صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۱ فروردین

اگرچه دولت و اصلاح طلبان همه تلاش خود را برای استفاده ابزاری از سلبریتی‌ها در حمایت از روحانی به کار گرفتند، اما بعد از پشیمانی سلبریتی‌ها، آن‌ها را فاقد شعور معرفی می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سلبریتی‌های پشیمان از رأی به روحانی، شعور سیاسی ندارند!

روزنامه اصلاح طلب جهان صنعت در گزارشی با عنوان «سیاست ورزی به روش سلبریتی ها» نوشت:

«در زمان انتخابات طبق روال مرسوم، ستادهای انتخاباتی به سراغ هنرمندان می‌روند تا از محبوبیت آنها میان توده استفاده کرده و مردم را برای آمدن پای صندوق رأی تشویق کنند. در بسیاری از موارد هم هنرمندان با انتخاب خودشان و بنا بر منافع کاری، شخصی یا ملی همراه کاندیدایی می‌شوند و از او حمایت می‌کنند...انتخابات برگزار شد و حسن روحانی رأی آورد؛ اما آنچه انتظار می‌رفت پیش نیامد. این روزها به یک سالگی دولت دوم حسن روحانی نزدیک می‌شویم و انتقادها از او و دولتش بالا گرفته است؛ اما در این میان شاید تندترین موضع از طرف هنرمندانی باشد که او را در انتخابات پیشین حمایت کردند. حتی دو ماه گذشته موجی با هشتگ من پشیمانم راه افتاد که آن اعلام برائت از حسن روحانی و حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری بود. سؤال اساسی این است که آیا یک سال زمان مناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد دولت است و آیا فقط دولت در مشکلات امروز مقصر است و دیگران بی‌گناهند؟ عکس‌العمل‌های احساسی هنرمندان و اظهارنظرهایشان چه تاثیری بر آرامش کشور دارد؟...حمید فرخ نژاد...پرویز پرستویی...لادن طباطبایی...لیندا کیانی...رضا صادقی...باران کوثری...مهدی فخیم زاده...علی کریمی».

این روزنامه حامی دولت در ادامه نوشت:

«همراهی با جریان‌های سیاسی باید همراه با شعور سیاسی باشد وگرنه بعد از مدتی یا به تندروی دچار می‌شود یا از راه بازمی‌ماند. همراهی هنرمندان با کمپین‌های انتخاباتی نیز باید با توجه به مشخصات سیاسیون و توانایی‌هایشان باشد. قرار نیست هنرمندی که در جامعه محبوب است روزی از سیاستمداری حمایت کند و یک روز دیگر از بنیان منکر حمایت شود. آنچه امروز در جامعه اتفاق افتاده سیاست‌ورزی کسانی است که با موج‌های دیگر همراه می‌شوند و عده‌ای را نیز با خود می‌برند».

گفتنی است تعدادی از هنرمندان که در دوران انتخابات ریاست جمهوری با شعار «با روحانی تا ۱۴۰۰» در فضای مجازی خودنمایی می‌کردند، در روزهای گذشته به منتقدان سرسخت روحانی تبدیل شده‌اند.

پیش از این نیز روزنامه‌های اصلاح طلب به سلبریتی های پشیمان واکنش نامناسبی نشان داده بودند. در همین رابطه روزنامه اصلاح طلب آرمان -آذر ۹۶- در واکنش به انتقادات هنرمندان از دولت نوشت: «سلبریتی های ایرانی را فاقد دانش عمیق هستند».

این واکنش‌ها در حالی است که روزنامه‌های اصلاح طلب در روزهای تبلیغات ریاست جمهوری ۹۶ به بازتاب گسترده اظهارات هنرمندان در میتینگ‌های انتخاباتی روحانی می‌پرداختند.

«سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم، پای صندوق رأی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در گفت‌وگویی در لحنی کنایه‌آمیز به جناح رقیب گفت: «من به کاندیدای عزیز رقیب پیام می‌دهم اگر نیاز به هنرمندان داشتی به من پیغام می‌دادی من برایت می‌فرستادم!». اظهارات صالحی امیری موجی از انتقاد را میان هنرمندان برانگیخت.

** همه زیر و بم توافق هسته‌ای تحت نظارت رهبری صورت گرفته است

«نجفقلی حبیبی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«در حالی که مقام ارشد کشور بارها موافقت خود را نسبت به برجام اعلام کرده است و همه زیر و بم توافق هسته‌ای تحت نظارت رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است بنابراین مخالفان دولت با چه استدلالی به دنبال لغو برجام هستند؟».

حبیبی افزود:

«سخنان و تهدیدات ترامپ در قبال برجام بیشتر به تبلیغات سیاسی و اولتیماتوم شبیه است. به همین دلیل دولت به جای نگرانی از عملکرد ترامپ در قبال برجام بیشتر باید نگران کارشکنی‌های مخالفان برجام در داخل کشور باشد...در واقع کارشکنی مخالفان برای رسیدن به قدرت خطرناک‌تر از سنگ اندازی‌های ترامپ است».

اصلاح طلبان بارها مدعی شده‌اند که تمام جزییات برجام تحت نظر رهبری انجام شده است.

جماعتی که با غرور و نخوت، برجام را ثمره کاردانی و تدبیر خود می‌دانستند، حالا که کار به اینجا رسیده و دستاورد برجام، از تقریباً هیچ به تحقیقاً هیچ تبدیل شده و همه پیش‌بینی‌های نخبگان و دلسوزان، مو به مو و واژه به واژه درست از آب درآمده، حالا به جای عذرخواهی از مردم، به دروغ ادعا می‌کنند که همه جزئیات را با اجازه رهبری طی کرده‌اند!

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب- ۲۰ فروردین ۹۴- تاکید کردند: «بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ این‌ها در اختیار آنها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

مقام معظم رهبری همچنین در دیدار نوروزی سال ۹۵ در مشهد مقدس با اشاره به سخنان وزیر خارجه مبنی بر رعایت نشدن برخی از خطوط قرمز، فرمودند: «در همین توافق اخیر هسته‌ای هم اگرچه این توافق را ما تأیید کردیم و برگزارکنندگان این توافق را مورد قبول اعلام کردیم و قبول داریم آن‌ها را، لکن اینجا هم همین‌جور بود؛ وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم».

رهبر معظم انقلاب-مهرماه ۹۴- در نامه‌ای به رئیس‌جمهور دستورات مهمی را درباره رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور در اجرای برجام صادر کردند و در این نامه شروط ۹ گانه ای به دولت اعلام شد.

گفتنی است یکی از شروط مقام معظم رهبری، «گرفتن تضمین‌های قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها» و یکی دیگر از شروط «نقض برجام و توقف فعالیت‌های آن در صورت وضع هرگونه تحریم» بود.

«علی اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجام -تیرماه ۹۵- گفت: «به برخی شروط ۹ گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد».

روحانی در سال ۹۳ در چهارمین نشست خبری خود گفت: «همه مسئولیت مذاکرات با من است».

رهبر معظم انقلاب در طول دوران مذاکرات هسته‌ای، در توضیح چرایی عدم خوش‌بینی به مذاکرات با آمریکایی‌ها، طی دیدارها و سخنرانی‌های متعدد و متنوع نکات مبسوطی مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- هدفشان از مذاکره پیدا کردن راه حل منطقی نیست، بلکه تحمیل نظراتشان است (اول فروردین ۹۲ حرم رضوی)
- آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد، غیرمنطقی و ناصادق هستند (۳۰ تیر ۹۲ دیدار مسئولان نظام)
- مذاکره با آمریکا جز در موارد خاص نه‌تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد (۲۲ مرداد ۹۳ دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور)
- مذاکره با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند (همان)
- از مذاکرات نه‌تنها فایده‌ای عاید نشد، بلکه لحن آمریکاییها تندتر و اهانت آمیزتر شد/ طلبکاری‌شان بیشتر شد (همان)
- آمریکایی‌ها پس از مذاکرات نه‌تنها دشمنیها را کم نکردند بلکه تحریمها را اضافه کردند (همان)
- اظهارات آمریکاییها نشان می‌دهد نمی‌شود به آنها اطمینان و اعتماد کرد (همان)
- نگرانم، چون طرف مقابل حیله‌گر است (۲۱ اسفند ۹۳ دیدار خبرگان)
- طرف مقابل به‌شدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است (۲۰ فروردین ۹۴، دیدار مداحان)
- من هیچ‌وقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبودم (همان)

** آش بدمزه کارگزارانی ها برای اصلاح طلبان در شهرداری تهران

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «آش بدمزه کارگزارانی ها برای اصلاح طلبان» نوشت:

«پیش از این در مرداد ۹۶ و زمانیکه موضوع انتخاب شهردار مطرح بود در آفتاب یزد نوشتیم: "جلسه‌ای میان محمد علی نجفی، حسین مرعشی و محسن هاشمی در منطقه سعادت آباد برگزار شده تا درخصوص شهرداری تهران بحث و تبادل نظر بیشتری صورت گیرد. باید اینطور به ماجرا نگاه کرد که بوی خوشی از جلسه سعادت آباد به مشام نمی‌رسد. اگر طراحی سناریو کارگزاران بر این مبنا باشد که این بار نیز نجفی برای مدتی در مسند شهردار فعالیت کند و بعد از آن به بهانه عارضه قلبی یا هر مورد دیگری با بازتولید داستان میراث فرهنگی، راه بهشت را برای حسین مرعشی یا محسن هاشمی باز کند، بدون شک می‌تواند حیات سیاسی نجفی و مقبولیت او را با صدماتی جدی مواجه سازد و جلسه سعادت آباد را برای همیشه تبدیل به نماد فرصت سوزی اصلاح طلبان کند".

در شورای شهر اول بود که مرتضی الویری با تهدید اعضای شورا پس از ۳۲ ماه مجبور به استعفا شد. الویری گزینه کارگزاران در آن شورا بود. محمد حسن ملک مدنی، استاندار سابق اصفهان و عضو دیگر باند اصفهانی‌های کارگزاران، پس از الویری بر کرسی شهرداری نشست. هرچند او هم بعد از چند ماه کارش به استیضاح کشید تا در نهایت شورای شهر اول منحل شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«حالا به نظر می‌رسد اگر هوشیاری‌های لازم نباشد بار دیگر این موضوع در حال تکرار است. غلامحسین کرباسچی... به نظر می‌رسد بار دیگر در تلاش برای شهردارشدن محسن هاشمی است...در حالی که اوضاع امروز را باید دستپخت کارگزاران دانست اما به نظر می‌رسد آنها طلبکار هم هستند! در این شرایط شورای سیاست گذاری اصلاحات می‌تواند به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در جریان اصلاح طلبی از شکل گیری یک انحراف در این مسیر و مخدوش شدن شرایط برای انتخاب شهردار بعدی جلوگیری کند».

در هفته‌های گذشته اصلاح طلبان با فضاسازی گسترده رسانه‌ای مدعی شدند که نجفی به علت افشاگری درخصوص فساد شهرداری مجبور به استعفا شده است؛ اما برخلاف این فضاسازی دروغین، اختلافات گسترده داخلی میان اصلاح طلبان، یکی از علت‌های اصلی کناره گیری نجفی بوده است.

در روزهای گذشته روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «بازی دو سر باخت نجفی» نوشته بود: «حزب کارگزاران به عنوان مهمترین حامی نجفی در انتخاب او به عنوان شهردار تهران بعد از آنکه از تقسیم پست‌های شهرداری به نظر ناراضی بود بنا را بر مخالفت با نجفی گذاشت و زیر پای او را خالی کرد تا حالا شهردار تهران دست به دامن شهادت پزشکان شود که بیمار است و نمی‌تواند در بهشت بماند...نکته مهمی که وجود دارد خسارتی است که چنین رفتارهایی به بدنه اصلاح طلبان و اعتماد مردم می زند».

گفتنی است چندی پیش روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دلایل یک استعفا» یکی از دلایل استعفا را مخالفت‌ها و فشارهای چندماهه اخیر از سوی جریان کارگزاران به‌عنوان جریان سیاسی سابق خود نجفی عنوان کرد و نوشته بود: «او پیش‌تر برای رفتن به دولت پیشنهاد شده بود اما همین جریان سیاسی کارگزاران در همراهی با اصلاح‌طلبان او را به‌عنوان گزینه شهردار تهران مطرح کرد و جلو انداخت...او همین چند هفته قبل در گفت‌وگویی با اشاره به فشارهای پیدا و پنهان بر شهرداری تهران صراحتاً گفت:"اما من ایستاده‌ام"، ولی خبر استعفایش را به شکل غیررسمی در شب شلوغ و پرکار چهارشنبه‌سوری پخش کردند و درنهایت روز گذشته اعضای شورا که مدعی شفافیت هستند، بعد از سکوت و دورزدن و فرار از رسانه‌ها، بالاخره خبر را تأیید کردند».

تنها عملکردی که می‌توان برای نجفی بیان کرد، حاشیه‌سازی و پرونده‌سازی برای مدیریت قبلی شهرداری تهران بوده و مسلماً این عملکرد شورای شهر و شهردار منتخبش که با هزار وعده و وعید و یا هیاهو رأی مردم تهران را گرفتند نمی‌تواند برای مردم قانع‌کننده باشد، خصوصاً اینکه این جماعت پرهیاهو قالیباف را به ناکارآمدی متهم می‌کردند و مدعی بودند با حضور یک شهردار کارآمد اصلاح‌طلب مشکلات کلانشهر تهران از ترافیک و ... حل خواهد شد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    6 29
    سلبریتی باشعور فقط هدیه تهرانی
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      18 4
      خخخخ خوبه اسم این عتیقه رو هم به یاد همه آوردی چون اون هم فردا میگه پشیمون شدم!!
    • DK ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      13 1
      در باشخصیت بودن هدیه تهرانی شکی نیست. بارون و بهاره و فاطی و پگاه وترانه...نخود هر آش هم نقطه مقابلش هستن.
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      10 0
      اونا عقل ندارن پس تصمیم درست هم نمی گیرن افراد احمق هم دنباله رو اونا هستن . بی شعورها ایران رو به خاک سیاه نشوندن.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    34 3
    پس چرا 9 بند برجام که رهبری فرمودند رعایت نشد یعنی کوتاهی کردید. پس سر تا پا وعده و دروغ
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    9 50
    خاک بر سر نفهم ت مش ر ق
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      33 5
      خاک بر سر خودت
    • US ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      28 2
      شما غير از فحش دادن هنر ديگري هم داري؟!!! مثلا تحليل مشكلات امروز جامعه كه همه ي اين مشكلات به خاطر عدم آكاهي و بصيرت امثال شماست كه باز به اصلاح طلبان دروغ پرداز اطمينان مي كنيد.
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      18 0
      تلاش کن ادب داشته باشی اسلاح تلب بی شعور
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    30 6
    "همه زیر و بم توافق هسته‌ای تحت نظارت رهبری صورت گرفته است" لعنت خدا و رسولش بر دروغ گویان بی شرف
  • NL ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    32 2
    سليبرتي ها نه شعور دارند و غيرت ملي
  • GB ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    19 1
    صدا سیما تو عید باز سلبریتی هارو دعوت میکرد...مردی چاپ کن
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    3 30
    توف تو روت مشرق
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      14 1
      مزدورهای اسلاحتلب به فحاشی افتادن بیچاره ها
  • SE ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    25 4
    مردک دروغگو، کجا شما به توصیه های رهبری در مورد برجام عمل کردید
  • شهروند IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    18 0
    مردمی که چشمشون به دهن سلبریتی ای باشه که نه سواد داره و نه حیا و نه عفت؛ حقشون همینه... سلبریتی فقط دنبال عیاشی و شهرت و خوشگذرونی خودشه نه فکر راحتی مردم و پیشرفت کشور... بخاطر همینم وقتی دلار گرون شد و کمتر تونستن عیاشی کنن دادشون داره در میاد... البته اینا ابزار بازی عبور آرام از روحانی هم هستن که باید مواظب بود
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    17 0
    این را درست فرمودید ما همون بی شعور هایی هستیم که به جناب روحانی رای دادیم.
  • US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    0 6
    ببخشيد من ايراني هستم مثل شما مشرقي ها انگليسي زبان نيستم ميشه سلبريتي را براي من بفارسي ترجمه كنيد كه منهم انرا بفهمم، با تشكر
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    8 0
    رهبری در روز روشن اومد گفت من به کدخدا خوش بین نیستم هسته ای بهانه ای بیش نیست ریشه بالا رفتن دلار هسته ای نیست اونها از بمب اتم ایران نمی ترسن و حضرات اومدن گفتن ما به به کدخدا خوش بین هستیم مشکل اصل سانتریفیوژ و چرخ هسته ای هست که باید بره زیر بتن اونها صلح طلب هستن و ما افراطی حتی با اوباما تلفنی هم صحبت کردن و جشن گرفتن الان دارن چرند میگن!
  • سیدعلی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    7 0
    سلام اگر سهل انگاران بخواهند رسوایی برجام را به رهبر معظم انقلاب نسبت دهند تودهنی سختی خواهندخورد انشالله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس