بوریس جانسون

وزیر خارجه انگلیس از بیانیه سازمان منع تسلیحات شیمیایی که در آن تایید کرده «سرگئی اسکریپال» با مواد شیمیایی با «خلوص بالا» مسموم شده، استقبال کرد.

به گزارش مشرق، سازمان جهانی دیده‌بان تسلیحات شیمیایی روز پنج‌شنبه (امروز) اعلام کرد در حادثه پیش‌آمده برای «سرگئی اسکریپال» از مواد شیمیایی با «خلوص بالا» استفاده شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، سازمان جهانی دیده‌بان تسلیحات شیمیایی یافته‌های انگلیس درباره نوع گاز اعصاب استفاده شده در حمله به یک جاسوس سابق روس‌تبار در «سالزبری» را صحیح دانست.

بیشتر بخوانید:

جنگ سرد امنیتی جدید و نزاع غرب و روسیه

روسی بودن سمی که اسکریپال را کشت قابل اثبات نیست

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم در این رابطه گفت سازمان جهانی دیده‌بان تسلیحات شیمیایی یافته‌های انگلیس در رابطه با گاز سمی استفاده شده در تلاش برای ترور سرگئی اسکریپال و دخترش را تایید کرد. وی افزود، این ماده یک گاز نظامی به نام «نوویچوک» بوده است.

جانسون افزود:

«هیچ تردیدی نیست چه چیزی آنجا [در سالزبری] استفاده شده بود و هیچ توضیح دیگری درباره اینکه چه کسی مسئول آن [حمله با گاز اعصاب] است،‌ باقی نمی‌ماند - تنها روسیه ابزار، انگیزه و سابقه آن را داشت».

حدود ۶ هفته پیش یک جاسوس سابق روس‌تبار به نام سرگئی اسکریپال به همراه دخترش یولیا در مقابل مرکز خریدی در سالزبری انگلیس مورد حمله با گاز اعصاب قرار گرفتند و مقامات انگلیس فورا با اتهام زنی به روسیه، مسکو را عامل این حمله معرفی کردند. مقامات روسیه در مقابل هرگونه دست داشتن در این مسئله را رد کرده‌اند. بعد از آن، انگلیس اقدام به اخراج 23 دیپلمات روس کرد که با اقدام متقابل روسیه همراه شد. 

سرگئی اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس اطلاعات خارجی انگلیس، MI۶، در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

دولت انگلیس تاکنون با درخواست روسیه برای تشکیل کمیته مشترک حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه سالزبری موافقت نکرده و ماده مورد استفاده در این حادثه را در اختیار مسکو قرار نداده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    0 2
    اين روسها ادمهاي كثيفي هستن.حقشونه تحريم و منزوي بمونن و اقتصاد داغونشون بدتر هم بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس