آملی لاریجانی

رئیس قوه قضائیه یکی از مهمترین اقدامات در راستای حمایت از تولید داخلی را مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: این مبارزه نیازمند همکاری و هماهنگی همه نهادهای مسئول است.

به گزارش مشرق به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، پیشاپیش فرا رسیدن مبعث پیامبر اکرم(ص) را تبریک و شهادت امام موسی کاظم(ع) را تسلیت گفت و تصریح کرد: امام موسی کاظم (ع) به سبب وضعیت سیاسی و اجتماعی زمان خود خصایص ویژه ای داشت. در زمان آن حضرت، شدت بر شیعیان و امام از جانب خلفای عباسی بسیار زیاد بود؛ چنانکه حسب گزارش‌های تاریخی حضرت امام موسی کاظم(ع) قریب به  چهارده سال را در زندان های بنی عباس سپری کردند. 

امام کاظم(ع) با وجود همه فشارها از هدایت های الهی خود نکاست

رئیس قوه قضاییه افزود: فشار بنی عباس اعم از قتل، زجر و منع شیعیان در آن زمان بسیار شدت گرفته بود و بر همین اساس «تقیه» از شعارهای پیروان های اهل بیت(ع) بود. با وجود همه این فشارها، امام(ع) از هدایت های الهی خود نکاست و پیروان همواره از نور رهبری های آن حضرت بهره مند بودند. 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ذکر، دعا و رجوع الی الله به عنوان ویژگی های بارز امام موسی کاظم(ع)، اظهار کرد: یکی از اذکار معروف آن حضرت که به مثابه دستوری بزرگ برای همه شیعیان است، ذکر «عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِکَ فَلیحسن العَفو مِن عِندک» است که این ذکر نشان می دهد انسان در هر حال و در عالی ترین مقامات معنوی نیز آنچه در برابر خدا دارد چیزی جز قصور و کوتاهی نیست.

بیشتر بخوانید:

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به روایتی درباره امام موسی کاظم(ع) که در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی آمده است، خاطرنشان کرد: اجمال این روایت این است که شخصی از اهالی ری دچار گرفتاری شده بود و به والی ری بدهی زیادی داشت. این شخص در ایام حج به امام کاظم(ع) مراجعه می کند و اوضاع و احوال خود را شرح می دهد. گفته شده بود والی ری نیز از شیعیان بوده است. حسب نقل، امام (ع) نامه ای در دو سطر خطاب به والی ری می نویسد که در آن آمده است: « بسم الله الرحمن الرحیم اعلم اِنَّ لله تحت عرشه ظلاّ لایسکنه الا من اسدی الی اخیه معروفا او نفّس عنه کُربهً او ادخل علی قلبه سرورا و هذا اخوک والسلام».

آملی لاریجانی ادامه داد: زمانی که والی ری این نامه را می‌خواند بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد چنانکه گفته شده با کمال تواضع هر آنچه در اختیار داشته به آن شخص هدیه می‌کند و مشکلش را برطرف می سازد. آن شخص می گوید در حج سال بعد امام (ع) را دیدم و ماجرا را شرح دادم. امام فرمودند که به خدا سوگند کار او من، امیرالمومنین، جدم رسول الله و خداوند متعال را مسرور کرد.

کار هیچ مراجعه کننده ای را به فردا نیاندازیم

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: حسب این روایت، می‌بینیم مقامی نزد حق تعالی وجود دارد که کسی در آن مستقر نمی شود و حضور نمی یابد مگر آنکه مشکل برادر مومن خود را حل کند. 

آملی لاریجانی افزود: ما کارگزاران حکومتی در نظام جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشیم که یک خوان عظیم معنوی در مقابلمان گسترده شده تا عیار هر یک از ما در خدمت به مردم و بندگی خدا مشخص شود. اگر همین دو سطر که امام کاظم(ع) به والی ری فرمودند را عمل کنیم کار بسیار بزرگی انجام داده ایم. مصداق گره گشایی از کار مردم در دستگاه قضایی همین است که کار هیچ مراجعه کننده ای را که می توان در اسرع وقت انجام داد به فردا نیاندازیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آن بخش از روایت که به شادمانی امام، حضرت علی(ع)، پیامبراکرم(ص) و خداوند متعال از باب گشودن گره کار مردم اشاره دارد، تصریح کرد: اگر ادعای شیعه بودن و پیروی پیامبر را داریم، رفع گرفتاری های مردم یکی از مهمترین کارهایی است که برای اثبات ادعای خود انجام دهیم. زیرا معتقدیم که در روزها و شب های مختلف همه اعمال انسانها بر ائمه هدی(ع) و پیامبر اکرم(ص) عرضه می شود و بر همین اساس کارهای نیک و بد ما موجب خوشنودی یا ناراحتی آن بزرگواران خواهد شد. 

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به آثار و برکات روز مبعث نیز اظهار کرد: 27 رجب روز بسیار بزرگی است که لازم است در این روز به اصل پیامی که پیامبر به ویژه در آن مقطع تاریخی برای مردم آورد توجه کنیم. اسلام، باطن و حقیقت همه ادیان الهی و احیاگر کرامت انسانی است که این پیام امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز بشریت است. پیامبر در زمانی مبعوث شد که عرب جاهلی در سیاه ترین دوران خود قرار داشت و در مناطق دیگر نیز انحرافات عجیبی درادیان پدید آمده بود که مردم را به مسیرهای غیرتوحیدی و شرک و کفر سوق می‌داد. 

بشر امروز گرفتار جاهلیت مدرن است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه پیام حضرت محمد(ص) آن تحول عظیم را در میان مخاطبان عرب و غیرعرب ایجاد کرد، ادامه داد: امروز بشریت گرفتار جاهلیت مدرن است که محتوای آن چیزی جز روی گرداندن از حق و پشت کردن به توحید و عبودیت نسبت به خداوند نیست. افتادن به ورطه هواهای نفسانی نیز از دیگر جلوه های جاهلیت مدرن است و همانگونه که همه مردم در سراسر جهان شاهد هستند، جنگ ها، خونریزی ها، کشتارها و برده داری‌ها، امروز در قالبی دیگر و با شیوه هایی جدید تجلی کرده است.

آملی لاریجانی با اشاره به کشتار مردم بی گناه فلسطین، یمن، عراق، افغانستان و سوریه، این اقدامات را از مصادیق بارز جاهلیت مدرن برشمرد و خاطر نشان کرد: جاهلیت مدرن بسیار وحشتناک تر از جاهلیت کهن است. نفاق و دورویی کشورهای قدرتمند امروز بیداد می‌کند چنانکه می‌بینیم یمن توسط عربستان سعودی بمباران می‌شود و از نظر غذا و دارو در محاصره است، اما آمریکا و اروپا به صورت کاملاً آشکارا تمام توان خود را بر فروش سلاح به کشوری که در حال ارتکاب جنایات جنگی است متمرکز کرده‌اند.

رئیس قوه قضاییه، تسلیم الی الله را به عنوان حقیقت اسلام مولفه ای کلیدی برای نجات بشر امروز توصیف کرد و گفت: باید از خدا بخواهیم که دعوت الهی را که یک دعوت زنده ابدی است در همه جان ها متمکن سازد تا بشر به نقطه عالی کمال خود و کرامت انسانی دست یابد. 

اعمال آدمی او را در حجاب نسبت به خداوند قرار می دهد

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ادعیه و زیارات خاصه مربوط به 27 رجب، یکی از این ادعیه را که از قول امام موسی کاظم(ع) حین عزیمت ایشان به بغداد نقل شده است مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: ایشان این دعا را می خواندند که « یَا مَنْ أَمَرَ بِالْعَفْوِ وَ التَّجَاوُزِ وَ ضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَ التَّجَاوُزَ یَا مَنْ عَفَا وَ تَجَاوَزَ أُعْفُ عَنِّی وَ تَجَاوَزْ». در میانه این دعا آمده است که « اعْلَمُ اَنَّکَ  لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلاَّ أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَک » یعنی امام در این دعا خطاب به خداوند عرضه می دارد که شما در احتجاب از خلق خود نیستید بلکه اعمال آدمی او را در حجاب قرار می دهد. بر همین اساس اگر انسان اهل مراقبه و تهذیب نفس باشد می تواند بدون هیچ حجابی با چشم دل خداوند را مشاهده کند.

رئیس قوه قضاییه افزود: امام(ع) در ادامه می فرمایند:«وقَد عَلِمتُ أنَّ أفضَل الزّادِ لِلرّاحِلِ إلَیکَ عَزمُ إرادَةٍ یَختارُکَ بِها » آیا عبارتی زیباتر از این می توان یافت؟ می فرماید بالاترین توشه کسی که به طرف خداوند در حرکت است همان است که قلب آدمی اراده جازم برای اختیار کردن حق تعالی داشته باشد. فاصله انسان با حق تعالی هم یک قدم است و هم بی نهایت. آن یک قدم، پا گذاشتن روی نفس است و اگر انسان توجه کند که حق متعال سلطان مطلق همه عوالم است،  و هو الاوّل والآخر و الظاهر و الباطن، آن یک قدم را به راحتی برخواهد داشت.

اظهارات منافقانه بن سلمان در خصوص رژیم صهیونیستی خیانت به مسلمانان است

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، تصریح کرد: متاسفانه نهادهای بین المللی و سازمان ها و کشورهای مدعی حقوق بشر که در هر موضوعی که به نفعشان هست، صدایشان بلند است در برابر این جنایات ساکت هستند و از همه بدتر چراغ سبز های آمریکا و اظهارات منافقانه بن سلمان ولیعهد عربستان در خصوص شناسایی رژیم صهیونیستی است که خیانتی بزرگ به همه مسلمانان بود.

رئیس دستگاه قضایی تاکید کرد: امروز همه مسلمانان باید در برابر توطئه علیه مردم بی دفاع فلسطین هم پیمان شوند و امیدواریم که کشورهای آزادی خواه و نخبگان آنها صدای مظلومیت ملت فلسطین را به گوش جهان برسانند. در همین راستا پیام اخیر مقام معظم رهبری به ملت فلسطین در پاسخ به نامه آقای اسماعیل هنیه بسیار ارزشمند بود و مانند همیشه حمایت جمهوری اسلامی از ملت مظلوم فلسطین را نشان داد.

مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از مهمترین اقدامات در راستای حمایت از تولید داخلی است

آملی لاریجانی یکی از مهمترین اقدامات در راستای حمایت از تولید داخلی را مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: این مبارزه نیازمند همکاری و هماهنگی همه نهادهای مسئول است. امروز مسئله قاچاق کالا و قاچاق ارز و حتی تحولات در عرصه خرید و فروش ارز مشکلات بزرگی را برای مردم پدید آورده است که دستگاه قضایی مانند همه دستگاه ها باید در این زمینه پای کار باشد و در جهت رفع این معضل گام بردارد.

دادستان های مناطق مرزی برای مبارزه با قاچاق فعال تر شوند

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به انتشار برخی اخبار و اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر وقوع قاچاق های عمده از طریق مبادی رسمی و گمرکات، دادستان کل کشور و سازمان بازرسی را مامور کرد که برای پیگیری این موضوع با کمک نیروهای امنیتی و انتظامی اقدامات لازم انجام دهند و همچنین تصریح کرد: دادستان های مناطق مرزی و نقاطی که گمرک در آنها مستقر است باید فعال تر شوند تا با انجام اقدامات قانونی لازم ضمن بسته شدن باب قاچاق، گام های موثر در جهت حمایت از تولید داخلی برداشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس