اظهارات ظریف در برزیل

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که غرب باید به‌خاطر نقش ایران در ممانعت از سقوط دمشق، بغداد و اربیل به‌دست داعش، از تهران تشکر کند.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در نشست شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرد که «دوران بازی‌هایی با حاصل جمع صفر مدت‌هاست که تمام شده است».

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «در جنگ‌های قرن 20 و 21ام، هیچ برنده‌ای وجود نداشت، تنها درجه و میزان خسارت متفاوت بود. در دورانی جهانی‌شده ... شما نمی‌توانید به‌قیمت ناامنی دیگران، امنیت داشته باشد. دوران نفوذ هژمونیک مدتهاست که تمام شده است».

بیشتر بخوانید:

واکنش کاخ سفید به توئیت ظریف

اتمام حجت ظریف با آمریکایی‌ها درباره برجام

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که عربستان تلاش می‌کند تا ایران را به‌عنوان یک تهدید منطقه‌ای معرفی کند؛ ظریف تأکید کرد: بین دولت‌های منطقه به گفتگوهای بیشتری نیازمندیم.

رئیس دستگاه دیپلماتیک کشورمان تصریح کرد: «ما بر این باوریم که در منطقه ما از کمبود دیالوگ رنج می‌بریم. ما با یکدیگر گفتگو نمی‌کنیم. ما درباره یکدیگر زیاد سخن می‌گوییم، خصوصاً وقتی که به اینجا [نیویورک] می‌آییم. همسایگان ما، خصوصاً عربستان سعودی، خواهان ایجاد این طرز تلقی است که ما یک تهدید موجودیتی علیه آن‌ها هستیم. شما اخیراً شاهد یک تور دوهفته‌ای گرانقیمت [پرخرج ولیعهد سعودی] در ایالات متحده بودید و این مسئله یکی از مهمترین پیام‌هایی بود که می‌خواستند در اینجا ارائه دهند».

وی در ادامه اشاره کرد که کشورهای منطقه باید از «پارادایم حذف» که در منطقه غالب است فاصله بگیرند. وی افزود: در منطقه شاهد کمبود گفتگو و کمبود اعتماد هستیم.

ظریف در ادامه سخنان خود با تأکید دوباره بر اینکه دوران بازی‌های با حاصل جمع صفر مدتهاست پایان یافته است، افزود که در جنگ‌های نوین هیچ برنده‌ای وجود ندارد و همه بازنده‌اند. به‌گفته وی، دوران نفوذ هژمونیک به‌سر آمده است و نه ایران و نه عربستان نمی‌توانند قدرت هژمونیک در منطقه باشند؛ «ما نیاز داریم که این حقیقت را تشخیص داده و بپذیریم. هرچند که ناراحت‌کننده باشد، هیچ‌کسی از ما نمی‌تواند یک هژمون جدید باشد».

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت که بدون احترام متقابل، هیچ گفتگویی بین تهران و واشنگتن نمی‌تواند وجود داشته باشد. وی افزود که تحت شرایط کنونی و با لحن کنونی دولت ایالات متحده هیچ چشم‌اندازی برای گفتگو بین تهران و واشنگتن وجود ندارد. به‌گفته ظریف؛ «هدف من آغاز یک فرآیندی است که بتوانم به آن امیدی داشته باشم. منظور این است که شما نمی‌تواند یک فرآیند را آغاز کنید، منظورم این است که یک فرآیند را متوقف کنید و یا وارد تعامل نشوید تنها به‌خاطر ترس از شکست. اما دست‌کم شما باید مقداری امید به موفقیت داشته باشد، و چشم‌اندازی از موفقیت داشته باشد، تا این فرآیند آغاز شود. و من باور ندارم که تحت چنین شرایطی و با چنین لحن، زبان و رویکردی از سوی دولت کنونی واشنگتن، شما چشم‌اندازی این‌چنین داشته باشید».

ظریف در بخشی دیگر از سخنان خود به دفاع از حضور نظامی و مستشاری ایران در سوریه پرداخت. وی گفت: «من فکر می‌کنم که شما باید از ما به‌خاطر ممانعت از [سقوط] دمشق، بغداد و اربیل در دست داعش تشکر کنید، زیرا در این صورت به‌جای یک سازمان تروریستی، دو دولت تروریستی وجود می‌داشت».

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «با قاطعیت می‌گویم، اجازه دهید که جنگ در سوریه و عراق ... و یمن را متوقف کنیم. و اگر شما فکر می‌کنید که برای توقف جنگ بهتر است که ایران کاری انجام ندهد، در آن صورت می‌توانید ما را متهم کنید».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس