کد خبر 851800
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
افتتاحیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

برخی خبرنگاران حاضر در جشنواره جهانی فجر به مهمانان می‌گفتند که خانواده‌های آنان در زندان هستند و اگر این جشنواره را پوشش ندهند، خانواده‌های آنان را در زندان اذیت می‌کنند!

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - جشنواره جهانی فجر به پایان رسید اما حاشیه‌هایش همچنان ادامه دارد. گرچه نقدهای فنی برای بهبود کیفی این جشنواره در رسانه‌ها منتشر شده است، اما برخی از رسانه‌های نزدیک به یک جریان خاص سیاسی، از نقد فراتر رفته و با تخریب و حاشیه‌سازی، تلاش می‌کنند رسانه‌های جریان مقابل خود را مقصر جلوه دهند.

 مسئله حضور فرزند میرکریمی و همچنین حضور الیور استون، سوژه های اصلی این رسانه ها برای حاشیه سازی بودند. کانال سینما دیلی منشعب شده از روزنامه سینما اولین رسانه ای بود که موضوع حضور فرزند میرکریمی در تیم اجرایی جشنواره را مطرح کرد و پس از انتشار این خبر، واکنش‌های مجازی به حضور فرزند میرکریمی در جشنواره جهانی فجر شکل گرفت و تا تیتر یک برخی روزنامه های این جریان نیز ادامه پیدا کرد.

زمانی که کانال سینما قصد داشت برای میر کریمی بحرانی بواسطه حضور فرزندش ایجاد کند، خبرنگار یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب در فضای مجازی ضمن حمله به رسانه‌هایی که او «رسانه نما و اصولگرانما» خوانده است، مدعی شد این رسانه‌ها به دنبال تخریب جشنواره جهانی فجر و دبیر آن هستند!

مریم نراقی خبرنگار روزنامه شهروند در صفحه اینستاگرام خود متن تندی را منتشر و انواع صفت‌ها را نثار رسانه‌های اصولگرا کرد. در صورتیکه به صورت تاکید باید اشاره کنیم که تا پایان جشنواره هیچ رسانه‌ اصولگرایی نسبت به سید رضا میر کریمی و حضور فرزندش در این جشنواره هیچ متن انتقادی درج نکرده است.

همانطور که اشاره شد برگ برنده میرکریمی با همه انتقاداتی که در برخی رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان مطرح شد، حضور الیور استون در این جشنواره است. اما همین خبرنگار، چند روز بعد با یک نقل قول چند سطری از  مسعود فراستی درباره حضور استون، مهمترین دستاورد این جشنواره را به چالش کشید و جالب اینجاست همین چند سطر به صورت کاملا غیر حرفه‌ای برای حمله به جشنواره جهانی فجر، به تیتر یک روزنامه شهروند، تبدیل شد.

صفحات زیر دست پخت مریم نراقی است که خودش را مدافع رضا میرکریمی به حساب می‌آورد... .

 این مطالب در حالی مطرح شد که دبیر جشنواره پرداخت هرگونه پول به الیور استون را رد کرده بود.

این مثال ها و نقل‌قول صرفا به این دلیل مطرح می‌شود تا دوگانگی خبرنگاران این جریان خاص، زیر ذره‌بین قرار گیرد تا موضوع مهمتری در ادامه مطرح شود؛ اما این تناقضات خبرنگاران نشریات اصلاح‌طلب ریشه‌ در آموزه‌های اساتیدشان دارد. صادق زیباکلام از جمله کارشناسان مورد علاقه اصلاحات و پای ثابت نشریات آنان است. اما زیباکلام هم که همزمان با برگزاری جشنواره با سایت جشنواره جهانی فجر گفتگو و آن را "گامی مثبت برای برای ایران ارزیابی می‌کند"، اما در گفتگوی تصویری با سایت دیباچه، وجه دیگری از خود را نشان می‌دهد و جشنواره فجر را متهم به حکومتی بودن می‌کند و تنفر خود را از این جشنواره اعلام می‌کند.  در واقع رفتارهای دوگانه امثال زیباکلام دستمایه کنشگری روزنامه‌نگارانی همچون نراقی است.

ویدئوی تناقض‌های زیباکلام

اما این تناقض‌های بیشتر دستمایه‌ای است که  سخنان میرکریمی را در پایان جشنواره تحلیل کنیم. میرکریمی در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفت: مطلقاً به منافع ملی فکر نمی کنند و اصولاً هیچ اتفاق سازنده ای را بر نمی‌تابند و از آنها بدتر کسانی هستند که تصور می کنند آدم‌های روشنفکری هستند و ادعا دارند خیلی با قشری‌گری مخالفند ولی متأسفانه هم قشری هستند و هم جزم اندیش و برای رسیدن به اهداف خود که معمولاً اهداف نفسانی است، هر کاری که فکر کنید انجام می دهند یعنی با مهمان خارجی تماس می گیرند و می گویند ایران جای امنی نیست و به این کشور نیایید، آنها به این فکر نمی کنند که این موضوع چقدر بد است و عواقبش به خودشان بازمی گردد  زیرا به هر حال آنها هم در اینجا زندگی می کنند.

حتی کارهایی که با مهمانان بعد از ورودشان به ایران می کنند حیرت انگیز است؛ آنها تلاش می کنند این مهمانان را ببینند، پیغام های غلط به آنها می دهند و صحبت های آنها را به شکل اگزجره ای برایشان ایمیل می‌کنند. برای مثال ما مهمانی داشتیم که ترسیده بود و می گفت من این موارد را نگفتم و این چنین سعی می کنند تعادل روحی و روانی مهمانان را به هم بزنند. من برای آنها ابراز تأسف می کنم چرا که فکر می کنم آنها زجر می کشند و نمی توانند نه تنها موفقیت فرد دیگر بلکه موفقیت کشور خودشان ببینند و این خیلی تلخ است.

اما سخنان میرکریمی خیلی کلی از یک وضعیت فاجعه‌بار و دیدن سعی برخی از خبرنگاران اصلاح طلب در این جشنواره که با مهمانان خارجی صحبت و تلاش می‌کردند در وهله نخست جعفر پناهی را به آنان معرفی و وانمود کنند که جعفر پناهی در زندان است و به عنوان یک هنرمند زجر می‌کشد و  از آنها می‌خواستند که در محافل عمومی درباره جعفر پناهی صحبت کنند. یا طیف گسترده‌ای از خبرنگاران حاضر به فیلمسازان خارجی در این جشنواره می‌گفتند خانواده‌هایشان در زندان هستند و اگر در این جشنواره حضور پیدا نکنند و تصویر وارونه‌ای از جشنواره ارائه ندهند، رژیم ایران خانواده‌های آنان را اذیت خواهد کرد. از این دست موارد در جشنواره‌ جهانی فیلم کم نبود و افراد بیشماری از حاضران چنین تصاویری را به چشم می‌دیدند و تنها واکنش خنده بود و سخنان میرکریمی گواه صادقانه‌تری برای وطن فروشی در جشنواره جهانی فجر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    چقدر این اصلاح طلبان تهوع آور از خود راضی و بدکردار و چندش آورند!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      18 2
      دیگه نگه بسه دارم بالا میارم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    این زیباکلام چرا انقد نچسبه
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      67 6
      چون دقیقا نفوذی هستش
  • محمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    68 9
    زیبا کلام انشاالله با ارباب های سعودیت محشور بشی
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      11 83
      زیبا کلام از تمام اصولگرایان یه سر و گردن بالاتره ، شک نکن
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    58 6
    از لجن جز کثیفی و زشتی انتظاری نیست اما چرا وزارت اطلاعات جلوی اینگونه فعالیت ها را نمیگیرد
  • سلام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    63 5
    بچشید رای به اصلاحات رو . همچی اصلاحتون کنن که یه تار مو رو کلتون نمونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس