ترامپ و جام جهانی 2026

آنقدر برای دنیا شاخ و شانه کشیده که دیگر خوب می داند حنایش برای مردم دنیا رنگی ندارد و برای میزبانی جام جهانی نباید روی رای قانونی و پاک دنیا حساب باز کند.

سرویس ورزش مشرق – باید همه چیز از همین روزها برای میزبانی مهم 2026 روشن باشد، خوب یادمان هست که 10 سال پیش می گفتند حوالی سال 2026 جنگ بزرگ جهانی بر سر آب به راه خواهد افتاد، البته هنوز هم احتمال این کابوس تلخ صفر نیست اما فعلا که جنگ بر سر میزبانی جام جهانی است.

آمریکا، مکزیک و کانادا قصد دارند به صورت مشترک، میزبان جام جهانی 2026 باشند و برنامه خود برای این میزبانی را به فیفا ارائه کرده اند. مراکش تنها رقیب آنها برای کسب میزبانی است. تکلیف میزبان جام جهانی 2026، روز 13 ژوئن در مسکو مشخص خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود ضمن حمایت از پیشنهاد مشترک سه کشور آمریکای شمالی به حامیان مراکش هشدار داد علیه آمریکایی ها در فیفا لابی نکنند.

او در توئیترش نوشت:" آمریکا به همراه کانادا و مکزیک، برنامه خیلی قوی برای جام جهانی 2026 تدارک دیده است. شرم آور  خواهد بود اگر کشورهایی که ما همیشه از آنها حمایت می‌کنیم، علیه پیشنهاد آمریکا لابی کنند. چرا باید از این کشورها حمایت کنیم وقتی آنها حتی در سازمان ملل هم از ما حمایت نمی‌کنند؟"

تضادها در این میانه نقش جدی ایفا می کنند، روسیه که احتمالا باید در جبهه مخالف آمریکا باشد، گفته به کشورهای آمریکای شمالی رای می دهد و فرانسه که قرار است با آمریکا خوب باشد، گفته قطعا به مراکش رای خواهد داد!

سیزدهم ژوئن روزیست بسیار مهم که از سوی فیفا در نظر گرفته شده تا میزبان جام جهانی 2026 در مسکو مشخص شود.

اینطور به نظر می‌آید که یک رای‌گیری نزدیک را شاهد خواهیم بود. با این تفاوت که کشورهای آمریکای شمالی برخلاف مراکش، زیرساخت‌های مورد نیاز برای جام‌جهانی را دارند. بزرگترین تردید در ذهن کسانی که به پیشنهاد آن‌ها شک دارند، مسئله ترامپ و منع ورود شهروندان کشورهای زیادی از خاورمیانه و آفریقا است.

کانادا و آمریکا دو کشوری که مرز خود را به روی مردم جهان بسته اند و به صورت مشروط از شهروندان پذیرایی می کنند، برای گرفتن ویزای این دو کشور معمولا مقابل سفارتخانه آنها در بسیاری از کشور صف طولانی بسته می شود و فیفا باید مراقب آبروی خود در این میزبانی جهانی باشد.

این حق مردم جهان است که به راحتی و بدون مزاحمت و مانع برای تماشای تیم ملی فوتبال کشورشان و حتی برای تماشای کلی فوتبال راهی میدان جام جهانی بشوند.

روسیه، فرانسه و بلژیک تاکنون از مراکش حمایت کرده‌اند. آن‌ها حمایت تمام آفریقا را هم دارند که شامل 56 رای می‌شود. حتی برخی کشورهای حوزه دریای کارائیب از مراکش حمایت کرده‌اند. کشورهای آمریکای جنوبی اما به احتمال فراوان حامی آمریکای شمالی هستند. آن‌ها ده کشور می شوند و این البته کم نیست. البته گواتمالا از دادن رای محروم است. عربستان سعودی نیز به مانند سایر اوقات، حامی آمریکا خواهد بود و در این مورد هیچ شکی نیست.

مراکش قصد دارد شانزده میلیارد دلار برای ساخت زیرساخت‌ها هزینه کند که این شامل ساخت یا بازسازی چهارده استادیوم می‌شود. آمریکا از هم اکنون شروع به تبلیغات علیه مراکش کرده و روزنامه های این کشور در چند مقاله از مشکلاتی راجع به حقوق بشر در مراکش نوشته اند اما سند و مدرک جدی در این خصوص ارایه نکرده اند.

تصمیم گیری های دونالدو ترامپ در مورد عدم ورود اتباع هفت کشور ، قانونی است که حسابی خبرها را تحت تاثیر خود قرار داده است. خبری که در ورزش هم تبعات زیادی داشته است. یکی از این تبعات به جام جهانی کشتی مربوط می شود اما مساله از این مهم تر است  جام جهانی کشتی ایران شاید بدون بازیکنان آمریکایی برگزار شود اما قانون اعمال شده توسط ترامپ، در فوتبال و ورزش های دیگر نژادپرستانه تلقی می شود و برخوردهای تندی را در پیش رو خواهد داشت.

شهروندان 7 کشور (عراق، ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان) به سختی و با شرایطی خاص قادر به سفر به ایالت متحده هستند. این قانون بدان معناست که معاون رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، علی کفاشیان، سه نفر از اعضای کمیته مسابقات و تعدادی از اعضای کمیته مالی، بازاریابی، پزشکی، فنی و همچنین یکی از اعضای کنفدراسیون فوتبال آفریقا قادر نیستند به این کشور سفر کنند و ممکن است این تصمیم به از دست رفتن شانس میزبانی جام جهانی 2026 برای ایالت متحده منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس