جهانگیری

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در حالی از القای ناامیدی و ناکارآمدی در کشور انتقاد می‌کنند که گویا نمی‌دانند مثل همیشه پای «جریان سیاسی خاص» در میان است.

سرویس سیاست مشرق محمد هاشمی، برادر مرحوم هاشمی و از اعضای شهیر اما سابق حزب کارگزاران سازندگی اخیراً با روزنامه دولتی ایران به گفت‌وگو نشسته است.

خبرنگار ایران در بخشی از این گفت‌وگو از هاشمی می‌پرسد: «انتظار می‌رفت که پس از اعتراضات دی ماه، برخی رسانه‌ها به این باور دست یابند که همراه دولت در یک کشتی سوار هستند و تا این اندازه یأس تزریق نکنند و دولت را ناکارآمد نشان ندهند. اما در ماجرای اخیر دلار، همچنان شاهد رویکرد تضعیف دولت در این رسانه‌ها هستیم. ارزیابی شما در این‌باره چیست؟» و او پاسخ می‌دهد:
البته من همه رسانه‌ها را رصد نمی‌کنم، اما آن تعداد از رسانه‌های راست و چپ که می‌بینیم، مطابق چیزی است که شما می‌گویید. به این معنی که طیفی از رسانه‌ها  در جهت ناکارآمد نشان دادن دولت حرکت می‌کنند.

هاشمی می‌افزاید:

«اصولاً عامه مردم تفکیکی میان قوه مجریه و مقننه یا سایر بخش‌های نظام قائل نیستند. مردم همه قوا، بخش‌ها و ارکان نظام را در کنار هم می‌بینند. بنابراین وقتی عده‌ای دولت را ناکارآمد نشان می‌دهند و یأس از توانایی دولت را به جامعه تزریق می‌کنند، مردم این یأس و ناتوانی را تنها به شخص خاص یا قوه مجریه منتسب نمی‌کنند، بلکه به نام کل نظام می‌نویسند. منتقدان دولت باید به این مسأله توجه کنند.»

این فعال اصلاح‌طلب در بخش دیگری از مصاحبه خود تصریح می‌کند: تضعیف دولت و ایجاد یأس در مردم، آن هم مدت اندکی پس از انتخابات، در فرهنگ سیاسی بین‌الملل و نه در نظام انتخاباتی و قوانین کشورها معمول نیست.

مصاحبه هاشمی در روزنامه دولتی ایران، همچنین با تیتر «با القای ناامیدی نظام متضرر می‌شود نه دولت» منتشر شده است.

حرف‌های آقای هاشمی و نقد روزنامه دولتی ایران کاملاً درست هستند و القای «ناامیدی» نه تنها یک کار خبیثانه و براندازانه بلکه به گفته علی ربیعی، وزیر کار دولت رئیس‌جمهور روحانی، یک «خیانت بزرگ» است.

اما این مسئله هنگامی شفاف‌تر می‌شود که مردم و مسئولان کشور بدانند، چه کسانی و در چه مقاطعی پرچمدار ناامیدسازی مردم و القای ناامیدی و ناکارآمدی بوده‌اند...

*آنها که گفتند «ناامیدی»

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از گفته‌های این چهره‌هاست که در قبل و بعد از اغتشاشات دیماه 96 در ذهن افکار عمومی پمپاژ شده است.

۱_ محمدعلی ابطحی، معاون رئیس دولت اصلاحات_روزنامه اعتماد: کشور غرق در ناامیدی است.

۲_ محمد کیانوش‌راد، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم_آرمان امروز: باید به صراحت اعلام کرد که روند امور درکشور به سمت و سویی در جریان است که مردم روزبه‌روز احساس ناامیدی بیشتری می‌کنند.

۳_ علی صوفی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان_اعتماد: اصلاح طلبان امیدوار هستند که آقای روحانی بتواند در تزریق امید به جامعه موفق باشد تا مردم به طور کامل از روحانی عبور نکنند چرا که عبور از روحانی مساله ای خطرناک است.

۴_ فردی به نام م. ع در سرمقاله روزنامه شرق: با تأسف، آنچه این نشانگان اجتماعی نشان می‌دهد، ناکامی، استیصال و آن چیزی است که احساس «بی‌تحرکی وجودی» یا «گیرافتادگی» نامیده می‌شود. احساسی که ناشی از نداشتن چشم‌اندازی روشن و رو ‌به‌ رشد برای آینده است.

۵_ ابراهیم اصغرزاده، فعال اصلاح‌طلب_روزنامه اعتماد: بخش مهمی از معترضین ناامیدانی بودند که در اردیبهشت ماه با امید به روحانی رای دادند و امروز از رای خود ناامید شده اند.

۶_ گزارش نظرسنجی نهاد وابسته به یک خبرگزاری اصلاح‌طلب:‌ شاهد افت امید مردم به آینده بودیم.

۷_ روزنامه اعتماد، در گزارشی با اشاره به اعتراضات دیماه: اصلاح طلبان در ایجاد وضعیت ناامیدی و اعتراضی این روزها چقدر نقش داشته‌اند؟[3]

8_ اسحاق جهانگیری در 2 مرتبه: کشور در ته درّه است.[4]

9_نتایج یک نظرسنجی به سفارش حسام الدین آشنا در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری: شاهد افت امید مردم هستیم!

*آنها که گفتند «ناکارآمدی»

اصلاح‌طلبان و حامیان ستادی رئیس‌جمهور روحانی در ماجرای القای ناکارآمدی هم کم نگذاشته‌اند!

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از گفته‌های این افراد درباره ناکارآمدی نظام و دولت است.

۱_ محمدرضا خاتمی: مهم‌ترین چالشی که در جمهوری اسلامی وجود دارد مسئله کارآمدی است. ما متأسفانه دچار این مشکل هستیم که یک ناکارآمدی تقریبا مورد اجماع همگان داریم که این ناکارآمدی درون خودش مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

۲_ محمد نعیمی‌پور از فعالان اصلاح‌طلب: این اعتراضات ناشی از بحران ناکارآمدی بود...رقابت یا خصومت میان قوا و عدم هماهنگی موثر بین آنها، نفوذ جریان‌های مافیایی اقتصادی در تصمیم گیری‌های سیاسی و نفوذ نیروهایی که دارای هر سه رکن زر و زور و تزویر در بخش‌هایی هستند، باعث این ناکارآمدی شدند.

3_ علیرضا بهشتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88: نظام ما از دو بحران بزرگ رنج می برد؛ یکی کارآمدی و یکی مشروعیت...فساد ما را زمین گیر کرده است. اما چه طور ناکارآمدی و فساد این کار را با جامعه می‌کند؟ عوامل زیادی وجود دارد اما نظام تصمیم گیری که باید بر اساس خرد ورزی همگانی شکل گرفته باشد وقتی به تصمیم گیری فردی منجر شود دست کم دچار ناکارآمدی می شود!

4_ الهه کولایی: تأکید بر ناکارآمدی طی یادداشتی در سالنامه نوروزی شرق[5]

***

به لیست اشاره شده البته بایستی نام خبرگزاری دولتی ایرنا هم افزوده شود که چندی قبل در مصاحبه با آذر منصوری، از فعالان اصلاح‌طلب، به نقل از وی اینطور نوشت که جامعه دچار ناامیدی شده است![6]

*نتیجه‌گیری

رؤیت مفهوم دو عبارت شوم «ناکارآمدی» و «ناامیدی» در جملات این روزهای اصلاح‌طلبان و حتی کسانی از دولتی‌ها کار سختی نیست!

اما این کار سختیست که بدانیم این پروژه هماهنگ، چرا و با فرماندهی و راهبری چه کسانی در حال اجراست و هدف آن چیست؟!

پروژه‌ای که اصولگرایان با تمام انتقاداتی که به دولت دارند، اما اولا نقشی در آن ندارند و حتی بر منصفانه بودن نقدهای خود به دولت تأکید دارند، ثانیا شرایط کشور را به هیچ وجه در شرایط شعب ابی‌طالب و بحرانی نمی‌بینند و ثالثا پشتیبانی معقول از دولت را تکلیف شرعی می‌دانند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند، در پس تمام این رخداد، چیزی تحت عنوان «فتنه اعتراض ظالمانه» قرار دارد. رخدادی که پیش‌لرزه آن در دیماه 96 رخ داد و ستاد جریان سیاسی خاص، برای روی دادن اتفاق اصلی آن تدارک قابل ملاحظه‌ای دیده است.

***

1_http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/463996

2_mshrgh.ir/830340

3_mshrgh.ir/830340

4_mshrgh.ir/818894

5_ mshrgh.ir/837779

6_ mshrgh.ir/837020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • آروشا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    46 13
    این اصلاح طلب های... گنده تر از دهانشان حرف می زنند مردم انقلابی باید دهانشان را پر از داغ کنند
    • سید AE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      19 2
      اصلاح طلبهای.... یعنی همان اصلاح طلبان تهوع آور
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      18 4
      مگه تو چکاره ای وکجا زندگی میکنی که از روی شکم سیری صحبت میکنی؟ وضع کار افتضاح شده ، بیکاری بیداد میکنه ، اکثر مردم بیچاره تو این مملکت مشکل امرار معاش دارند ....اصلا لزومی نداره کسی سیاه نمایی کنه چون درصد عظیمی از مردمی که با فقر دست و پنجه نرم می کنند همه چیز رو تجربه می کنند و گوشی هم به این قبیل فرمایشات نمیدن.
    • شمیرانی IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      11 1
      مدعیان اصلاحات از فریب مردم و گرفتن رایشان راضی اند چون اگر روحانی خوب کار میکرد میگفتند کارنامه ما است اما حالا که بدکار کرده میگویند کارنامه نظام است اما جریان انقلابی هیچ وقت بدعملی مسئولان حتی برخی سیاستهای احمدی نژاد را پای نظام نمینوسیند چون متعهد به امام و شهدایند دارند برخلاف گروه اول . لذا شورای محترم نگهبان باید این نکته مهم و سرنوشت ساز را مدنظر قرار دهد تا اهلان و متعهدین به انقلاب و منافع ملی بر مسند خدمت قرارگیرند نه نااهلان بهانه جو. زنهار
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    15 10
    وقتی عده‌ای دولت را ناکارآمد نشان می‌دهند و یأس از توانایی دولت را به جامعه تزریق می‌کنند، مردم این یأس و ناتوانی را تنها به شخص خاص یا قوه مجریه منتسب نمی‌کنند، بلکه به نام کل نظام می‌نویسند
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      27 4
      فقط تو ماله کش درست میگی و بس . اونوقت این توانائی که داری دم ازش میزنی قراره چند قرن دیگه بروز عینی پیدا کنه ؟
    • DE ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      5 1
      اینها که اینقدر لالائی بلد هستند چرا خوابشان نمیگیرد.تازه یادشان آمده تضعیف دولت تضعیف نظام است؟؟؟ 8 سال سیاه بازی علیه دولت قبلی و کل نظام کردید و دایم گفتید و نوشتید که حتی دردوران مغول هم کشور اینقدر عقب نرفت حالا یکمرتبه تضعیف دولت شد تضعبف نظام.شما 40 سال از مردم عقب هستید واماندگان .به مردم توهین نکنید. در دفاع ازنظام میلیونها نفر راهپیمائی میکنند و اگر بناباشد علیه دولت هم به همین مقدار پس شما 30اسیون تفاوت دولت و نظام را نمیفهمید نه مردم.
    • علی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      0 0
      منظور از عده ای خود دولت نیست؟ منتقدان دولت امثال سیف و آخوندی و‌نوبخت و... را منصوب و حفظ کردند تا چنین کارنامه ای تحویل دهند؟
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    26 6
    محمدرضا خاتمی: مهم‌ترین چالشی که یک ناکارآمدی تقریبا مورد اجماع همگان داریم / این بابا خودش و خاندانش سالها در ایران مقام بالا داشتند حالا از انگلیس و اروپا چی دستور گرفته این حرفها رو بلغور میکنه
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    25 1
    این بابا مگه هشت سال رییس نبود؟؟؟ چی میگه ؟ خاتمی: این ناکارآمدی درون خودش مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      4 0
      این بابا اون بابا نکن دوزاری.هیچ دخلی به این نظام نداری.در مورد رییس جمهور این نظام نمیتونی اصلا فکر کنی
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    13 39
    خاک بر سرت مشرق پفیوز نفهم جاکارتایی
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      30 9
      خاک بر سر خودت پفیوز هم خودتی مودب باش
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      28 8
      نفهم هم خودتی که به اندازه یک درازگوش عقل نداری
    • ترانه IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      23 6
      از خدا خواهیم توفیق ادب بی ادب محروم ماند از لطف رب
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      4 11
      حالا چرا جاکارتایی ؟ مگه جاکارتایی هم آزار و اذیتت کرده ؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    3 1
    این دار و دسته نمیتوانند کشور را اداره کنند
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    6 2
    داداش کدوم درست بودن از رفسنجانی بگیر تا خاتمی و احمدی نژاد و روحانی هر سال بدتر از پارسال فساد و رانتو کثافتکاری و ...این جناح اون جناح ندار مردم انقلاب کردن و شهید دادن این چیزها نباشه نه ایتکه چند برابر شه اونم اینبار بنام اسلام
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      2 2
      تمام مشکلات از احمدی نژاد شروع شد قبل از اینکه این آدم بیاد رو کار وضع مملکت این نبود
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    2 1
    مگه مجلس تشخییص مصلحت نظام نداری مگه خوتون رد صلاحیت نمی کنی مگه خودتون مهندسی نمیکنی مگه خودتون نیستید ول کن
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    7 5
    آره مشرق ! تمام خشت های کج را اصلاح طلبان گذاشتند و تمتم کارهای خوب را اصول گرایان انجام دادند . ( جون عمه ات )
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    4 1
    محمد رضا خاتمی و محمد خاتمی هیچکدام هنر خاصی ندارند و در حقیقت بخاطر اینکه فرزند آیه الله خاتمی ( امام جمعه شهر اردکان ) هستند توانستند به پست و مقام برسد تا وقتی این ملوک الطوایفی ادامه دارد کشور پیشرفت نمیکند.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    2 3
    خوش به حالتان که احمدی نژاد اگر میشناسیدش!!! خشت خیلی خوب و راستی از خودش بجا گذاشت !!! همچنین آدمهایی به درد شما ها میخورد! اونی که تا دیروز فرستاده از طرف امام زمان و چی و چیب میپنداشتید.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    1 7
    شما حق ندارین اسم شریف سید خوبان رو بدون اجازه ببرید ..درود بر خاتمی ...شماها رو مردم خوب میشناسند
  • گشتاسب IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    2 1
    خداوند بداد مردم برسد خودش حاکم و داور باشه یا سایه این گروههای بی خاصیت را برداره و یا مردم را. تا کی مشکلات تاکی تورم افسار گیسخته .شب میخوابیم صبخ بلند میشویم ارزش پول پسانداز خرید خونه پایین اومده جمع میکنیم تا برسیم بخرید یه هویی بازهم همین اتفاق. تو قوه قضاییه که حق کشی علنی است فرد محق را مسخره هم میکنند. زنده بگور شدن هزار بار بهتر از زیستن تو این کشور میباشد.
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    2 0
    چندین سال است که مردم به دنبال روزهای بهتر هستند . کارگاهها و کارخانه ها که وضعیت شون مشخصه و همه میدونند. گرانی که داره تو همه اجناس خودش رو نشون میده با آیم شرایط قرار به چی امید داشته باشیم .
  • DE ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    5 0
    اصلا این هاشمی چه کاره است که با او مصاحبه میکنند ؟؟ هاشمی ها سور و ساتشان تا هفت پشت جور است . نه غم نان دارند و نه غم بیکاری و جز مجیز گوئی روحانی مشغله دیگری ندارند . یک خبرنگار سابق روزنامه آلمانی اشپیگل سالها پیش برای تهیه خبر و مصاحبه با بعضی از افراد سرشناس به ایران آمده بود. این فرد که حالا بازنشسته شده تعریف کرده بودکه برای مصاحبه از مهدی هاشمی هم وقت گرفته بود . وقتی اورا به خانه آقا مهدی می برند ، خانه ای دیده بود مثل قصر . آلمانی های زحمتکش که از این تجملات حتی در سیاستمداران خودشان هم ندیده اند از تجمل و بزرگی خانه ، هاج و واج مانده بود . جالبتر اینکه گفته بود محافظان مهدی همه روسی بودند .!!! فکرش را بکنید محافظ و خانه ا ی به بزرگی یک قصر برای یک پسر جوان ( آنموقع ) . این فقط یک قلم از شکوه و جلا ل و دارائی برای یکی از فرزندانش بود و بقیه هم لابد همچنین ! آلمانیها بخصوص روزنامه نگاران رسانه های جدی نه اغراق میکنند و نه دروغ می گویند .پس عجیب نیست که اینها از درد و ناکامی مردم بی خبرند و مسئله ناامیدی جامعه را یک توطئه فرض میکنند نه یک واقعیت ملموس که هروز بشکل خشونت و خودکشی و جنون و اعتیاد و این اواخر بشکل اعتراض می بینیم .
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    8 3
    همه اینا که دانشگاه رفته اند کار بلد نیستند فقط اونائی که درس حوزوی خوانده اند کار بلدند!
  • موسوی IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    2 0
    گروه اصلاح طلبان با فریب در طول این ۴۰ سال انقلاب بر مردم حکومت کرده اند و تمام خرابیها و بیچارگی ها بپای انان نوشته شده است ولی عجیب که باز هم مردم گولشان را می خورند. اینها گرگهائ در لباس میش هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس