کد خبر 848582
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
پاکسازی 50 درصد از مناطق اشغالی در فرات

واقعیت این است که بدون کمک‌های آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه نمی‌توانستند شرق فرات را از چنگال داعش خارج سازند.

به گزارش مشرق، «دانا کوک» سخنگوی پنتاگون اخیرا در یک کنفرانس خبری گفته است: «ما کماکان متعهدیم به کار با نیروهای دموکراتیک سوریه؛ نیروهایی که ثابت کرده‌اند که قابل‌اتکاءترین شرکای ما در مبارزه با داعش هستند؛ هدف ما این است که این نیروها بعنوان یک حکومت محلی در مناطق آزاد شده ریشه بدوانند.»

تجزیه کشورها، معمولا علاوه بر دینامیک‌های هویتی، بعضا نیازمند مواضع طبیعی بر روی زمین نیز می‌باشد. به همین دلیل رود فرات که عملا سوریه را به دو قسمت تقسیم کرده، می‌تواند بحث تجزیه را جدی‌تر از قبل سازد. اگرچه اراده‌ی بازیگران برای تجزیه سوریه، محل بحث است اما این به معنای حذف این گزینه از آینده سوریه نیست. اخیرا نیز یک مقام عالی‌رتبه روسیه با اشاره به مبهم بودن آینده سوریه، گفته است که نمی‌داند در آینده یکپارچگی این کشور حفظ می‌شود یا نه.

بیشتر بخوانید:

عراق: حملات به داعش با هماهنگی دمشق، تهران و مسکو انجام شد

آنتوان لحد سعودی در سوریه

واقعیت این است که بدون کمک‌های آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه نمی‌توانستند شرق فرات را از چنگال داعش خارج سازند. طبیعی است که آمریکا از این کمک‌ها، در پی هدفی مهم بوده است. اگر یک نکته وجود داشته باشد که اظهارات ترامپ برای خروج آمریکا از سوریه را قابل تردید سازد، همین هدف است.

اصلی‌ترین مهره‌ی آمریکا در صحنه میدانی و سیاسی سوریه برای چانه‌زنی جهت طراحی آینده این کشور، شرق فرات است. واشنگتن با این مهره بازی خواهد کرد.

منبع: اندیشکده راهبردی تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس