابات چه از طریق حمایت مالی و چه هر نوع اقدام دیگر و نیز در نظر گرفتن مجازات سخت برای موارد نقض آن است.


عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه امروز در کربلا بیانیه مرجعیت عالی در مورد انتخابات را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی بسیاری از مردم شریف عراق در مورد موضع مرجعیت عالی مذهبی در قبال این رخداد سیاسی مهم سوال می‌کنند، از همین رو شایسته است به سه موضوع اشاره شود.

 اول اینکه مرجعیت دینی از زمان سقوط نظام استبدادی سابق تلاش کرد یک نظام سیاسی تعدد گرا جایگزین آن شود و گردش قدرت به شکل مسالمت آمیز و از طریق صندوق‌های آراء و با برگزاری انتخابات دوره‌ای آزاد و سالم صورت بگیرد، زیرا مرجعیت اعتقاد دارد اگر به دنبال آینده‌ای همراه با آزادی و شرافت و پیشرفت و شکوفایی کشور باشیم و  ارزش‌های ناب و منافع عالی کشور را مورد توجه قرار دهیم، هیچ جایگزینی به جز این در روند اداره و حکومت کشور وجود ندارد .

به گفته کربلایی آیت الله سیستانی همچنین اعلام کرد، بر اساس همین موارد مرجعیت دینی پیش از این اشغالگران و سازمان ملل را به برگزاری سریع انتخابات سراسری فراخواند تا امکان تعیین آینده عراقی‌ها به دست خودشان فراهم شود و آنان بتوانند نمایندگانی را که اختیار تدوین قانون اساسی دائمی کشور را داشته  و نیز اعضای دولت آینده را انتخاب کنند.

امروز با گذشت 15 سال از اشغال عراق هنوز مرجعیت دینی همچنان معتقد است در پیش گرفتن این راه، گزینه درست و مناسب برای حال و آینده کشور است و باید از گرفتار شدن در حکم فردی و نظام استبدادی به هر بهانه و تحت هر عنوانی پرهیز شود.

روشن است که روند انتخابات فقط در صورت فراهم بودن چند شرط است که نتایج رضایت بخشی را به ثمر می رساند از جمله اینکه قانون انتخاباتی عادلانه بوده و حرمت آراء رای دهندگان حفظ شده و اجازه دور زدن آن داده نشود و رقابت فهرست‌های انتخاباتی بر سر برنامه‌های اقتصادی، آموزشی، خدماتی قابل اجرا و به دور از خواسته‌های شخصی و یا قومی و طایفه‌ای و مزایده‌های تبلیغاتی باشد و علاوه بر این از دخالت  بیگانگان در انتخابات چه از طریق حمایت مالی و غیره جلوگیری شود و مجازات سختی برای نقض این موارد در نظر گرفته شود.

همچنین رای دهندگان باید از ارزش آراء خود و ونقش مهم آن در ترسیم آینده کشور مطلع باشند و آن را در ازای بهای ناچیز و یا تحت تاثیر عواطف و منافع شخصی و رویکردهای قبیله‌ای و موارد مشابه در اختیار افراد ناشایست قرار ندهند.

آیت الله سیستانی همچنین در این بیانیه با اشاره به ناکامی‌های انتخابات گذشته از جمله سوء استفاده از قدرت از سوی افراد منتخب که پست‌های عالی را تصدی کردند، گسترش فساد، به هدر رفتن اموال عمومی در سطح بی سابقه، اختصاص حقوق و امتیازات اختصاصی به افرادی که متصدی پستی بودند، شکست در انجام وظایف و خدمت به مردم و نیز تامین زندگی شرافتمندانه برای مردم عراق، اظهار داشته است: این موارد چیزی جز نتیجه طبیعی فقدان بسیاری از شرایط لازم هنگام برگزاری انتخابات نبود و این چیزی است که به نوعی در انتخابات کنونی نیز مشاهده می‌شود، اما همچنان امیدواریم روند اداره کشور و حکومت اصلاح شده و با تلاش ملت غیور عراق و استفاده از راه‌های قانونی موجود نهادهای دولتی اصلاح شوند.

موضوع دوم این است که شرکت در این انتخابات حق هر شهروند عراقی واجد شرایط شرکت در انتخابات است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمی‌کند مگر اینکه شخصا متقاعد شود منافع عالی ملت و کشورش ایجاب می‌کند که در انتخابات شرکت داشته باشد و در نظر داشته باشد که انصراف از این حق انتخاب به مثابه اعطای فرصت به دیگران برای  پیروزی نامزدهایشان در انتخابات است و چه بسا این افراد تا تحقق خواسته‌های مردم عراق فاصله زیادی داشته باشند.

اما در نهایت تصمیم مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات بر عهده هر فرد عراقی است و شخصا مسئول هر گونه ارزیابی در این خصوص است، بنابراین شایسته است تصمیم در این خصوص بر اساس آگاهی کامل و اشتیاق فراوان به تحقق منافع کشور و آینده فرزندان آن باشد.

نکته سوم اینکه مرجعیت عالی تاکید دارد، در قبال تمام نامزدها از تمام فهرست‌های انتخاباتی موضع یکسانی دارد، به این معنی که به هیچ شخص یا طرف و یا فهرستی به هیچ وجه کمک نمی‌کند بلکه موضوع کاملا بستگی به متقاعد شدن رای دهندگان و نتایج حاصل از آراء آنان دارد.

بر این اساس نباید به هیچ شخص و هیچ طرفی اجازه داده شود از نام مرجعیت دینی و یا هرعنوان دیگری که دارای جایگاه خاصی در بین مردم عراق است، بهره برداری انتخاباتی کند، بلکه همه توجهات بر این موارد متمرکز باشد: شایستگی و سلامت افراد،  پایبندی به ارزش‌ها، دوری از دستورکار بیگانه، احترام به قانون، آمادگی برای جانفشانی در راه نجات وطن، خدمت به مردم و قدرت عملی کردن واقعی برنامه‌های انتخاباتی برای حل مشکلاتی که سال‌ها است گریبانگیر مردم بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گشتاسب US ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    22 0
    درود بر آیت الله سیستانی.مشعل و پرچمدار انبیا و ائمه زمان و ناجی ملت عراق و آبروی و عزت شیعه معاصرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس