امیر قطر

در حالی که امیر قطر به طور رسمی برای شرکت در نشست سران عرب در عربستان دعوت شده بود و قرار بود شخصا در آن شرکت کند، در لحظات آخر از این سفر منصرف شد.

سرویس جهان مشرق - همانطوری که پیش‌بینی می‌شد بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب در شهر ظهران ریاض با سازوکاری کاملا سعودی برگزار شد.  مصوبات و تصمیمات این نشست چیزی غیر از اصرار سعودی‌ها برای پاک کردن رسوایی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دنبال نداشت. روندی که محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدن خود آن را دنبال می‌کند.  عربستان در این رابطه ۲۰۰ میلیون دلار کمک به فلسطینی‌ها اختصاص داد تا شاید بتواند بر اقدامات پیدا و پنهان ریاض در جهت عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی سرپوش بگذارد. با این وجود برنامه‌های اصلی این نشست در  محکوم کردن ایران و تلاش برای مجازات این کشور خلاصه می‌شد.  

روزنامه الاخبار در مقاله‌ای در خصوص این نشست نوشت که سلمان بن عبدالعزیز در این نشست که  برخلاف محتوای آن به عنوان کنفرانس قدس نامگذاری شده بود، سخنرانی کرد.   اما در این سخنرانی نتوانست اهداف واقعی این نشست را مخفی نگه دارد.  

فلسطین بزرگترین غایب پرونده‌های مطرح شده در این نشست بود و ایران و جریان الحوثی در ویترین اصلی محورها قرار داشت. عربستان این نشست را به جای جده و ریاض در منطقه الشرقیه برگزار کرد.  

کمک ۲۰۰ میلیون دلاری ملک سلمان برای فلسطینی‌ها که گفته شده ۱۵۰ میلیون آن برای حمایت از اوقاف اسلامی در قدس و ۵۰ میلیون دلار برای  آژانس امداد رسانی و اشتغال آوارگان فلسطینی هزینه خواهد شد، در شرایطی اعلام شد که بیانیه پایانی این نشست هیچ اشاره‌ای به موضوع فلسطین نداشت. ملک سلمان  پادشاه عربستان نیز در سخنرانی افتتاحیه این نشست در حالی مدعی شد که «موضوع فلسطین موضوع اول ما بوده و خواهد بود» که هیچ اشاره‌ای به فلسطین نکرد و موضعی قاطع و سرنوشت‌ساز در قبال تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی اتخاذ نکرد. وی مجددا بر این موضوع کلی تاکید کرد که این تصمیم را رد می‌کند و خواستار حق ملت فلسطین در برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی است.  

نمایی از نشست سران اتحادیه عرب در ظهران

بیانیه پایانی این نشست هیچ اشاره‌ای به تحرکات احتمالی برای مقابله با چالش اخیر آمریکا نداشته و تنها از وعده‌های احتمالی برای موضوع فلسطین سخن گفت.  این بیانیه همچنین بار دیگر بر "گدایی از سر گیری مذاکرات" از جامعه جهانی تاکید کرد. این در حالی بود که  اتحادیه عرب از برگزاری نشست فوق العاده بعد از اعلام جنجال‌برانگیز ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم‌ صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر اشغالی امتناع کرد و تنها ۴ ماه  بعد از این اعلامیه بود که نشستی را  تشکیل داده و بیانیه‌ای سست و ضعیف در این خصوص صادر کرد.  

این مقاله می‌افزاید:‌چیزی که امروز برای ملک سلمان مهم است اکتفا کردن به کمترین حد از همبستگی علنی با فلسطین و افزایش تلاش‌ها برای تقویت عادی سازی روابط به صورت آشکار و پنهان با رژیم صهیونیستی است.

نکته مهم‌تر اینکه عربستان تمام تلاش خود را برای مقابله با آن چیزی که طمع‌ورزی‌های ایران در منطقه نامیده،  به کار گرفته است.  به همین علت است که بخش قابل توجهی از سخنرانی افتتاحیه سلمان بن عبدالعزیز و سخنرانی اختتامیه عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان و بیانیه پایانی نشست سران بر رد آن چیزی بنا نهاده شد که مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی و تلاش برای فتنه‌انگیزی مذهبی و فرقه‌ای در کشورهای عربی و حمایت و تجهیز شبه نظامیان تروریست نامگذاری شده است.  

تصویری از ضیافت شام غیررسمی ولیعهد عربستان که ولیعهد امارات، رئیس جمهور مصر، پادشاه بحرین و پادشاه اردن حضور دارند

ایران  حتی پیش از برگزاری نشست مذکور پیش‌بینی چنین مواضعی را داشت. به همین بود که علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل صبح روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد که نشست  اجلاس سران عربی اهمیتی ندارد.  وی گفت بیانیه پایانی این نشست را دولتی متزلزل تدوین می‌کند که هیچ ارزشی نخواهد داشت.

ناصر قندیل تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه نیز در بخشی از مقاله خود که در روزنامه لبنانی البناء منتشر کرده با اشاره به اجلاس سران عرب نوشت که  این اجلاس قرار بود دو هفته قبل برگزار شود، اما منتظر نتایج تجاوز اخیر به سوریه بود تا شاید بتواند شرایطی را برای تسلیم کردن این کشور پیش روی دمشق بگذارد. این اجلاس به جای ریاض به ظهران انتقال داده شد، چرا که این شهر دیگر در نتیجه موشکهای شلیک شده از سمت یمن امن نیست.  

برگزارکنندگان این اجلاس همچنین سعی کردند نام قدس را مصادره کنند تا شاید بتوانند بر برخی از رسوایی‌هایی که  گریبان آنها را گرفته، سرپوش بگذارند.  

دکتر وفیق ابراهیم نیز در مقاله‌ای نوشت که اجلاس سران عرب سعی کرد با ماسک فلسطین بر سرخوردگی و فروپاشی و شکست خود سرپوش بگذارد.   نتیجه‌ای که از این نشست می‌توان گرفت، این است که شکست تجاوز کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی به سوریه و از بین رفتن بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی باعث ایجاد محور جدید آمریکایی – اروپایی – خلیجی - عربی شده که نشانه‌های آن روز به روز آشکارتر می‌شود.   محوری که برای استمرار بخشیدن به بحران‌های منطقه‌ای فعالیت کرده و به دنبال فرسایش و تضعیف دولت‌های ملی‌گرا است تا  آنها را در دام مسائل و مشکلات اقتصادی و اختلافات داخلی قرار دهد.  

به این ترتیب می‌توان گفت برگه فلسطین آخرین برگه‌ای است که محور آمریکایی سعودی تلاش دارند برای ایجاد تأخیر در اعلام شکست خود در اختیار داشته باشند.

**الدیار: امیر قطر در آستانه سفر به ظهران، از شرکت در این اجلاس منصرف شد / سازمان اطلاعات قطر به امیر این کشور هشدار داد که به عربستان سفر نکند

روزنامه الدیار لبنان به نقل از روزنامه انگلیسی میرور نوشت امیر قطر برای شرکت در نشست سران عرب به طور رسمی از سوی عربستان دعوت شد و به ریاض اطلاع داد که شخصا در این نشست شرکت خواهد کرد.

اما یک ساعت و ربع مانده به نشست اعلام کرد که سفرش به عربستان به منظور شرکت در نشست سران عرب را لغو کره است.

 سیف بن مقدم البوعینین نماینده دائم  قطر در اتحادیه عرب، در نشست این اتحادیه در ظهران، مورد بی توجهی و بی محلی آشکار قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، سرویس اطلاعات قطر اطلاعاتی دریافت کرد مبنی بر اینکه احتمال دارد ولیعهد سعودی در عملیات ترور امیر قطر شرکت کرده و داعش مسئولیت این عملیات را برعهده بگیرد از همین رو امیر قطر چیزی به برگزاری نشست نمانده بود که انتقال از قصر به فرودگاه برای سفر به عربستان را لغو کرد.

به نوشته روزنامه میرور، در این میان ولیعهد سعودی بر این باور است که چنانچه امیر قطر تررو شود در این کشور کودتا خواهد شد و افسرانی که تمایلات سعودی دارند از طریق روابط با سرویس اطلاعاتی سعودی کنترل اوضاع را به دست می گیرند.

بنابر اعلام این منبع بن سلمان بر این باور بود که تنها راه تحمیل شروط عربستان بر قطر کشته شدن امیر این کشور است و کسی که پس از او قدرت را در دست بگیرد تسلیم شروط عربستان و امارات خواهد شد.

گفتنی است که روزنامه الکترونیکی هسبرس نیز عنوان کرده که پادشاه مراکش هم‌زمان با برگزاری بیست و نهمین اجلاس اتحادیه عرب در ظهران، برای ادای عمره در خاک عربستان حضور داشته اما در این اجلاس شرکت نکرده است.

ملک محمد سادس که از سال ۲۰۰۵ تا کنون در جلسات اتحادیه عرب شرکت نمی کند معتقد است که این نشست ها کمکی به مسایل ومشکلات جهان عرب نمی کند. دو دستگی و شکاف در جهان عرب یکی از اصلی ترین علت هایی است که او برای دوری گزیدن از این جلسات مطرح می کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    45 44
    یعنی منطق حکومت در حد بنی عباس و بنی امیه
    • محمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      18 1
      منفییییییییییییییییییییی یحتمل سرکیسگان بنی عباس و بنی امیه این منفی ها را داده اند
    • محمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      1 0
      نام ديگر نشست را بايد همايش مفت خوران شكم پرست گذاشت.كه ياد آور سفره هاي معاويه عليه الهاويه با سران برخي قبايل است.زود باشد كه به او ملحق شوند.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    35 2
    شیخ قطر تفاوت زیادی با بقیه شیخک های منطقه ندارد در ناآرامی های عراق و سوریه عربستان و قطر با هم شریک بودند و دستشان بخون مردم عراق و سوریه آغشته است‌‌. بقول معروف : سک زر برادر شغال است
  • احدی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    24 1
    این پدر سوخته ها کشتن برایشان تبدل به سرگرمی شده در جهانی که پولداشتن راه حل همه کارها شده حتی قانون جنگل هم بی معنی میشود این کار را از پدران گور بگور شده خود به ارث برده اند
  • مراد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    25 1
    من کلا حالم از آل سعود به هم میخوره چه کار کنم
  • مهشید IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    7 5
    به نظر من باید زودتر دوست شیم با اینها و بعد که دوست شدیم بهشون سلاح بفروشیم و پولهاشون را بگیریم و بعدش بکشیمشون
  • موافقم IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    8 1
    موافقم با نابودی خلیج فارسی های بدقلق
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    8 7
    سعودی فهمیده ایران بعد از برجام و از بین رفتن توانایی های هسته ای اکتیوش ببر کاغذی بیش نیست
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    17 1
    بن سلمان های داخلی را دریابید
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    10 1
    این شیخک های فاسد ؛ همگی نوکر امریکا هستند
  • میلاد IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    6 1
    این آل سعود همش میخواد بگه ما مهمیم، از بی توجهی میمیرن http://www.smsecurity.ir/
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    8 2
    قطر و عربستان ، هر دو پشتیبان تروریستهای سوریه بودند حالا که تروریستهای سوریه شکست خورده اند.... اینها هم بجان هم افتاده اند
  • BE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    12 16
    فکر کنم حمله موشکی سه کشور بهتون ثابت کرده باشه که همه چیز رو با موشک نمی شود بدست آورد .داشتن موشک فقط یه درصد از جنگه نیروی دریایی زمینی هوایی قدرت اقتصادی داشتن پایگاه های مختلف در کشور های مختلف داشتن تجهیزات پیشرفته فناوری اطلاعاتی و کلی چیز دیگه نیاز هست اما ایران فقط و فقط تعدادی موشک داره و والسلام حتی اون پشتیبانی مردمی اش را هم از دست داده
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      9 5
      خفه شو منافق
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      12 2
      موشک قدرت اول در بازدارندگی است افراد کم سواد اهمیت بازدارندگی موشک را نمیفهمند
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    17 7
    17:27 جواب اگه اینطوریه پس چرا میترسن و ببر کاغذی رو آتیش نمی زنن؟ کی میگه موشک یک درصد از قدرت نظامیه. نظرت درباره موشکهای کره شمالی چیه که امریکا رو ترسونده؟
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    17 4
    مرگ بر آل سعود
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    1 0
    گور پدر جفتشون هردوتروریستن این ال ها پدر خاورمیانه رودر اوردند ال سعود ال نهیان ال خلیفه
  • حسینی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    3 0
    ایران فقط یک ملت نیست بلکہ تحت حمایت رھبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل بہ یک نوری شدہ ھست کہ اگر ہزاران مثل شما جمع بشید نمیتوانید این نور را خموش کنید ۔دوم کجایی کہ نمیبینید کل ایران بھ یک صدای رہبرش بیرون می آئین اگر خودت در تاریکی سر می برید تقصیر ما نیست و سوم اینکہ تو ھنوز ایران را نشناختی وگرنہ سگ ھایی مثل امریکہ اسرائیل و سعودیہ و مثل اینھا فقط پارس نمی کردند ۔ھنوز کہ ھنوز صدای رھبر مان بیرون نیامدہ دمشان را در کعلہ گذاشتند و حتی پارس ھم نمی کنند۔اول برو دربارہ ایران تحقیق کن بعد بیا الکی برای خودت حرف بزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس