روزنامه اعتماد

ابراز رضایت مشاوران رئیس جمهور و رسانه‌های حامی دولت از افزایش قیمت دلار در حالی است که سال گذشته، سخنگوی دولت، با نارضایتی، مدعی شده بود که این روند اقدامی از سوی رقبای روحانی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وزیر اقتصاد، اظهارات جهانگیری را رد کرد

روزنامه آرمان در گزارشی نوشت:

«"به‌زودی به ریل با ثبات اقتصاد بازمی‌گردیم" این وعده تازه وزیر امور اقتصادی و دارایی در شرایطی داده شده که هفته‌های ابتدایی سال جدید، هفته‌های خوشی نبودند و در بازارهای مختلف شاهد التهاباتی بودیم که نوید بخش آینده خوبی نیستند. در حالی که دلار بالای پنج‌هزار تومان یک تابو بود، در روزهای ابتدایی سال جدید به یکباره شاهد افزایش قیمت ارزهای خارجی بودیم. قیمت ارز بر دیگر شاخص‌ها نیز تأثیر می‌گذارند و اگر روند افزایش قیمت ارز ادامه یابد نمی‌توان امسال را سال خوبی برای اقتصاد دانست».

اظهارات وزیر اقتصاد درخصوص بازگشت به ریل باثبات اقتصاد در آینده نزدیک، در حالی است که «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در هفته‌های گذشته در مصاحبه با سالنامه نوروزی روزنامه شرق گفته بود: «الان عده‌ای درباره اقتصاد به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار وضعیت اقتصاد کشور در پنج سال اخیر بدتر شده است...وقتی می گویید وضعیت اقتصاد بد است، یعنی ریلی که برای اقتصاد کشور درست کرده‌اید، درست نیست و باید مسیر اقتصاد کشور تغییر کند. من می گویم وقتی همه شاخص‌های اقتصاد کشور درست است، نباید ریل را عوض کرد».

گفتنی است «اسحاق جهانگیری» در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۹۶ در جمع خبرنگاران گفته بود: «سال ۹۶ جزء بهترین سال‌های ایجاد اشتغال در تاریخ کشور است».

جهانگیری همچنین -۲۰ اسفند ۹۶- در آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت گفته بود: «سال ۹۶ دستاوردهای کشور در بخش‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال جزو سال‌های نمونه بوده است».

این اظهارات معاون اول رئیس جمهور در حالی است که روحانی در سال ۹۲ در دومین نشست خبری پس از انتخابات گفته بود: «به نظر من معیار مهم در بحث تورم و اندازه‌گیری آن جیب مردم است، نه بانک مرکزی و آمار و اینها در مراحل بعدی است. همه در ارتباط با وضعیت تورم، بیکاری و وضعیت اقتصادی اطلاع دارند و نیازی به آمار ندارد. هر کس می‌تواند در ارتباط با این موضوع به وضعیت خانه و خانواده خود رجوع کند».

بررسی آمارهای رسمی دولت و اظهارات دولتمردان و مقایسه آن با واقعیت‌های اقتصادی زندگی مردم و بنگاه‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این آمارها و اظهارات بیانگر وضع موجود نیست.

ایجاد هراس از سایه جنگ، کارویژه اصلاح طلبان برای تحمیل برجام موشکی

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «علی خرم» نوشت:

«دستگاه سیاست‌چرخانی و تبلیغاتی آمریکا و متحدانش چنان عمل کردند که چشم و گوش جهانیان را از اینکه صدام سلاح‌های هسته‌ای تولید کرده و آماده به‌کارگیری است، پر کردند؛ اما پس از سقوط صدام مشخص شد جورج بوش و تونی بلر دروغ بزرگی به مردم جهان گفته‌اند ولی دیگر کار از کار گذشته بود. اکنون سناریوی مشابهی درباره ایران در حال شکل‌گیری است و ایران را به حملات سایبری علیه دانشگاه‌های آمریکا و جهان، حمایت لجستیکی از طالبان، ارسال موشک به یمن، توسعه غیرمجاز صنعت موشکی، حمایت از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و ده‌ها اتهام دیگر متهم می‌کند که در راه است و به‌زودی اعلام می‌شود. متأسفانه عده‌ای در داخل از این بزرگ‌نمایی‌ها بسیار لذت می‌برند و با گفته‌های ناپخته خود، اتهامات را برای جمهوری اسلامی می‌خرند. بعضاً همین عده درصدد مسدودکردن راه‌های دیپلماسی ایران با کشورهای جهان هستند. غافل از اینکه توطئه بزرگی علیه ایران در سطح جهان و منطقه در حال شکل‌گیری است... جهان، علائم تغییرات در کابینه ترامپ به نفع تندروها را به خوبی دریافت کرده است. چین به یاری کره‌شمالی رفت و اعلام کرد آماده دیدار با دونالد ترامپ و توافق روی خلع سلاح شبه‌جزیره کره هستند... اما به نظر می‌آید دست دیپلماسی ایران مانند دوران مذاکرات هسته‌ای باز نیست و به‌جای متن، مدتی است به حاشیه می‌پردازد، در زمان و مکان‌هایی که باید باشد، حضور ندارد و این موجب نگرانی همگان شده است... به نظر می‌آید توجه جدی به رضایت مردم در سیاست داخلی و ضرورت اصلاحات و نقش‌دادن به سیاست خارجی، امری عاجل و فوری است و تأخیر در آن از جمله در همگامی بیشتر اروپا با ترامپ در ۲۲ اردیبهشت برای خروج احتمالی از برجام هویدا می‌شود».

اصلاح طلبان از سال ۹۲ تمامی امور کشور را به برجام گره زده و مدعی بودند که می‌توان به آمریکا اعتماد کرد و ماحصل این اعتماد، گشایش اقتصادی برای عموم مردم خواهد بود. در همین رابطه روزنامه شرق در دی ماه ۹۴ تاکید کرد که «اطمینان تهران از اجرای برجام؛ امضای کری تضمین است». اما دیری نپایید که این ادعا، رنگ باخت. روزنامه شرق در اسفند ۹۶ نوشت: «در اواخر دوره اول دولت روحانی عیان بود که دیگر نمی‌توان به برجام دل خوش کرد و باید برای سیاستِ پسابرجام تدبیری دیگر اندیشیده می‌شد، که نشد».

علاوه بر این، مدیر مسئول شرق-پاییز ۹۵- در گفت و گویی به صراحت اقرار کرد که در شرایطی که نگاه‌ها نسبت به آمریکا مثبت نبوده است وظیفه آنها بزک کردن برجام بوده است.

برجام علیرغم تبلیغات گسترده رسانه‌های اصلاح طلب در نهایت هیچ دستاوردی برای مردم کشورمان نداشت. پس از عیان شدن بی دستاوردی برجام در حوزه اقتصادی، اصلاح طلبان دست به کار شده و مدعی شدند که «برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد». ادعایی که هیچ نسبتی با واقعیت نداشت. زیرا آنچه که سایه جنگ را از کشور دور کرد، مؤلفه‌های قدرت ایران و رشادت حافظان امنیت و نظم کشور و ایثار مدافعان حرم و محور مقاومت بود.

فرجام برجام به «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند» رسید. مقامات آمریکایی با لحنی گستاخانه اعلام کرده بودند که بدون شلیک حتی یک گلوله صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم. حال دشمن با گستاخی اعلام می‌کند که گام بعدی، صنعت موشکی ایران است.

آمریکا در سالهای گذشته در نبرد مستقیم در عراق و افغانستان به شکست‌های مفتضحانه رسید. تغییر استراتژی نبرد مستقیم به جنگ نیابتی نیز نتوانست روند ناکامی واشنگتن را متوقف کند و در نهایت کمر داعش توسط محور مقاومت به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی شکست.

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشت: «قرار بود ما در روز پنجم ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ [چهاردهم تیر ماه ۱۳۹۲] در نشستی با دوستان اروپایی خود دولت اسلامی را به رسمیت بشناسیم. من به ۱۱۲ کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله پس از تشکیل آن توضیح دهم، اما به‌یک‌باره همه‌چیز در برابر چشمان ما فرو ریخت».

«هارولد رود» تحلیلگر وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در اظهار نظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شده، اظهار داشت: «ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند». در حالی که غربی‌ها خود به ضعف آمریکا اذعان می‌کنند و با وجود اینکه غیرقابل‌اعتماد بودن نظام سلطه- و بی‌نتیجه بودن گشایش اقتصادی از طریق مذاکره با آمریکا- برای قاطبه ملت ایران ثابت شده است، ولیکن بزک‌کنندگان چهره کریه شیطان بزرگ-با فرصت سوزی و بدون توجه به منافع ملی- همچنان به دنبال تعمیم این مسیر غلط، پرهزینه و بی‌فایده در عرصه‌های دیگر هستند.

** ابراز رضایت روزنامه حامی دولت از گرانی دلار

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:

«بازار ارز در تهران روز گذشته همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد و وارد فاز جدیدی از قیمت شد...ولی باید پذیرفت که قیمت دلار در حال حاضر دارد سیر طبیعی خود را سپری می‌کند، این یعنی حباب قیمتی در کار نیست که مردم منتظر ترکیدن آن باشند. قیمت کنونی بازار ارز قیمتی تعادلی است و رویه‌ای است که دولت باید سال‌های پیش به سمت آن می‌رفت. شناور کردن قیمت‌ها و خروج از مکانیسم سرکوب قیمتی از جمله عملکردهایی است که مدت‌ها پیش باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت. البته در این میان نباید از نظر دور داشت که با بالا رفتن قیمت دلار می‌توان منتظر تورم‌های آتی بود. بالا رفتن پایه پولی در کنار رشد نقدینگی که در آمارها به چشم می‌خورد از جمله علامت‌های خطری است که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند».

این روزنامه حامی دولت در متنی دوپهلو از یکسو از روند افزایش افسارگسیخته قیمت دلار دفاع کرده و از سوی دیگر نسبت به تبعات اقتصادی آن هشدار داده است.

گفتنی است حالا که علی‌رغم اجرای کامل برجام و از دست دادن همه چیز در حوزه هسته‌ای و اعتبار بین‌المللی، دلار از ۳۳۰۰ تومان دو سال پیش، به بیش از ۵۳۰۰ تومان صعود کرده (بیش از ۶۰ درصد افزایش) حالا که این اتفاق تلخ قدرت خرید مردم را به طور جدی کاهش داده و می‌دهد، رسانه‌های اصلاح طلب و مشاوران رئیس‌جمهور و مسببان وضع موجود نه تنها هیچ نگران نیستند٬ بلکه این را یک دستاورد و خدمت مهم دولت هم می‌دانند! اکبرترکان و مسعود نیلی، دو مشاور و دستیار ارشد روحانی، به بهانه تأثیر مثبت گرانی ارز بر صادرات، نسبت به این اتفاق، اظهار خرسندی و شادمانی کرده‌اند!

ابراز رضایت مشاوران رئیس جمهور و رسانه‌های حامی دولت از افزایش قیمت دلار در حالی است که سال گذشته، سخنگوی دولت، با نارضایتی، مدعی شده بود که این روند اقدامی از سوی رقبای روحانی است. نوبخت سال گذشته صریحاً گرانی ارز را کار رقبا و جریان‌سازان دانست و گفت: «دولت درباره بازار ارز هم تلاش کرد روند حبابی قیمت ارز را کنترل کند. ما می‌دانیم که اتوبوس اتوبوس آدم می‌آورند که ارز بخرند و مردم به خوبی تشخیص می‌دهند اما اگر کسی خواهان مردم باشد بهتر است وقت دولت را به خاطر برخی مسائل نگیرد. هرچند که می‌شود دولت را با سیاه‌نمایی نشان داد اما آیا این به نفع نظام است؟ ما اگر خواهان دولت هستیم نباید چوب لای چرخش بگذاریم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • اسی US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    91 2
    گران شدن ارز کار دولت روحانی هستش هیچ شک نکنید
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      36 2
      دولت کسری بودجه دارد می خواهد با دو نرخی بودن ارز جبران کند
  • جواد IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    78 2
    روحانی رو برکنار کنید مردم فلج شدند کار نمیتونی بکنی برو عزیزم
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    57 0
    اصلاحات دست از تخریب و بحران بردارد
  • US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    63 5
    این کودتای اقتصادیه که یه عده در راستای سیاستهای تیم ترامپ از داخل دارند انجام میدن.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    40 2
    حزب و حزب بازی ایرانو بدبخت کرد.
    • سید IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      46 6
      اصلاح طلبان یکی از یکی تهوع آورتر و منحوس تر.
    • amir IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      8 44
      دوغت رو بنوش سید , خوبه حالا در دولت دوستِ محبوبِ افولگرایِ معجزه هزاره سومت هم دیدیم که چجوری دلار 900 تومنی رو کردن 3500
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      48 4
      همه می دانیم که آن دفعه هم گران کردن دلار کار شما بود برای تحمیل برجام 1 و الان هم کار شما است برای تحمیل برجام 2
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    44 1
    برجام شد 5700 تومان، علی برکت الله
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    45 1
    حیف شد.رئیسی و قالیباف رئیس جمهور شدن.اگه روحانی رئیس جمهور می شد الان دلار اینجوری نمی شد :)
  • خاوران IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    6 19
    ای بابا همه دنبال پرتقال فروش هستند! اقا تو محل ما تره بار هست بیاید نشونتون بدم.
  • خ IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    16 5
    مقصرهیچ کس نیس فقط دولت قبل است
  • محمد IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    11 0
    خ قبول همه بد بختی ها از دولت قبل است سوزشت کم شد حالا شما خ ها بیایید درستش کنید
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    4 0
    تیترها درباره احمدی نژاد ... کینه شتری دارن اصلاحطلب ها از محمود.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    5 0
    مثل روز روشنه که دولت اصلاحات بازوی اجرایی سیاست ترامپ داخل کشوره تا مردم رو علیه نظام یا بشورونند یا برجام ۲ رو پیاده کنند و درنهایت ایران رو خلع سلاح و وابسته غرب کنند ولی به کوری چشم هر چی خیانتکاره اون روز رو هیچ وقت نمی‌بینند ان شاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس