فوتبال

بازگشت پرتغال برابر کره شمالی در جام جهانی ۱۹۶۶ بزرگ‌ترین بازگشت تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، انگلیس قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ شد اما پرتغال تیمی بود که تاثیرگذارترین بازیکن جهان را به همه دنیا معرفی کرد. تیم اوتو گلوریا در حالی به نیمه نهایی راه یافت که در شروع با درخشش اوزه بیو مرحله گروهی را به پایان رسید. بازی برابر کره شمالی بهترین مثال برای عملکرد فوق العاده مهاجم بنفیکا بود. بهترین بازیکن اروپا توانست چهار گل به ثمر برساند و بازگشت فوق العاده‌ای برای پرتغال به ثبت برساند. او شکست را به پیروزی تبدیل کرد.

بازی یک چهارم نهایی در حالی در گودیسون پارک برگزار شد که دو تیم به جز میزبان بیش از دیگران طرفدار داشتند. پرتغال که از ستاره‌های بنفیکا در دهه ۶۰ بهره می‌برد جایی برای خود در دل مردم لیورپول پس از پیروزی برابر مجارستان و برزیل باز کرد. از طرفی تیم کره شمالی که به عنوان یک تیم ناشناخته از کشوری مرموز به این مسابقات راه پیدا کرده بود توانست ایتالیا را در مرحله قبل شکست دهد. کره با تک گل پاک دو ایک توانست به یک چهارم نهایی راه پیدا کند.

پیروزی این تیم برابر ایتالیا همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد و نشان از سطح بالای کره‌ای‌ها داشت. با این حال پرتغالی‌ها به این موضوع اهمیت ندادند تا این که گل نخست را در دقیقه یک دریافت کردند. پس از یک حرکت از سمت راست، توپ در نزدیکی دروازه به پاک سونگ زین رسید و او گل نخست را به ثمر رساند. تیم ملی کره شمالی در مرحله گروهی به خاطر بازی سریع و تاثیر گذارش میان هواداران محبوبیت داشت و در گودیسون پارک از حمایت بیشتر تماشاگران برخوردار بود.

پرتغال تا دقیقه ۱۵ نتوانست کاری انجام دهد و پس از این که اوزه بیو توپ را از دست داد با ضد حمله سریع کره‌ای‌ها رو به رو شد. کره از این طریق به گل دوم رسید و لی دونگ وون تیمش ۲ بر صفر را پیش انداخت.

بازی در حالی به دقیقه ۲۲ رسیده بود که کره ۲ بر صفر از پرتغال جلو بود. در ادامه ضربه آزاد اوزه بیو تیر دروازه کره را به لرزه در آورد. پس از سه دقیقه گل سوم نیز به ثبت رسید. تنها دو دقیقه بعد اوزه بیو توپ را گرفت و از دفاع کره عبور کرد و دروازه این تیم را باز کرد. بازیکن شماره ۱۳ پس از گل خوشحالی نکرد و سریع توپ را به نقطه شروع بازی برد.

ناگهان شرایط بازی کاملا عوض شد و تنها یک بار در تاریخ جام جهانی یک تیم توانست شکست ۳ بر صفر را جبران کند. مدافعان کره در پی کنترل ستاره پرتغال بودند. زمان به سرعت می‌گذشت و به پایان نیمه اول نزدیک می‌شد که خوسه تورس وارد محوطه جریمه شد اما مدافعان او را متوقف کردند. به همین خاطر داور به نفع پرتغال پنالتی گرفت. اوزه بیو به زیبایی این ضربه را به گل تبدیل کرد.

پرتغال نیمه اول را با نتیجه ۲ بر ۳ شکست خورد اما اوزه بیو در دقیقه ۵۶ بازی را به تساوی رساند. تنها سه دقیقه بعد داور یک پنالتی دیگر به نفع پرتغال اعلام کرد که اوزه بیو آن را به گل تبدیل کرد. سپس ضربه کرنر توسط اوزه بیو زد شد و پنجمین گل پرتغال توسط خوسه آئوگوستو به ثمر رسید.

پرتغال در نیمه نهایی با انگلیس رو به رو شد و نتوانست به فینال صعود کند. با این حال اوزه بیو با ۹ گل، کفش طلای مسابقات را به دست آورد و کشورش در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی بازیکنان کره شمالی مانند یک قهرمان ظاهر شدند و نخستین تیم آسیایی بودند که به این مرحله می‌رسیدند. پس از این اتفاق تنها همسایه این کشور یعنی کره جنوبی توانست رتبه بهتری کسب کند و به نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن برسد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس