کد خبر 848964
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
پرهام مقصودلو

پرهام مقصودلو، قهرمان مسابقه‌های شطرنج مسترز شارجه می‌گوید که بدون مربی و با هزینه شخصی به مسابقه‌ها می‌رود. او همچنین امیدوار است که قهرمان مردان آسیا شود و از ریتینگ ۲۷۰۰ عبور کند.

به گزارش مشرق، پرهام مقصودلو بعد از قهرمانی در رقابت‌های مسترز شارجه اظهار کرد: تمرین زیادی کرده بودم تا بتوانم در دو مسابقه دوبی و شارجه خوب بازی کنم. بعد از مسابقه‌های قهرمانی کشور دو هفته ریکاوری کردم و به مسابقه‌های بین‌المللی دوبی رفتم. در دوبی نتیجه در حد خودم کسب شد، نه پایین‌تر و نه بالاتر از حد انتظارم بود. ولی در شارجه توانستم اشکالات خود را برطرف کرده و با ۷ برد و ۲ تساوی و بدون باخت با اقتدار قهرمان شوم. من توانستم سوپراستادهای بزرگی از کشورهای انگلیس، روسیه، چین و هند که قهرمانان وقت آسیا و جهان هستند را شکست دهم.

او در پاسخ به این سوال که آیا هزینه این مسابقه‌ها به عهده خودتان بود یا خیر گفت: هزینه این مسابقه‌ها را خودم پرداختم. البته در مسابقه بین‌المللی دوبی دعوت شده بودم چون ریتینگ لازم را داشتم و قبول کردم که در این مسابقه‌ها حضور پیدا کنم اما در مسابقه‌های مسترز شارجه هزینه‌ها به عهده خودم بود.

قهرمان مسابقه‌های شارجه خاطرنشان کرد: هزینه‌ی این مسابقه‌ها زیاد است. من قهرمان کشور هستم و شماره یک شطرنج ایرانم. توقع دارم که هزینه مسابقه‌ها و بلیت رفت و برگشت برای ما فراهم باشد تا با آرامش خیال بیشتر بازی کنیم اما خب این شرایط ممکن نیست. چند وقت پیش در مسابقه‌های جام جهانی آذربایجان انتخاب شده بودم همه هزینه‌ها، بلیت و هتل به عهده خودم بود. مسابقه‌های جام جهانی از مهم‌ترین مسابقه‌ها در هر رشته است اما چند سالی است که ما با این مشکل روبه‌رو هستیم و اکثر هزینه‌ها با خودمان است. البته گهگاهی فدراسیون کمک می‌کند اما اکثر هزینه‌ها با خودمان است.

مقصودلو در ادامه در مورد نداشتن مربی اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل من نداشتن یک مربی خارجی و با رزومه بالاست که متاسفانه در اختیار ما نیست. ما خودمان تمرین می‌کنیم و با استفاده از اینترنت، کتاب و فایل‌های کامپیوتری خود را برای مسابقه‌ها آماده می‌کنیم و خود را می‌سنجیم. مربی بالای سر ما نیست و این سبب می‌شود که روند پیشرفت ما کند شود. اگر مربی مناسبی بود قطعا بهتر می‌توانستیم ظاهر شویم.

وی درخصوص دیر رسیدن به آخرین رقابت خود گفت: بله من کمی به این مسابقه دیر رسیدم. البته چیز خاصی نبود به دلیل دیر رسیدن کمی استرس داشتم اما مشکلی پیش نیامد. من حتی اگر بازی آخر را می‌باختم باز هم با نیم امتیاز اختلاف اول می‌شدم. حریف من در دور آخر ریتینگ بالای ۲۷۰۰ داشت. بازی راحتی نبود و مساوی نتیجه راضی کننده‌ای بود.

قهرمان مسابقه‌های مسترز شارجه در پاسخ به این سوال که چه خواسته‌ای از فدراسیون دارد گفت:‌خواسته‌های زیادی داریم. به عنوان شطرنج‌بازان مطرح در کشور می‌خواهیم که حقوق ثابت داشته باشیم. همچنین در مسابقه‌هایی که اعزام می‌شویم هزینه‌های آن را بر عهده بگیرند که حتی اگر نتوانستیم در آن مسابقه‌ها جایزه بگیریم، پولی از دست نداده باشیم که این مشکل خیلی از شطرنج‌بازان است. همچنین انتخاب یک مربی بین‌المللی درجه یک لازم است تا شطرنج ایران بتواند به قله‌های رشد خود برسد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: البته فدراسیون شطرنج ایران یک مشکل دارد که بودجه در اختیارش نیست. موقع میزبانی قهرمانی زنان جهان به مشکل مالی خورد و فدراسیون ایران به دلیل بدهی به فدراسیون جهانی چندین بار تعلیق شد و ریتینگ‌های ما را از روی سایت برداشتند. به خاطر آن بدهی، وزارت ورزش با فدراسیون بر سر لج افتاد و فکر می‌کنم آن طور که باید کمک نمی‌کنند تا فدراسیون برای اعزام‌ها به ما کمک کند. کمبود اسپانسر نیز به شدت در این رشته وجود دارد. این رشته بر خلاف فوتبال و والیبال تماشاگر ندارد تا بتواند اسپانسر جذب کند و ما سعی می‌کنیم با کسب نتایج خوب بتوانیم اسپانسرها را به سمت این رشته جذب کنیم تا مشکلات برطرف شود.

مقصودلو در مورد اهداف خود در آینده گفت: یکی از هدف‌های اصلی من این است که بتوانم به قهرمانی مردان آسیا برسم تا راه برای قهرمانی جهان بازتر شود. من همه تلاش خود را می‌کنم تا بتوانم به این هدف دست پیدا کنم. هدف دیگرم این است که بتوانم ریتینگ بالای ۲۷۰۰ را کسب کنم. تاکنون هیچ شطرنج‌بازی به این ریتینگ نرسیده است و می‌خواهم با این کار تاریخ‌سازی کنم.

مقصودلو گفت: جایزه مسابقه‌های مسترز شارجه برای قهرمان ۱۵۰۰۰ دلار بود که آن را دریافت کردم.

مقصودلو به اعزام نشدن در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۰ سال جهان اشاره کرد و گفت:چند نفر از شطرنج‌بازان ایرانی امسال می‌خواستیم در مسابقه‌های قهرمانی زیر ۲۰ ساله‌های جهان شرکت کنیم. خیلی هم برای این مسابقه‌ها آماده بودیم اما به دلیل کم‌کاری فدراسیون این اتفاق نیفتاد. فدراسیون به دلیل کمبود بودجه نتوانست یک سرپرست با ما به این مسابقه‌ها بفرستد. با این شرایط ما نتوانستیم از سفارت ایتالیا ویزا بگیریم. ورزشکاران زیر ۱۸ سال نیاز به حضور سرپرست در مسابقه‌ها دارند اما به دلیل این کم‌کاری، ما نتوانستیم به ایتالیا برویم. این مسابقه‌ها از مهم‌ترین مسابقه‌ها برای هر شطرنج‌بازی است. نفر اول مسابقه‌های قهرمانی جهان می‌تواند به جام جهانی صعود کند اما با اینکه ما پول بلیت هم داده بودیم و کلی برای گرفتن ویزا هزینه کردیم، اما نتوانستیم در این مسابقه‌ها شرکت کنیم. ویزا نیامد و کلی هم ضرر کردیم.

او در پایان از خانواده خود به سبب حمایت‌ها و همچنین از وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک به خاطر پیام‌های تبریک تشکر کرد و گفت: امیدوارم که شطرنج ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس