کد خبر 850895
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
سلامت نمایه

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نوجوانان و جوانان مشکلات روان پزشکی و روانشناختی دارند این بدین معنا نیست که ۷۰ یا ۸۰ درصد مابقی از سلامت روان خوبی برخودار هستند.

به گزارش مشرق، دکتر مریم رسولیان بیان کرد: سلامت روان یعنی انسان بتواند از توانایی و قابلیت های خود استفاده کرده و ارتباط مناسبی را با دیگران برقرار کند و در واقع سلامت یک توانایی موجودیت زندگی بدون تنش های شدید است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نوجوانان و جوانان مشکلات روان پزشکی و روانشناختی دارند این بدین معنا نیست که ۷۰ یا ۸۰ درصد مابقی از سلامت روان خوبی برخودار هستند چرا که مدل بررسی متمرکز شده به اختلالات روانی نه سلامت.

بیشتر بخوانید:

میانگین سن ازدواج مردان و زنان ایرانی چقدر است؟

رسولیان اشاره کرد: معمولا بیشترین سنی که نوجوانان و جوانان دچار بحران می شوند سنین بلوغ است مخصوص در این سنین شیوع اختلالات روانی در مردان بیشتر مشاهده میشود. بنابراین دوره دبیرستان اول بیشترین مشکلات روانی به سراغ نوجوانان می آید لذا توجه به این دسته از بحران ها می تواند نقش مهمی را در ایفای سلامت روان آنها ایجاد کند.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران در خصوص شایع ترین اختلالات روانی جوانان کشور گفت: دو اختلال عمده در نوجوانان و جوانان وجود دارد، اختلالات ایذایی رفتاری و اختلالات هیجانی. افسردگی زیر مجموعه اختلالات هیجانی است اما اختلالات ایذایی رفتاری بسیار بیشتر نمود داشته و حتی شایع تر است.(مقابله کردن، مخالفت کردن همراه با پرخاشگری از جمله اختلالات ایذایی رفتاری است)

به گفته وی، شایع ترین اختلال در جوانان رفتارهای ایذایی است مخصوصا در پسران که بیشتر باپرخاشگری خود را آشکار می کند اما در دختران بیشتر اختلالات هیجانی مشاهده می شود. موضوع افسردگی در جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که افسردگی زیر بنای بسیاری از اختلالات رفتاری دیگر است.

رسولیان در خصوص نقش ازدواج در سلامت جوانان گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد یک ازدواج خوب و سالم برای سلامتی مفید است. یکی از عوامل فشارهای روانی و استرس های رو به افزایش در دنیای امروز که گریبانگیر بسیاری از جوانان است، عدم ازدواج به موقع آنان است. دختر و پسر جوان به وسیله ی ازدواج ، درکنار یکدیگر از آرامش، امنیت و سلامت روان برخوردار می شوند. داشتن یک ازدواج موفق و رسیدن به بلوغ عاطفی، مهم ترین عامل برقراری آرامش افراد است.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران رفتار و گفتار والدین را الگویی برای فرزندان دانست و ادامه داد: کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب از عوارض شیوه های نادرست برخورد عاطفی والدین است. از عوامل دیگر موثر بر سلامت روانی جوانان، فضای حاکم هر خانواده است، تعارضات و اختلافات خانوادگی، کانون سرد و بی روح و تهی از عاطفه یک خانواده نیز می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت روانی فرزندان داشته باشد و زمینه ساز کج روی های آینده آن ها باشد.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • طاهری IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    27 0
    روانی هم شدیم رفت والا با این اوضاع قارشمیش مملکت وهرروزگرون شدن اجناس باز روانی خوبه همینکه زنجیری نشدیم جای شکر داره
  • مهدی بستان آباد IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    5 18
    روانی خودتی
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
    2 4
    فردا میان میگن همه تقصیرات به خاطر شماست وگرنه پیر ها که توقعی ندارن
  • BE ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
    2 2
    روانپزشکها روانی نیستند
  • AE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
    10 1
    ازدواج واسه سن پایینه؛منتها شرایط فرهنگی وتربیتی جامعه ما ,جوونارو داره به جهنم دنیای واخروی رهنمون میکنه!
  • BE ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
    3 1
    از محیط پیرامون خودش آمار گرفته روانپزشک .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس