یوزپلنگ

اگر هدف به راستی خرید چند آغل در پارک ملی توران و در راستای حفاظت از یوز است چرا با وجود فراهم شدن مبلغی بیش از یک میلیارد تومان تا کنون گامی در جهت تحقق این هدف برداشته نشده است؟

به گزارش مشرق، در حالی که  به نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط زیست ماه‌هاست یوزپلنگ و حفاظت از آن را به فراموشی سپرده‌ و به جز گلایه از حذف طرح این گربه‌سان از پیراهن تیم‌ ملی فوتبال کشور، صحبت دیگری به ویژه در خصوص برنامه‌های حفاظتی خود از این گونه جانوری به میان نمی‌آورد، موضوع خروج دامداران از پارک ملی توران و قرق این زیستگاه که تا کنون در دو نوبت به منظور تحقق آن از نهادهای بین‌المللی و دوستداران حیات وحش در داخل کشور مبالغی دریافت شده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

مشاهده 3 یوزپلنگ در پارک ملی توران

حدود چهار سال پیش بود که یک انجمن محیط زیستی تحت عنوان "انجمن یوزپلنگ ایرانی" با حمایت پروژه حفاظت از یوز و اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان موفق شد پس از دریافت برآورد هزینه لازم برای خروج سامانه‌های عرفی دام از این منطقه، طرحی برای پاک‌سازی پارک ملی توران از گله‌های دام تهیه کرده و بابت اجرای آن از اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) اعتباری معادل ۸۵،۰۰۰ یورو به‌منظور پرداخت حقوق عرفی دامداران در پارک ملی توران که یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌رود دریافت کند تا اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان بتواند با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان این زیستگاه را از آسیب‌های دامداری سنتی در امان نگه دارد.  اقدامی که با وجود گذشت زمانی نسبتاً طولانی از دریافت اعتبار هنوز به مرحله اجرا در نیامده و ظاهراً برنامه‌ای هم برای اجرایی شدن آن وجود ندارد.

تا کنون "انجمن یوزپلنگ ایرانی" و پروژه حفاظت از یوزپلنگ از ارائه توضیحاتی شفاف در این زمینه به رسانه‌ها خودداری کرده‌اند. بهرام‌علی ظاهری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست سمنان نیز پیشتر با تأیید دریافت این مبلغ توسط انجمن یوزپلنگ آسیایی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار گفته بود که ترجیح می‌دهد دراین‌باره سکوت کند.

اما علی‌نقی حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان دراین‌باره گفته بود: پیشتر، موضوع پرداخت حقوق عرفی و مستحدثات دامداران در این منطقه بررسی شده و حتی ارزیابی قیمت هم صورت گرفته و به محیط زیست اعلام شده اما از آن زمان تا کنون یعنی حدود ۴ سال، اقدامی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای پرداخت این مبلغ و خروج دامداران از منطقه صورت نگرفته است.

اما در حالی که سرنوشت این ۸۵‌هزار یوروی دریافتی از نهادهای بین‌المللی همچنان نامعلوم بود، شهریور سال گذشته کمپینی با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه حفاظت از یوز، توسط مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان و یک بازیگر سینما راه‌اندازی شده و هدف خود را جمع‌آوری ۸۰۰ میلیون تومان اعانه مردمی به‌منظور خرید آغل‌های پارک ملی توران و آزادسازی این زیستگاه ارزشمند یوزپلنگ از گله‌های دام و سگ‌های گله اعلام کرد. یعنی دقیقا به منظور همان هدفی که چهار سال پیش برای اجرای آن ۸۵هزار یورو جمع‌آوری شده بود. حالا نزدیک به ۸ ماه از آغاز این کمپین هم می‌گذرد اما تا کنون گزارشی رسمی از سوی مسئولان محیط زیست و یا حتی دست‌اندرکاران این کمپین درباره عملکرد و هزینه‌کرد مبالغ دریافتی از علاقه‌مندان منتشر نشده است. کمپینی که نخستین روزهای آغاز به کارش با طرح پرسشی توسط رسانه‌ها و فعالان محیط زیست همراه شد: چرا برای هدفی که پیشتر برای اجرای آن ۸۵هزار یورو دریافت شده این بار از مردم اعانه جمع می‌شود و این مبلغ بناست به چه صورت هزینه شود؟

حمیدرضا حسینی،‌ مدیرکل امور عشایری استان سمنان اسفند ماه در  پاسخ به اینکه آیا کمپین یوز تا ابد، پیش از جمع‌آوری اعانه‌ها، درباره نحوه خروج دامداران از پارک ملی توران با عشایر مذاکره‌ای داشته یا برآورد هزینه‌ای از منابع طبیعی استعلام کرده گفت: حدود ۴ سال پیش بود که مبلغی جمع‌آوری کرده بودند و برآورد هزینه‌ هم داشتند. نمایندگان این اداره کل و اداره کل منابع طبیعی هم به‌اتفاق پایش مراتع جایگزین را انجام داده بودند. مذاکراتی هم انجام شد و بنا شد بر اساس برآورد صورت‌گرفته مبلغی پرداخت کنند و جابه‌جایی آغاز شود اما دیگر پیگیری نکردند و این فرایند مسکوت ماند. تا اینکه شهریور سال جاری دوباره این موضوع مطرح شد اما برآورد هزینه‌ای که ۴ سال پیش انجام شده حالا دیگر به‌روز نیست. هزینه خرید مصالح، انتقال مصالح و دستمزد ساخت‌وساز تغییر کرده و نیاز است که برآورد هزینه‌ای به‌روز تهیه شده و مذاکرات بر اساس آن صورت گیرد که از شهریور تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است.

از آنجا که اظهارات حسینی حکایت از آن داشت که کمپین یوز تا ابد، بدون فراهم کردن مقدمات اولیه برای تحقق هدف خود، یعنی تهیه برآورد هزینه‌ای به‌روز برای خرید آغل‌ها و پرداخت حقوق عرفی دامداران منطقه، اقدام به جمع‌آوری اعانه کرده است و از سوی دیگر حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که مسئولیت هماهنگی برای تشکیل کمپین یوز تا ابد را بر عهده گرفته همواره از پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها درباره این کمپین خودداری کرده، خبرگزاری تسنیم بر آن شد که پرسش‌های مطروحه را با مسئولان محیط زیست سمنان در میان بگذارد.

عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان، گفت‌وگو درباره پرونده ۴ ساله خرید آغل‌های پارک ملی توران را به بهرام‌علی ظاهری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست سمنان محول کرد و آقای معاون که در تهیه طرح ۸۵هزار یورویی خرید آغل‌های پارک ملی توران با انجمن یوزپلنگ ایرانی و پروژه حفاظت از یوز همکاری داشته پس از آنکه  طی دو ماه گذشته بارها گفت‌وگو  درباره این موضوع را به تعویق انداخت صبح امروز در پاسخ به خبرنگار این خبرگزاری که به دنبال توصیه مجدد دامنگیر با او تماس گرفته بود گفت: یعنی که چی. این چه وضعشه. اصلا نمی‌خواهم در این باره مصاحبه کنم. بنویسید ظاهری در این باره مصاحبه نمی‌کند.

بدین ترتیب مبلغی ۸۵هزار یورویی (معادل حدودی ۳۵۰ میلیون تومان) که چهار سال پیش از نهادهای بین‌المللی دریافت شده از یک سو و مبلغ ۶۲۰ میلیون تومانی که طی ماه‌های گذشته از علاقه‌مندان یوزپلنگ در سطح کشور جمع‌آوری شده از سوی دیگر، هدف خرید آغل‌های پارک ملی توران و پاکسازی این زیستگاه از گله‌های دام را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و این پرسش را مطرح می‌کند که اگر هدف، به راستی خرید چند آغل در پارک ملی توران و در راستای حفاظت از یوز است چرا با وجود فراهم شدن مبلغی بیش از یک میلیارد تومان، تا کنون گامی در جهت تحقق این هدف برداشته نشده و مهم‌تر از آن اینکه چرا مسئولان محیط زیست تا این حد از پاسخگویی در این زمینه ابا دارند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس